Gå til innhold

Noen som har donert morsmelk?

lille katt

Anbefalte innlegg

Like etter fødselen var jeg motivert for morsmelkdonasjon, og kontaktet morsmelksentralen ved sykehuset. Har fått time på tirsdag for samtale.

I mellomtiden har jeg hatt brystbetennelse og har kavet en del med ammingen, så jeg merker at motivasjonen har dalt litt....

Noen andre som har donert morsmelk, som kan si litt om hvordan det fungerer i praksis?

- hvor mange ganger pr. dag pumpet dere?

- fikk dere låne pumpe på sykehuset, og funket det bra? (har sinnsykt dårlig erfaring med manuell pumpe, men får låne elektrisk)

- når melkeproduksjonen øker såpass på dagtid, hvordan blir det da etterhvert når babyen sover hele natta? Får man mye spreng, eller går det seg til?

- hvor mye ca. klarte dere å pumpe pr. dag?

- og ikke minst - hvor mye penger ble det av det? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤bella¤

Vet at Concertina her inne har begynt med dette nå, så hun kan nok svare deg.

Tror hun får 150kr literen.

Endret av ¤bella¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donerte morsmelk for 13 år siden.

Lånte elektrisk pumpe på sykehuset, fikk med kartonger som jeg leverte når jeg hadde noen liter. Hadde mye melk, og merket ikke noe problemer med spreng etc.et.

Mener å huske at jeg fikk ca. 3.500 kroner tilsammen, men husker ikke literpris eller noe sånt.

Var uansett veldig meningsfylt å gjøre det, og jeg holdt på lenger enn det de egentlig har satt som aldergrense på barna fordi det var så dårlig tilgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det for snart åtte år siden, men jeg husker faktisk ikke noe som helst kjenner jeg. Lånte pumpe på morsmelksentralen... og det er igrunn det eneste jeg usker. Var vel ammetåke bokstavelig talt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger litt info på Ammehjelpen. Ellers er pris, rutiner o.l. litt ulikt fra sykehus til sykehus. Jeg tror du må levere minimum 1l i uken.

Klarer du å få det til, er det et uvurderlig bidrag til de minste og sykeste babyene. Prisen blir på en måte mer symbolsk, siden det er en del arbeid med sterilisering, frysing, levering og slikt du må påta deg. Men du får dekket alle utgifter.

Lykke til om det viser seg å være noe for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke donert melk, men sønnen min har fått sentralmorsmelk og det er virkelig en fin ting av de som donerer morsmelk. Selv har jeg ingen melkeproduksjon, så når sønnen min kom fortidlig og var syk, så var det en stor lettelse at han fikk morsmelk.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Jeg leverte melk for ca. 20 år siden. Fikk låne elektrisk pumpe, det var et must for min del. Jeg pumpet ganske mye, 2-3 ganger daglig. Hadde flere liter i uken, noen ganger over 1 liter pr. dag. Ulempen ved å pumpe mye er at melkemengden økes tilsvarende så man kan ikke da bare droppe å pumpe en dag eller to.

Synes det gikk veldig greit, det jeg ble mest lei var rengjøring og koking av utstyret - selve pumpingen var ikke noe problem.

Husker ikke prisen, men jeg tjente faktisk ganske mye på det. Tror prisen var nesten det samme den gang som det er nå - 150,- kr. literen.

Les mer om morsmelksentralen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjempefin ide. Jenta mi var på intensiven en uke, og jeg hadde enda ikke fått melk. Første dagen ga de henne bankmelk i en sonde. Jeg husker at det var litt ekkelt, men jeg fikk valget mellom bankmelk og nan, og da var jo valget enkelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg donerer ja :) Dvs, jeg har faktisk ikke kommet så langt at jeg har levert noe melk enda, har bare holdt på noen uker ;)

Jeg begynte å donere fordi jeg hadde vanvittig overproduksjon, har måtte tompumpe hver morgen siden frøkna var etpar uker gammel. Og siden det begrenser seg hvor mye man har behov for å ha i fryseren og det føltes helt feil å kaste slikt så ønsket jeg å donere.

Jeg pumper bare som jeg har gjort hele tiden, en gang om morgenen, min produksjon har ikke gått opp, men det er jo fordi jeg har gjort noe mer enn vanlig. Bruker min egen pumpe (Medela Swing), fikk tilbud om å låne, men den jeg har fungerer jo fint. Har fått låne etpar ekstra pumpesett slik at jeg slipper å koke for hver gang. Jeg pumper rundt 3-400 ml på en pumping. Melken oppbevares i 500ml-beholdere, og man lagfryser melken (dvs skriver på dato for første pumping og melken skal da leveres senest 6 uker etter denne datoen).

Det er litt styr, man må være mer nøye med hygien enn man er når man bare pumper til eget bruk. All melk blir testet, og dersom den inneholder for mye bakterier så får man denne med seg hjem neste gang man leverer (den er jo ikke farlig for ens eget barn). Melken som er ok får man betakt for, Ahus betaler 130/l. Så det kan jo bli noen kroner, men det er faktisk endel jobb, så man bør gjøre det av andre grunner enn å tjene penger ;)

Før man får levere så må man ta en blodprøve for å se om man kan levere også til de aller minste (under 1500 gram). Husker ikke helt hva det heter, men ca 40% av befolkningen har dette i blodet, det er ikke farlig, men de ønsker ikke å utsette de aller minste for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til sykehuset og pratet lenge med en kjempekoselig dame som fortalte meg alt om doneringen. Men så ble mannen min syk og havnet på sykehuset den uka jeg skulle ned og registrere meg, og uka etter fikk jeg sopp i puppen så her sitter jeg og får ikke lov til å gi melk, i alle fall ikke på en god stund ennå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...