Gå til innhold

Hvordan bli kvitt kattungen til naboen?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta

Naboen har fått seg en vilter kattunge som raser rundt i nabolaget her. Nå er saken den at den gjerne går inn i huset mitt og det synes jeg lite om. Det gjør vel ikke saken bedre at jeg passer en undulat og den er ikke direkte lydløs :wink: Jeg synes det er håpløst å ikke kunne ha terrassedøra åpen uten å måtte passe på hele tiden. Fikk et forslag om å helle edikkvann eller salmiakkvann på den. Det siste er nok ikke å anbefale for katta er artig den bare den holder seg ute.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adina Madeleine

Du kan f.eks fylle en "dusjflaske" (til plantedusjing) med vann. Hver gang katten kommer, spray på den. Men strålen kan ikke være spredt for mye. Slik gjorde vi med vår katt (verdens fineste katt, selvsagt...) når hun var i meste laget rampete. Det er helt ufarlig og skader ikke katten. Men fordelen er at den absolutt hater å få vann på seg, og tilslutt forbinder den "forbudte" ting med vann og unngår det.

Men pass på at det bare har vært rent vann i flasken og ikke finnes rester av plantegjødsel og slikt.

Adina M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp vann er tingen!

Spruteflaske inne og hageslangen ute. Helt ufarlig og skikkelig avskrekkende. Sitruslukt er et annet tips. Om du stryker godt med appelsinskall rundt dørstokken så vil det også virke avskrekkende. Katter liker ikke sitruslukt.

Et siste alternativ er å ta kattungen i nakkeskinnet (det skader dem ikke), riste den litt (LITT!) og si nei med svært streng stemme når den prøver å gå inn. Kast den deretter ut. Det oppdrar ivertfall litt og etter ei stund vil den tenke seg om to ganger når du sier nei med streng-stemmen og forbinde det med nakkeristingen...

Lykke til!

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Riste pus i nakkeskinnet... Hmm... vet ikke om jeg liker det jeg. Selv om det ikke er vondt for katten, hadde nok jeg blitt irritert om noen hadde tatt min katt i nakkeskinnet. Har aldri gjort det på mine egne katter heller, det holder med et bestemt NEI så kutter de ut med rampestrekene. :blunke:

Men sputeflaske med vann er det beste. Vi hadde i lang tid problemer med en katt som kom inn katteluka og spiste all maten til mine katter. Etter han fikk seg en dusj i fjeset, har jeg ikke sett han.

Aldri bruk salmiakk! Det lukter som kattetiss for kattene og de kan da gjøre fra seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har obervert "oppdragelsen" som kattemødre utfører på sine små? Bæring og risting i nakkeskinnet er helt dagligdags i den sammenhengen og må være greit, spør du meg.

Det er jo bare snakk om noen ganger og kombinert med "nei" så lærer den fort at den ikke er velkommen.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Er klar over det, har hatt kull selv. Kattemor løfter kattungene sine i nakkeskinnet for bære den, den blir ikke ristet fordi den har gjort noe galt. :wink: Bedre at katten er redd spruteflasken og ikke deg som person...men det er sikkert jeg som er litt sær når det gjelder katteoppdragelse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har oppdratt kattene våre med spruteflaskemetoden. Etter hvert så holder det at katten faktisk ser flaska så fyker den avgårde.... Vannsprut funker veldig bra, så jeg synes du skal forsøke det, samtidig som du sier strengt ut eller nei, eller noe lignende.

Selv om jeg har katter selv, så kan jeg ikke fordra hvis nabokatta kommer inn til oss, synes det er en uting, for den markerer gjerne inne og det stinker helt j...... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er pepper et effektivt middel mot uønskede katter.

Det er vel ikke meningen at du skal oppdra naboens katt?

Dryss litt pepper foran døra, så vil jeg absolutt tro at katten holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Da er løsningen klar. Jeg strør pepper foran terrassedøra og sitter klar med spruteflaska. Kan sette undulaten nær døra som trekkplaster. Da blir det fortgang i sakene og jeg (forhåpentligvis) får kjapt lært opp kattungen at her en den ikke velkommen inn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått med naboens kattunge?

Kommer den fremdeles på besøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zirine

Iskaldt vann er tingen.

Katta som luska her fikk et par bøtter med iskaldt vann over seg, og resten av dagen sprøytet vi fra vannflaske hver gang vi så henne.

Nå hyler hun hver gang hun ser oss - og stikker.

:Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Problemet er løst og det krevde ikke store innsatsen.

Jeg sprutet katta med vann, sa nei med sint stemme og hivde den ut. For å si det sånn så lærte den fort :D

Nå holder det å sette spruteflaska i døråpningen og selv undulaten er ikke trekkplaster nok.

Takk skal dere ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...