eriksen Skrevet 14. mars 2009 #21 Del Skrevet 14. mars 2009 Anbefaler også Bad Science av Ben Goldacre (2008), som jeg må si var med å endre livet og verdensbildet mitt! Har skaffet meg "Åpent sinn eller høl i hue", en antologi av Asbjørn Dyrendal & Co. i tidsskriftet Skepsis (http://www.humanistforlag.no/index.php?ID=Bok&ID2=Vis&counter=72), fra 2006. Artig med litt norske perspektiver også (Norges fremste skeptikere tar for seg temaer som spenner fra ønskekvister til Holocaustbenektelse. Bidragsyterne er noen av de fremste på sine felt som her underholder, provoserer og gjør leseren litt klokere. Hva skjer for eksempel med teorien bak Da Vinci-koden når den blir gått etter i sømmene? Og hva har Harry Potter til felles med norsk heksetradisjon? Visste du at Røde Kors kurset personell i bruk av ønskekvister – og fikk med seg forsvaret inntil det ble vitenskapelig bevist at kvistene var totalt ubrukelige i leteaksjoner? Andre temaer som blir berørt er kreasjonisme, Holocaustbenektelse og Norge Nostradamus: Lebesbymannen.) Har akkurat bestilt "Snake Oil Science: The Truth about Complementary and Alternative Medicine" og "Voodoo Science: The Road from Foolishness to Fraud", og gleder meg til å lese enda mer "debunking" av myter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 16. mars 2009 #22 Del Skrevet 16. mars 2009 Denne virker interessant, han som har skrevet den har gjort noen imponerende oppdagelser. Og ang Dawkins så skal det være mulig å finne "det egoistiske genet" på norsk også, har ikke lest den men har tenkt å gjøre det. Ideen om at genene var "viktigere" enn selve organismen var en liten revolusjon for biologien. Livet er bare kjerrer som genene kjører rundt i, var det en som sa... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 18. mars 2009 #23 Del Skrevet 18. mars 2009 Her er en video som prøver å forklare den tiende dimensjonen, jeg har fortsatt vanskelig for å tenke på 5 og oppover... De der er fantastisk interessante, og jeg er mektig imponert over de som har kommet på ideen til hvordan dette fungerer. Greit nok å forstå, men ikke like greit å forestille seg, hvilket selvfølgelig henger sammen med at vi i vår lille 3D verden ikke så lett forestiller oss noe vi ikke klarer å ta del i. Virkelig artig. Er dette per i dag kun hypoteser, eller har de klart å halvveis/helveis bekrefte noe av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #24 Del Skrevet 19. mars 2009 Er dette per i dag kun hypoteser, eller har de klart å halvveis/helveis bekrefte noe av det? Det er hypoteser blant flere konkurrerende teorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 19. mars 2009 #25 Del Skrevet 19. mars 2009 (endret) Er det noen grunn for disse hypotesene? Hvor kommer ideen fra liksom? Og hvis det virkelig skulle finnes 10+ dimensjoner, hvilken konkret betydning vil det ha på oss som lever i den 3.? Endret 19. mars 2009 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pastablasta Skrevet 23. mars 2009 #26 Del Skrevet 23. mars 2009 Er det noen grunn for disse hypotesene? Hvor kommer ideen fra liksom? Og hvis det virkelig skulle finnes 10+ dimensjoner, hvilken konkret betydning vil det ha på oss som lever i den 3.? En av grunnene er vel at man ikke beskriver gravitasjon i standardmodellen i partikkelfysikken. Strengteori tar vel sikte på å lage en teori som beskriver alle under ett. De ekstra dimensjonene er ørsmå, skal visst ikke eksistere ved normale energinivåer (tenk big bang, da er de der), og vil ha null praktisk betydning for oss. Vi må nok glemme ormehullferier inntil videre! Ang ekstra dimensjoner og gravitasjon, fant en interessant artikkel på forskning.no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå