thumbalina Skrevet 11. februar 2009 #1 Skrevet 11. februar 2009 (endret) slettet Endret 12. februar 2009 av thumbalina
Gjest Hilde K S Skrevet 11. februar 2009 #2 Skrevet 11. februar 2009 Far har samvær etter egendefinert avtale - altså utenom NAV for å unngå diverse gebyrer. Nå som de har hatt en privat avtale så sikrer de at 100% av beløpet far betaler går til barnet ( i alle fall ikke til staten) Det er ikke noe som går til staten, selv om man bruker NAV til å formidle bidraget. Man betaler en sum for å få beregnet bidraget, deretter ingenting. denne summen blir ikke trukket fra bidraget, men betales for seg. Nå skal biomamma gifte seg til sommeren. og far ønsker da å få mer samvær. Biomors vegring for dette har i flg henne selv vært penger: at hun ville tape støtten hun får fra staten dersom far har sønnen sin lik andel som henne selv. (Sønnen er ca 50% hos oss allerede nå "uoffisielt" pga skiftjobbinge etc. ) Så kommer mitt spørsmål. Hvordan går vi frem for å få ordnet 50% samvær? Hvor registreres dette? Hva skjer med bidrag? Ettersom vi da har han halvparten av tiden hver så forsvinner vel bidraget? og hva skjer med barnetrygd og skatt? (foreldrefradrag) Deles dette på to? Vil mor alltid stå som forsørger, eller går det an å ha dette delt? For å få omgjort en samværsavtale, er det lurt å kontakte familievernkontoret i kommunen. Det er godt mulig far fortsatt må betale bidrag. Far vil uansett måtte betale 50% av alle utgifter til barnet ved 50/50. Det er som oftes ikke så veldig økonomisk gunstig å skaffe seg 50/50, bare for å skaffe seg lavere utgifter på bidrag. Mor og far vil få en halv ekstra barnetrygd hver. Så lenge man ikke har vært samboere i over ett år, eller har felles barn med den man bor sammen med. Skatteklasse II annenhvert år på foreldrene ved 50/50. Hvor fort mister biomor den ekstra aleneforsørgerstøtten? Så fort de er gift, eller går det på kalenderperioder eller lignende? Hva i all verden har det med 50/50 å gjøre? Nå lurer jeg litt på hva som er årsaken til at du spør her... Vi har ikke lyst å skape noe konflikt rundt dette, og vil dermed gjøre det så ryddig som mulig. Vil heller ikke påføre biomor unødvendige kostnader/tap av stønad.. men vil også helst ha bonusen hos oss like mye som han er hos mor. Dersom det er dette dere reelt ønsker og du sier at dere allerede har ham omlag 50% av tiden, så ser jeg ikke helt årsaken til alle spørsmålene? For spørsmålene gjelder jo nettopp hva mor mister og dere får? Eller?
liv Skrevet 11. februar 2009 #3 Skrevet 11. februar 2009 Mor mister status som aleneforsørger og de ekstra tilskuddene når hun har vært samboer i et år så om hun skal gifte seg snart så mulig det har falt bort alt? Når det gjelder bidrag så kommer det ann på egne barn, på inntektsforskjell mellom mor og far og sånt.
Honey Bee Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Man mister alle rettigheter som enslig forsørger hvis man gifter seg og/eller får felles barn med samboer.
Gjest fisk Skrevet 12. februar 2009 #5 Skrevet 12. februar 2009 Hva slags rettigheter har man som enslig forsørger? Jeg har vært enslig forsørger i 15 år og kan ikke se at jeg har flere rettigheter enn andre bortsett fra at jeg får barnetrygd for et barn mer enn jeg har og skatteklasse 2. Jeg kan love dere som fortsatt er 2 voksne i en familie at det er å foretrekke mot å være alene om alle utgifter, for de halveres ikke selv om man bare har en inntekt, å være alene om å ta alle avgjørelser osv. Man kan ikke blande sammen enslige forsørgere og sosialklienter!
thumbalina Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 12. februar 2009 (endret) slettet Endret 12. februar 2009 av thumbalina
Gjest Hilde K S Skrevet 12. februar 2009 #7 Skrevet 12. februar 2009 Det er familievernkontoret dere må ta kontakt med. Det heter muligens ikke familievernkontor i alle kommuner, men om du ringer NAV lokalt vet de hvor du kan henvende deg. Man må inn til megling for å skrive en ny samværsavtale. Forøvrig skjønner jeg godt problemstillingen med ønske om mer stabilt samvær. Det er nok det beste for barnet også. Før var ungene hos faren en dag i uken og annenhver helg, men de syntes rett og slett det ble for slitsomt med en dag i uken, så vi byttet litt om på det slik at de nå er der en dag mer i forbindelse med helg. Noe de synes funker mye bedre. Videre synes jeg det er dårlig av en mor å boikotte en deling som barnet ønsker, grunnet økonomi. Om du leser det første svaret mitt en gang til, så ser du også at jeg har svart på spørsmålene dine.
thumbalina Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. februar 2009 Det er familievernkontoret dere må ta kontakt med. Det heter muligens ikke familievernkontor i alle kommuner, men om du ringer NAV lokalt vet de hvor du kan henvende deg. Man må inn til megling for å skrive en ny samværsavtale. Forøvrig skjønner jeg godt problemstillingen med ønske om mer stabilt samvær. Det er nok det beste for barnet også. Før var ungene hos faren en dag i uken og annenhver helg, men de syntes rett og slett det ble for slitsomt med en dag i uken, så vi byttet litt om på det slik at de nå er der en dag mer i forbindelse med helg. Noe de synes funker mye bedre. Videre synes jeg det er dårlig av en mor å boikotte en deling som barnet ønsker, grunnet økonomi. Om du leser det første svaret mitt en gang til, så ser du også at jeg har svart på spørsmålene dine. Hei takk for svar! Du svarte forsåvidtok i første innlegg også.. men den evige spørsmålsettingen ang motiv blir jeg litt matt av... så derfor ble det litt "krasst" svar.. men setter pris på at faktasvar også kommer på bordet =) Prøvde bare å finne ut mest mulig om hva som blir konsekvensene av dette.. og det er ikke så lett som stemor... samfunnet forventer omtrent at det skal være konflikt mellom inngiftet mor og biomor.. Men da tar vi kontakt med familievernkontoret/NAV og får ordnet dette så fort bryllupet har stått i juli.
Gjest Hilde K S Skrevet 12. februar 2009 #9 Skrevet 12. februar 2009 Det kan sikkert være lurt å forberede biomor på hva dere tenker, sånn at det ikke kommer som et sjokk på henne den dagen det kommer en innkalling til mekling i posten. Det er i alle fall grunnlag for konflikter. Nå kjenner jeg at jeg er veldig, veldig glad for at samarbeidsklimaet mellom faren til ungene mine og meg er godt. Puh. Håper det ordner seg til det beste for ungen.
thumbalina Skrevet 12. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2009 Det kan sikkert være lurt å forberede biomor på hva dere tenker, sånn at det ikke kommer som et sjokk på henne den dagen det kommer en innkalling til mekling i posten. Det er i alle fall grunnlag for konflikter. Nå kjenner jeg at jeg er veldig, veldig glad for at samarbeidsklimaet mellom faren til ungene mine og meg er godt. Puh. Håper det ordner seg til det beste for ungen. Ja.. hun vet forsåvidt at vi ønsker å ha sønnen mer og mer stabilt - men kommer nok til å gi god beskjed om at dette er på gang. Vi har vanligvis et "bra" forhold til henne - men av og til gjør hun ting jeg ikke skjønner mye av. Vi har nok litt forskjellig fremgangsmåter og tankebaner rundt mye - men ønsker å ha så godt forhold til henne som mulig. Hun er tross alt mor til bonusen min - og kommer til å få flere barn som da blir søsken av bonusen. Så vi er nødt til å holde et godt forhold mellom oss alle. Og vi er voksne mennesker så det skulle bare mangle også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå