momo Skrevet 14. februar 2009 #21 Skrevet 14. februar 2009 Her vil jeg tippe vi har rundt 23 grader inne. Og sånn liker jeg det. Vi har vannbåren gulvarme som kommer fra jorda, så har ikke så dårlig sammvittighet for det heller. Men jeg er en frysepinne og elsker og ha det varmt, vil gjerne kokes på sommeren. Så jeg passer best i syden da.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 #22 Skrevet 14. februar 2009 Inntil for noen ganske få tiår siden var dessuten en innetemperatur på 22 grader nærmest utenkelig bortsett fra i vedovnens umiddelbare nærhet. folk er forskjellige, men du ser ut tilå ha vanskelig for å akseptere det... jeg trives ikke med innetemperatur på mindre enn 22 grader. min bror synes det er for varmt, han vil ikke ha det varmere enn 18. som en annen sa, folk er forskjellige. jeg bor alene og kan ha det så varmt jeg vil. alle mine venner er også mennesker som liker å ha det 22+ inne. La folk være i fred, leo. du har neppe mange med deg i at det er så koselig og varmt med 16 varmegrader inne...
Soon Skrevet 15. februar 2009 #23 Skrevet 15. februar 2009 Skjønner ikke hva du vil med dette egentlig, Leo. Alle er forskjellig! Er man en frysepinn så er man det, ikke så mye man får gjort med det... Er det ikke fort sånn at hvis man har litt ekstra fett på kroppen, fungerer det som isolasjon..? Har iallefall en oppfatning av at litt overvektige folk, tåler kulde bedre. Sier ikke at det alltid er sånn, men stemmer veldig ofte med folk jeg kjenner iallefall. Anyways....vil man ha det varmt/kaldt så bestemmer man da det selv!!!
Gjest Tanita Skrevet 15. februar 2009 #24 Skrevet 15. februar 2009 (endret) Her hjemme er innetemperaturen på 24 grader nå, og det er en helt grei temperatur for meg. Jeg liker ikke å fryse hjemme eller å bruke ull-longs og superundertøy og store tykke gensere hjemme, og er det rundt 20 grader så er det for kaldt for meg. Drar jeg på besøk f eks til familien min, som liker å ha det rundt 18 grader, passer jeg på å ha varme klær på. Når man fryser mye så bruker vel kroppen mye energi på å holde kroppsvarmen og jeg foretrekker å bruke den energien på andre ting enn å sitte og fryse. Endret 15. februar 2009 av Tanita
Gjest Ulva35 Skrevet 15. februar 2009 #25 Skrevet 15. februar 2009 Skjønner ikke hva du vil med dette egentlig, Leo. Alle er forskjellig! Er man en frysepinn så er man det, ikke så mye man får gjort med det... Er det ikke fort sånn at hvis man har litt ekstra fett på kroppen, fungerer det som isolasjon..? Har iallefall en oppfatning av at litt overvektige folk, tåler kulde bedre. Sier ikke at det alltid er sånn, men stemmer veldig ofte med folk jeg kjenner iallefall. Anyways....vil man ha det varmt/kaldt så bestemmer man da det selv!!! Jeg har nok litt ekstra fett på kroppen og for noen år siden hadde jeg myye mer. Men jeg har alltid likt en tempratur på minst 23 grader inne. Nå er vi to, vi fyrer med ved og tempraturen er rundt 25 grader. Deilig. Vi gidder ikke å sitte inne å fryse eller måtte ha på oss masse klær. Pledd, ullsokker, ullsgenesere o.l. hører ikke hjemme i stue. Men de er gode å ha om man besøker folk som bor i frysebokser
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #26 Skrevet 15. februar 2009 Det er vel både en vanesak og at vi er forskjellige. Jeg har vært vant til inne(stue/oppholdsroms)temperaturer på 19-20, men etter å ha bodd noen år i et kaldt hus som er vanskelig å varme opp, synes jeg fort det er for varmt hjemme hos "normale" folk. Men i en periode hvor jeg har hatt søvnproblemer og fått kjørt nervene, ble jeg mye fortere kald og trengte mye varme for å greie å slappe av. Jeg tror at fysiske grunner til at man oppfatter temeratur forskjellig kan være nerveaktivitet (virker vel på blodåreutvidelse og sånt), om man er trent, forbrenning, vekt (undervektige blir fort kalde), blodprosent, stoffskifte (hm, det er vel forbrenning), tildels kosthold eller matvaner (er man sulten blir man fortere kald?)... Når det går på sånne ting som at man synes det er en menneskerett å gå i trusa inne vinterstid, bør man ikke klage på strømregninga. Og jeg er sikker på at de fleste kan venne seg til noen graders endring, i tillegg til at det fungerer helt fint å gå med ullundertøy, raggsokker eller tøfler inne.
Gjest Bloodless Skrevet 15. februar 2009 #27 Skrevet 15. februar 2009 Jeg er blodfattig, så det kan jo kanskje forklare hvorfor jeg fryser lett.
sixx Skrevet 15. februar 2009 #28 Skrevet 15. februar 2009 Skjønner ikke hva du vil med dette egentlig, Leo. Anyways....vil man ha det varmt/kaldt så bestemmer man da det selv!!! Kanskje hun bare vil ha en diskusjon/bevisstgjøring rundt energiforbruket vårt. Jeg synes mye av det hun skriver er riktig jeg. Da vi bodde i leilighet hadde vi aldri lavere tempratur enn 24 grader inne - selv når det var sprengkulde ute. Å sove med åpent vindu på vinterstid var så uhørt at tanken ikke slo meg en gang. Inne brukte jeg aldri sokker, og tykkere genser enn t-shirt var utenkelig. Nå bor vi i hus, og hadde en periode til å begynne med hvor vi måtte fly mye ut og inn vinterstid. Da ble det en selvfølge å kle mer på seg inne vinterstid også....så nå er både ullsokker og langermede gensere en selvfølge. Jeg synes 18 grader inne er helt ok, og synes faktisk det blir bedre luft inne da enn når vi fyrer opp til noen og tyve. Men siden vi fyrer med ved, så fyrer vi alltid opp til noe over tyve før vi gir oss. Når vi får gjester, så fyrer vi jevnere og har en høyere tempratur. Mens jeg selv var en frysepinn, hadde jeg alltid med meg ei ekstra jakke når jeg skulle bort til folk. Dvs. jeg har stort sett det fremdeles, for det er ikke noe godt å sitte og fryse. Ellers så tror jeg så absolutt dere er inne på noe med det at tykke folk fryser sjeldnere enn tynnere folk. En jeg kjenner har passert 150 kilo for mange år siden, og han ser vi sjelden i annet enn t-shirt ute, uansett hvor kaldt det er.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #29 Skrevet 16. februar 2009 Jeg er en av dem som må ha rundt 21 grader inne for å føle at det er greit. Da har jeg på meg minst to lag med klær over hele kroppen (bortsett fra hode og hender). Jeg går ofte med varme tøfler inne, og når jeg sitter stille tar jeg på meg et pledd. Når jeg skal ut kler jeg meg etter forholdene. Jeg bruker en type jakke, lue og votter når det er -5 og en annen type klær når det er -20 (har en jakke jeg kaller "dyna mi" hehe). Før var jeg vant til rundt 23 grader inne, men har vent meg til lavere temperatur etterhvert. Har blitt enig med samboeren om hvilken temperatur vi begge er komfortable med inne. Hvor varm man er har vel blant annet sammenheng med hvor mye fett man har på kroppen. Jeg er ganske slank, mens de som "aldri" fryser ofte er overvektige. Samboeren fikk selv føle det da han gikk ned noen kilo, da begynte han plutselig å fryse. Vi har som regel rundt 18 grader på soverommet og jeg våkner da lettere enn hvis det er fem grader varmere (føler meg ikke så "i koma"). Jeg ville ha frosset hjemme hos deg, selv om jeg hadde fått ullpledd til å ha over meg. Jeg ville ikke ha følt det komfortabelt, og ville nok ha kviet meg for å komme på besøk til deg.
Gjest Ulva35 Skrevet 16. februar 2009 #30 Skrevet 16. februar 2009 Selv om jeg så langt i fra veide 150 kg, så var jeg ganske overvektig for noen år siden. Alikevel frøs jeg ofte. Min søster er tynn og har alltid vært det og hun er alltid varm. Så den terorien henger ikke på greip. Kunne kommet med mange tilfleller, men det er ingen vits. Jeg er fremdeles litt over normalen i vekt, men jeg fryser nå også hvis det er under 22 grader. Jeg skrev over her at vi liker rundt 25 grader og at vi ikke liker å kle på oss så mye inne. Men jeg skrev ikke at vi går rundt i trusa inne. Men hos oss kan vi det om vi vil. Strømregningen klager jeg ikke på. For det første har vi råd til det, og for det andre bruker vi ikke mye strøm. Fyrer med ved, og i kjellerstua med parafin. Man skal kose seg hjemme, ikke sitte å fryse. Og ettersom vi mennesker er forskjellige så er det ulikt hva vi finner behaglig.
Soon Skrevet 16. februar 2009 #31 Skrevet 16. februar 2009 Selv om jeg så langt i fra veide 150 kg, så var jeg ganske overvektig for noen år siden. Alikevel frøs jeg ofte. Min søster er tynn og har alltid vært det og hun er alltid varm. Så den terorien henger ikke på greip. Kunne kommet med mange tilfleller, men det er ingen vits. Jeg er fremdeles litt over normalen i vekt, men jeg fryser nå også hvis det er under 22 grader. Jeg skrev over her at vi liker rundt 25 grader og at vi ikke liker å kle på oss så mye inne. Men jeg skrev ikke at vi går rundt i trusa inne. Men hos oss kan vi det om vi vil. Strømregningen klager jeg ikke på. For det første har vi råd til det, og for det andre bruker vi ikke mye strøm. Fyrer med ved, og i kjellerstua med parafin. Man skal kose seg hjemme, ikke sitte å fryse. Og ettersom vi mennesker er forskjellige så er det ulikt hva vi finner behaglig. Nå ble det vel heller aldri sagt at det ALLTID er sånn hvis man er overvektig...
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2009 #32 Skrevet 16. februar 2009 Selv om jeg så langt i fra veide 150 kg, så var jeg ganske overvektig for noen år siden. Alikevel frøs jeg ofte. Min søster er tynn og har alltid vært det og hun er alltid varm. Så den terorien henger ikke på greip. Kunne kommet med mange tilfleller, men det er ingen vits. Men det kan ha med stoffskifte å gjøre også, kan det ikke? Er det ikke endel med stoffskifteproblemer som blir fort kalde, samtidig som de kan ha vektproblemer? Ellers er det selvsagt individuelle forskjeller og ikke alle passer inn i noen statistikk. Vi har forøvrig en kamerat som er sterkt overvektig som fungerer som "ovn" hos oss - han går alltid i t-skjorte og når han er på besøk blir rommet mye fortere oppvarmet enn om andre er på besøk. Samme hvordan man vrir på det, en overvektig person har mindre overflate i forhold til volum og et tema vil derfor ofte være at kroppen produserer forholdsvis mer varme den skal kvitte seg med gjennom overflaten... Enig med deg i at man bør kunne kose seg i sitt eget hjem, samtidig synes jeg det er greit å tenke over både hvordan og hvor mye en varmer opp. Med vedfyring synes jeg lufta holder seg "sunn", mens når man fyrer med elektrisitet blir lufta altfor tørr. Jeg ville også sovnet omtrent om innetemperaturen var 23-25 grader, og blir slapp når jeg er på besøk hos folk som har det så varmt Men det er deilig med varm ovn, for all del.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå