Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jobber i en stor kjede, og blir nektet overtidsbetaling.. I følge sjefen har jeg ikke rett på overtidsbetaling siden det ikke står i kontrakten at jeg jobber 100 %, selv om jeg gjør dette i praksis! Har jobbet 169 timer i januar, i gj.snitt 42 timer hver uke, og har jobbet 15 timer i døgnet opptil flere ganger, likevel får jeg ingen tillegg!! Noen råd?

Endret av Juju_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk arbeidsmiljøloven. Du skal ha overtidsbetaling dersom du jobber over 40 timer i uka, eller over 9 timer per dag. I visse tilfeller (tariff/annen avtale?) har de rett til å normalfordele jobbingen utover et visst antall uker.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Hvis det ikke står noe om overtid i arbeidskontrakten din er det tallene i arbeidsmiljøloven som gjelder. Arbeidskontrakten din kan heller ikke gi deg dårligere vilkår enn det som står i arbeidsmiljøloven.

Mitt forslag: Ta en prat med sjefen din om hva arbeidsmiljøloven faktisk sier, og ta også en prat med den tillitsvalgte på jobben din. :)

Skrevet

Hvordan klarer du å jobbe gjennomsnittlig 42 timer hver dag?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Organiser deg og kontakt tillitsvalgt for det fagforbundet.

Gjest Gjest_tara_*
Skrevet

På sykehjemmet hvor jeg jobber kan vikarer jobbe 54 timer pr. uke før de har krav på overtid. Vi som jobber i turnus får overtid etter 35,5 timer. Muligens det er slik i andre bransjer også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...