Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #21 Del Skrevet 13. februar 2009 Nå er ikke jeg så veldig opptatt av om det er mye eller lite karbohydrater, jeg er mer bekymret for å få mangelsykdommer pga at jeg ikke får i meg de næringsstoffene jeg trenger. Spesiellt siden jeg har vært veldig slapp i det siste. Nå tror jeg forresten jeg skal ta turen til kiwi er jo helgetilbud der nå :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 13. februar 2009 #22 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg forsto deg sånn, Stjerne. At det ikke var slanking så mye som å få i deg skikkelig mat. Jeg tipser deg uansett til å ha noen oppskårne rå grønnsaker, eller frukt til alle middagsmåltider. Selv om det ikke er "salatmat". Det hjelper veldig på humør og overskudd. (vet jeg maser om den himla salaten, men jeg fikk en Aha-opplevelse da jeg begynte å ha det sammen med mat.) Appelsin passer godt til fisk, eple til kyllilng for eksempel. Jeg pleier også å "belønne" meg selv, hvis jeg spiser middag jeg har laget tre ganger eller fire ganger i en arbeidsuke, så får jeg kjøpe take-away en dag... Da kjøper jeg sushi eller noe annet sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #23 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg pleier også å "belønne" meg selv, hvis jeg spiser middag jeg har laget tre ganger eller fire ganger i en arbeidsuke, så får jeg kjøpe take-away en dag... Da kjøper jeg sushi eller noe annet sunt. Det hørtes lurt ut. Jeg spiser frukt hver dag uansett da, verre med grønnsaker. Men i dag skal jeg ha kjøtt til middag, så da passer det fint med salat til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 13. februar 2009 #24 Del Skrevet 13. februar 2009 Nå er ikke jeg så veldig opptatt av om det er mye eller lite karbohydrater, jeg er mer bekymret for å få mangelsykdommer pga at jeg ikke får i meg de næringsstoffene jeg trenger. Spesiellt siden jeg har vært veldig slapp i det siste. For mye karbohydrater kan også føre til slapphet, ukonsentrasjon osv. Det er også fokus på at kosthold med mindre raffinerte karbohydrater, gluten, gjær og meieriprodukter vil kunne lindre symptomer hos pasienter med adhd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #25 Del Skrevet 13. februar 2009 For mye karbohydrater kan også føre til slapphet, ukonsentrasjon osv. Det er også fokus på at kosthold med mindre raffinerte karbohydrater, gluten, gjær og meieriprodukter vil kunne lindre symptomer hos pasienter med adhd. Jajajaj, jeg vet det. Poenget mitt var bare at det ikke er noen lavkarbo diett jeg er ute etter, bare forslag til sunne gode retter jeg klarer å spise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 13. februar 2009 #26 Del Skrevet 13. februar 2009 Jajajaj, jeg vet det. Poenget mitt var bare at det ikke er noen lavkarbo diett jeg er ute etter, bare forslag til sunne gode retter jeg klarer å spise. Jammen du har jo fått forslag til sunne gode retter. Jeg forstår likevel ikke hvorfor ikke lavkarbo oppskrifter er interessant for deg når du har adhd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 13. februar 2009 #27 Del Skrevet 13. februar 2009 Frukt er bra! Og som pjusket sier, bytte ut fint mel med grovt mel gir fort mer overskudd. Lurt og fokusere på det som er bra, også det du allerede gjør, og ikke tenke at du skal forbedre alt, men bli litt bedre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #28 Del Skrevet 13. februar 2009 Jammen du har jo fått forslag til sunne gode retter. Jeg forstår likevel ikke hvorfor ikke lavkarbo oppskrifter er interessant for deg når du har adhd? Jeg sa da ikke at lavkarbo oppskrifter ikke var interessant, jeg sa at lavkarbo dietter ikke var det jeg var ute etter med andre ord: Jeg er åpen for oppskrifter både med mye eller lite karbohydrater, og oppskrifter med mye eller lite fett, og ja, jeg har fått masse fine forslag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #29 Del Skrevet 13. februar 2009 Frukt er bra! Og som pjusket sier, bytte ut fint mel med grovt mel gir fort mer overskudd. Lurt og fokusere på det som er bra, også det du allerede gjør, og ikke tenke at du skal forbedre alt, men bli litt bedre... Det har du rett i. Jeg er veldig flink med frokost, lunsj osv. Spiser stort sett grovt brød med hjemmelaget syltetøy til frokost. En del havregryn, musli, yoghurt (ofte naturell), frukt hver dag, men så er det liksom det med middag som er vanskelig å få koordinert, derfor har kjøtt og grønnsaker nesten blitt fraværende i kostholdet mitt, men takker for gode tips. Er forresten spesiellt glad for alle konkrete oppskrifter jeg har fått, hjelper veldig å få litt inspirasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 13. februar 2009 #30 Del Skrevet 13. februar 2009 Har du blender som knuser is? Jeg lager yoghurt/yoghurtis som er veldig forfriskende og mettende. 