Gå til innhold

Til alle hundeeiere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det burde stått "til alle hundeeiere som ikke klarer å holde styr på hunden sin", for dette gjelder virkelig ikke alle hundeeiere. De fleste respekterer at noen er redd, og holder hunden sin vekke fra de. Men det er de som ikke gjør det som ødelegger for alle andre.

Men jeg vil oppfordre TS til å bli kjent med noen hunder, for å komme over skrekken sin. Jeg var selv livredd hunder, på grunn av at jeg ble bitt da jeg var liten. Jeg begynte å hilse på noen få hunder, og til slutt skaffet jeg meg min egen hund. For det dumme er at man overfører skrekken på barna sine, noe som er veldig dumt for de fleste hunder er snille. Men selvfølgelig skal man aldri tvinge på noen hunden sin

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

det blir helt feil å dra alle hundeeiere under en kam. Det er ikke flertallet av hundeeierene som har hundene løse uten å ha kontroll på hunden.

Og en kan ikke si at hundeeiere skal ha hundene i bånd fordi noen kan ha allergi. En får ikke et allergisk annfall fordi en hund kommer bort til deg, jeg er selv allergisk mot hunder og en blir ikke det.

Skrevet (endret)
det blir helt feil å dra alle hundeeiere under en kam. Det er ikke flertallet av hundeeierene som har hundene løse uten å ha kontroll på hunden.

Og en kan ikke si at hundeeiere skal ha hundene i bånd fordi noen kan ha allergi. En får ikke et allergisk annfall fordi en hund kommer bort til deg, jeg er selv allergisk mot hunder og en blir ikke det.

Man får kanskje ikke allergisk anfall hvis en hund kommer bort til deg på tur, selvfølgelig. Jeg tenkte mest på i forhold til hund på offentlige steder osv, slik det er ment i loven, når jeg skrev det med allergi. Men det er uansett ikke allergi denne tråden handler om, så over til det som skal diskuteres... Man skal heller ikke dra alle hundeeiere under en kam, men dessverre er det alt for mange som gjør det. Og det er tydeligvis så mye lettere å dra frem "dritten" om de som har hundene løse uten kontroll, enn å snakke bra om de som faktisk har bikkjene i bånd og/eller under kontroll.

Endret av Aryia
Skrevet
Litt må man da tåle. Hunden vil jo bare hilse. Og biter den så har den vel en grunn. Ingen hunder biter sånn plutselig. Biter den så har du nok gjort noe.

I tilegg så gjør det nok ikke noe å bli bitt. Litt smerte må man da kunne tåle. Og det gjør jo også sånn at man tåler litt mer senere. Man må herdes litt, ellers går man jo rundt som ei pyse hele livet.

teiteste kommentaren jeg har sett i dag!

hunder skal ikke bite uansett hva du gjør, med mindre en står og slår og sparker hunden har den ingen grunn til å bite!

mamma ble bitt av en hund for ikke så lenge siden som var bundet utenfor butikken, den var bundet i nærheten av postkassen, og da hun slapp oppi brevet beit den henne i låret! mamma som er godt vandt med hunder og ikke var redd tenkte ikke på at den kunne bite en gang, hun ante bare fred å ingen fare i det hunden glefset og begynte å bjeffe... sånne hunder burde være avlivet!

Hundeeieren ble helt sjokkert da han fikk høre det da han kom ut fra butikken og tilbø å betale for lege og eventuelle utgifter, heldigvis var det ikke gått gjennom huden, men noe nsolide blåmerker ble det alikevell...

jeg syns heller ikke det er noen menneskerett å la hunden hilse. jeg går aldri bort til forbipasserende og holder hunden unna dem, selv om han vil hilse, med mindre den forbipasserende aktivt tar inisativ til å hilse selv!

Skrevet

Jeg er helt enig!

I kommunen hvor jeg kommer fra så er det faktisk båndtvang over alt, hele året.

Skrevet
Litt må man da tåle. Hunden vil jo bare hilse. Og biter den så har den vel en grunn. Ingen hunder biter sånn plutselig. Biter den så har du nok gjort noe.

I tilegg så gjør det nok ikke noe å bli bitt. Litt smerte må man da kunne tåle. Og det gjør jo også sånn at man tåler litt mer senere. Man må herdes litt, ellers går man jo rundt som ei pyse hele livet.

"Litt må man tåle". Jada. så når en liten unge blir bitt av en hund over øyet så er det helt greit det da? Kjenner til en som ble bitt over øyet. Hunden hadde sneket seg undr gjerdet- løpt bort og bitt- helt uprovosert. Jeg har også blitt bitt. Jeg gjorde INGENTING for å provosere. Jeg var ikke i nærheten av hunden en gang. Da er det noe galt med hunden, og ikke jeg.

Gjest Gjest_Plopp_*
Skrevet
Båndtvangen gjelder ikke KUN i sommerhalvåret. Det er den ordinære båndtvangen. På flere steder er det båndtvang hele året, det varierer fra kommune til kommune hva som gjelder.

Det er nå innført ekstraordinær båndtvang i Oslo. Det vil også si at hunder i Frognerparken skal gå i bånd. Nå.

Skrevet

Enig i hovedinnlegget, men synes det er trist at du har overført din egen redsel til barnet ditt.

Skrevet
Det burde stått "til alle hundeeiere som ikke klarer å holde styr på hunden sin", for dette gjelder virkelig ikke alle hundeeiere. De fleste respekterer at noen er redd, og holder hunden sin vekke fra de. Men det er de som ikke gjør det som ødelegger for alle andre.

Men jeg vil oppfordre TS til å bli kjent med noen hunder, for å komme over skrekken sin. Jeg var selv livredd hunder, på grunn av at jeg ble bitt da jeg var liten. Jeg begynte å hilse på noen få hunder, og til slutt skaffet jeg meg min egen hund. For det dumme er at man overfører skrekken på barna sine, noe som er veldig dumt for de fleste hunder er snille. Men selvfølgelig skal man aldri tvinge på noen hunden sin

Signerer denne :Nikke:

Skrevet
Da er det noe galt med hunden, og ikke jeg.

Som regel er det ikke noe galt med hunden, men med eieren.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Er selv hundeeier og irriterer meg grønn på andre eiere som lar hundene være løse og kommer og "plager" oss når vi går tur (pent i bånd). Har fått ødelagt mange trenings øyeblikk hvor en lykkelig hund kommer løpene og skal leke med min lille kar. Utrolig kjipt når min er godt over gjennomsnittet opptatt av andre hunder og man trener på å holde fokus på meg og så får han hilse på andre hunder som belønning. Blir sikkelig vranglære!!

Hva om hunden min hadde vært redd andre hunder? Eller aggresiv? hadde det vært min feil da om din løse hund hadde blitt skadet i en konfrontasjon?! Tenk dere om...

Skrevet
Jeg er helt enig!

I kommunen hvor jeg kommer fra så er det faktisk båndtvang over alt, hele året.

Det burde det vært på katter også.

Hver eneste vår er hagen min en svinesti pga naboens katter.

Helt utrulig at det får lov å være sånn.

Skrevet (endret)
Det burde det vært på katter også.

Hver eneste vår er hagen min en svinesti pga naboens katter.

Helt utrulig at det får lov å være sånn.

Enn om det var masse rev i nabolaget som grisa til hagen din? Skulle man fanga inn reven og tatt den i bånd òg? Eller skutt hver rev som kom innen rekkevidde? Dyr og byliv hører ikke sammen i det hele tatt, derfor lar jeg kattene mine bo på landet, hvor de plager ingen og ikke minst- ingen plager dem!

Jeg anbefaler at du snakker med naboene dine om kastrering av kattene sine...da slutter de ihvertfall å skvette fra seg over hele nabolaget og holder seg mere rundt sitt eget hjem. Hvor jeg bor har vi akkurat det samme problemet,i tillegg til at de lager et forferdelig leven om natta...bråkete flørting de har for seg gitt!

Endret av Satyrica
Skrevet

For meg er det en selvfølge å holde hunden i bånd.

Jeg ønsker ikke å komme i en situasjon hvor min hund må avlives fordi den har angrepet mennesker eller andre dyr. Det er jeg som har ansvaret for min hund, og det ansvaret bør jeg som hundeeier ta. Min hund er godt oppdratt, er verken aggressiv eller sint - men jeg vet faktisk ikke hva som kan trigge et angrep.

På en annen side vil jeg jo oppfordre alle til å bli kjent med en hund, og lære seg hvordan man skal oppføre seg sammen med hunder og andre dyr.

Gjest Revenka
Skrevet
Jeg har hund selv, og er også blant dem som blir forarget over løse hunder som kommer løpende når vi er ute og går tur langs veiene. Problemet mitt er ikke at jeg er redd hunder, på noe vis, men hunden min har en tendens til å være skarp og litt aggressiv mot andre hannhunder, og hvis en hannhund kommer løpende, er jeg redd jeg ikke klarer å avverge en konfliktsituasjon. :tristbla:

Sånn er det her også. Jeg hater løsbikkjer. Hunden min er syk og liker ikke akkurat hannhunder mer enn før nå... hehe

Gjest Gjest_Muri_*
Skrevet
Hold hunden deres i bånd!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke la hunden deres gå bort og snuse på folk som er ute og går på tur og aner fred og ingen fare, med mindre de tydelig signaliserer at dette er greit. Har opplevd at folk lar hunden springe fritt bort til meg og barnet mitt, og når barnet mitt blir redd og begynner å gråte, og jeg spør om de kan ta hunden bort, sier de noe sånt som "Jammen han er bare snill altså".

Det er faktisk ganske mange av oss som er redde for hunder (gjerne etter ubehagelige episoder med den, selv er jeg blitt bitt av en slik "snill" hund), og vi må få kunne bevege oss utendørs i parker og friområder uten å bli "snust på".

Til alle barneeiere: hold ungene deres i hånden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke la ungene deres gå bort til folk som er ute og går tur og aner fred og ingen fare, med mindre de tydelig signaliserer at dette er greit. Har opplevd at folk lar ungene springe fritt bort til meg og hunden min, og når hunden blir redd og begynner å ule, og jeg spør om de kan ta ungen bort, sier de noe sån som "jammen han er bare snill altså".

Det er faktisk ganske mange av oss som ikke liker barn (gjerne etter ubehagelige episoder med dem, selv er jeg blitt tilgriset av en slik "snill" unge) og vi må få kunne bevege oss utendørs i parker og friområder uten å bli "snust" på.

(Hunden min er også veldig redd for barn. Han har hatt flere ubehagelige opplevelser med "snille" unger som har røsket ham for hardt i pelsen, klepet ham i øret og dratt i halen. )

Signerer! Det er ingen menneskerett å slippe hunden sin bort til folk.

Det er ingen menneskerett- men det er en dyrerett å få et fullgodt liv. Hunder trenger å få rast fra seg litt uten bånd (særlig større hunder, med høyt aktivitetsbehov). Hunder er ikke født til å gå i bånd!

Når det er sagt burde det være kommunens oppgave å skaffe til veie spesielle områder der hunder fritt kunne utfolde seg- og hysteriske reddharer kunne holde seg unna. I sverige, som er et foregangsland hva hunderettigheter angår, har LOVPÅLAGT kommunene å stille utearealer til rådighet for slik bruk

Skrevet
Til alle barneeiere: hold ungene deres i hånden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke la ungene deres gå bort til folk som er ute og går tur og aner fred og ingen fare, med mindre de tydelig signaliserer at dette er greit. Har opplevd at folk lar ungene springe fritt bort til meg og hunden min, og når hunden blir redd og begynner å ule, og jeg spør om de kan ta ungen bort, sier de noe sån som "jammen han er bare snill altså".

Det er faktisk ganske mange av oss som ikke liker barn (gjerne etter ubehagelige episoder med dem, selv er jeg blitt tilgriset av en slik "snill" unge) og vi må få kunne bevege oss utendørs i parker og friområder uten å bli "snust" på.

(Hunden min er også veldig redd for barn. Han har hatt flere ubehagelige opplevelser med "snille" unger som har røsket ham for hardt i pelsen, klepet ham i øret og dratt i halen. )

Det er ingen menneskerett- men det er en dyrerett å få et fullgodt liv. Hunder trenger å få rast fra seg litt uten bånd (særlig større hunder, med høyt aktivitetsbehov). Hunder er ikke født til å gå i bånd!

Når det er sagt burde det være kommunens oppgave å skaffe til veie spesielle områder der hunder fritt kunne utfolde seg- og hysteriske reddharer kunne holde seg unna. I sverige, som er et foregangsland hva hunderettigheter angår, har LOVPÅLAGT kommunene å stille utearealer til rådighet for slik bruk

SIGNERT!

Virkelig tatt på kornet :-)

Skrevet

Jeg signerer denne! Har selv hatt hund som var engstelig for barn og selv om han var aldri så søt, betydde ikke det at folk skulle bare slippe ungene sine bort til han.

Jeg vil ikke kalle folk som er redd hunder for hysteriske reddharer, er man redd så er man redd og de kan ikke noe for det. Skal man skylde på noen får man vel skylde på eieren til den hunden som bet dem når de var barn...eller sine egne foreldre som ikke lærte barnet sitt hvordan dyr skal behandles (regner med jeg tråkker på uendelig mange tær nå)?

Gjest Gjest_muri_*
Skrevet
Jeg signerer denne! Har selv hatt hund som var engstelig for barn og selv om han var aldri så søt, betydde ikke det at folk skulle bare slippe ungene sine bort til han.

Jeg vil ikke kalle folk som er redd hunder for hysteriske reddharer, er man redd så er man redd og de kan ikke noe for det. Skal man skylde på noen får man vel skylde på eieren til den hunden som bet dem når de var barn...eller sine egne foreldre som ikke lærte barnet sitt hvordan dyr skal behandles (regner med jeg tråkker på uendelig mange tær nå)?

:-) Takker

"Hysteriske reddharer" var satt på spissen- og jeg er 100% enige at man får skulde på eieren av hunden som bet dem som barn eller foreldrene som ikke lærte dem å behandle dyr. MEN- jeg mener også at man som voksen får ta et oppgjør med de irrasjonelle fryktene sine. Jeg hadde lenge flyskrekk- men gikk målbevisst inn for å kvitte meg med den. Det er fullstendig mulig å gjøre med alle typer redsler! Irrasjonelle frykter er jo en form for psykisk sykdom- som jeg anbefaler alle å forsøke å kurerer seg for!

Skrevet

Tråden er ryddet

pasha mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...