Gå til innhold

Hvilken BMI "higer" du etter?


LamaLover

Anbefalte innlegg

19-20 er ønskelig. Men egentlig så bryr jeg meg ikke, for det er verken BMI'en eller vekta som interesserer meg, jeg vil bare stramme opp, og da går ting av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det selvfølgelig? :klø:

Noen ganger får jeg inntrykk av at det for enkelte er et mål i seg selv å ha en BMI som ligger under midten på normalvektområdet, noe jeg synes er synd. Man burde heller ha som mål å være frisk, sunn og normalvektig. Og så må man selvfølgelig huske på at de som er kraftig bygd, samt de som har mye muskler, har naturlig høyere BMI enn andre, og at de i enkelte tilfeller har en BMI som ligger over området for normalvekt selv om de ikke er overvektige.

Well said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19-20 er ønskelig. Men egentlig så bryr jeg meg ikke, for det er verken BMI'en eller vekta som interesserer meg, jeg vil bare stramme opp, og da går ting av seg selv.

Jeg hadde høyere BMI da jeg trente. Mye finere kropp, men altså høyere BMI. BMI er roten til mer vondt enn godt, det skremmer meg hvordan folk henger seg opp i disse tallene (ihvertfall de som er innenfor normalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Men det varierer fra kalkulator til kalkulator hva de regner som "normalt" og "undervektig". Den jeg regnte ut med var det mellom 18,5 og 24,9 som var normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Men det varierer fra kalkulator til kalkulator hva de regner som "normalt" og "undervektig". Den jeg regnte ut med var det mellom 18,5 og 24,9 som var normalt.

Skummelt. Hvis jeg hadde hatt en BMi på 18,5 hadde jeg sett temmelig beinete og ekkel ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte bare den første kalkulatoren jeg fant, jeg.

Og det var denne.

Likevel skummelt at 18,5 kan anses som å være normalvektig, ihvertfall hvis jeg skal ta meg selv om utgangspunkt. Ikke rart det går galt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Skummelt. Hvis jeg hadde hatt en BMi på 18,5 hadde jeg sett temmelig beinete og ekkel ut.

Det er akkurat dét som er problemet med slike skalaer. Mennesker er jo bygd forskjellig, og BMI-skalaen forsøker å gjenspeile dette ved å oppgi et forholdsvis stort område som normalvektområde. De aller, aller fleste vil være undervektige med en BMI på 18.5, og samtidig ville veldig mange vært overvektige med en BMI på 24.9. Det finnes imidlertid normalvektige både med BMI på 18 og med BMI på 25.5. Av den grunn er det dumt å skulle henge seg for mye opp i tall. Det eneste som ser ut til å være et objektivt mål på overvekt er fettprosent (shoot me if I'm wrong!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Jeg hadde høyere BMI da jeg trente. Mye finere kropp, men altså høyere BMI. BMI er roten til mer vondt enn godt, det skremmer meg hvordan folk henger seg opp i disse tallene (ihvertfall de som er innenfor normalen).

Helt enig. BMI bør kun brukes som mål på en stor gruppe mennesker/populasjon, da vil det være tilstrekkelig med variasjon innen ulike typer kropper. Noen har høy BMI fordi de er muskuløse, noen har høy BMI fordi de har for mye kroppsfett. Andre igjen har lav BMI fordi de de rett og slett er smalbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen vil en BMI på den "undervektige" BMI 18,0 se forferdelig ut, og for noen vil den "normale" BMI på rundt 22 se forferdelig ut. Det er helt umulig for meg å veie 75 kg, for at jeg skal få "normal" BMI.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det selvfølgelig? :klø:

Noen ganger får jeg inntrykk av at det for enkelte er et mål i seg selv å ha en BMI som ligger under midten på normalvektområdet, noe jeg synes er synd. Man burde heller ha som mål å være frisk, sunn og normalvektig. Og så må man selvfølgelig huske på at de som er kraftig bygd, samt de som har mye muskler, har naturlig høyere BMI enn andre, og at de i enkelte tilfeller har en BMI som ligger over området for normalvekt selv om de ikke er overvektige.

Støtter denne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en BMI på ca 18 for to år siden. da var fettprosenten min 2,8%!!!! Jeg var alt for opptatt av BMIen min, som da overhodet ikke stemte for meg. selv om BMIen viste at jeg bare var lett undervektig var jeg jo på nippet til å dø fordi jeg var alt for tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg begynte å trene har jeg gått opp i vekt, men ned i størrelse, så for meg er BMI bare tull. Uansett hvor mye jeg trener nå, så kommer jeg ikke til å gå under det jeg veide før. Har jeg plutselig blitt feitere bare fordi en formel mener det??

Avgjør selv hva du mener er fin vekt/kropp, ikke en formel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min BMI ligger på 18, er igrunn ganske fornøyd med det. Vet at det klassifiserer meg som undervektig,men ser ikke spesielt undervektig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
19 anses som undervektig, så du ønsker å være undervektig?

Nei, normalvekt er 18,5 - 24,9, så en BMI på 19 betyr ikke at man er undervektig.

BMien min nå er 27,5, målet er ned på 22,5 der jeg var før. Skal sies at jeg har tung beinbygning, og ser fire kilo lettere ut enn vekta måler :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid-84

Jeg har bmi på 27, noe som er høyt, men jeg er nesten ikke overvektig. Har noen kilo for mye ja, men det er vanskelig å se. Jeg har tung benbygning og er bred over skuldrene. Min ideale bmi tror jeg ville være ca 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, normalvekt er 18,5 - 24,9, så en BMI på 19 betyr ikke at man er undervektig.

Det kommer tydeligvis an på hvilken kalkulator du bruker. Den jeg brukte i høst viste at 19 var undervekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...