Gå til innhold

Kjæreste til ungene og mat de ikke spiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det når ungene har med kjærester hjem, og dere vet at kjæresten ikke spiser div mat ?

Ikke fordi han/hun ikke tåler det, men ikke liker forskjellig mat.

Foreksempel løk i pizza, og du alltid har i løk til vanligt, ikke spiser lutfisk (julekvelden) og ellers i forskjellige anledninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville rett og slett droppet løken, funnet på noe i tillegg på julaften og lagt litt til rette. Det koster så lite.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Når jeg har hatt med gutter hjem har jeg som regel informert foreldrene mine om hva de ikke liker. Mamma lager da en tillegsrett noe kjæresten min stort sett synes er kjempeflaut og spiser den opprinnelige retten uansett.

Skrevet
Hvordan gjør dere det når ungene har med kjærester hjem, og dere vet at kjæresten ikke spiser div mat ?

Foreksempel løk i pizza, og du alltid har i løk til vanligt, ikke spiser lutfisk (julekvelden) og ellers i forskjellige anledninger.

Jeg tror jeg hadde droppet løken i pizzaen de gangene kjæresten er invitert, og definitivt servert et alternativ til lutefisk som er så spesiell mat. Selv om det er ekstraarbeid, hadde jeg tatt den jobben på julaften.

Det kan være jeg hadde sett an det med løk i pizzaen. Hvis vedkommede synes pizza smaker bedre uten løk, men ikke brekker seg av å spise det, tror jeg kanskje at jeg hadde latt flertallet bestemme.

Dessuten er det noe med å ta skikken der man kommer. Jeg hadde iallfall ikke konsekvent laget pizza uten løk i tilfelle kjæresten tilfeldigvis er der når vi skal spise.

Skrevet

Foreldrene mine har alltid tatt hensyn til det om det er noe kjæresten min absolutt ikke liker. Det er veldig lite han ikke liker så de få tingene er det ikke vanskelig å tilrettelegge.

Hjemme hos hans foreldre gjør de det samme.

Skrevet

Ville nok kjørt løken i foodprossessor, slik at den ikke etterlot synlige spor i sausen. Til lutefisken hører bacon, og hos enkelte hvitsaus. Og da er det lite ekstraarbeid i å ha litt revet ost og bacon i en dl saus, helle det over, og hive en forvellet halv blomkål inn i steikeovnen til gratinering...

Dessuten er alt annet enn pinnekjøtt på julaften perverst! :fnise:

Skrevet

Ang. løk på pizzaen kan man vel ha løk på halve? Så får alle det slik de liker det best.

Skrevet

Hvis kjæresten ikke liker løk så er h*n ikke vært det.

Alle må like lik. Det er bare noe man må.

Skrevet (endret)
Ang. løk på pizzaen kan man vel ha løk på halve? Så får alle det slik de liker det best.

Men halloo da man vet jo at man må la løken ligge å surre sammen med kjøtt og saus for å få den rette smaken :lol:

Men for å være litt seriøs her så tror jeg at om jeg hadde tatt med kjæresten hjem på middag og det ikke var avtalt på forhånd hadde han nok fått beskjed om å ta seg en brødskive eller steke seg en grandis (som ofte ligger hjemme til mamma og pappa) Det skal da være grenser da. Men så er jeg oppdradd til å spise deg jeg får servert og da heller ta ut det jeg ikke tåler smaken på eller ta meg ei skive brød

Endret av Jane F.
Skrevet

Akkurat det med lutefisk er veldig foståelig. Hadde jeg vært med sambo hjem på julaften og fått servert lutefisk ville jeg nok bare spist tilbehøret (om jeg likte det).

Skrevet

så koselig å lese at så og si alle her vil legge tilrette for at alle liker maten, i min familie ble jeg opplært til å spise det jeg fikk, om jeg ikke likte det var det mitt problem, dette er ikke bra og håper ikke jeg kommer til å tenke slik, jeg får trosse den sosiale arven:)

Skrevet

Om noen ikke liker loek saa finhakker jeg den saa de ikke merker det (funker fint paa min kjaereste som overhodet ikke liker loek, men som spiser det saa lenge han ikke kan se eller smake det).

Jeg ville ikke forventet at noen skulle spise lutefisk paa julaften om de ikke likte det siden det er en veldig spesiell rett. Om jeg serverte lutefisk ville jeg hatt noe annet i tillegg, som medisterpoelser eller noe slikt.

Skrevet (endret)

Går vel ann å ta løk på halve pizzaen vel?

Endret av Kakee
Skrevet
Men halloo da man vet jo at man må la løken ligge å surre sammen med kjøtt og saus for å få den rette smaken :lol:

Men for å være litt seriøs her så tror jeg at om jeg hadde tatt med kjæresten hjem på middag og det ikke var avtalt på forhånd hadde han nok fått beskjed om å ta seg en brødskive eller steke seg en grandis (som ofte ligger hjemme til mamma og pappa) Det skal da være grenser da. Men så er jeg oppdradd til å spise deg jeg får servert og da heller ta ut det jeg ikke tåler smaken på eller ta meg ei skive brød

Jeg surrer ikke kjøtt i saus til pizza ;)

Enig med Kamikatze, la løken koke med i sauen og kjør gjennom hele greia med hurtigmikser. 18-åringen her i huset liker smaken av løk, men klarer ikke konsistensen, så da velger jeg å gjøre det på den måten. Hvis jeg absolutt vil ha ekstra løk, så legger jeg noen ringer på "min" del av pizzeaen, er ikke verre enn det.

Hadde jeg fått besøk av noen, det være seg kjærester eller andre, som ikke likte løk, så ville jeg laget sausen uten og pizzaen med 50/50 løk/ikke løk.

At noen ikke liker lutefisk er ganske forståelig, syns jeg, så der ville jeg nok hatt et alternativ, ja.

Skrevet
Om noen ikke liker loek saa finhakker jeg den saa de ikke merker det (funker fint paa min kjaereste som overhodet ikke liker loek, men som spiser det saa lenge han ikke kan se eller smake det).

...

Hmm...hvis man ikke kan smake løken når den er finhakket, hvorfor ha løk på pizzaen i det hele tatt, da...? ;)

Når jeg får besøk av noen som ikke liker etellerannet, så prøver jeg å lage noe de faktisk liker. I løk-på-pizza-tilfellet hadde jeg nok droppet løk på deler av pizzaen.

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg ville enten tilrettelagt maten slik at kjæresten likte den, eller eventuelt servert noe annet. Jeg synes nemlig at det er hyggelig at alle spiser det samme. Når det gjelder julaften blir det litt annerledes, da jeg ikke ville ha gitt slipp på maten vi tradisjonelt spiser den dagen, så da ville jeg laget en egen rett til kjæresten. Man vil da selvfølgelig at gjestene skal like maten man serverer!

Dersom kjæresten hadde vært av det slaget som nesten ikke liker noen ting, ville jeg ikke vært like villig til å tilrettelegge.

Skrevet

Hadde kjæresten min ikke likt maten mine foreldre serverte måtte han ha laget seg noe annet selv. Jeg er oppvokst med å spise det jeg får servert, det har heldigvis mannen min også. Synes det er en uting at folk ikke "liker" vanlig mat. "uvanlige" matretter som ål, lungemos og rakfisk kan jeg styre unna, men får jeg det servert spiser jeg det selvsagt. Er da voksen!

Skrevet
Hmm...hvis man ikke kan smake løken når den er finhakket, hvorfor ha løk på pizzaen i det hele tatt, da...? ;)

Når jeg får besøk av noen som ikke liker etellerannet, så prøver jeg å lage noe de faktisk liker. I løk-på-pizza-tilfellet hadde jeg nok droppet løk på deler av pizzaen.

Jeg synes det smaker bedre med loek i, og saa lenge han (evt. andre loekhatere) ikke merker at loeken er der, og synes pizzaen min er himmelsk, saa blir det en vinn-vinn situasjon for min del.

Skrevet

Hvor mange unge, eller gamle for den saks skyld, spiser lutefisk da? inviterer jeg eller sier det er ok at de tar med noen hjem, så kan jeg fjerne den løken den kvelden. Evt ha løk på halve pizzaen.

Om det er unger som er bortkjemt med å slippe alt de tror de ikke liker, så erdet deres problem. Om det ble vanlig at de gikk ut og inn, så hadde jeg sagt vær så god spis, her er det vi har i dag.

Jeg har lurt mange ungdommer med maten. Løk i kjøttkaker har de ikke merket, og disse spiste ikke løk overhodet. Det var både den ene og andre unnskyldning. Byttet ut løk på pizza med løvtynne purreløkskiver underst

Sopp var en helt i mot. ble syk osv. Skar en så smått at han ikke mrket hva han spiste. Dette var ungdommer jeg kjente godt.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Hos oss hadde vi selvfølgelig servert det gjestene likte.

Om vi skal ha middagsgjester og jeg vet at en av dem ikke liker f.eks fløtegratinerte poteter så servere jeg jo ikke det.

Vil jo at de skal kose seg med maten de også.

Alle har man sitt. Jeg spiser all mat jeg blir servert, bort sett fra ertesuppe. Da spyr jeg faktisk(hadde omgangsyken en gang vi skulle ha det), og det gangner vel ingen. Hverken hvertskapet eller meg ;)

Endret av ¤bella¤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...