Gå til innhold

Og stoppe ved fortgjengerfelt.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjør du det?

Hvis ikke, hvorfor det?

Ser ofte biler som bare kjører selv om de ser meg godt. Når jeg var høygravid eller går med barnevogn spiller visst ingen rolle. Det virker som om enkelte rett og slett ikke gidder å stoppe for folk. Og nå mener jeg ikke om man ikke ser folk (selv om man jo burde det da), men når man ser folk og ikke gidder å stoppe!

En gang talte jeg antall biler som bare kjørte selv om jeg stod ved overgangsfelt og tydelig viste at jeg skulle over. 5 biler kjørte forbi på rekke og rad, og jeg hadde blikkontakt med alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fordelen med å bo i periferien. Alle kjenner alle, og alle stopper, fordi de vet alle vet hvor de bor. ;)

Her har UP en oppgave foran seg. Få ut sivilkledde med og uten barnevogn, og skrive forelegg så blekket spruter. En ting er det om noen ligger 5-10 kmt for kjapt på en rettstrekning. Men manglende respekt for kryssende fotgjengere i overgangsfelt og veikryss, er mye værre. Fordi på landeveien ser folk grundig etter, før man krysser, men i fotgjengerfelt føler man en falsk trygghet.

Hadde vært skjønt med en skikkelig storaksjon i fotgjengerfeltene, med full pressedekning, og foto idet UP snapper til seg plastkortet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at de fleste ikke gidder å stoppe (bor i by). Unntaket er jo hvis jeg bare går rett over gangfeltet uten å vente, slik at de stoppe. Men det er jo ikke så lurt i lengden.

Selv stopper jeg alltid, men jeg kjører veldig sjelden.

Det er forresten enda mer irriterende med de som kjører når det er grønn mann i et lyskryss. Her jeg bor er det ofte grønn mann samtidig som det er grønt for de som f.eks skal svinge til venstre i et kryss.

En gang gikk jeg (og noen til, blant annet en eldre dame) over veien i et slikt kryss, det var selvfølgelig grønn mann, og en bilist kom i rasende fart fra høyre. Han tutet så vi skvatt skikkelig, han trodde visst vi gikk på rød mann, mens han skulle fram! Da holdt jeg på å eksplodere gitt. Jeg har forresten flere ganger nesten blitt påkjørt på grunn av slike bilister som ikke ser seg for. Livsfarlig.

Endret av Ambivalent
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bur i by, og dei fleste stopper. Om der er ein eller to som ikkje gjer det, reknar eg med dei ikkje har sett meg. Eller at dei har sett meg, men ikkje registrert meg.

Syns bilistane generelt er flinke å stoppe, til og med no om vinteren. Sjølv om det ikkje er alle stadar man ser fotgjengarfeltet. Det er jo ikkje skilt overalt.

Eg stoppar sjølv. Las forresten for ikkje så lenge sidan at i bl.a Noreg og Sverige er det fleire som blir påkøyrd i fotgjengarfeltet, enn utanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor i oslo, og det er mange som ikke stopper.

Det til tross for at mange er "flinke" og står pent på fortauskanten og venter til en eller annen bil gidder stoppe for dem. .... Jeg er ikke blant dem, jeg går ihvertfall fire fem steg ut i veien og presser bilene til å stoppe så godt jeg kan, samtidig som jeg har retrettmulighet dersom det er biler som fremdeles ikke stopper.

jeg har flere ganger sett folk stå ved fotgjengerfelt og ventet, mens bil etter bil kjører forbi, ikke SÅ fort engang, de bare gidder ikke stoppe. Så kommer jeg frem til samme fotgjengerfelt, går ut i veien og holder kontakt med bilen som kommer, slik at vedkommende skjønner at jeg kommer til å gå og at vedkommende må stoppe, DA først går den som har stått der og ventet en stund.

Jeg synes det er direkte uhøflig, når man sitter i en varm bil, man kommer uansett frem til samme tid, det tar ikke mer en ett par sekunder å bremse og slippe over en fotgjenger, mens fotgjengere som ikke risikerer å bli påkjørt, må stå å vente i flere minutter gjerne. uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen, og går mye. Jeg opplever at de fleste stopper. Javisst hender det at noen bare gasser på, men de fleste stopper faktisk.

Mange fotgjengere er alt for lite flinke til å signalisere at de faktisk skal over veien. Om man stiller seg en meter inn på fortauet og bare står der og glor rett frem, så er det jo ikke akkurat et tegn på at man vil over veien. Gå ut på kanten, se deg aktivt til begge sider, fang blikket til bilistene som kommer, og gå gjerne et lite steg ut i veien. Så ser alle klart og tydelig at det er over du vil.

Jeg vil også oppfordre folk som IKKE skal over veien til å ikke stille seg opp rett foran et fotgjengerfelt for å skravle i telefonen eller vente på noen o.l.

Grunnen til at mange blir drept i forgjengerfelt, er fordi de bare strener rett ut i veien, uten å se seg for. Jada, bilistene har vikeplikt, men om du går rett frem, så kan ikke bilistene vite at du plutselig skrår ut i veien. Folk må signalisere at de vil over, og se seg for. Det er ting som heter reaksjonstid og bremselengde, noe mange later til å ikke skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lyst på sånn knapp på fotgjengerovergangstolpen, som øyeblikkelig hever en hydraulisk spikermatte. Hvis noen kjører likevel, fordi de har det travelt, kommer de sannsynligvis ikke til å rekke den avtalen med fire flerrede dekk...

Ja til spikermatte i fotgjengerfelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på sånn knapp på fotgjengerovergangstolpen, som øyeblikkelig hever en hydraulisk spikermatte. Hvis noen kjører likevel, fordi de har det travelt, kommer de sannsynligvis ikke til å rekke den avtalen med fire flerrede dekk...

Ja til spikermatte i fotgjengerfelt!

Haha, her er jeg nesten enig med deg, for søren så mange det er som kjører. Har tilogmed opplevd av de jører på rødt lys når det er et lyskryss med ebare en overgang for fotgjengere og ikke andre sideveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ting som heter reaksjonstid og bremselengde, noe mange later til å ikke skjønne.

nå har ikke jeg lappen da, så mulig jeg har misforstått. Men jeg trodde det var slik at man skulle senke farten uansett ved fotgjengerfelt jeg?

At når man ser fotgjengerfelt, spesiellt når det er mennesker gående i området, så skal man sette ned farten nettop slik at man har lagt til en mulighet til å reagere dersom man plutselig ser at noen skal over?

Men som sagt, jeg har aldri tatt lappen, så jeg vet ikke om dette bare er i mitt hode.

bremselengde og reaksjonstid VET jeg derimot at man lærer når man tar lappen, det er ikke slik at man som fotgjenger må lære seg bilers bremselengde og reaksjonstid for å vite hvor raskt man kan bevege seg ut i ett fotgjengerfelt.

og jada, jeg er helt klart av de som legger mye ansvar på bilistene, og kan nok være av dem som har skremt en og annen bilist ved å presse meg frem. Mange bilister tror nok også at jeg ikke har kontroll og utsetter meg selv for å bli påkjørt, noe jeg stort sett ikke gjør.

Nå når det er glatt, mørkt og usikkert føre, så tar jeg mange flere forhåndsregler en ellers, og gir bilene større frihet, fordi jeg har forståelse for at det kan være vanskeligere å stoppe når det er føre som nå. Ellers i året, har jeg liten forståelse for bilister som mener jeg skal tenke bremselengde og reaksjonstid for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble påkjørt i fotgjengerfelt hadde bilføreren et blad liggende over rattet. Å lese mens man kjører er generelt en uting, men å gjøre det i en 30-sone foran en barneskole tyder på så total mangel for respekt for medmennesker at han burde mistet lappen på livstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har ikke jeg lappen da, så mulig jeg har misforstått. Men jeg trodde det var slik at man skulle senke farten uansett ved fotgjengerfelt jeg?

At når man ser fotgjengerfelt, spesiellt når det er mennesker gående i området, så skal man sette ned farten nettop slik at man har lagt til en mulighet til å reagere dersom man plutselig ser at noen skal over?

Men som sagt, jeg har aldri tatt lappen, så jeg vet ikke om dette bare er i mitt hode.

bremselengde og reaksjonstid VET jeg derimot at man lærer når man tar lappen, det er ikke slik at man som fotgjenger må lære seg bilers bremselengde og reaksjonstid for å vite hvor raskt man kan bevege seg ut i ett fotgjengerfelt.

og jada, jeg er helt klart av de som legger mye ansvar på bilistene, og kan nok være av dem som har skremt en og annen bilist ved å presse meg frem. Mange bilister tror nok også at jeg ikke har kontroll og utsetter meg selv for å bli påkjørt, noe jeg stort sett ikke gjør.

Nå når det er glatt, mørkt og usikkert føre, så tar jeg mange flere forhåndsregler en ellers, og gir bilene større frihet, fordi jeg har forståelse for at det kan være vanskeligere å stoppe når det er føre som nå. Ellers i året, har jeg liten forståelse for bilister som mener jeg skal tenke bremselengde og reaksjonstid for dem.