1 stor pk yoghurt naturell, 1 pk frossne jordbær/bringebær. Jeg tar i litt og litt bær og blander med yoghurten i blender, tilsetter også litt solsikkefrø og knuste linfrø. Blir 3-4 posjoner ut av dette, herlig frokost, mellommåltid, snacks eller dessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 13. februar 2009 #31 Del Skrevet 13. februar 2009 Den noteres, Pjusk! Når det gjelder oppskrifter så er jeg som min mor, slump og prøv. Jeg lager forresten en veldig god pizza med grov bunn og kjøtt. Ligger egen tråd på mat og drikke, grov pizza. Flere godet tips der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #32 Del Skrevet 13. februar 2009 Har du blender som knuser is? Jeg lager yoghurt/yoghurtis som er veldig forfriskende og mettende. 1 stor pk yoghurt naturell, 1 pk frossne jordbær/bringebær. Jeg tar i litt og litt bær og blander med yoghurten i blender, tilsetter også litt solsikkefrø og knuste linfrø. Blir 3-4 posjoner ut av dette, herlig frokost, mellommåltid, snacks eller dessert Blir du mett av dette da? Kan tenke meg at jeg må tilsette litt mer fast føde for å bli ordenlitg mett. Men sikkert god som dessert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #33 Del Skrevet 13. februar 2009 Den noteres, Pjusk! Når det gjelder oppskrifter så er jeg som min mor, slump og prøv. Jeg lager forresten en veldig god pizza med grov bunn og kjøtt. Ligger egen tråd på mat og drikke, grov pizza. Flere godet tips der Den skal jeg sjekke ut. Jeg har faktisk laget minipizzaer noen ganger. Deler opp deigen i mange små bunner, så halvsteker jeg bunnene, legger på fyll og fryser de ned. På den måten blir det litt enklere å lage små posjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 13. februar 2009 #34 Del Skrevet 13. februar 2009 Blir du mett av dette da? Kan tenke meg at jeg må tilsette litt mer fast føde for å bli ordenlitg mett. Men sikkert god som dessert Det er veldig mettende, jeg klarer ikke mer enn maks 2 glass som et måltid (frokost eller kvelds). Den får en veldig fyldig konsistens pga mye bær (jeg overdriver bærbruken, bruker hele posen på 400 gram til en stor pk yoghurt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #35 Del Skrevet 13. februar 2009 Det er veldig mettende, jeg klarer ikke mer enn maks 2 glass som et måltid (frokost eller kvelds). Den får en veldig fyldig konsistens pga mye bær (jeg overdriver bærbruken, bruker hele posen på 400 gram til en stor pk yoghurt). Jeg skjønner, men forstår likevel ikke at du blir mett. Dette blir jo som en smoothie og det blir man jo ikke mett av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 13. februar 2009 #36 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg skjønner, men forstår likevel ikke at du blir mett. Dette blir jo som en smoothie og det blir man jo ikke mett av. Nei det blir ikke helt som en smoothie. Det går ikke an å drikke den, pga konsistensen må den spises med skje. I tillegg har linfrø og solsikke sin effekt. Du får bare prøve, mamma ble stappmett av 1 1/2 glass, og hu er ikke kjent for å være lettspist Du får nesten bare prøve før du gjør deg opp en mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 13. februar 2009 #37 Del Skrevet 13. februar 2009 De pizzaene var jo en strålende ide! *noterer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2009 #38 Del Skrevet 13. februar 2009 Kjøp deg wokpanne hvis du ikke har det, og forskjellige wokgrønnsaksblandinger. Ta så mye grønnsaker som du har tenkt å spise, og lukk posen med en strikk eller klemme e.l. Når du neste gang trenger grønnsaker kan du forsyne deg på nytt. Disse grønnsaken kan stekes fra frossen tilstand og er gode. Du kan selvfølgelig spe på med f.eks. hermetiske grønnsaker og bruke ulike typer kjøtt og fisk. Veldig godt, sunt og enkelt. Og det tar ca. like lang tid som å varme pølser eller ferdigpizza. :-) Et annet tips er å ha polarbrød i fryseren og lage minipizza på dem. Da tar du bare det du har av pålegg e.l., ost og krydder og svupp inn i ovnen. Nam nam! Dette er også perfekt om man har fest/vorspiel, la gjestene lage sine egne pizzaer. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. februar 2009 #39 Del Skrevet 13. februar 2009 Nei det blir ikke helt som en smoothie. Det går ikke an å drikke den, pga konsistensen må den spises med skje. I tillegg har linfrø og solsikke sin effekt. Du får bare prøve, mamma ble stappmett av 1 1/2 glass, og hu er ikke kjent for å være lettspist Du får nesten bare prøve før du gjør deg opp en mening. Okei, jeg skal teste ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå