PopTart Skrevet 13. februar 2009 #1 Skrevet 13. februar 2009 Jeg har lenge lurt på hvilke kurs jeg evt skal ta. Jeg er 24 år og har kun litt erfaring fra butikkjobber. Har avbrutt en del skolegang. Har prøvd meg på allmenn (fordi jeg ikke klarte å bestemme meg for annet), musikk dans og drama og har gått revyskole. Så jeg er interessert i musikk og media, men føler det må bli mer på hobbybasis. Jeg sliter litt psykisk og jeg har vanskelig for å bestemme meg for ting og jeg gir fort opp om det jeg prøver meg på ikke interesserer meg etter en stund. Derfor burde det ikke være så mange år på skolebenken. Det må være et mål som er realistisk og jobb senere er viktig. Helst da en jobb som er ok/godt betalt og som er interessant. Det er jo umulig for dere å vite hva jeg burde bli, men jeg tar gjerne i mot tips fra andre her inne som kanskje har noe som kan være interessant
Gjest Kvinge Skrevet 13. februar 2009 #2 Skrevet 13. februar 2009 Hei! Hva du skal bli er det absolutt ingen som kan fortelle deg. Det er du nødt å finne utav selv. Jeg har også hatt store problemer med å finne ut hva jeg vil. Måten jeg har løst det på er å sette meg ned, og skrive alle ting jeg kunne tenke meg å jobbe med opp i et tankekart. (Kvinges yrkesvalg i midten, og så bobler ut derfra.) Ut i fra yrkesboblene skriver jeg fordeler/ulemper, evt. hvorfor akkurat dette studiet. Antall år. Skriv ned ALT som frister for deg. Heng det opp på veggen. La det gå noen dager, og så ser du på det igjen. Kjenn etter på magefølelsen din hva som faktisk frister. Jeg kan garantere deg at du ikke er særlig motivert for en studie som andre rådet deg til å begynne på. Du MÅ finne noe som interesserer deg. Du skal tross alt jobbe innenfor det noen år etterpå. Et annet tips kan være å gå inn på NTNU sine hjemmesider. http://www.ntnu.no/ På forsiden linker de til forskjellige utdanningsområdet. Kikk godt over de, og utelukk de områdene du vet at ikke vil passe deg. Det var på denne måten jeg fikk utelukket f.eks. matematiske fag, og andre. Kjenn på magefølelsen din, den gir deg ofte en god pekepinn. Hvis det er noe som frister, trykk på linken, og se hvilke type utdannelser du kan ta innenfor det området. Det var slik jeg fant ut at det var noe som het sosiologi. Hvis du finner noe du har lyst å begynne å studere, så kan du gå inn på samordna opptak, og se om du finner utdannelsen på det stedet du vil studere. Jeg valgte å bruke NTNU sine sider fordi jeg synes de var så oversiktelie og greie, og en får da en peiling på hva en kan velge mellom. Jeg sliter selv psykisk, og kommer til å ha det vanskelig med å studere, men jeg vet at jeg bare må gjennom det. Det hjelper virkelig ikke på psyken å sitte hjemme resten av livet. Jeg vil ha en jobb som gir meg noe! Lykke til! =)
PopTart Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2009 Hei Kvinge. Tusen takk for flott svar og gode råd. Lykke til med din studietid og alt! Syns sånt er vanskelig å starte med, men det blir vel sikkert enklere etterhvert
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå