Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 7+2 på vei, og jeg har den siste uken i tillegg til å være veldig kvalm, også vært ekstremt svimmel. Jeg har vært nære ved å besvime et par ganger, og det når jeg har sittet i sofaen..! Jeg får heller ikke gjort noe som helst om dagen, for jeg må sette meg ned og puste etter å ha vært ute med søpla eller lignende. Jeg synes det er litt skummelt! Nå sitter jeg for eksempel i sofaen, men har vært gjennomgående svimmel i et par timer. Jeg lagde meg for eksempel en smoothie i stad, men måtte sette meg ned to ganger i løpet av prosessen.

Det jeg lurer på er om det er flere som har hatt dette problemet, og om det er noe som er vanlig? Hadde det ikke vært for at fastlegen min er langt langt unna, så hadde jeg sikkert tatt en tur, men jeg tenkte jeg skulle forhøre meg her først.

Håper noen har noen svar! Er litt bekymret her jeg sitter og svaier..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå var jeg inne i en annen tråd som handlet om bryllupsplaner og alder, og det tok meg nesten ett minutt å komme på om jeg var 22 eller 23 år. Syntes sånt er litt skummelt, jeg...

Skrevet

Jeg hadde endel "svimmelepisoder" i løpet av svangerskapet, men klarer ikke huske om det var så tidlig da. Men jeg tror jeg også hadde det ganske tidlig. Hadde en liten periode jeg omtrent ikke turte å gå i butikken alene, for det endte med at jeg omtrent måtte krabbe ut igjen for å få satt meg ned og drukket vann ;) Er jo ikke helt lignende din situasjon, men synes jeg kan huske om flere som har hatt samme problem når de var gravide. Noe med blodtrykksfall å gjøre, om ikke jeg husker helt feil.

Skrevet

Ok, godt å høre at det ikke nødvendigvis er uvanlig. Men det er skikkelig skummelt å kjenne at kroppen virkelig er helt tømt, og at jeg blir sliten bare ved tanken på å kjøre på matbutikken..!

Og det å sitte i sofaen og bli borte et par sekunder var også en fæl opplevelse!

Skrevet

Er ikke jern noe av det man fort mangler litt på i svangerskapet? Jernmangel gjør det svimmel, det var det jeg tenkte da jeg åpnet her. Du har ikke fått det tipset ser jeg.

Da kan du enten spise mer mat som inneholder jern (leverpostei! biff, ja sånne ting inneholder mye), eller ta tabletter som vel er reseptfrie. Beste er jo mat. Skal ikke mye til før man føler seg bedre, synes jeg selv.

Tipset jeg fikk da jeg slet med jernmangel var å spise jernmaten med appelsinjus til, IKKE melk, da C-vitaminer letter opptaket, kalsium hemmer det, eller noe i den dur. Så vet du det og.

Skrevet

Jeg hadde også det samme problemet som deg da jeg var i beg av svangerskapet, er i uke 27 nå og det begynner å komme tilbake... i følge legen min er det ganske vanlig og kommer av lavt blodtrykk evt blodtrykksfall. ikke farlig men helt klart ikke behagelig.... Jeg prøvde å ikke kjøre bil i den perioden pga faren for å svime av, en ting er å dette om hjemme, men i bilen kan jo skadene bli større. I tilegg ble jeg sykmeldt en periode.. Fikk også beskjed om at støttestrømper kan hjelpe. Jeg har dessuten lagt meg ned hvis det har blitt for ille... Men kan nok trøste deg med at det er ganske normalt... Hvis du søker på svangerskap og svimmelhet så vil du nok få opp ganske mange treff.... Jeg regner med at du skal på kontroll snart og da vil jo legen måle blodtrykket ditt, og sjekke alt annet... så da vil du finne ut om det skyldes blodtrykket ditt, men det høres veldig kjent ut, og det er som sagt veldig vanlig, så jeg hadde nok ikke bekymret meg,( lettere sagt enn gjort) uansett lykke til med de neste månedene:)

Skrevet

Jeg svimte av tidlig i svangerskapet med nr. 1. Skummelt og ikke minst pinlig ettersom det skjedde midt i en butikk i Oslo. Gikk til legen, og han sa at det trolig skyldtes et blodtrykksfall. Han valgte å sykemelde meg i to uker.

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg var kjempesvimmel i begynnelsen jeg også...litt teit å si begynnelsen når jeg igrunn ikke er så langt på veg...MEN! Jeg hadde mangel på jern, etter at jeg begynte med å ta det så har jeg ikke kjent noe (nesten) i det hele tatt :)

Har du hørt med legen? Evt. tatt blodprøve? Da finner de nok ut hva det er :)

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

hvorfor går du ikke bare til jordmor/lege. eller ringer dem vis du er får svimmel til å ringe.

Skriv på et gravdeforum så er det sikkert fler som vet no?

lykke til!

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) Ble litt roligere nå, ikke mindre svimmel, men i det minste roligere ;)

Jeg har fått time hos legen min i morgen, så får vi sjekket blodverdier og trykk.

Skrevet

Jeg har vært ofte svimmel da jeg gikk gravid, men det har vært litt lenger ute i svangerskapet. Har fått beskjed om at det har skyldtes lavt blodtrykk, og at det ikke har vært farlig.

Skrevet

Jeg var mye plaget med blodtrykksfall, og måtte jobbe tilrettelagt fordi jeg hadde et par episoder med nesten-besvimelse mens jeg jobbet med pasienter.

Skrevet

Man skal heller ikke ta jern, uten at man får beskjed om dette fra legen.

Skrevet

Kan være lavt blodsukker også, hjelper det hvis du spiser noe mat? Jeg ble svimmel hvis det var for lenge siden jeg hadde spist, måtte spise hver 2-3 time, og da hjalp det, det hjalp også på kvalmen foresten.

Skrevet

Legens konklusjon var lavt blodsukker, jernmangel og litt lavt blodtrykk..! Så det er jo kanskje ikke så rart :)

Nå skal jeg i alle fall kure meg litt fremover, og satser på at alt normaliserer seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...