Gå til innhold

Sunn mat for single

Gjest Stjernedryss

Anbefalte innlegg

Gjest Stjernedryss

Jeg har nå innsett at kostholdet mitt er for dårlig. Etter jeg flyttet for meg selv blir det nesten aldri kjøtt eller grønnsaker til middag. Skulle gjerne hatt mer grønnsaker til middagen, men kjedelig å kjøpe 5 ulike grønnsakstyper for å lage seg en middagsgrett. Vet jo at det finnes mange sånne varianter med ferdigoppkuttede grønnsaker på pose, men jeg trenger tips til hvordan jeg kan tilberede de, så det blir godt og jeg kan variere litt. Vil gjerne også ha generelle middagstips når man lager mså porsjoner. (jeg er ikke flink til å bruke det jeg har i kjøleskapet, da jeg aldri har lyst på det samme to dager på rad)

Når jeg tenker meg kunne kunne kanskje denne tråden ligget på matforumet, så dere får bare flytte den.

Endret av Stjernedryss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har frys, så kan du jo lage vanlige porsjoner og fryse ned.

Jeg ser ikke helt problemstilingen, men så har jeg jo også kjøleskap med frysedel nede. Jeg lager samme type mat som alle andre. Jeg fryser ned ting, og det går som regel et par uker mellom hver gang jeg har det samme til middag.

Angående grønnsaker, så er det ikke så aktuellt å kjøpe et helt blomkålhode eller en hel brokkoli. Men det trenger man da heller ikke, ettersom det finnes frosne versjoner i frysediskene, til en biligere penge enn de ferske. Det er bare å helle dem i kokende vann, og la det koke opp igjen, med litt salt i. Eller du kan kjøpe wokblandinger.

Jeg foreslår at du ser på dinmat.no eller lignende. Der har de masse retter med "normale" ingredienser. I kokebøker synes jeg mange av rettene har så spesielle ingredienser, som jeg aldri kommer til å få brukt opp før de går ut på dato. Du kan også se på matforumet her, der er det masse oppskrifter og tips.

Lag helt vanlig mat, du, men unngå rettene med snodige ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp store pakker kyllingfilet og laksefileter. Frys ned i porsjoner. Da har du ett greit "kjøtt"baselager. Ellers har jeg bestandig scampi i fryseren.

Ha et utvalg av ris, pasta, quinoa(Q), couscous(CC), bulgur(B) ol i kjøkkenskapet.

En måte å få brukt opp det du har i kjøleskapet er å tilberede Q, CC og B og tilslutt rør inn diverse grønnsaker/frukt du har, salt/pepper, sitron/lime og litt olivenolje.

Bokser med hakkede tomater er greit å ha i skapet. Lett å lage bla sauser og tomatbaserte gratenger. Frys ned susrester.

Diverse linser, bønner ol som kan brukes i salater, supper og gryter.

Friske grønnsaker/frukter i kjøleskapet som oftest blir brukt opp:

Lime/sitron: Dressinger, klemme over kjøtt/fisk.

Tomater: i salater, sauser, ovnsbake, snacks og innblanding i Q, CC og B.

Mango: snacks, salat.

Rødløk/gul løk/vårløk/purre: i salater, steke i ovn/panne, gratenger, taco.

Hvitløk: i det meste.

Gulrøtter: steke/wok, råkost, snack.

Brokkoli: dampe, steke/wok, i gratenger.

Sukkererter: salat, snack, steke/wok.

Grønn salat: Brukes til det meste.

Agurk: på brødskiven, salater.

Chilli: i det meste.

Poteter: omelett, bakt potet, kokt potet, i strimler i ovnen, mos.

Ellers er egg greit å ha i kjøleskapet. Grei proteinkilde.

Brukes til omeletter, i tomatsuppe, på brødskiven, i pai.

Har du endel grønnsaker igjen så lag en pai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Om du har frys, så kan du jo lage vanlige porsjoner og fryse ned.

