Gå til innhold

Noen kattespørsmål her.....

MarianneE

Anbefalte innlegg

Kjempekoselig å lese om Bea og Smulan - jeg elsker katter selv også. Vil bare komme med et tips til deg nå som Smulan begynner å bli stor . Om noen uker begynner hun å avvennes, mange kattemødre får ny løpetid da. Vil anbefale deg å sterilisere kattemoren så slipper du styret med p-piller og sånt. Vår hunkatt ble sterilisert for 1 år siden og det virker faktisk som hun har det bedre nå, hun er roligere, mer hjemmekjær og kosete. Du virker jo som en dyrekjær jente som tar vare på dyra dine, men det er forbausende mange som ikke løfter en finger for å hindre at uønskede kattunger kommer til verden (det gjelder også de som eier en ukastrert hankatt som flyr rundt og befrukter villkatter). Hadde alle gjort litt for å hindre at uønskede kattunger kom til verden hadde det også vært færre katter som hadde det vondt.

Lykke til videre til deg og kattene, fortell gjerne mer om hva Smulan finner på etterhvert som hun vokser til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å jada..... de skal da sterilisseres begge to!

Det holder virkelig med en kattunge!

Nå har lille Smulan begynt og gå på doen sin, uten og bli plassert der.

Matmor er stolt!

Men, spise kattemat, det vil hun ikke! Derimot, er hun veldig fornøyd når hun får Whiskas Kattemelk!

Kanskje jeg skal ta litt kattemelk og blande i våtforet? Kanskje det får henne "på gli"?

Har jo prøvd og venne henne til kattemat i ei uke nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Hva slags kattemat gir du Smulan? Det beste er å gi henne tørrfor for kattunger fra dyrebutikk/veterinær slik at hun får i seg nok næringstoffer. Kan også prøve å bløte opp tørrforet med vann hvis hun ikke vil spise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får Friskies Junior mat (for kattunger, ja....)

Skal prøve og bløte den opp litt etterpå.

Akkurat nå ligger hun på dyna mi og sover så søtt.

Lille nurket til matmor......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smulan er jo veldig ung ennå da! Tror ikke det er nødvendig å overtale henne til å spise noe annet enn hun har lyst på. Hun begynner tidsnok å spise kattemat. Våre puser begynte ikke på kattungemat før de var ca. 8 uker, de var mest interessert i pusepupp frem til da - ja de pattet faktisk nå og da til de var 3 mnd gamle. Tror ikke det er nødvendig å blande seg så mye inn i det med maten. Så lenge kattungen har tilgang på morsmelk, kattemat og vann har hun jo mulighet til å velge. Det heter seg at kattunger er mer eller mindre avhengig av morsmelk til de er 10 uker gamle, noen begynner på våtmat ved 4-5 ukrs alder og noen senere.

Det er en generell misforståelse blant kattungeeiere at de må lære kattungen å spise kattemat. For en kattunge som ikke har sin mor hos seg er det selvsagt viktig, men kattemorsmelk er det mest næringsrike en så liten kattunge (5 uker var det ikke?)kan få i seg. Trenger hun mer fast føde vil du nok merke det ved at hun smaker på morens mat!

Miss-tricky har rett i at tørrfor av seriøse merker er den beste , næringsmessig sett, kattematen. Men i en overgangsfase kan det være greit å gi våtmat. F.eks. kattungemat. Men hvis man sammenligner næringsinnholdet på ordendtlig tørrfor kontra boksemat fra super'n er det vanvittig stor forskjell. Våtmåten inneholder ofte 80% vann! For voksne katter er det altså ingen tvil om hva slags mat man bør satse på hvis man vil sikre seg at katten får i seg det den trenger av næringsstoffer.

Kjempefint at du har tenkt å sterilisere begge to! Blir så glad når folk tar ansvar for dyra sine! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg har gjort er og tatt vanlig kattemat og bløta den ut med litt kattemelk. Hun småspiste litt av det utblanede tørrforet i morges, så det går nok.

Stresser overhode ikke for at hun skal spise. Det kommer av seg selv, regner jeg med.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale mellom Mannen og meg:

Mannen: Du.....det er jo bursdagen din snart......

Jeg: Ja......

M:Hva om vi sier at Smulan er en bursdagsgave litt på forhånd????

WEEEE!!!!!! Jeg får beholde matmors lille Smule-skatt!!!

Glad jeg nå.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtale mellom Mannen og meg:

Mannen: Du.....det er jo bursdagen din snart......

Jeg: Ja......

M:Hva om vi sier at Smulan er en bursdagsgave litt på forhånd????

WEEEE!!!!!!  Jeg får beholde matmors lille Smule-skatt!!!

Glad jeg nå.......

:) :) Så koselig! Morsomt at du fikk beholde smulan!

Jordbær får også pusekatt-dings snart. De er bare litt over fem uker. Jeg skal ha ei lita grå jente med hvit hals, nese og labber. Hun skal hete Bast Evita. (Bast som i kattegudinne-navnet)

Lykketil videre med Smulan. Kjempekoselig å lese om dere her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo dødsglad da han sa det!

Tror dere ikke han hadde planlagt det hele tida, siden Smulan ble født?

Han ville bare overraske meg.......

Lille Mulan til matmor er MIIIIIIIN!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marianne........

Jeg må bare smile litt..... :-?

Synes jo kattunger bare er helt nusselige.... Og så ekstremt morsomme.

Glemmer aldri hannkatten min som kom hoppende på skrått mot speilet første gang han så seg selv.. :hoho:

Og den gangen de lekte inne i pappesken. En pote ut der og en der.

Men dette er jo ikke svar på ditt spørsmål.....

Men jeg vet kattunger kan ha tendens til å-la-være å spise noe annet enn mors melk....

Men det jeg gjorde med mine, var å kjøpe sei-filêt og gni det inn i bare innmaten på loff...... Lot kattungene få spise ifred uten at mor var tilstede..

Dette hjalp iallefall for meg den gangen..... mange år siden.... men mulig metoden hjelper for dere også...

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kattunger er hysterisk morsomme!

Smulan har nå begynt og spise tørrfor bløtet opp med Whiskas Kattemelk. Det er tydelig godt, for hun spiser med stoooor appetit.

Igår var det derimot en stor dag i lille Smulans liv:

Hun var ute for første gang!

Mannen og jeg grilla ute, og begge pusene var ute og svinsa rundt. Tydelig riktig så spennende for en liten pus, for etter en times tid/halvannen skulle vi inn og se på 24, og da var det ikke akkurat lett og få med Smulan inn igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...