Joda, man skal sette ned farten om man ser fotgjengere i nærheten av et fotgjengerfelt. Men man skal ikke måtte nærmest stoppe opp, altså senke farten til 10 km/t hver gang man passerer et fotgjengerfelt. Du ser vel selv at det ikke går i byer, hvor det gjerne er fotgjengerfelt i hytt og pine?

Og det er så sakte man må kjøre om man skal ha sjangs til å reagere om en fotgjenger plutselig skråner rett ut i veien, helt uten å indikere at han vil over eller se seg for eller noe som helst. Det er en grunn til at man lærer unger hvordan man skal gå over et fotgjengerfelt. Fotgjengere SKAL se seg for før de går over. Man MÅ indikere at man vil over, man kan ikke bare gå rett frem på fortauet, ha blikket rett fremover, og så plutselig slenge seg på skrå ut i veien. For da ville trafikken ha gått i max 10 km/t om bilistene skulle hatt sjangs til å stoppe. Jeg formoder du til tider benytter deg av kjøretøy, enten i form av bil eller buss. Ville du likt om det hele foregikk omtrent i gangfart, fordi fotgjengere skal slippe å se seg for før de går ut i veien?

Man trenger ikke regne ut bremselengde og reaksjonstid. Men man skal bruke sunn fornuft. Barn lærer at de aldri må løpe over veien uten å se seg for. Voksne bør virkelig følge samme reglene. Det er ingen som tror at en bil kan stoppe momentant. Å bare gå rett ut i veien, krever jo nettopp dette av bilister. Om man slenger seg ut -rett- foran en bil, så har ikke bilen sjangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Bergen, og går mye. Jeg opplever at de fleste stopper. Javisst hender det at noen bare gasser på, men de fleste stopper faktisk.

Jeg bor også i Bergen, og opplever det motsatte. I lyskryss går det selvfølgelig fint, de fleste har vett nok til å stoppe på rødt, men ved vanlig gangfelt uten noe lys, nei der bare peiser de på.

Ble ganske sjokkert de første gangene det hendte, for jeg har nesten aldri opplevd det før, at biler ikke stanser. Men neida, her er det heller unntaket, og ikke regelen, å stanse for fotgjengere. Møkkasjåfører!!

Nå har jeg blitt så lei av de som kommer i rasende fart når jeg skal gå over at jeg bare går på trass over veien uansett. Jeg passer meg selvfølgelig, men jeg gidder ikke stå snill og søt ved veien og vente på at det blir tomt for biler. Jeg går over veien, og sender heller et stramt blikk til møkkasjåførene som ikke helt har lært seg trafikkreglene.

Heldigvis har bygginga av bybanen sørget for at trafikken i mange av de aktuelle kryssene er mye mindre i dag, så jeg lever ikke så risikabelt lenger... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke regne ut bremselengde og reaksjonstid. Men man skal bruke sunn fornuft. Barn lærer at de aldri må løpe over veien uten å se seg for. Voksne bør virkelig følge samme reglene. Det er ingen som tror at en bil kan stoppe momentant. Å bare gå rett ut i veien, krever jo nettopp dette av bilister. Om man slenger seg ut -rett- foran en bil, så har ikke bilen sjangs.

Og dette er selvfølgelig også veldig sant - man MÅ signalisere at man vil over veien, og gi bilene tid til å stoppe. Men det er når man står og venter ved veien, når det er UMULIG for en bilist å ikke forstå at man ikke skal over, og de likevel ikke stopper, man blir forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor også i Bergen, og opplever det motsatte. I lyskryss går det selvfølgelig fint, de fleste har vett nok til å stoppe på rødt, men ved vanlig gangfelt uten noe lys, nei der bare peiser de på.

Ble ganske sjokkert de første gangene det hendte, for jeg har nesten aldri opplevd det før, at biler ikke stanser. Men neida, her er det heller unntaket, og ikke regelen, å stanse for fotgjengere. Møkkasjåfører!!

Nå har jeg blitt så lei av de som kommer i rasende fart når jeg skal gå over at jeg bare går på trass over veien uansett. Jeg passer meg selvfølgelig, men jeg gidder ikke stå snill og søt ved veien og vente på at det blir tomt for biler. Jeg går over veien, og sender heller et stramt blikk til møkkasjåførene som ikke helt har lært seg trafikkreglene.

Heldigvis har bygginga av bybanen sørget for at trafikken i mange av de aktuelle kryssene er mye mindre i dag, så jeg lever ikke så risikabelt lenger... :ler:

Om du klarer å gå over veien, hva er da problemet?

Bilene trenger jo ikke stoppe for at du skal gå over. Det er nok at de senker farten så du får tid til å komme deg over.

Om du står og venter på at noen skal bremse og stoppe helt opp foran feltet, så står du der en stund. Men det er gjerne fordi du da er så tafatt at bilistene tror du bare står og venter på noen og ikke skal over. Du må vise tydeligere at du vil over, som du gjør når du går et par skritt ut i veien, og fanger blikket til sjåføren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er selvfølgelig også veldig sant - man MÅ signalisere at man vil over veien, og gi bilene tid til å stoppe. Men det er når man står og venter ved veien, når det er UMULIG for en bilist å ikke forstå at man ikke skal over, og de likevel ikke stopper, man blir forbanna.

Ja, det finnes selvsagt idioter som kjører på, selv om du står med en fot uti feltet. Men disse opplever jeg ikke så ofte at det ødelegger hverdagen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å gå over veien, hva er da problemet?

Bilene trenger jo ikke stoppe for at du skal gå over. Det er nok at de senker farten så du får tid til å komme deg over.

Om du står og venter på at noen skal bremse og stoppe helt opp foran feltet, så står du der en stund. Men det er gjerne fordi du da er så tafatt at bilistene tror du bare står og venter på noen og ikke skal over. Du må vise tydeligere at du vil over, som du gjør når du går et par skritt ut i veien, og fanger blikket til sjåføren.

Jeg har faktisk vært vant til å gå i trafikken i ganske mange år, så jeg er fullstendig klar over at bilene ikke skal stanse helt så lenge det ikke er nødvendig, og jeg er fullstendig klar over at jeg ikke skal vente til de har stanset.

I vanlige tilfeller (som ikke gjelder denne byen, men gjerne mindre byer) går jeg over så snart bilene senker farten.

Det gjør de ikke her. De kommer i full fart, og peiser på som om de hadde fanden etter seg. Jeg har IKKE sjans til å gå over veien hvis de ikke senker farten.

Men når jeg begynner å gå over veien, bare på trass, ser de meg som regel (bilene kommer som regel fra høyre så det tar litt tid før jeg er på deres side av veien), og da bråbremser de. Og siden jeg både har lappen OG er erfaren "myk trafikant" er jeg klar over at det IKKE skal være nødvendig å bråbremse.

Ingen av disse sjåførene hadde stått på oppkjøringa med den stilen, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En litt gal dame nedi gata her er visst også veldig sinna for dette.

Det var bussen hun synes var værst. Så en dag tok hun en barnevogn (uten noe barn i selvfølgelig) og stelte seg ved fotgjengerfeltet og dyttet den ut i veiein. Buss sjåføren lærte nok etter den opplevelsen...

Jeg støtter vel ikke det hun gjorde. Litt drøyt.

Jeg synes det skulle vært flere underganger jeg! slipper trafikken å stoppe opp hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt gal dame nedi gata her er visst også veldig sinna for dette.

Det var bussen hun synes var værst. Så en dag tok hun en barnevogn (uten noe barn i selvfølgelig) og stelte seg ved fotgjengerfeltet og dyttet den ut i veiein. Buss sjåføren lærte nok etter den opplevelsen...

Jeg støtter vel ikke det hun gjorde. Litt drøyt.

Jeg synes det skulle vært flere underganger jeg! slipper trafikken å stoppe opp hele tiden...

Underganger er omveier for fotgjengerne. Her jeg bor er det en del slike, men de fleste driter i dem og skrår rett over veien - hvor det nå ikke er fotgjengerfelt. De færreste fotgjengere har lyst på omveier. Det er også dyrere å lage tuneller under veiene enn å male noen hvite striper over veien. I tillegg til at det ofte ikke er mulig å gjennomføre pga grunnen under veien. Og så har man det at slike ikke er særlig fleksible. Man kan fint fjerne stripene og lage et nytt felt et annet sted. Ikke like lett med en tunell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjertesukka i.i.

-Er det noe jeg har respekt for som bilkjører, så er det hvertfall fotgjengeroverganger!

Kunne aldri falle meg inn å bare kjøre hvis det står folk der. Ekstra oppmerksom må man også være der fotgjengerovergangene er små og nesten usynlige. Det pleier jo å stå skilt da, men ikke alltid man ser det så godt.

Man MÅ være forberedt på at noen "lynvinger" plutselig skjeiner ut i overgangen, tenker jeg alltid.

Så jeg tror faktisk at jeg skulle greidd å stoppe foran den tomme barnevogna som før nevnt her.

Og spesielt på dette føret vi har om dagen må man ta hensyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...