Gå til innhold

Populærvitenskapelige bøker

Gjest Nk.

Anbefalte innlegg

Fortell om viteskapelige bøker du vil anbefale.

The blind watchmaker - Dawkins

Den grundigste innføringen i hvordan kompliserte systemer kan oppstå fra enkle mekanismeri naturen.

The red queen: Sex and the Evolution of Human Nature - Ridley

Lettlest og utrolig fascinerende bok om hviklen funksjon sex egentlig har i evolusjonen, og forklarer den utrolige drivkraften sexuell seleksjon har.

Som hos påfuglen hvor den enorme halen hannene har er en ulempe når det gjelder å unnslippe predatorer, men den ekstra tiltrekningen de har på hunnene mer enn veier opp for denne ulempen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trick or Treatment av Simon Singh og Edzard Ernst. Tar for seg flere alternative terapier og forskningen gjort på disse. Hvis jeg ikke husker helt feil så er vel Ernst den første professoren i alternativ medisin noensinne. Gutsy å være med på et slikt prosjekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk at Bill Brysons A short history of nearly everything var veldig bra (eh, første halvdel ihvertfall, jeg har ikke lest den ferdig)! Korte, ofte humoristiske forklaringer av de ulike vitenskapene og teoriene. Passer både for de som ikke har peiling på noen ting, og de som har litt peiling på alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ballegurk

"Universet i et nøtteskall" av Stephen Hawking.

Glemte helt ut at jeg hadde vondt i ryggen da jeg leste denne. Det gikk rundt oppi hodet mitt tilslutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Fortell om viteskapelige bøker du vil anbefale.

The blind watchmaker - Dawkins

Den grundigste innføringen i hvordan kompliserte systemer kan oppstå fra enkle mekanismeri naturen.

Peiling på om denne fins på norsk, eller evt dansk? Er såpass lat at jeg pleier å kjøpe bøkene på norsk hvis det går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peiling på om denne fins på norsk, eller evt dansk? Er såpass lat at jeg pleier å kjøpe bøkene på norsk hvis det går..

Tok en kjapp kikk på et par norske nettbokhandlere, og det ser dårlig ut desverre. Ikke på dansk heller, men det ser ut som at The Selfish Gene (som også er om evolusjon) er utgitt på dansk under tittelen Det selviske genet.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Your Inner Fish: A Journey into the 3.5-Billion-Year History of the Human Body

Denne virker interessant, han som har skrevet den har gjort noen imponerende oppdagelser.

Og ang Dawkins så skal det være mulig å finne "det egoistiske genet" på norsk også, har ikke lest den men har tenkt å gjøre det. Ideen om at genene var "viktigere" enn selve organismen var en liten revolusjon for biologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
"Universet i et nøtteskall" av Stephen Hawking.

Glemte helt ut at jeg hadde vondt i ryggen da jeg leste denne. Det gikk rundt oppi hodet mitt tilslutt!

Det gikk rundt for meg også, fikk bare ikke de multiple dimensjonene til å stemme (forbaskede begrensede hjerne) :ler:

*setter den opp på leselista igjen*

"Wikinomics" er forresten en morsom sak, om enn av litt frelste forfattere. Tas med en klype salt og nytes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk rundt for meg også, fikk bare ikke de multiple dimensjonene til å stemme (forbaskede begrensede hjerne) :ler:

Her er en video som prøver å forklare den tiende dimensjonen, jeg har fortsatt vanskelig for å tenke på 5 og oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg har fortsatt vanskelig for å tenke på 5 og oppover...

Er så enig så enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Bolledeig

Åh, her er det mye moro

Naturvitenskap

The World Without Us

Biologi/seksualitet

Why is sex fun?

Økonomi

Freakonomics

The Undercover Economist

Økonomi/statistikk/naturvitenskap

Black Swan

Sosiologi

Gang Leader For a Day

Medisin (først og fremst) men også et greit kræsjkurs i en god del andre emner som til tider grovt feilaktig fremstilles i media

Bad Science

Astronomi

Big Bang

Språk

Apokalypse nå igjen?

I tillegg burde alle som har døtre lese denne ved en anledning

Queen Bees and Wannabes

En mer grundig studie i jenters sosiale omgang med hverandre, popularitet/klikker og i det hele tatt har jeg aldri sett, selv om det kanskje faller litt utenfor popvit-kategorien.

Skal grave mer i bokhyllen og komme med flere bidrag om jeg får flere gode ideer.

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...