Gå til innhold

Er livet lettere for pene?

Gjest Gjest_lurer_*

Anbefalte innlegg

Ja livet er lettere for pene. Det er klart det kommer jo ann på hva man legger i lettere da. Men la meg forklare litt først. Jeg snakker da ikke om "bimbo-penhet" nå, men mer naturlig penhet (slank, tiltalende ansiktstrekk, pent hår, pent smil etc)

Utallige studier har vist at pene mennesker blir behandlet bedre av andre. Pene mennesker får lettere jobb, de får lettere venner, andre tenker mer positivt om de pene menneskene (at de er snille, vellkkede, morsomme etc) og når man tenker mer positivt om noen behandler man dem også ut i fra dette. Studier har vist at pene mennesker gjennomsnittlig tjener mer enn mindre pene og har mer vellykkede relasjoner i livet sitt. Pene mennesker får bedre service og opplever rett og slett at andre mennesker er mer hyggelige mot dem. Dette har selvsagt også en effekt på deres selvfølelse, og selvfølelse har igjen en effekt på hvor mye man tør å gjøre i livet og hvor mye man faktisk lykkes med. Tro på seg selv er noe av det viktigste vi har, og dette avhenger i stor grad av hvordan andre mennesker opplever oss og behandler oss.

På den andre siden blit ikke motganger lettere om man er pen. Kreft, dødsfall, kjærligehtssorg etc blir på inten måte lettere om man er pen. Økonomiske problemer etc blir heller ikke lettere. Så konklusjonen er desverre at på en god del områder så er livet lettere for dem som er pene. Det er klart dette er basert på gjennomsnitt, og ikke noe som gjelder for absoludt alle. Men utallige studier har pekt på akkurat dette og at pene mennesker har flere fordeler i livet enn bare utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utallige studier har vist at pene mennesker blir behandlet bedre av andre. [...]

Var det dei sjølve som vurderte sin eigen skjønnhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det dei sjølve som vurderte sin eigen skjønnhet?

Nei, I disse studiene ble personene rangert av andre for så å se hvor mye de tjente etc og finne sammenhenger. Andre studier har testet personer som først er rangert av andre som pene, for så å gjøre forskjellige ting som gå på et jobbintervju, handle i butikker etc for så å se de forskjellige reaksjonene de får. Det er da i disse studiene ikke de samme som rangerer personenes utseende som videre interagerer med dem for å se reaksjonene.

Skjønnhet er noe som til en viss grad kan måles objektivt. Det har gang på gang vist seg at mennesker med visse ansiktstrekk rangeres som mer pene. Hvem som videre rangeres som penest innen denne klassen av de som kategoriseres som pene er kanskje mer individuellt.

Det samme gjelder for tynne og tykke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det beste er å ligge bare litt over gjennomsnittet, og at det faktisk finnes noe som heter for pen.

Leste en undersøkelse hvor de hevdet at pene mennesker har lettere for å bli likt av andre og hadde flere venner, men om du er veldig pen så synker dette tallet igjen.

Samme med jobb og karriere, er du pen så kan du nok gjøre et bra inntrykk men det er visst noe som heter "for pen" i arbeidslivet og (med mindre du er modell, skuespiller, bartender osv). Det var jo så mye debatt rundt den boka jeg ikke husker navnet på for et halvt års tid siden, hvor en rekrutteringsspesialist anbefalte 10-ere å kle/sminke seg ned slik at de ble 7-ere.

Man kvier seg visst litt for å ansette altfor pene mennesker, og de blir heller ikke spesielt godt likt generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hvordan man føler seg, og at man har selvinnsikt og selvrespekt nok til å vite sine egne positive og negative sider. Når deg gjelder både utseende og personlighet er mer avgjørende om man blir sett på som pen og attraktiv, enn om man har heldige eller uheldige gener. Se f.eks. på bilder av "pene" og "sexy" kjendiser før de ble berømte, eller uten sminke - de fleste ser da ut som helt gjennomsnittlige mennesker, men pga. av hvordan de framstår på skjermen blir de sett på som mer attraktive enn andre, fordi de klarer å spille på sine positive strenger når det gjelder både utseende og personlighet.

Mennesker med heldige gener, da spesielt kvinner, som fra ungdomstiden er vant til å kunne ta seg friheter mindre pene jenter ikke kan, slik som å være arrogant og høylytt, blir gjerne oppfattet som mindre attraktive som både venninner og kjæresteemner. Slik er det ofte etter min erfaring, i alle fall. Mindre attraktive jenter som har vent seg til å måtte bli oppfattet som snille og varme mennesker for å bli beundret og lagt merke til av andre vil ha det lettere i lengden enn disse "bortskjemte", pene jentene, som først som voksne må utvikle disse viktige egenskapene.

Dette er selvfølgelig jentene som ligger i hver sin ende av to forskjellige spektre, alle mennesker er forskjellige og de fleste ligger nok et sted på midten, pluss at det finnes heldige og uheldige mennesker som er både pene og snille, eller stygge og frekke.

Det er i alle fall min teori. Any takers? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Liss.

Også tenker jeg at hvis jeg kunne velge ville jeg heller vært litt over gjennomsnittet pen enn litt under gjennomsnittet. Selv om jeg skjønner at det kan være fryktelig vanskelig å være pen når jeg leser denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror hvordan man føler seg, og at man har selvinnsikt og selvrespekt nok til å vite sine egne positive og negative sider. Når deg gjelder både utseende og personlighet er mer avgjørende om man blir sett på som pen og attraktiv, enn om man har heldige eller uheldige gener. Se f.eks. på bilder av "pene" og "sexy" kjendiser før de ble berømte, eller uten sminke - de fleste ser da ut som helt gjennomsnittlige mennesker, men pga. av hvordan de framstår på skjermen blir de sett på som mer attraktive enn andre, fordi de klarer å spille på sine positive strenger når det gjelder både utseende og personlighet.

Mennesker med heldige gener, da spesielt kvinner, som fra ungdomstiden er vant til å kunne ta seg friheter mindre pene jenter ikke kan, slik som å være arrogant og høylytt, blir gjerne oppfattet som mindre attraktive som både venninner og kjæresteemner. Slik er det ofte etter min erfaring, i alle fall. Mindre attraktive jenter som har vent seg til å måtte bli oppfattet som snille og varme mennesker for å bli beundret og lagt merke til av andre vil ha det lettere i lengden enn disse "bortskjemte", pene jentene, som først som voksne må utvikle disse viktige egenskapene.

Dette er selvfølgelig jentene som ligger i hver sin ende av to forskjellige spektre, alle mennesker er forskjellige og de fleste ligger nok et sted på midten, pluss at det finnes heldige og uheldige mennesker som er både pene og snille, eller stygge og frekke.

Det er i alle fall min teori. Any takers? :)

Joda. Men de aller fleste ser da ut som hverdagsmennesker, eller hva jeg skal si, når de er usminket og ustylet. Svært, svært få som ser nydelig ut da, i alle fall når du er godt voksen. Noe annet er det i 20-årene, når det holder å riste litt på håret, og så se ganske ok ut, for å sette det litt på spissen.

Ikke så mange som digger brautende folk, pen eller ikke. Selv har jeg nok alltid vært midt på treet, men i voksen alder ser jeg at jeg faktisk er blandt de mer pene. Og det kommer ikke gratis; jeg sminker meg hver dag, vasker håret og styler det, liker å kle meg pent osv.

Når jeg derimot ikke går igjennom dette ritualet, er jeg midt på treet igjen ;)

Liker å gjøre det beste ut av det jeg har fått! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Det er nok en del pene mennesker som ikke blir tvunget til å utvikle personligheten sin på samme måte som mindre pene. Dersom man ikke er noe særlig pen må man hele tiden anstrenge seg for å blir likt, mens for pene jenter holder det ofte å gi et smil så flokker guttene seg rundt. Jeg har også inntrykk av at mange penger jenter er dårlige til å ta initiativnår det gjelder gutter. Noen jeg kjenner er så vandt til at guttene tar kontakt så de ser seg for gode til å ta kontakt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke så mye med å være for god til å ta kontakt selv, men når man har mye pågang så trenger man det ikke..og i noen tilfeller er man for opptatt med å avvise.

Har egentlig lite med arrogant å være også..men blir oppfattet slikt når man er yngre å går ut på byen..er man så uheldig å få blikk kontakt tilfeldig..så kommer de..

Man lærer seg å unngå den blikk kontakten..

Dessuten de som kommer...kommer av en grunn..utseende..ingen annen grunn..så da vet man det i utgangspunktet...blir man ofte sjekket opp så har man ikke så mye interesse av å bli det..i steden blir det rett og slett plagsomt.

Hvis man har mange venner fra før av er man ikke så velkommen til disse sjekkerne..for det er som oftest ikke vennskap de er ute etter..og ikke har man så mye behov for å bli verdsatt av fremmede som ett stykke kjøtt.

Man er ikke arrogant når man beskytter seg selv, og det har man faktisk rett til å gjøre.

De vakre menneskene jeg kjenner er verken arrogante eller dårlige personer..tvert i mot..når de er trygge på seg selv så er de ikke så infløkte som mange blir av usikkerhet og behov for å teste ut sin tiltrekningskraft..ikke er de så opptatt av om de er verdt noe eller ei heller etc..har ikke så mye å bevise.

Vakker er ganske så likt sunn...slank, ren hud klare øyne etc..og noen lunde symetriske trekk..de fleste kan se ganske så vakker ut, om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Har vel ikke så mye med å være for god til å ta kontakt selv, men når man har mye pågang så trenger man det ikke..og i noen tilfeller er man for opptatt med å avvise.

Har egentlig lite med arrogant å være også..men blir oppfattet slikt når man er yngre å går ut på byen..er man så uheldig å få blikk kontakt tilfeldig..så kommer de..

Mulig jeg ikke forklarte meg godt nok. De jeg snakker om står å venter på å bli sjekket opp av aktuelle gutter og klager på at de ikke kommer bort, men de kan ikke synke dypt nok til å ta kontakt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke forklarte meg godt nok. De jeg snakker om står å venter på å bli sjekket opp av aktuelle gutter og klager på at de ikke kommer bort, men de kan ikke synke dypt nok til å ta kontakt selv.

At enkelte jenter vegrer seg for å ta kontakt med gutter er da uavhengig av om de er pene eller ikke? Jeg tviler på at mindre pene jenter er mer ivrig til å sjekke gutter enn hva pene jenter er, selv om de kanskje vegrer seg av ulike årsaker. Ikke alltid like lett å vite om det er fordi en er overlegen eller sjenert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
At enkelte jenter vegrer seg for å ta kontakt med gutter er da uavhengig av om de er pene eller ikke? Jeg tviler på at mindre pene jenter er mer ivrig til å sjekke gutter enn hva pene jenter er, selv om de kanskje vegrer seg av ulike årsaker. Ikke alltid like lett å vite om det er fordi en er overlegen eller sjenert.

De jeg snakker om unngår det fordi de mener det er et nederlag å selv måtte ta kontakt. Det at andre er sjenerte blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg som er kjempepen og får ofte oppmerksomhet fra menn, men også veldig innadvent av seg og har ikke så mye selvtillit. Folk kommenterer ofte at hun er frekk og overlegen pga. det som selvfølgelig er kjempekjipt, for det er hun ikke! Ikke alltid like lett å vite hvorfor folk er unnvikende/avvisende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
En venninne av meg som er kjempepen og får ofte oppmerksomhet fra menn, men også veldig innadvent av seg og har ikke så mye selvtillit. Folk kommenterer ofte at hun er frekk og overlegen pga. det som selvfølgelig er kjempekjipt, for det er hun ikke! Ikke alltid like lett å vite hvorfor folk er unnvikende/avvisende :)

Selvfølgelig kan man ikke vite det, men det har da heller ikke noe med utseendet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan man ikke vite det, men det har da heller ikke noe med utseendet å gjøre.

Det kan ha det, i og med at hun sannsynligvis blir lettere lagt merke til som pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha det, i og med at hun sannsynligvis blir lettere lagt merke til som pen.

Samt at folk lettere antar at man er overlegen og arrogant dersom man er pen. En mindre pen person ville nok lettere ha gått for å være sjenert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Stjernedryss

Personer som er mindre pene + sjenerte ender ofte opp med å ikke bli sett i det hele tatt og ikke få noe oppmerksomhet, så det er ikke noe lettere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg selv ikke er den som gutta løper etter, så har jeg alltid tenkt at "bare jeg hadde vært pen, da..." Er livet en dans på roser for dere pene? Lever dere et lettere og lykkeligere liv, får dere de guttene dere vil ha ++. Jeg vet at alle sliter med sitt, men alikevel, det hjelper vel på å være pen? Eller?

Tja, jo..jeg vet ikke om det er lettere. På noen måter ja, men ikke alle.

Det har ofte ført meg opp i ekle situasjoner. Jobber i butikk med mest mannlige kunder, og får veldig ofte kommentarer,både koslige-men mest av den litt slibrige typen.

Har alltid hatt lett for å få menn på "kroken", men alle menn jeg har vært sammen med blir sinnsykt sjalu og usikre, har fått denne kommentaren fra _samtlige_ av mine tidligere kjærester: " men du er så pen, at ALLE vil jo ha deg. Derfor blir jeg så usikker". :roll:

Jenter blir ofte skeptiske til meg så jeg har litt vanskelig for å få nye venninner, og ei jeg har ansett som veninne hele livet fortalte meg at hun hadde forståelse for at jenter blir usikre når de omgås meg, hun sa at hun selv hadde gruet seg for å introdusere kjærester for meg fordi hun var redd at de skulle like meg for godt.

Ikke kler jeg meg utfordrende,ikke "byr" jeg meg fram på noen måte, men alikavel blir de usikre? :klø: tror ikke livet er lett for noen jeg, pen eller ikke pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt lett for å få menn på "kroken", men alle menn jeg har vært sammen med blir sinnsykt sjalu og usikre, har fått denne kommentaren fra _samtlige_ av mine tidligere kjærester: " men du er så pen, at ALLE vil jo ha deg. Derfor blir jeg så usikker". :roll:

Den har jeg og hørt.

Var på ferie i Hollywood med en amerikansk kjæreste, og han ville ikke gå på byn med meg engang. Menn i USA er jo ganske frempå, og han mente jeg garantert ville bli klubbens mest populære og finne noen bedre enn han. Å gå på fylla og bli kjent med andre mennesker kunne vi gjøre i Norge heller. Han var et ekstremtilfelle når det gjaldt usikkerhet da.

Men jeg har hørt det før, særlig siden jeg har veldig mange guttevenner. Kjærester skal alltid grave i om vi har hatt sex eller noe som helst romantisk opplegg, eller finne ut om det er en fyr som bare vil i buksene mine.

En annen ting er jo når guttevennene mine får seg kjærester.. som oftest har det gått bra, men det har skjedd ved et par anledninger at han må avlyse noen avtaler med meg fordi dama ikke liker at vi henger. Jeg tar meg selv i å tenke at hun kanskje ikke hadde hatt noe imot det om jeg var grisestygg.

Og jeg finner heller aldri den store kjærligheten, og blir dumpet og såret rett som det er..

Generelt setter jeg pris på å være pen, men det er absolutt ikke løsningen på alle problemer og noen ganger kan det være mer et hinder enn et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Siden jeg selv ikke er den som gutta løper etter, så har jeg alltid tenkt at "bare jeg hadde vært pen, da..." Er livet en dans på roser for dere pene? Lever dere et lettere og lykkeligere liv, får dere de guttene dere vil ha ++. Jeg vet at alle sliter med sitt, men alikevel, det hjelper vel på å være pen? Eller?

Sånn tenkte jeg også før. Jeg syntes at jeg var så stygg og fæl og lukta vondt og hadde helt feil klær og alt var bare feil med meg. Jeg har ikke gått gjennom noen plastiske operasjoner eller noe sånt, men jeg har mye bedre selvtillit i dag. Har du hørt uttrykket: "De innbilske har det _litt_ bedre?" Lat som om du er pen, da vil du utstråle noe som andre finner attraktivt. Franskmennene kaller det "je ne sais quoi", denne sjarmen som enkelte har. Det har ingenting med utseende å gjøre, men kan ha noe med selvsikkerhet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...