Jeg ser ikke helt problemstilingen, men så har jeg jo også kjøleskap med frysedel nede. Jeg lager samme type mat som alle andre. Jeg fryser ned ting, og det går som regel et par uker mellom hver gang jeg har det samme til middag.

Angående grønnsaker, så er det ikke så aktuellt å kjøpe et helt blomkålhode eller en hel brokkoli. Men det trenger man da heller ikke, ettersom det finnes frosne versjoner i frysediskene, til en biligere penge enn de ferske. Det er bare å helle dem i kokende vann, og la det koke opp igjen, med litt salt i. Eller du kan kjøpe wokblandinger.

Jeg foreslår at du ser på dinmat.no eller lignende. Der har de masse retter med "normale" ingredienser. I kokebøker synes jeg mange av rettene har så spesielle ingredienser, som jeg aldri kommer til å få brukt opp før de går ut på dato. Du kan også se på matforumet her, der er det masse oppskrifter og tips.

Lag helt vanlig mat, du, men unngå rettene med snodige ingredienser.

Jeg vet ikke om du leste innlegget mitt skikkelig jeg. Jeg vet jo at jeg kan koke grønnsaker fra pose, men jeg sliter virkelig med å få meg i meg skikkelig mat. Jeg vil gjerne ha tips til matretter som er både gode, og greie å lage til en person. Gjerne retter med snodige ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe deg små, ildfaste former på IKEA. Det blir akkurat passe størrelse til å lage én porsjon grateng av ymse slag.

Kjøp frosne laksefileter. Bak i folie, ha i diverse grønnsaker, eller bruk en salat til.

Kjøp frosne kyllingfileter. En filet holder til en person, om du har masse salat og ris til.

Du finner masse oppskrifter på gratenger med kylling, skinke og annet kjøtt på matforumet.

Du kan lage deg helt normal mat selv om du bor alene ;) Jeg lager det samme som alle andre, bare i mindre skala. Planlegg middagen, slik at du får brukt opp ingredienser. Poser med frosne grønnsaker er glimrende. Grønnsaker som gulrøtter, poteter, løk og slikt får du kjøpt i kilosposer, og de holder seg en stund. Salat er det verre med, men husk at hoder holder seg bedre enn salat som er løsnet. Unngå poser med ferdigoppkuttet salat, med mindre du spiser alt på en engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Nelly Pelly: Takk for fine tips. Du har ikke noen oppskrifter å foreslå også. Eventuellt link? Glemte forresten å si at maten ikke må innebære planlegging. Derfor er ikke frysing av rått kjøtt så veldig aktuellt, i og med at jeg da må ta det opp dagen i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karbonadedeig kan du fryse "flatt" dvs klemme deigen tynn før du fryser den - tiner på no time. Kyllingfilet skjærer jeg ofte i strimler før jeg fryser det,og sørger for at det ikke liggger i fryseren i en klump. Tiner også veldig fort.

Jeg bruker mye grønnsaker og har som regel ikke problemer med å bruke det opp. Middagrester tas ofte med som lunch neste dag - eller spiser samme middag to dager på rad. Salat er et eksempel på mat som kan bli bedre etter et lite døgn i kjøleskap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelly Pelly: Takk for fine tips. Du har ikke noen oppskrifter å foreslå også. Eventuellt link? Glemte forresten å si at maten ikke må innebære planlegging. Derfor er ikke frysing av rått kjøtt så veldig aktuellt, i og med at jeg da må ta det opp dagen i forveien.

www.alltommat.se har masse oppskrifter, også med litt snodige ingredienser. Jeg bruker også å lese endel matblad og kokebøker.

Ellers så bruker jeg å marinere kylling og laks i soyasaus, litt vann og hvitløk. Evt litt ingefær og chilli.

Bruker lite oppskrifter til hverdagsmaten, rører stort sett sammen det jeg har i salater, wok og innblandet i Q, CC og B. Her er det også godt å variere med urter som basilikum, persille og koriander oppi.

Kjøper diverse flasker med sauser/dipper som jeg bruker til maten.

Lager også aioli som jeg bruker til det meste. Denne holder seg også en stund i kjøleskapet.

Lager iblant en salsa der jeg kutter opp avocado, tomat, mango, rødløk/vårløk, Klemmer i limesaft, hakker koriander(evt basilikum/persille), salt/pepper og bittelitt honning. Her kan du evt bytte ut avocado og tomat med jordbær eller ananas.

En lett rett er å frese hvitløk og chilli i en dyp panne/wok, ta opp hvitløk/chilli, stek scampi eller kyllingbiter. Ha chilli/hvitløk oppi igjen og rør inn hakket persille. Evt ha litt limesaft over. Serveres med godt brød og ris eller pasta.

Skal jeg bruke opp gulrot og agurk bruker jeg å lage en litt thaiinspirert "salat" som passer til det meste(spesielt fiskekaker).

1 del limesaft, 1 del riseddik, 1 del fiskesaus og litt sukker blandes sammen. Ha i små biter gulrot og agurk. Evt litt chilli, hakket koriander.

Evt kan du bytte ut grønnsakene med finsnittet hodekål.

En annen måte å bruke opp agurk, løk, tomat og sukkererter er å lage en tunfiskrøre til brød.

1 boks tunfisk i vann, bland sammen noen spisesjeer majones og rømme/naturell yoghurt, salt/pepper, litt sitronsaft og evt kapers. Dette holder en stund i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på denne tråden her fordi kjenner meg igjen her. Jeg spiser kjøtt og er flink til å ta opp mat av fryseren kvelden før eller på morgenen. Men jeg spiser lite grønnsaker. Burde kanskje gjøre noe med det. Jeg tror også det har litt med å være singel å gjøre. Det er mye koseligere å stå å lage mat til noen andre enn bare seg selv eller til flere. Jeg prøver virkelig å ikke spise for mye fast food men av og til er man for sliten til å lage mat. Også blir det ofte mye for mye mat igjen men da er det jo bare å fryse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det på samme måte som deg, i tillegg er jeg vill av sult når det kommer til middag, så det må ikke ta lang tid.

Jeg har ikke frys, så det må være retter som jeg lager den dagen.

I kjøleskapet har jeg alltid salat. Jeg skjærer den opp, skyller den og har den i bokser med lokk. I tillegg har jeg alltid cherry-tomater, sukker-erter, lime og søt paprika i hus. (Dette er ting jeg liker, som jeg da spiser opp)

I tillegg har jeg innsett at for meg er det ikke billigere å handle i store kvanta, men snarere å handle ting jeg liker, som er innbydende ut som jeg har lyst til å spise.

Bruker også mye av den ferske pastaen til Fjordland, den koker fort, og jeg liker den som er fullkorn eller spinat.

Tips til retter... (som jeg har spist denne uken)

Fiskekaker og salat.

Lager en stor salat med dressing av olivenolje og balsamico, ved siden av har jeg Tzaitziki og fiskekaker.

Laks med spinatpasta...

Koker laks (eller baker i ovnen)

Lager salat av sukker-erter, agurk og salat, med dressing av sitron og olivenolje.

Koker spinat-pasta og blander inn pesto.

Pastasalat med kylling...

Koker fullkornpasta, lar den renne av i dørslag med litt olje og krydder.

Lager salat av ting jeg liker, blander i pasta, og kyllingbiter. Gjerne en ferdig grillet kylling, men da tar jeg av skinnet.

Fullkornpasta med tomat

Koker pasta... skjærer opp tomater og champignong. Steker champignongen. blander inn denne, ost og tomat i pasta,med krydder. Har i bolle, drysser over ruccola-salat, balsamico og olivenolje før servering.

Jeg spiser ved middagsbord, uten å gjøre noe annet samtidig.Tenner lys og lager en fin stund med meg og middagen. OG, tygger og koser meg. Ikke sluke maten....

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på denne tråden her fordi kjenner meg igjen her. Jeg spiser kjøtt og er flink til å ta opp mat av fryseren kvelden før eller på morgenen. Men jeg spiser lite grønnsaker. Burde kanskje gjøre noe med det. Jeg tror også det har litt med å være singel å gjøre. Det er mye koseligere å stå å lage mat til noen andre enn bare seg selv eller til flere. Jeg prøver virkelig å ikke spise for mye fast food men av og til er man for sliten til å lage mat. Også blir det ofte mye for mye mat igjen men da er det jo bare å fryse det.

Tror det er veldig vanlig å være sliten når man kommer hjem, og da er det lett å ty til fast food. Men en grei måte er å lage supper, former ol dagen før og sette i kjøleskapet. Når du kommer hjem er det bare å varme opp. Eventuelle rester spiser du til lunsj dagen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Det har kommet mange fine tips her nå. Jeg sliter med salat og sånn, for selv om det holde seg ganske lenge i kjøleskap tar det gjerne 3-4 uker før neste gang jeg kommer på at jeg skal spise salat igjen. Ting som blir lagt i fryseren blir stort sett glemt bort, så derfor lagrer jeg heller kjøttrester i kjøleskapet og prøver å steke det innen noen få dager. I dag f.eks har jeg et marinert kyllingbryst som trenger å bli brukes opp. Siden mat smaker bedre sammen med andre blir jeg ekstra kresen når jeg skal spise alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det du sier der Stjerne, ha salat til maten hver dag. Uansett hva du spiser. Varier med ting du kan ha på glass, som oliven, sølvløk og slikt, for det blir ikke så fort dårlig.

Salat fyller også veldig opp i magen. Det er litt med å vende seg til det.

Til den kyllingen din i dag, spis den med salat og kanskje pasta til...

Du må bare skifte fokus litt. Vet det høres "lettvint" ut når jeg sier det slik, men jeg har hatt det akkurat slik, og jeg ble rett og slett skikkelig sjuk og måtte på sjukehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt å planlegge middager for flere dager om gangen, det hjelper både på å spise sunt og skikkelig og på å få brukt av det jeg har i kjøleskap og fryser og unngå at mat blir gammel og må kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Til det du sier der Stjerne, ha salat til maten hver dag. Uansett hva du spiser. Varier med ting du kan ha på glass, som oliven, sølvløk og slikt, for det blir ikke så fort dårlig.

Salat fyller også veldig opp i magen. Det er litt med å vende seg til det.

Til den kyllingen din i dag, spis den med salat og kanskje pasta til...

Du må bare skifte fokus litt. Vet det høres "lettvint" ut når jeg sier det slik, men jeg har hatt det akkurat slik, og jeg ble rett og slett skikkelig sjuk og måtte på sjukehus.

Jeg har ikke noe i mot salat, og bestiller det gjerne på restaurant osv. Blir litt annerledes hjemme likevel. Jeg bare glemmer den bort, spiser middag det ikke passer med salat til osv. Tror jeg først skal gå gjennom fryseren og kjøleskapet og se om jeg har noe jeg kan bruke før jeg investerer i salat. Sølvløk var forresten en god idé, lenge siden jeg har spist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Jeg har nå innsett at kostholdet mitt er for dårlig. Etter jeg flyttet for meg selv blir det nesten aldri kjøtt eller grønnsaker til middag. Skulle gjerne hatt mer grønnsaker til middagen, men kjedelig å kjøpe 5 ulike grønnsakstyper for å lage seg en middagsgrett. Vet jo at det finnes mange sånne varianter med ferdigoppkuttede grønnsaker på pose, men jeg trenger tips til hvordan jeg kan tilberede de, så det blir godt og jeg kan variere litt. Vil gjerne også ha generelle middagstips når man lager mså porsjoner. (jeg er ikke flink til å bruke det jeg har i kjøleskapet, da jeg aldri har lyst på det samme to dager på rad)

Når jeg tenker meg kunne kunne kanskje denne tråden ligget på matforumet, så dere får bare flytte den.

Har noe ganske enkelt jeg lager, spesielt på treningsdager og det er utrolig enkelt; Kjøper frossete grønnsaker, steker dem i olje, blander oppi noen egg (som er vispet på forhånd) og strør i en haug av cashew-nøtter, steker det ikke særlig lenge men nok til at det er varmt iallefall. Liker spesielt godt blandinger med belg-grønnsaker. Utrolig raskt, veldig sunt og ganske godt. Kan spises med bare en gaffel foran tv'en så kan du ha fjernkontrollen (les mobilen siden du er jente) i andre hånda.

Pasta har sinnsykt mye karbohydrater og passer best i små porsjoner 3-4 timer før trening. Etter trening trenger du proteiner (for raskest mulig restituering av muskler og dermed få mye mer utav treningen). Ellers er torsk både enkelt og sundt. Lag en liten sellerirot-purè til, samt noen grønne asparges så har du et veldig godt måltid på få minutter. Spesielt med en god rødvin til. Sundt, enkelt og utrolig godt. Sellerirotpurèen er grei å fryse også, så lager du litt ekstra har du en enda enklere middag neste gang. Ellers er det mange typer grønnsaker som har såkaldt negative kalorier, dvs du bruker mer kalorier ved å fordøye dem enn de inneholder. Paprika er et eksempel på det. Brokkoli (tror jeg) et annet. Mye godt og enkelt man kan lage utav det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dilla på "squash tagliatelle":

Ta en stor (helst liten og tykk) squash, og skjær den opp i strimler med ostehøvel på langs.

Legg på et papir/håndkle og salte lett. Stek karbonadedeig og tilsett en boks (evnt en halv boks) med hermetiske tomater (jeg pleier å bruke den som ikke er tilsatt noe krydder/sukker). Kryddrer litt med cayennepepper og salt, og slenger opp i litt hakket gul løk og evntg purre/vårløk.

Mens dette puttrer så skylles jeg squashen og gir den et oppkok på ca 1 minutt. Hvis ønskelig kan man drysse litt ost oppå. Dette er veldig sunt og godt, lavt karbo og raskt og lage. Ikke er det kjempedyrt heller :)

Ellers så er quinoa utrolig godt og næringsrik, fåes kjøpt på helsekost eller velassorterte butikker. Til en porsjon holder det med 0,5 - 1 dl, skyll i melsikt. Bruk dobbelt så mye vann og kok på svak varme under lokk ca 15 minutter. Kan fint brukes til en "smørje", f.eks stek opp biter av kyllingfilet, litt paprika, purre, kanskje litt bacon (hva enn du har for hånden), og bare miks alt sammen. God med litt presset sitron over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

kjenner meg veldig godt igjen i problemstillingen her. jeg pleier å kjøpe sånn frossen lapskausblanding, den kan brukes til mye!

Eksempel :

Ta en liten ildfast form og ha grønnsaksblandingen i (mengde på slump). Ta ca 1.5 dl matfløte som du rører sammen med salt, pepper, og forøvrig de krydderiene du har lyst på. Hell over gr.sakene i forma. Så legger du en laksefilet eller kyllingfilet oppå, disse kan du ta rett fra fryseren. Ha over alufolie og putt i ovnen, ca 40 minutter 200 grader. Tar lit tid, men det er jo i ovnen, du kan gjøre hva som helst i mellomtiden. Og så blir det lite oppvask, bare en form :)

Du kan også lage en skikkelig lettvint lapskaus. Ta ca e 4 dl vann i en gryte (til en porsjon) og en halv pose med lapskausblanding. Putt oppi en terning med buljong. La det koke til grønsakene er møre. hvis det blir litt tynt kan du ha oppi litt potetstappepulver fra pose for å tykne det til. Kjøtt eller pølse kan du ha oppi etter eget ønske.

Den grønnsaksblandinga kan du også bruke til en base til uncle bens sauser. Bare putt det i en romslig panne og ha over saus og så kok til det er mørt.

Finfin tråd forresten, her skal jeg følge med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det tips gitt!

Men Don, litt av greia er å spise seint og ikke sluke maten foran TV'en. Da får iallefall jeg fort vondt i magen.

Og vil bare presisere at pasta bruker jeg kun fullkorn, og den har ikke så skumle karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...