Gå til innhold

Til alle hundeeiere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hold hunden deres i bånd!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke la hunden deres gå bort og snuse på folk som er ute og går på tur og aner fred og ingen fare, med mindre de tydelig signaliserer at dette er greit. Har opplevd at folk lar hunden springe fritt bort til meg og barnet mitt, og når barnet mitt blir redd og begynner å gråte, og jeg spør om de kan ta hunden bort, sier de noe sånt som "Jammen han er bare snill altså".

Det er faktisk ganske mange av oss som er redde for hunder (gjerne etter ubehagelige episoder med den, selv er jeg blitt bitt av en slik "snill" hund), og vi må få kunne bevege oss utendørs i parker og friområder uten å bli "snust på".

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hold hunden deres i bånd!!!!!!!!!!!!!!!! Ikke la hunden deres gå bort og snuse på folk som er ute og går på tur og aner fred og ingen fare, med mindre de tydelig signaliserer at dette er greit. Har opplevd at folk lar hunden springe fritt bort til meg og barnet mitt, og når barnet mitt blir redd og begynner å gråte, og jeg spør om de kan ta hunden bort, sier de noe sånt som "Jammen han er bare snill altså".

Det er faktisk ganske mange av oss som er redde for hunder (gjerne etter ubehagelige episoder med den, selv er jeg blitt bitt av en slik "snill" hund), og vi må få kunne bevege oss utendørs i parker og friområder uten å bli "snust på".

Signerer! Det er ingen menneskerett å slippe hunden sin bort til folk.

Skrevet

Som hundeeier kan jeg bare si meg enig og beklage at du og barnet ditt er blitt skremt.

Jeg har full forståelse med dere, for min mor er også livredd hunder. Hun "holder ut" med mine hvis de ikke er for livlige. Så når hun er på besøk er hundene stort sett ute, ellers så kan jeg slippe en og en inn på stua når modern er godt plassert i sofaen.

Jeg har mine i bånd, skal de være løse må det være på helt spesielle steder, på fjellet der man ser andre komme på lang avstand, midt ute på en åker osv.

Skrevet

Helt enig! :) En bør alltid ha hunder i bånd. Et annet problem jeg kom til å tenke på her er løse hunder (som ikke burde gått løs!) som møter andre hunder på tur. Har opplevd dette selv, og er ikke så hyggelig å måtte gå omveier eller ikke gå ned til stranden/parken fordi det er løse hunder der. Ansvarsløst!

Alle bør føle en kan gå hvor som helst og når som helst. Med barn, hund eller bare seg selv :jepp:

Skrevet

Ja, det burde være en enkel oppfordring å følge - akkurat som vi hundeeiere bør kunne ta det som en selvfølge at ikke andre slipper egne hunder og barn til våre hunder uten å spørre om lov først, bør det være en selvfølge for folk uten hund at de slipper å hilse på hunder de ikke ønsker å hilse på. Hunder har også godt av å lære at de ikke trenger å hilse på alle som går forbi.

Mine er i bånd så sant de ikke er på privat inngjerdet område.

Off topic: Samtidig tror jeg det er lurt om barn som ikke vokser opp med hund får omgås hunder for å lære å ikke være redd, og for å lære dem hundens språk så de ikke risikerer å skremme opp hunder i ukontrollerte øyeblikk, noe som kan bli grusomt for både hund og barn. Men slik omgang bør såklart skje i noe mer kontrollerte omgivelser, med hunder man vet er snille, ikke med gud og hvermanns "snille" hunder på tur.

Skrevet

Litt må man da tåle. Hunden vil jo bare hilse. Og biter den så har den vel en grunn. Ingen hunder biter sånn plutselig. Biter den så har du nok gjort noe.

I tilegg så gjør det nok ikke noe å bli bitt. Litt smerte må man da kunne tåle. Og det gjør jo også sånn at man tåler litt mer senere. Man må herdes litt, ellers går man jo rundt som ei pyse hele livet.

Gjest Hundeeier
Skrevet
Litt må man da tåle. Hunden vil jo bare hilse. Og biter den så har den vel en grunn. Ingen hunder biter sånn plutselig. Biter den så har du nok gjort noe.

I tilegg så gjør det nok ikke noe å bli bitt. Litt smerte må man da kunne tåle. Og det gjør jo også sånn at man tåler litt mer senere. Man må herdes litt, ellers går man jo rundt som ei pyse hele livet.

Den var litt på kanten synes jeg.

Vi har hund selv, hund er livet vårt. Hva gjelder å bli bitt, så trenger det ikke å være helt ufarlig . Mannen min ble bitt av sin egen hund da han klipte klørne på den en gang.Ikke noe kraftig bitt, men nok til at han blødde. Et par t senere besvimte han. Etterpå bar det rett til legen for å ta ny stivkrampesprøyte.

Er man redd så er man redd. Hundeeiere har å vise hensyn til dette.

Men, det er også viktig å la hunden få løpe løs iblandt på tur, og hundeeiere har derfor behov for egnede friområder der de kan slippe hundene sine uten at de møter på mennesker som ikke liker eller er redd hunder. Å være løs er en viktig måte å sosialeisere seg på for hunder, og mennesker.

Skrevet

Håper ikke du har hund! Med den innstillingen der så ødelegger du for oss som virkelig tar ansvar for hundene våre!

Man kan godt ha hundene sine løse men da skal man ha såpass kontroll at de kommer på første innkalling!

Skrevet

Er såå ening.. "Trenden" her hvor jeg bor, er at hundeeieren har båndet i hånda, og hunden løper mange meter forann eieren.. Jeg blir så sint!

Jeg er redd hunder, og har flere gange mått gå omveier, for å slippe å få en hund rundt beina.. Er lei av å høre at , den er så snill - blablabla..

Jeg har mange ganger sagt ifra, at jeg er redd, og om de kan ta hunden i bånd - men har bare 1 av 10 ganger fått ett positivt svar

HA HUNDEN I BÅND!!!

Gjest Gjest_aloha_*
Skrevet

Som huneeier er jeg dels enig,dels uenig i det ts skriver.

Jeg mener at hunder kan for all del gå løs,dersom eier er tilstede og følger med OG hvis eier har kontroll på hunden,dvs at eier kan kalle inn hunden når man møter andre mennesker eller dyr. Da ser jeg ikke problemet.

Men hunder som går løs ute uten eier/med eier som har 0 kontroll har jeg lite sansen for selv.

Men det at folk blir helt hysteriske bare di ser en løs hund langt borte er litt overdrevent. Har til og med opplevd folk som går med sin hund løs blir hysteriske viss di møter med med min hund løs(som forøvrig er en av gigantrasene) Da blir jeg litt fandenivoldsk kjenner jeg.

Skrevet
Men det at folk blir helt hysteriske bare di ser en løs hund langt borte er litt overdrevent.

Og de som blir hysteriske når de ser en eddekopp er vel bare pyser??? Redsel for hund er en fobi på lik linje med andre fobier, så jeg synes du bør tenke deg litt om....

Min mor blir redd når hun ser hunder i bånd også, men da vet hun at hunden ikke vel komme løpende bort til henne.

Skrevet

Jeg kan ærlig innrømme at jeg sjelden har hunden min i bånd når vi går tur. Nå skal det sies at vi alltid går tur på ekebergsletta eller i skogen så det er ikke spesielt folksomt der :ler:

Så lenge man har kontroll på hunden og kan kalle den inn om det dukker opp mennesker synes jeg det er helt ok å ha hunden løs. Om den har en tendens til å løpe mot mennesker bør den selvfølgelig holdes i bånd, men jeg ville ikke hatt samvittighet til å ha hannen min i bånd på ekebergsletta. Fullstendig meningsløst når han kommer inn når jeg kaller på ham og generelt unngår mennesker fordi de ikke er interessante.

Skrevet

Tråden er ryddet. Se reglene.

Strix -mod-

Skrevet

Det er nettopp slike hundeeiere som gjør dette, som gjør at vi som faktisk klarer å oppføre oss blir sett stygt på. Jeg hater det når folk slipper hundene sine bort til meg uten å spørre først, spesielt hvis jeg har med meg min egen hund. Det er totalt unødvendig. Har jeg bikkja mi løs, så roper jeg henne alltid inn hvis jeg møter på andre folk - med eller uten hund. Det at jeg har hund skal ikke være til plage for andre som jeg møter på tur.

Skrevet
Å være løs er en viktig måte å sosialeisere seg på for hunder, og mennesker.

Å ja, det er derfor en del jenter er løse, ja.

Skrevet

Nå er det slik, at båndtvangen gjelder kun i sommerhalvåret, OG båndtvangen er innført for å beskytte dyre- og fugleliv, IKKE mennesker. Når det er sagt, så skal man selvfølgelig ha kontroll over hunden og den skal komme på innkalling, men hundene har like mye rett til å gå fritt ute som deg.

Hvis man er så hysterisk redd (fobi), så får man enten be om profesjonell hjelp eller holde seg hjemme.

Skrevet
Å ja, det er derfor en del jenter er løse, ja.

Haha! :fnise: Og det er aldri guttene?

Skrevet
Nå er det slik, at båndtvangen gjelder kun i sommerhalvåret, OG båndtvangen er innført for å beskytte dyre- og fugleliv, IKKE mennesker. Når det er sagt, så skal man selvfølgelig ha kontroll over hunden og den skal komme på innkalling, men hundene har like mye rett til å gå fritt ute som deg.

Hvis man er så hysterisk redd (fobi), så får man enten be om profesjonell hjelp eller holde seg hjemme.

takk du kunne ikke fått sagt det bedre!!

har selv to hunder og har de som regel altid løse der det ikke er bil trafikk. Hundene trenger å springe løse. De springer kun bort til folk som vil ha kontakt. Det beste du kan gjøre når du møter på folk med hund er å IKKE se på hunden om du ikke vil ha kontakt. Hundene merker om du er redd eller ikke, det beste å gjøre er å rett å slett ikke bry seg. Lager du en stor sene og tar kontakt med eieren vil selvfølgelig også hunden hilse.

Er så lei av folk som tror de eier alle parker og skoger ol bare fordi de er redd for hunder. De er svært få områder som er tilrettelagt folk med hund, hvertfall her jeg bor. Så pass deres egne saker og ikke bland dere bort i alt. Vi har lov å ha hundene løse de fleste plasser mellom september og slutten av april!

Skrevet (endret)

Båndtvangen gjelder ikke KUN i sommerhalvåret. Det er den ordinære båndtvangen. På flere steder er det båndtvang hele året, det varierer fra kommune til kommune hva som gjelder. http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html#6 Les denne du, lovverket gjelder for å beskytte mennesker også.

Og hvis man har så stort behov for å ha bikkjene løse, så får man vær så god ha kontroll på dem også! Jeg selv som hundeeier HATER når det kommer løse hunder bort til meg og mine hunder på tur uten at eier av de(n) andre hunden(e) spør først. Har man hund så må man bare lære seg til å ta hensyn til folk rundt som er redde, allergiske osv. Er mye lettere for oss å ta hundene i bånd enn det er for andre å holde seg hjemme fra å gå tur. Det er ikke verre enn å ha bånd på bikkja akkurat idet man passerer andre, og slippe den igjen når man kommer lenger bort.

Endret av Aryia
Gjest Deception
Skrevet

Jeg har hund selv, og er også blant dem som blir forarget over løse hunder som kommer løpende når vi er ute og går tur langs veiene. Problemet mitt er ikke at jeg er redd hunder, på noe vis, men hunden min har en tendens til å være skarp og litt aggressiv mot andre hannhunder, og hvis en hannhund kommer løpende, er jeg redd jeg ikke klarer å avverge en konfliktsituasjon. :tristbla:

Han får selvsagt også løpe fritt innimellom (fuglehund), men da ute i naturen, og ikke langs gangveier og bilveier i nærområdet. Og i båndtvangtida lar vi ham kun løpe i et område hvor fuglehundklubben har fått dispensasjon fra båndtvangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...