MarianneE Skrevet 2. juli 2003 #1 Del Skrevet 2. juli 2003 Kattungen har nå blitt fem uker gammel og det er på tide med litt annen mat enn mammaens melk. Har kjøpt tørrfor og våtfor for kattunger, men vil den ha? Ånei da..... Melken til mammaen smaker jo bare sååå mye bedre! Dessuten er mammaen kjapt fremme med og smake på Smulan (kattungen) sin mat. Jeg setter Smulan forran maten hennes, hun lukter, men går bare. Dette har nå skjedd siden mandag. Vil kattemammaen alltid ha melk eller vil den avta? Noen som har noe erfaring på dette punktet? Hvordan få Smulan av mammaens melk, og på vanlig kattemat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 2. juli 2003 #2 Del Skrevet 2. juli 2003 Har akkurat adoptert bort kattungen vår og vi vente den til å spise vanlig kattemat når mamma'n ikke var tilstede helt til å begynne med. Vi ga den smaksprøver - fra fingeren - og begynte forsiktig med litt melk. Deretter kattemat ispedd litt melk - og tilslutt kattemat. Først ville den ikke smake i det hele tatt, men vi lurte den til å ta maten i munnen og DA ble det plutselig intressant Til å begynne med klarte han ikke å spise så lett og heller ikke så mye, men litt etterhvert så gikk det bedre. Ha tålmodighet og mat han gjerne et sted der moren ikke kan blande seg inn. Vent med å sette maten hans sammen med hennes mat til han blir litt større. Lykke til! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 2. juli 2003 #3 Del Skrevet 2. juli 2003 Det med spising kommer av seg selv. De tar etter kattemor på det området også. Og det gjør ikke noe om kattemor spiser kattungemat. Det er bra med ekstra vitaminer når den gir melk. Kattungene mine begynte å spise fast føde ved 5-6 ukers alder og pattet til de var 8-9 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 2. juli 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 2. juli 2003 Så med andre ord, så skal jeg bare fortsette slik jeg gjør..... Setter kattungen ved maten når mammaen ikke er der. Men, om kattungen ser at morra spiser mat, om den kan bli intressert slik? Går seg nok til etterhvert........ Er det mammaen som som tar do-treninga og? Setter Smulan bort i kattedoen nå og da, slik at den kanskje skjønner hva det er pga. lukta. Noen dammer på gulvet er det, men hadde vært greit og slipt unna dem...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 3. juli 2003 #5 Del Skrevet 3. juli 2003 Det gjelder å følge med med hensyn til do... Når du ser at Smulan skal til å sette seg ned løft og løp!!! Sett kattunden i doen ¨når den ser ut til å skulle tisse så går det seg fort til. Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharissa Skrevet 3. juli 2003 #6 Del Skrevet 3. juli 2003 Prøv å la mammaen få smake på Smulan sin mat. Jeg har hatt kattunger flere ganger, og faktisk veldig ofte så prøver mamma-pusen å lære ungene sine å spise vanlig mat. Det kan være det er det hun prøver på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 3. juli 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 3. juli 2003 Takk for svar!! :D Tydelig så gjør jeg riktig, for jeg lar Bea spise Smulans mat, og setter den til doen når den ser "tisse-klar" ut. Må nok bare ha tålmodighet....... Har forresten akkurat stått og tatt oppvasken, med kattungen hengende i buksebeinet..... Kattunger er fryktelig søte...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 3. juli 2003 #8 Del Skrevet 3. juli 2003 De er super-gromme, men et helvete for møblementet... Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xeyes Skrevet 3. juli 2003 #9 Del Skrevet 3. juli 2003 Smulan.. så søtt Lykketil da :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 4. juli 2003 Forfatter #10 Del Skrevet 4. juli 2003 En stor dag i Smulans liv: Har gått på do og tissa selv idag! Matmor er sååååå stolt, og måtte umiddelbart fortelle matfar om den store nyheten!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Padmee Skrevet 4. juli 2003 #11 Del Skrevet 4. juli 2003 Det virker som om du gjør det rette ja. Dette med å gå på do og spise "vanlig" mat prøver pusemor å lære kattungene sine selv, men ho setter veldig pris på at matmor hjelper til. Litt ulykker på gulvet må du bare regne med, har ikke helt kontroll i begynnelsen et dyr heller, men det går lettere etter hvert. Det at Smulan har gått på doen og tisset selv er et tegn på at nå har kattungen skjønt noe. Men fremdeles kan det skje ulykker. Det kan det jo forsåvidt også skje med voksne katter uten at det er noe galt. Dette går nok bra. Jeg har selv oppdratt 4 kattunger på en gang, og selv om det var stress så gikk det fint. Vil bare råde deg til å holde Smulan vekke fra gulvtepper til ha er helt dotrent. Det er nemlig ikke så kjekt å ta avføring fra teppet, og det kan begynne å lukte mye hvis en ikke klarer å få med seg alt og vasket skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 4. juli 2003 #12 Del Skrevet 4. juli 2003 Skulle du få noen ulykker på teppet finnes det spesielprodukter (kjøpte på Meny) som fjerner flekker og lukt av dyreavføring. Den er miljøvennlig også - husker selvfølgelig ikke nbavnet, men fant den sammen med lignende produkter på Meny, som sagt, og den var ikke dyr! Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 4. juli 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 4. juli 2003 Har nå fjernet alle ryene fra gulvet, sånn i tillfellet. Lille Smulan har vært på do hele to ganger idag! Om jeg er litt teit som skriver sånt her? Kanskje det....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 4. juli 2003 #14 Del Skrevet 4. juli 2003 Fra en kattegal til en annen: Du er absolutt ikke teit! Bare hold oss oppdatert med do-besøk og andre rare ting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharissa Skrevet 5. juli 2003 #15 Del Skrevet 5. juli 2003 Du er ikke teit som skriver sånt, det er kjemper koselig å høre hvordan det går... eller jeg har kanskje ikke godt av å tenke på kattunger..blir sjuk etter å få kattunger selv... de er jo bare så nyydelige. Tror ikke det finnes noe i denne verden som er søtere enn en liten kattunge :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 5. juli 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 5. juli 2003 Skulle bare ønske at mannen min snart kan innse at vi MÅ beholde Smulan! Han er nemelig fast bestemt på og gi henne bort, men vi kan ikke det! Da gråter jeg meg ihjel, tror jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 7. juli 2003 #17 Del Skrevet 7. juli 2003 Hvor mange katter har dere da? Om dere bare har en fra før er det jo bare fint for den å ha litt selskap. Vi har to stykker nå - adopterte bort kattungen Turbo (!) for omtrent en måned siden. De to voksne som vi har igjen er veldig godt selskap for hverandre. Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 7. juli 2003 Forfatter #18 Del Skrevet 7. juli 2003 Hvor mange katter har dere da? Vi har mammaen, Bea, og lille Smulan. I tillegg har vi to marsvin, men det var nå om katta nå..... Problemet er jo at vi bor i en leilighet på 60m2. Men, en katt fra eller til, hva er det? Ingenting...... Synes jeg ihvertfall, da..... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 7. juli 2003 #19 Del Skrevet 7. juli 2003 Hm.....? Er tilbøyelig til å synes det er nok med to katter og to marsvin jeg da... Men så er jeg godt vant med stor plass... Bor på landet vettu :D Suz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 7. juli 2003 Forfatter #20 Del Skrevet 7. juli 2003 Ja, to katter og to marsvin holder. Vil ikke ha mer enn det! Sukk.....Smulan ligger nå og sover på dyna mi, og mammaen sitter ved siden av og ser på........ SØTT!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå