Crow Jane Skrevet 9. februar 2009 #1 Del Skrevet 9. februar 2009 Hadde ikke vært noe problem det! Hadde vært mer skeptisk til å være sammen med en som i 2009 fortsatt bruker ordet "neger". Pff......niger er det latinske ordet for svart. Jeg blir ikke fornærmet om jeg kalles hvit, selv om jeg i min kultur ønsker mer å være brun enn blek. Dette blir tullete i et samfunn som ikke har de samme rasisitiske utfordringene som smeltedigelen USA. Nå har Negro (sukkerkulør) endret navn, negerkongen i Pippi er borte og t.o.m. Egner blir sensurert. La oss snakke om kulturforskjeller og ikke bli fornærmet (på andres vegne) for en visuell, forenklet beskrivelse. Da kan vi like godt godta at nazistene stjal solkorset og satanistene stjal Peterskorset.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #2 Del Skrevet 9. februar 2009 når begynte det å bli greit å si neger? Det er bare politisk korrekte fanatikere som mener det ikke er greit. Du vet, de som prøver å fjerne "negerkonge" fra pippi langstrømpe, og renske verden for lille Hoa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitti Skrevet 16. februar 2009 #3 Del Skrevet 16. februar 2009 Hva er galt med å bruke ordet neger? Har du noengang hatt historie på skole? Driter i om det er lenge siden, men du burde skjønne at du ikke skal kalle dem det. Kall dem svarte, ferdig med saken, ikke still sånne dumme spm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitti Skrevet 16. februar 2009 #4 Del Skrevet 16. februar 2009 Pff......niger er det latinske ordet for svart. Jeg blir ikke fornærmet om jeg kalles hvit, selv om jeg i min kultur ønsker mer å være brun enn blek. Dette blir tullete i et samfunn som ikke har de samme rasisitiske utfordringene som smeltedigelen USA. Nå har Negro (sukkerkulør) endret navn, negerkongen i Pippi er borte og t.o.m. Egner blir sensurert. La oss snakke om kulturforskjeller og ikke bli fornærmet (på andres vegne) for en visuell, forenklet beskrivelse. Da kan vi like godt godta at nazistene stjal solkorset og satanistene stjal Peterskorset.... Ikke lek dum nå, du vet du ikke skal kalle dem det, du vet de ikke liker det, og du vet at det var det de ble kalt da de ble brukt som slaver. I 2009 er det skam at forsatt noen kaller dem det, trodde du viste bedre jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 16. februar 2009 Ikke lek dum nå, du vet du ikke skal kalle dem det, du vet de ikke liker det, og du vet at det var det de ble kalt da de ble brukt som slaver. I 2009 er det skam at forsatt noen kaller dem det, trodde du viste bedre jeg. Joa - du avslørte meg - det ble sagt for å provosere. Rett og slett av den årsak at uttrykket på den etniske opprinnelsen som diskuteres her har endret seg gjennom tidene. Neger er galt å si. Kall dem svarte, ferdig med saken, ikke still sånne dumme spm. Svart er også galt å si i våre dager. Farget er galt å si. Om noen år er det kanskje også galt å si afroamerikaner av den enkle grunn at ikke alle ønsker å forbindes med slavetiden og sin opprinnelse etter at flere generasjoner har levd i USA. Poenget mitt var altså at et uttrykk blir farget av hva man legger i det. Og at TS' enkle spørsmål om hvorvidt man kunne tenke seg å bli sammen med en av denne rasen kanskje ikke var politisk motivert. Min svigerinne blir ikke provosert av å bli kalt jøde - hun er jo det. Men hvis noen slenger det etter henne på gata så ville hun nok blitt sint, ja. SÅ man skal vokte seg for å legge meninger i andres munn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. februar 2009 #6 Del Skrevet 16. februar 2009 Min svigerinne blir ikke provosert av å bli kalt jøde - hun er jo det. Men hvis noen slenger det etter henne på gata så ville hun nok blitt sint, ja. SÅ man skal vokte seg for å legge meninger i andres munn. ett annet poeng er, hvem tenker egentlig TS på? kun den gruppen mennesker som faktisk kan kalles negere? Er det alle med en mørkere hudfarge en en sommerbrun nordmann? Er det afrikanere fra området sør for sahara, svarte eller brune med negroide trekk som bred flat nese og tykke lepper? Hvem er det egentlig TS spør etter? jeg har flere mørke venner som ville blitt provosert over å bli kalt neger, både fordi di ikke foretrekker ordet, OG fordi de faktisk ikke ER det. Mange bruker ordet om alle som har en brunaktig farge på huden, totalt uavhengig av hvor de kommer fra og hvordan de ser ut utover akkurat hudfargen. Jeg vet flere srilankesere som har blitt kalt neger, da de er ganske mørke i huden, til tider nesten svarte om de oppholder seg i solen. Samme med indere, og ingen av disse gruppene kan på noen måte falle innunder ordets egentlig bruk. Endel svarte amerikanere blir også betegnet som negere, og endel cubanere, og mange av disse har ingen bakgrunn fra afrika og det eneste som er likt er hudfargen. Det kommer også frem i stort sett alle leksikon og andre bøker som beskriver ord, at ordet neger ofte blir oppfattet som nedsettende, og at man derfor gjerne kan bruke andre ord. Så at det er noe stort sjokk for endel hvite mennesker, at bruke av ordet ikke er noe som faller rett hos alle, er meg ett under. Dersom man vet så mye og mener så mye om ordet, at man absolutt må bruke det, så skulle en tro at man også visste litt historie rundt det, og hvordan det lett blir oppfattet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crow Jane Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 16. februar 2009 Dersom man vet så mye og mener så mye om ordet, at man absolutt må bruke det, så skulle en tro at man også visste litt historie rundt det, og hvordan det lett blir oppfattet. Dette var meget godt sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #8 Del Skrevet 16. februar 2009 Hadde ikke vært noe problem det! Hadde vært mer skeptisk til å være sammen med en som i 2009 fortsatt bruker ordet "neger". Jeg er forbauset over at Kvinneguiden tillot overskriften på dette temaet. Så vidt jeg har forstått, er denne betegnelsen på mørkhudete ikke lenger lovlig å benytte i Norge (uten at jeg er kjent med noen strafferamme for en slik tildragelse). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PopTart Skrevet 16. februar 2009 #9 Del Skrevet 16. februar 2009 Oi så mange som hang seg opp i at ordet "neger". Hjelpes... Jeg syns det høres verre ut å si "svarting". Hvilket ord kan man egentlig bruke om det mer eller mindre alltid har vært lov å si neger og det ikke føles negativt for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 16. februar 2009 #10 Del Skrevet 16. februar 2009 Synes ordet neger gir assossiasjoner til eksotiske ting som bongotrommer og negro som vi blandet i hvitsaus for at det skulle bli brunsaus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. februar 2009 #11 Del Skrevet 16. februar 2009 Oi så mange som hang seg opp i at ordet "neger". Hjelpes... Jeg syns det høres verre ut å si "svarting". Hvilket ord kan man egentlig bruke om det mer eller mindre alltid har vært lov å si neger og det ikke føles negativt for deg? tja, du kan si svart istedenfor svarting, eller brun eller farget eller afrikaner dersom han er fra afrika, afroamerikaner om han er derifra, cubaner om han er fra cuba etc etc. Jeg er straks 35 år, og det har faktisk aldri vært stuerent å si neger til mennesker fra afrika som jeg har fått med meg. At det ble brukt i mer komersielle sammenhenger ja, som negerboller, negerpappaen til Pippe etc, men det var faktisk aldri ok å si neger til afroamerikaneren som gikk på ungdomskolen sammen med meg, og når noen spyttet på meg og slang etter meg at jeg var venn med en neger, så var det ikke akkurat ok. (hun var fra india by the way.... og hadde ikke noe med neger å gjøre i første omgang). Med tanke på at vi vel klare å omtale ALLE andre folkeslag uten ett slikt type ord, så synes jeg det er merkelig at noen ikke klarer å finne andre ord istendenfor neger. For all del, bruk neger for min del, men ikke kom med den at det ikke er noen annen måte å omtale personene på, for det er totalt bull. Vi klarer å beskrive både asiatere, øst-europeere, spanjoler, grekere, australiere, nordmenn, svensker, engelskmenn og indere, helt uten å ha ett eget ord for akkurat den rasen, så det skulle vel ikke være så skrekkelig vanskelig å si afrikaner om en som man ellers ville kalt neger. Negere er nemlig opprinnelig fra afrika, så kan du si neger om noen, så kan du faktisk også si afrikaner. that simple. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PopTart Skrevet 16. februar 2009 #12 Del Skrevet 16. februar 2009 tja, du kan si svart istedenfor svarting, eller brun eller farget eller afrikaner dersom han er fra afrika, afroamerikaner om han er derifra, cubaner om han er fra cuba etc etc. Jeg er straks 35 år, og det har faktisk aldri vært stuerent å si neger til mennesker fra afrika som jeg har fått med meg. At det ble brukt i mer komersielle sammenhenger ja, som negerboller, negerpappaen til Pippe etc, men det var faktisk aldri ok å si neger til afroamerikaneren som gikk på ungdomskolen sammen med meg, og når noen spyttet på meg og slang etter meg at jeg var venn med en neger, så var det ikke akkurat ok. (hun var fra india by the way.... og hadde ikke noe med neger å gjøre i første omgang). Med tanke på at vi vel klare å omtale ALLE andre folkeslag uten ett slikt type ord, så synes jeg det er merkelig at noen ikke klarer å finne andre ord istendenfor neger. For all del, bruk neger for min del, men ikke kom med den at det ikke er noen annen måte å omtale personene på, for det er totalt bull. Vi klarer å beskrive både asiatere, øst-europeere, spanjoler, grekere, australiere, nordmenn, svensker, engelskmenn og indere, helt uten å ha ett eget ord for akkurat den rasen, så det skulle vel ikke være så skrekkelig vanskelig å si afrikaner om en som man ellers ville kalt neger. Negere er nemlig opprinnelig fra afrika, så kan du si neger om noen, så kan du faktisk også si afrikaner. that simple. Ok, rolig nå. Jeg sa aldri at det ikke var andre måter å omtale de "mørkuhda" på, jeg sa at for meg er det å si neger like naturlig som å si at et eple er et eple. Har ingen rasistiske følelser rundt det ordet. Jeg kommer nok helt sikkert til å fortsette å si det og, nettopp fordi jeg ikke tenker at det er et rasistisk ord og fordi jeg alltid har sagt det. Har aldri opplevd at noen har reagert på det før. Er helt enig i at "pakkis" og "nigger" er stygge ord som blir brukt om utlendinger, for eksempel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. februar 2009 #13 Del Skrevet 16. februar 2009 Ok, rolig nå. Jeg sa aldri at det ikke var andre måter å omtale de "mørkuhda" på, jeg sa at for meg er det å si neger like naturlig som å si at et eple er et eple. Har ingen rasistiske følelser rundt det ordet. Jeg kommer nok helt sikkert til å fortsette å si det og, nettopp fordi jeg ikke tenker at det er et rasistisk ord og fordi jeg alltid har sagt det. Har aldri opplevd at noen har reagert på det før. Er helt enig i at "pakkis" og "nigger" er stygge ord som blir brukt om utlendinger, for eksempel. jeg er helt rolig, skal litt mer til ser du. som sagt, at du og andre bruker ordet neger, er noe jeg gir en lang en i, men å skylde det på at det ikke er noe annet å kalle folk fra afrika (det finnes maaaange mørkhudede som verken er fra afrika eller som kan kalles neger, bare til info), blir for dumt. at du bryr deg nada om hva mange av de ordet omfatter mener, betyr ikke at du er rasist nei, du har rett i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PopTart Skrevet 16. februar 2009 #14 Del Skrevet 16. februar 2009 jeg er helt rolig, skal litt mer til ser du. som sagt, at du og andre bruker ordet neger, er noe jeg gir en lang en i, men å skylde det på at det ikke er noe annet å kalle folk fra afrika (det finnes maaaange mørkhudede som verken er fra afrika eller som kan kalles neger, bare til info), blir for dumt. at du bryr deg nada om hva mange av de ordet omfatter mener, betyr ikke at du er rasist nei, du har rett i det. Igjen sier du at jeg skylder på at det ikke er noe annet å kalle de - dette har jeg aldri sagt. Hvorfor finner du på ting? Det syns jeg at blir for dumt. Jeg er på ingen måter rasist og om noen tror jeg er det fordi jeg sier "neger" så får vel de folka bare tro det da. Makan så hårsårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 16. februar 2009 #15 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvis jeg hadde blitt rana av noen negere så hadde jeg sagt til politiet at nå har jeg blitt rana av noen negere for at de skal skjønne hva jeg mener. Ord kan kan ikke bare forbys sånn helt uten videre? Skal man forby utenlandske oversettelser også da? Sånn som negroes når man snakker om flere negere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. februar 2009 #16 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvilket ord kan man egentlig bruke om det mer eller mindre alltid har vært lov å si neger og det ikke føles negativt for deg? du spør hvilke ord man kan bruke, jeg svarer. Igjen sier du at jeg skylder på at det ikke er noe annet å kalle de - dette har jeg aldri sagt. Hvorfor finner du på ting? Det syns jeg at blir for dumt. Jeg er på ingen måter rasist og om noen tror jeg er det fordi jeg sier "neger" så får vel de folka bare tro det da. Makan så hårsårt. du spør, regn med svar. og jeg sier jo at du ikke trenger å være rasist bare fordi du bruker ordet neger, makan til hårsår da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PopTart Skrevet 16. februar 2009 #17 Del Skrevet 16. februar 2009 du spør hvilke ord man kan bruke, jeg svarer. du spør, regn med svar. og jeg sier jo at du ikke trenger å være rasist bare fordi du bruker ordet neger, makan til hårsår da. Haha...Dette tar helt av Jeg har da vitterlig ikke spurt deg om hvilket ord jeg skal bruke, det spiller jo ingen rolle for meg hvilket ord du mener er rasistisk. Jeg skjønner at du har negative assosiasjoner til ordet med tanke på venninna di som ble mobba, men det finnes da ulike setting for alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #18 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvis jeg hadde blitt rana av noen negere så hadde jeg sagt til politiet at nå har jeg blitt rana av noen negere for at de skal skjønne hva jeg mener. Ord kan kan ikke bare forbys sånn helt uten videre? Skal man forby utenlandske oversettelser også da? Sånn som negroes når man snakker om flere negere? Ord som signaliserer rasisme eller kjønnsdiskriminering er forbudt å bruke. ordet "neger " er et eksempel på det førstnevnte, ikke kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser (à la "lærerinne", "sykepleierske") er eksempler på det andre. Slike ord er det ikke tillatt å benytte, selv om jeg ikke kjenner til at det er etablert noen strafferamme for å anvende slike ord. Kanskje kunne en anmeldelse av et slikt forhold vært nyttig for å etablere en praksis på området, selv om det neppe ville ende med fengselsstraff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 16. februar 2009 #19 Del Skrevet 16. februar 2009 Haha...Dette tar helt av Jeg har da vitterlig ikke spurt deg om hvilket ord jeg skal bruke, det spiller jo ingen rolle for meg hvilket ord du mener er rasistisk. Jeg skjønner at du har negative assosiasjoner til ordet med tanke på venninna di som ble mobba, men det finnes da ulike setting for alt. hmm, mulig det tar av for deg. du spurte i en tråd hvilke ord du kunne bruke, les ditt eget innlegg. Jeg svarte. Jeg har også sagt opptil flere ganger at man ikke trenger være rasist selv om man bruker ordet neger. At du desperat prøver få det til å virke som jeg mener folk som bruker neger er rasister, er din greie. Jeg har faktisk ikke brukt rasist i denne tråden før jeg svarte deg med at nei, du er ikke rasist bare for å bruke ordet. har LITT flere en barndomsvennina mi som faller innunder kategorien, og har lest ett par beskrivelser i leksikon etc om ordet, så tro meg, grunnen til at jeg personlig ikke bruker ordet, har med mye mer en at noen prøvde å mobbe meg og min venninde. for meg finnes det ingen setting der jeg trenger å bruke ett ord jeg vet mange støtes av, på lik linje med at det ikke er settinger der jeg trenger ett eget ord for andre folkeslag. men nå er det natta, kverulere videre gidder jeg ikke gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PopTart Skrevet 16. februar 2009 #20 Del Skrevet 16. februar 2009 hmm, mulig det tar av for deg. du spurte i en tråd hvilke ord du kunne bruke, les ditt eget innlegg. Jeg svarte. Jeg har også sagt opptil flere ganger at man ikke trenger være rasist selv om man bruker ordet neger. At du desperat prøver få det til å virke som jeg mener folk som bruker neger er rasister, er din greie. Jeg har faktisk ikke brukt rasist i denne tråden før jeg svarte deg med at nei, du er ikke rasist bare for å bruke ordet. har LITT flere en barndomsvennina mi som faller innunder kategorien, og har lest ett par beskrivelser i leksikon etc om ordet, så tro meg, grunnen til at jeg personlig ikke bruker ordet, har med mye mer en at noen prøvde å mobbe meg og min venninde. for meg finnes det ingen setting der jeg trenger å bruke ett ord jeg vet mange støtes av, på lik linje med at det ikke er settinger der jeg trenger ett eget ord for andre folkeslag. men nå er det natta, kverulere videre gidder jeg ikke gitt. Det tar av, ja. Ikke bare for meg visstnok Vel, det jeg skrev, som jeg formet som et spørsmål var vel ment som en forklaring på hvorfor jeg brukte det ordet. Jeg antar jo at du tror jeg er rasist siden du "freaka" såpass mye ut - selv etter at jeg forklarte hvorfor jeg bruker ordet. Om du aldri bruker ord som andre kan støtes av hørtes veldig urealistisk ut dog, siden folk blir støtt av den minste ting. God natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå