Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kanskje burde dette innlegget ha vært plassert på "Skråblikk og generalieringer", men jeg synes likevel kanskje det bør diskuteres med en viss seriøsitet ;)

Her jeg bor har det nå i lengre tid vært relativt kaldt (-5 til -20 grader) lengre tid og vi har dessuten fått en del snø. Altså en relativt normal vinter på disse kanter av landet. Det jeg undres over er hvilken innetemperatur folk forventer siden jeg daglig ser folk som skrur på termostater og hutrer og fryser så snart den faller under 21 - 22 grader. I mine øyne er det veldig varmt og her hjemme har de fleste rom 16 - 18 grader bortsett fra badet hvor temperaturen er ca. 20 grader. I slik varme som de fleste later til å foretrekke trives jeg rett og slett ikke og spesielt ikke når det er "kunstig" varme fra et fyringsanlegg.

De samme som klager over at det er kaldt inne, har gjerne "holdt på å fryse i hjel" mens de ventet på bussen i nylonstrømper, dyp utrigning og en litt kort jakke... Akkurat det burde jo ikke komme som noen overraskelse i -22 grader...

Poenget mitt er at vi nok kunne ha spart ganske mye både mht. på miljø og penger ved å akseptere at det faktisk er kaldt i Norge om vinteren. Vi kunne kanskje t.o.m. ha vært mindre syke fordi kroppen hadde sluppet de ekstreme omveltningene hele tiden... Spørsmålet er hvorfor vi må ha det så varmt både hjemme og på jobb?

Endret av Leo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min egen del kan jeg vel si at jeg ikke kan ha det kaldere enn det jeg har nå.. ullundertøy underst og jeg fryser som regel inne ved "normale" temperaturer..

:sukk:

Skrevet
For min egen del kan jeg vel si at jeg ikke kan ha det kaldere enn det jeg har nå.. ullundertøy underst og jeg fryser som regel inne ved "normale" temperaturer..

:sukk:

Har du ullundertøy under sommerkjolen i juni også? Det er nemlig det jeg synes er så rart at det som ansees som "fryse-i-hjel"-temperatur nå plutselig er "sommervær" i mai... :nigo:

Skrevet
Har du ullundertøy under sommerkjolen i juni også? Det er nemlig det jeg synes er så rart at det som ansees som "fryse-i-hjel"-temperatur nå plutselig er "sommervær" i mai... :nigo:

Pleier som regel å gå med bukse på sommeren da, piratbukse dersom det er veldig varmt..

Men tror det har noe med at man er ute i kulden og trenger litt tid på å "varmes opp" når man kommer inn igjen.

Skrevet
Kanskje burde dette innlegget ha vært plassert på "Skråblikk og generalieringer", men jeg synes likevel kanskje det bør diskuteres med en viss seriøsitet ;)

Temperatur oppleves forskjellig, så her finnes ikke noe fastitsvar.

Klart man kan spare strøm, men folk bør ha en temperatur de synes er behagelig når de er hjemme.

Om dette er 18, 21 eller 23 grader får være opp til hver enkelt.

Klarer man seg med 17-18 grader hjemme er det vel og bra. Men det er ikke noe å "skryte" av. Naboen gjør ikke noe galt i å foretrekke 23.

Men det folk bør vurdere, er å senke temperaturen om natten og på dagtid når/hvis man er på jobb.

Skrevet

Jeg vokste opp et sted der gradene på vinteren gjerne kunne krype under både 30 og 40 minusgrader i de kaldeste månedene.

Jeg er dermed, logisk nok, vant til å kle meg skikkelig. Hjemme gikk det i ullongs og strømpebukse og gjerne boblebukse når man skulle ut en liten tur. Ikke noe problem det. Nå bor jeg på vestlandet, og tar gjerne på meg ullongsen når minusgradene viser sin ankomst...;) Har ikke noe problem sånn sett.

Men inne vil jeg ha det varmt. Basta. Jeg liker IKKE å fryse innendørs, og fryser lett hvis det er under 20 grader i oppholdsrom. På soverommet kan det gjerne være kaldt, men that's it. Det har ikke med hva jeg "forventer" av innetemperatur - det har med hvilke temperaturer jeg føler meg komfortabel med. Jeg vil ikke gå rundt og fryse når jeg er inne i min egen stue.

Nå som jeg er student og må betale min strømregning tolerer jeg gjerne at det er under 20 grader her inne - men jeg liker det -ikke-, og gleder meg til den dagen jeg kan kjøpe eget hus og investere i varmepumpe... ;)

Skrevet
Temperatur oppleves forskjellig, så her finnes ikke noe fastitsvar.

Siden du utgir deg for å være lege, har du kanskje også svaret på hvorfor temperatur oppleves så forskjellig? Det lurer nemlig jeg veldig på!

Gjest Bloodless
Skrevet

Jeg er en frossenpinne uten like. Fryser alltid, og sitter under pledd mesteparten av tiden jeg er hjemme. Skulle gjerne klart meg med 18 grader, men må godt over 20 før jeg er fornøyd. Hvorfor vet jeg ikke.

Skrevet (endret)
Jeg er en frossenpinne uten like. Fryser alltid, og sitter under pledd mesteparten av tiden jeg er hjemme. Skulle gjerne klart meg med 18 grader, men må godt over 20 før jeg er fornøyd. Hvorfor vet jeg ikke.

Jeg tror deg så gjerne, men det er et faktum at her i Norge så er slike temperaturer utendørs mer uvanlige enn vanlige. Likevel ser man sjelden folk med ullpedd og ullsokker, evt. tilsvarende påkledning, i tilsvarende temperaturer. (Selv de varmeste sommerettene holder som kjent ikke over 20 grader og da går jo folk gjerne nærmest uten klær... Raggsokkene er i hvert fall langt unna for de fleste). Tvert i mot har de veldig lte klær på, og gjerne joggesko på føttene, utendørs nå om dagen og kler deretter på seg når de kommer inn. Sier ikke at dette gjelder deg, men dette undrer meg altså stort!

Inntil for noen ganske få tiår siden var dessuten en innetemperatur på 22 grader nærmest utenkelig bortsett fra i vedovnens umiddelbare nærhet. Jeg nærmer meg ikke akkurat 100 år, men det var ikke uvanlig at noen måtte opp om natten for å fyre for å holde innetemeraturen over nullpunktet om natten i de verste kuldeperiodene fordi fyring var noe som kun foregikk med ved. Naturligvis er f.eks. varmekabler, 30 cm. isolasjon og tette vinduer et fremskritt som heller ikke jeg vil leve uten, men jeg bare mener at det kanskje må finnes en mellomting?!

Endret av Leo
Skrevet
Siden du utgir deg for å være lege, har du kanskje også svaret på hvorfor temperatur oppleves så forskjellig? Det lurer nemlig jeg veldig på!

Det er mange faktorer som spiller inn. Noen kan vi påvirke andre kan vi ikke.

Du kan jo starte med denne artikkelen som gir en grei innføring uten for mye uforståelig fagprat:

http://www.dagbladet.no/art/forskning/kulde/3679925/

Skrevet

Vi fyrer i hovedsak med ved + at vi har noen varmekabler stående på for å få lunk i gulvet (og skikkelig varmt og godt på badet).

Nå som det er så kaldt, begynner det gjerne med 15-16 grader på morgenen (det er litt brrrr...) så fyres ovnene opp og tempraturen stiger litt ymse. I spisestua blir det kjapt 26-27 grader før varmen begynner å spre seg til resten av huset. I stua går det mer gradvis, og det varmes opp til 19-22 i løpet av dagen/kvelden.

På soverommet er det kaldt fordi vi sover med åpent vindu. Vi har varmeteppe i sengene, så det bruker å være deilig med gode og varme senger (og skikkelig dundyne), men mitt varmeteppe streiket for et par dager siden, så nå må jeg tulle meg inn i et fleecepladd til jeg får opp sengevarmen inntil jeg får skaffet nytt varmeteppe.

Ellers kler jeg meg etter årstiden både ute og inne.

Skrevet

Har ikke det med å fryse med forbrenningen å gjøre? Jeg leste en gang om en fjellklatrer som hadde så høy forbrenning at han bare trengte å røre seg litt for å få varmen i kroppen (men man skal jo ikke tro alt man leser).

Jeg har ikke så høy kroppsvarme, og hvis jeg fryser når jeg skal legge meg får jeg rett og slett ikke sove. Er som om jeg ikke har nok kroppsvarme til å varme opp senga + holde varmen selv.

Skrevet

Jeg ønsker 22-23 grader inne. Dersom jeg besøker folk med lavere temperatur inne så kler jeg gjerne på meg. Altså dersom jeg vet. Her er det rundt 18 grader når jeg står opp og da fryser jeg. Hender at jeg sitter med fleece ytterjakke på intill det der varmt nok.

Her er det mer enn nok snø og temperaturen er 14 minus.

Skrevet

Nå er det jo også sånn at noen mennesker er varmblodige og andre er kaldblodige.

Jeg fryser lett. Går nesten alltid tulla inn i et teppe hjemme, mens pappa går i t-shorte, siden han aldri fryser.

Er det under 20 grader fryser jeg veldig.

Er veldig flink til å kle på meg ute. Er -20 grader ute hos meg nå, og kommer vel til å synke ned til -10 i løpet av dagen. Når jeg går ut har jeg på meg strømpebukse og stor jakke, skjerf, votter og lue. Pluss et par høye sko som varmer veldig. Men fryser jo fortsatt.

Fryser lett av natur, syntes ikke det er noe galt i det..

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg er av de som fryser lett, og har også lav kroppstemperatur. Ergo liker jeg det litt varmere enn andre i feks min familie. De sitter i tynne gensere inne, mens jeg gjerne har ullstrømper, fleecejakke og gjerne et pledd over beina. Så vi er nok forskjellige...

Miljømessig burde vi ha lavere temperatur inne, men når det blir for lav temperatur, blir fingrene mine helt kalde og stive, så det orker jeg rett og slett ikke.

Når jeg er ute i kulda, er ullundertøy og tykke klær en selvfølgelighet.

Skrevet
(Selv de varmeste sommerettene holder som kjent ikke over 20 grader og da går jo folk gjerne nærmest uten klær...

Hvis det er 20 grader ute er jo det i SKYGGEN, da. I sola er det omtrendt dobbelt så varmt. Da kan man begynne å snakke om levelige temperaturer.

Jeg hater å fryse, og jeg hater å fryse på besøk hos folk. Jeg pleier å kle godt på meg med ullgenser og superundertøy hvis jeg skal på besøk til folk jeg vet har det kaldt hjemme hos seg. Ikke noen særlig hyggelig ting å måtte gjøre synes jeg, det er jo nesten som om man skulle ut på ekspedisjon og ikke på en sosial happening.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hvis det er 20 grader ute er jo det i SKYGGEN, da. I sola er det omtrendt dobbelt så varmt. Da kan man begynne å snakke om levelige temperaturer.

Jeg hater å fryse, og jeg hater å fryse på besøk hos folk. Jeg pleier å kle godt på meg med ullgenser og superundertøy hvis jeg skal på besøk til folk jeg vet har det kaldt hjemme hos seg. Ikke noen særlig hyggelig ting å måtte gjøre synes jeg, det er jo nesten som om man skulle ut på ekspedisjon og ikke på en sosial happening.

Det hadde jeg også tenkt til å nevne. Teperaturen måles jo i skyggen, og når det er 20 grader i skyggen, så er det gjerne minst 40 grader i sola, og det er jo der vi oppholder oss. Vil likevel legge til at jeg fryser mye om sommeren. Pleier å kle meg sommerlig ved 20 grader, men har alltid men en jakke eller noe, for med en gang det blir litt vind så bli det iskaldt. Ofte sitter man jo litt mer stille også når man er inne enn ute, så da blir man kaldere, som nevnt er de jo også sånn at man trenger litt ekstra varme for å varmes opp igjen etter å ha vært ute i 10 minus grader, så da kan det fort ta et par timer før man får varmen skikkelig tilbake.

Skrevet

Jeg fryser veldig om det blir mindre enn 22 grader inne. Selv om jeg kler meg godt. Inne sitter jeg som regel stile. Ute setter jeg meg som regel ikke på en benk for å slappe av når det er kuldegrader ute ;) Der er jeg i bevegelse, sånn bortsett fra når jeg må vente på bussen. Men selv da står jeg og stamper gjerne med bena. Jeg setter meg ikke ned. Det er stor forskjell på å sitte stille og å være i bevegelse. Det er også stor forskjell på å være i solen og å være i skyggen.

Om jeg trener inne, kan temperaturen inne godt være 14-15 grader, for da er jeg jo i bevegelse, og er varm.

Jeg ser ikke helt hva du mener med at vi kler på oss når vi går inn. Jeg har en skikkelig varm vinterjakke, som jeg bruker ute. Den tar jeg av meg når jeg går inn, og går så eller med det samme inne som ute.

Husk også at vi har forskjellig hvileforbrenning. Noen forbrenner som bare pokker, og vil være halvdød av varme om de må oppholde seg i rom på 22 grader. Mens andre gjerne vil fryse. Fettprosent spiller også inn. Har man innebygget isolering i form at mye underhudsfett, vil man være varmere enn de med lite fett på kroppen. Blodsirkulasjon spiller også inn. Jeg blir helt hvit på hender og føtter om det er litt kjølig.

Skrevet

Vi er vel bare forskjellige. Selv foretrekker jeg 20 grader, er det særlig varmere kan jeg lett bli daff og sløv. Derfor liker jeg best å ha det litt kjølig og heller ha på en skikkelig genser. På soverommet er det fint med ca 16.

Jeg tåler ikke varme om sommeren særlig godt heller.

Skrevet

Her jeg bor har det nå i lengre tid vært relativt kaldt (-5 til -20 grader) lengre tid og vi har dessuten fått en del snø. Altså en relativt normal vinter på disse kanter av landet. Det jeg undres over er hvilken innetemperatur folk forventer siden jeg daglig ser folk som skrur på termostater og hutrer og fryser så snart den faller under 21 - 22 grader. I mine øyne er det veldig varmt og her hjemme har de fleste rom 16 - 18 grader bortsett fra badet hvor temperaturen er ca. 20 grader. I slik varme som de fleste later til å foretrekke trives jeg rett og slett ikke og spesielt ikke når det er "kunstig" varme fra et fyringsanlegg.

De samme som klager over at det er kaldt inne, har gjerne "holdt på å fryse i hjel" mens de ventet på bussen i nylonstrømper, dyp utrigning og en litt kort jakke... Akkurat det burde jo ikke komme som noen overraskelse i -22 grader...

16-18 grader på stua? Da må du være av den typen som hele tiden må holde på med noe, og som aldri sitter rolig. Hva når du får besøk og eller skal slappe av med ei god bok eller et bra tv-program? Må da være kaldt å sitte rolig.

Poenget mitt er at vi nok kunne ha spart ganske mye både mht. på miljø og penger ved å akseptere at det faktisk er kaldt i Norge om vinteren. Vi kunne kanskje t.o.m. ha vært mindre syke fordi kroppen hadde sluppet de ekstreme omveltningene hele tiden... Spørsmålet er hvorfor vi må ha det så varmt både hjemme og på jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...