Lizz84 Skrevet 15. februar 2009 #1 Del Skrevet 15. februar 2009 Har vært syk en ukes tid, og bilen har stått ute i kulden. Har jo vært rimelig kaldt den siste uken så problemet mitt kommer nok av at det har vært alt for kaldt. MEN, er det noe jeg selv kan gjøre for å få varmeapparatet til å fungere igjen? Hva er årsaken/ problemet og må jeg ha den på verksted for å få fikset problemet? Kan det hjelpe å kjøre bilen varm? Håper noen kan svare meg, for skal tidlig på jobb i morgen og da hadde det vært fint med varme i bilen! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #2 Del Skrevet 15. februar 2009 Da mitt varmeapparat sluttet å fungere var det fordi det manglet frostvæske.. Dette fant jeg ikke ut før det var for sent og toppakningen røk - så det er gjerne verdt en titt oppi motoren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 15. februar 2009 #3 Del Skrevet 15. februar 2009 Mitt og stoppet pga manglende frostvæske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #4 Del Skrevet 15. februar 2009 Samme her. Etter at jeg fylte på frostvæske fungerer varmeapparatet fint som bare det. Så sjekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizz84 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 15. februar 2009 Da mitt varmeapparat sluttet å fungere var det fordi det manglet frostvæske.. Dette fant jeg ikke ut før det var for sent og toppakningen røk - så det er gjerne verdt en titt oppi motoren? Takk for svar! Da skal jeg gå ut å sjekke frostvæsken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 15. februar 2009 #6 Del Skrevet 15. februar 2009 Og sjekk oljen med det samme, siden det låter som om du ikke løfter på lokket for ofte. Ingenting forsinker deg mer enn "en tørrpinn"... Kjør bilen inn et sted hvor radiatoren kan få stå og tine. Start opp, og sjekk at den ikke lekker (frostspreng). Hell oppi frostvæske, peil olja, og sjekk nivået på bremsevæska. Og med det samme, er det greit å fylle i spylervæske i vinterblanding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 16. februar 2009 #7 Del Skrevet 16. februar 2009 Viss ikke dette hjelper ville jeg byttet termostat på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 16. februar 2009 #8 Del Skrevet 16. februar 2009 Termostaten er vel mer aktuell dersom vifta fungerer, men det blir noe særlig temperatur? Forøvrig kan det tenkes at selve vifta er gåen eller det kan være motstanden. Opplevde samme problem før jul, hvor det viste seg at begge måtte byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 16. februar 2009 #9 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Spiller liten rolle om vifta virker, hverken den inne i varmeapparatet eller den foran radiatoren. Så lenge anlegget sirkulerer, og slipper gjennom uteluft, er den ikke avhengig av vifte. Bare mens den står i ro. Og det gjelder normalt radiatorvifta også. Så lenge bilen ruller, skal den få tilstrekkelig med luft. Sjekk at ventilasjonsanlegget ikke er stengt eller står på resirkulering. Hvis det hender mer eller mindre over (frost)natta at varmeapparatet slutter å virke, er vannet i radiatoren sikkert frosset. Å fylle på frostvæske er en del av vinterklargjøringen, sammen med skifte til vinterdekk. Har den frosset, så bør den først tines. Så det er ikke lange biten du bør kjøre. Alternativet er å lage et telt av en presenning, åpne panseret, og sette inn en vifteovn noen timer på middels effekt. Slik at den får noen timer med plussgrader. Da skal det tine tilstrekkelig til at du får gjennomstrømning når du starter opp, etter å ha etterfylt med frostvæske. Kjør den en liten stund, men vokt temperaturmåleren, og stopp motoren, hvis varmen stiger brått. Dette kan du gjøre i flere omganger. Med et kvarters intervall, slik at radiatoren tiner. Ikke bruk varmluftpistol. Etterfyll frostvæske, og gjennomkjør en siste gang, og da bør den funke greit vintyeren gjennom. Men vær på utkikk etter lekkasje fra radiatoren etter frostspreng. Endret 16. februar 2009 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. februar 2009 #10 Del Skrevet 16. februar 2009 Men...hvis vifta har virket når jeg har startet bilen om morgenen, og så ikke virket hvis jeg slår av motoren og starter igjen etter en time eller to, og den har vært sånn en stund, og så plutselig ikke virker i det hele tatt... Hva kan det da være, mon tro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 16. februar 2009 #11 Del Skrevet 16. februar 2009 Vifta i ventilasjonsannlegget/varmeapparatet, eller radiatorvifta? Sistnevnte bare kødder med deg, for den er termostatstyrt, og starter hvis motoren begynner å bli varm, og stopper når den er kjølt tlstrekkelig. Er det vifta i varmeapparatet, høres det ut som en løs kontakt, eller sikring. Antar på nyere biler er det enda endel elektronisk mikkmakk, som er der for å gjøre livet surt for deg, men denslags er det ikke lett å gjøre noe med for vanlige dødelige. Da må du nok ofre visakortet på merkeverkstedets oljeflekkede alter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. februar 2009 #12 Del Skrevet 16. februar 2009 Takk for svar. Det er varmeapparatet, ja, så jeg får sjekke sikringene først. Så kontakter. Ny bil er det ikke, det er en 11 år gammel Peugot, men den sviver nå stort sett greit, da. Trekke visakort, ja, nei, ikke denne måneden, er jeg redd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 16. februar 2009 #13 Del Skrevet 16. februar 2009 Tror det skal gå rimelig greit med en eldre bil. Kan bli endel skruing, hvis du må av med deksler for å komme til. Til gjengjeld burde det være god mulighet for å få tak i ei ny viftemotor rimelig hos skraphandler, om det værste har skjedd. Men det er nok enten vakkel i en ledning, en dårlig kontakt i bryteren eller denne etterhvert så famøse sikringen. Alternativ 2: På med blondeparykken, parker utenfor nærmeste yrkesskole med bilmekanikerlinje, og gjenta etter meg: "Hjelp!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 16. februar 2009 #14 Del Skrevet 16. februar 2009 Jo, jeg syns jeg så det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizz84 Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 16. februar 2009 Takk for svar alle sammen! Problemet løste seg av seg selv egentlig, var bare å røske og rive lit i bryteren så funket det pluttselig:-) Ofte det letteste som funker! Sjekket både sikring, frostvæske osv. og alt var i skjønneste orden! Så det var nok bare vifta som var litt trøtt på søndagsformiddag. Men når det skal være sagt så har jeg enda ikke byttet ut varmeaparatet/ vifta i bilen min, er en 2000 modell WW Polo, er det noe jeg burde gjøre snart kanskje? Har som sagt ikke så veldig greie på bil, men følger alt av service + reparasjoner osv. Det er ganske mye som er byttet ut og skiftet på denne lille bilen, men det er første gang vifta streriker. Lurt å være føre var? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 16. februar 2009 #16 Del Skrevet 16. februar 2009 Nei. Funker den, så funker den. Men brytergreia bør nok få en spray med elektrorens en gang hvert skuddår. De der viftene der pleier oftest å overleve bilen. Men ingen mekaniske innretninger er hundre prosent feilfri i hundre prosent av tilfellene. En og annen mandagsmodell sniker seg alltid ut på markedet, og kubber etter et titalls år eller to... Tror mitt beste råd til deg nå som den virker igjen, er å sette deg bak rattet med god samvittighet, og plystre "Allways look on the pfffff pffpffpfff pfffffff tam tam, tirattattatitam..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå