Drua Skrevet 7. februar 2009 #1 Skrevet 7. februar 2009 De siste tre månedene har humøret mitt vært veldig svingende. Jeg har hatt mine grunner til å være nedfor, så jeg har ikke tenkt at problemet kan være p-pillene før nå. Jeg tror ihvertfall at det kan være en mulighet for at p-pillene påvirker psyken min slik at de problemene jeg faktisk har oppleves verre og takles dårligere. Jeg begynte på disse p-pillene for fire-fem mnd siden. Jeg tar veldig lett til tårene, jeg er fryktelig ustabil i humøret, jeg har null energi og jeg er sjelden oppriktig blid og glad. Har noen opplevd liknende bivirkninger pga Loette? Tidligere har jeg sluttet på Synfase av samme grunn. Jeg ble skikkelig deppa og humørsyk, og da jeg sluttet så følte jeg faktisk en bedring. Har bestilt meg legetime, men det er en mnd ventetid. Så nå lurer jeg på å ta sjansen på å slutte på pillene en måneds tid, hva tror dere om det? Jeg er ikke i et fast forhold, så sex-biten går greit.. Grunnen til at jeg går på Loette er for å ha mindre menssmerter, samt at det var et håp om at de skulle ha positiv innvirkning på huden min - har ikke merket forskjell på sistnevnte.
Fluffie Skrevet 7. februar 2009 #2 Skrevet 7. februar 2009 Jepp, jeg ble enormt humoersyk av Loette. Jeg tenkte ikke over det foerste gangen jeg gikk paa den og var fornoyd, saa hadde jeg et opphold paa et aar eller saa foer jeg begynte igjen. Tenkte ikke over det da heller. Men saa pratet jeg med en venninne som ble veldig humoersyk av p-piller (husker ikke merket), og da sluttet jeg igjen for aa teste, og humoersyken gikk over. Jeg gadd ikke aa teste forskjellige merker og bestemte meg for aa ikke tukle med hormonene mine mer enn noedvendig, saa jeg vil ikke bruke p-piller igjen.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #3 Skrevet 8. februar 2009 Gikk selv på Lolette i 3 år. og trodde for så vidt at jeg var ganske fornøyd. På det tidspunktet kom jeg meg aldri til legen for ny resept og det er jeg glad for. Kjenner nå at jeg har det så mye bedre med meg selv og kroppen min.
Drua Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 8. februar 2009 Hm.. Nå har jeg tenkt fælt, og bestemt meg for å slutte på pillene. Håper jeg merker bedring... Kan jo få ett nytt merke når jeg skal til legen igjen om en mnd, jeg får prøve og se hvordan jeg trives uten i mellomtiden. Jeg skal nok greie noen dager med menssmerter, hvis det betyr at jeg kan få litt orden på humørsvingningene og kanskje se litt lysere på livet.
Gjest Gjest_stella_* Skrevet 8. februar 2009 #5 Skrevet 8. februar 2009 Hm.. Nå har jeg tenkt fælt, og bestemt meg for å slutte på pillene. Håper jeg merker bedring... Kan jo få ett nytt merke når jeg skal til legen igjen om en mnd, jeg får prøve og se hvordan jeg trives uten i mellomtiden. Jeg skal nok greie noen dager med menssmerter, hvis det betyr at jeg kan få litt orden på humørsvingningene og kanskje se litt lysere på livet. Jeg er ganske sikker på at det er Loette som har skylden her ja.. Jeg begynte på p-piller etter jeg fikk fast kjæreste (for 4 år siden), og startet da på Loette, for jeg ville ha så lite hormoner som mulig. Etter det ble jeg gradvis både deprimert, ekstremt sjalu og fikk angstanfall. Jeg har alltid vært en blid jente, med en fin oppvekst, så hadde ikke grunn til noe av dette. Jeg tenkte grunnen kanskje var at jeg begynte på nye studier jeg ikke trivdes med. Så jeg gikk til legen min og fortalte om problemene med depresjon og panikkanfall, og fikk da Cipralex ("lykkepille") som fungerte greit, pluss at jeg gikk litt til psykolog. Jeg kjente meg overhodet ikke igjen i noe psykologen spurte om, hadde ikke grunn til å være lei meg for noen ting. Så vi fant ingen "diagnose". Etter 4 år på Loette tipset ei venninne meg om å prøve nye p-piller. Jeg hadde egentlig ikke lyst, for Loette hadde jo ingen bivirkninger (tenkte jeg). Mensen var kort og enkel, ingen vektøkning osv. I løpet av tidenj eg gikk på Loette fikk ejg ny fastlege, og jeg konfronterte henne med problemene. Hun sa at hun ville anbefale meg å trappe ned og slutte på Cipralex, og videre begynne på en annen p-pille. Hun sa at hormonene i Loette er så små at mine egne hormoner faktisk kom i konflikt med stoffene i p-pillen, det ble lissom dobbeltkræsj (eller noe sånt), så jeg fikk resept på en p-pille med flere/sterkere hormoner faktisk! Og det funka. Har nå gått på de nye pillene i 4-5 mnd og har klar forbedring. Litt mer mens-smerter, men det gjør ingenting, for har ikke fått noen angst/panikkanfall siden, og humøret er greit (litt svingende, men av andre årsaker). Så ja, jeg vil anbefale deg å enten slutte på p-piller, eller prøve et annet merke med en annen sammensetning enn Loette Lykke til!
Gjest Gjest_laila_* Skrevet 21. februar 2009 #6 Skrevet 21. februar 2009 Hei. Jeg har også gått på loette i ca 6 mnd, etter 1,5 år uten hormonell prevensjon. Sluttet med det fordi jeg ble så humørsyk. dette var glemt når jeg startet opp for 6 mnd siden, men nå er jeg altså tilbake i hormonland. kan gå fra å være super happy til å plutselig begynne å gråte. utrolig frustrerende. Noen som har erfaring med andre p-piller som ikke fucker opp hodet, og som heller ikke gir allt for mye andre bivirkninger?
Drua Skrevet 21. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 21. februar 2009 Nå har jeg vært to uker uten pillene, og jeg føler meg allerede litt bedre i humøret
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2009 #8 Skrevet 22. februar 2009 (endret) De siste tre månedene har humøret mitt vært veldig svingende. Jeg har hatt mine grunner til å være nedfor, så jeg har ikke tenkt at problemet kan være p-pillene før nå. Jeg tror ihvertfall at det kan være en mulighet for at p-pillene påvirker psyken min slik at de problemene jeg faktisk har oppleves verre og takles dårligere. Jeg begynte på disse p-pillene for fire-fem mnd siden. Jeg tar veldig lett til tårene, jeg er fryktelig ustabil i humøret, jeg har null energi og jeg er sjelden oppriktig blid og glad. Har noen opplevd liknende bivirkninger pga Loette? Tidligere har jeg sluttet på Synfase av samme grunn. Jeg ble skikkelig deppa og humørsyk, og da jeg sluttet så følte jeg faktisk en bedring. Har bestilt meg legetime, men det er en mnd ventetid. Så nå lurer jeg på å ta sjansen på å slutte på pillene en måneds tid, hva tror dere om det? Jeg er ikke i et fast forhold, så sex-biten går greit.. Grunnen til at jeg går på Loette er for å ha mindre menssmerter, samt at det var et håp om at de skulle ha positiv innvirkning på huden min - har ikke merket forskjell på sistnevnte. Pakning Preparatomtale Pakningsoversikt Byttbare preparater LOETTE 28 20 mikrog/100 mikrog Pakninger Grunnleggende informasjon om valgt pakning Tablett 20 mikrog/100 mikrog 6 x 28 stk 3 x 28 stk Handelsnavn LOETTE 28 Virkestoff Etinyløstradiol / Levonorgestrel Legemiddelform Tablett, filmdrasjert Styrke 20 mikrog/100 mikrog Pakning 6 x 28 stk kalenderpakning Innlegg redigert, se reglene. Spørsmål angående moderering kan taes på ris og ros. vimse-mod. Endret 22. februar 2009 av vimse
Gjest H. Skrevet 9. oktober 2009 #9 Skrevet 9. oktober 2009 Hei Veldig glad for at jeg kom over dette innlegget. Jeg har prøvd Loette før for et par år siden, men sluttet etter kun en og en halv mnd fordi jeg følte meg rar, deprimert og forvirra. Har gått med kun kondom etter dette, men ikke alltid like lett å være konsekvent og desverre kom jeg i situasjonen at jeg ble jeg gravid. Veldig vanskelig valg, men det mest riktige i min situajson var å ta en abort. Etter dette bestemte jeg meg for å begynne på p-pillen igjen for å ikke komme i samme situasjon igjen (iallfall ikke inntill jeg skal stifte familie). De siste mnd har jeg igjen brukt Loette og har vært forferdelig humørsyk, forvirra, sjalu (aldri skjedd meg før), trist og på grinern over helt latterlige ting. Jeg har tenkt at det kan ha vært ettervirkninger etter abort og litt p-pillen, men at det vil gjevne seg ut snart. Men jeg tror falktisk ikke jeg holder ut lenger, det er særlig i perioden med sukkerpillene(de hvite) jeg av en eller annen grunn faller omtrent helt på trynet. Får tanker om at folk ikke er glad i meg, at kjærsten snart drar fordi jeg er så urimelig osv.. Videre kan jeg plutselig føle meg veldig sint, og jeg har hatt veldig store problemer med å holde konsentrasjon og oppmerksomhet lenge av gangen, og kan dette ut av samtaler eller undervisning, sitter plutselig og tenker på helt andre ting (som oftest ting jeg skal gjøre/planlegging). Dette er veldig frustrerende og slitsomt, og lurer på om andre kan oppfatte meg som lite interessert siden jeg plutselig ikke har fått med meg det de sier. Sexlysten er forsovet også manglende, og generelt kjenner jeg egentlig ikke meg selv og tankene mine igjen. Tenker jeg prøver å endre p-piller før jeg oppsøker psykolog (noe som vel tar evigheter), og medisiner skal det mye til før jeg prøver.. Skal jeg stoppe nå eller holde ut lenger og håpe det endrer seg? Du som skiftet piller og ble bedre, hvilke piller skiftet du til? Noen som har råd om et egnet prevansjonsmiddel som ikke fucker opp humør og livsglede? xxx Jeg er ganske sikker på at det er Loette som har skylden her ja.. Jeg begynte på p-piller etter jeg fikk fast kjæreste (for 4 år siden), og startet da på Loette, for jeg ville ha så lite hormoner som mulig. Etter det ble jeg gradvis både deprimert, ekstremt sjalu og fikk angstanfall. Jeg har alltid vært en blid jente, med en fin oppvekst, så hadde ikke grunn til noe av dette. Jeg tenkte grunnen kanskje var at jeg begynte på nye studier jeg ikke trivdes med. Så jeg gikk til legen min og fortalte om problemene med depresjon og panikkanfall, og fikk da Cipralex ("lykkepille") som fungerte greit, pluss at jeg gikk litt til psykolog. Jeg kjente meg overhodet ikke igjen i noe psykologen spurte om, hadde ikke grunn til å være lei meg for noen ting. Så vi fant ingen "diagnose". Etter 4 år på Loette tipset ei venninne meg om å prøve nye p-piller. Jeg hadde egentlig ikke lyst, for Loette hadde jo ingen bivirkninger (tenkte jeg). Mensen var kort og enkel, ingen vektøkning osv. I løpet av tidenj eg gikk på Loette fikk ejg ny fastlege, og jeg konfronterte henne med problemene. Hun sa at hun ville anbefale meg å trappe ned og slutte på Cipralex, og videre begynne på en annen p-pille. Hun sa at hormonene i Loette er så små at mine egne hormoner faktisk kom i konflikt med stoffene i p-pillen, det ble lissom dobbeltkræsj (eller noe sånt), så jeg fikk resept på en p-pille med flere/sterkere hormoner faktisk! Og det funka. Har nå gått på de nye pillene i 4-5 mnd og har klar forbedring. Litt mer mens-smerter, men det gjør ingenting, for har ikke fått noen angst/panikkanfall siden, og humøret er greit (litt svingende, men av andre årsaker). Så ja, jeg vil anbefale deg å enten slutte på p-piller, eller prøve et annet merke med en annen sammensetning enn Loette Lykke til!
Gjest Coarvi Skrevet 9. oktober 2009 #10 Skrevet 9. oktober 2009 Til deg over, det er jo litt dumt å begynne på det samme merket som ga deg humørsvingninger sist også, er det ikke? Skulle de ha forbedret seg siden sist tror du? Med alle de merkene som finnes burde det jo være piece of cake å prøve et annet merke... Så prøv noe annet, funker ikke det må du nesten selv vurdere hva som er verst, humørsvingninger eller kondom. Selv har jeg gått over til kun kondom, funker OK det, ikke like fantastisk som uten da men... Men da er jeg veldig nøye på det og, slurver ALDRI med kondombruken!
Gjest Anonym Skrevet 2. desember 2010 #11 Skrevet 2. desember 2010 Hei! Kjempeglad for å komme over akkurat dette da jeg satt og søkte på nettopp Loette og bivirkninger. Jeg kjenner meg igjen med mye av det de over har skrevet, etter å ha gått på pillen i nesten 2 mnd. Jeg har den siste tiden gått og hatt en ekkel følelse i magen, og har ikke følt meg ordentlig glad i mer enn ti minutter av gangen. I tillegg har jeg vært glad i det ene øyeblikket, og ligget i forsterstilling i sengen min i det neste. Det streifet heller ikke meg at dette kunne ha noe med pillene å gjøre, før en venninne av meg fortalte at hun også har vært mye trist etter at hun begynte på Loette. Jeg er egentlig veldig glad av meg, og derfor har jeg vært veldig redd den siste tiden fordi jeg plutselig ikke klarer å se lyst på hverken livet mitt, fremtiden min eller meg selv. Jeg kan begynne å gråte av å ikke rekke bussen eller av å ikke ha akkurat det jeg har lyst på i kjøleskapet om morgenen, og det er skummelt å plutselig knekke sammen eller bli rasende over småting som før var helt ubetydelige. Jeg har den siste tiden blitt mer og mer redd for at jeg begynner å få psykiske problemer, rett og slett fordi jeg nesten ikke kjenner meg selv igjen. Så nå skal jeg prøve å slutte på pillene en periode, og se om det hjelper! Håper virkelig det...
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #12 Skrevet 3. desember 2010 Loette gjorde meg ekstremt deprimert og sjalu. Yasmin gjorde meg sint til randen av at enten så skadet jeg meg selv eller så skadet jeg andre. Da jeg fikk brist i håndleddet mitt pga raserianfall gikk jeg til legen dagen etterpå og fikk nye piller. Det var heldigvis rett før den pillefrie uken. Synfase går jeg på nå. Merker forbedring fra de to andre pillene jeg har prøvd, jeg er mer "normal" men nå har jeg gått på piller i over 4 år og tror nok at jeg sannsynligvis ikke ville vært fornøyd dersom det var disse jeg begynte med. Jeg er mye mer følsom enn jeg var før jeg begynte med pillene, og jeg er også mer sjalu. Jeg tror kanskje ikke at noen andre piller ville virket bedre, så jeg holder meg til synfase. Det er uansett bare ett års tid igjen før jeg tenker å slutte.
Sunniva81 Skrevet 3. desember 2010 #13 Skrevet 3. desember 2010 Dette har jeg faktisk aldri tenkt over før. Men jeg har heller ikke merket noe til verken humørsvingninger eller aggresjon ved bruk av Loette. Jeg kan være ganske brysk og kjefte likevell jeg,hvis jeg har god grunn til det selvfølgelig Men aldri uten at det ligger gyldig grunn til det. Ikke er jeg deprimert,sjalu eller gråter/ler om hverandre heller,men trener masse så kan kanskje ha en sammenheng. Men skal jammen være obs på dette,for det virker som at det kan være noe som plutselig kommer!? Eller? :klø: Enn mini-pille da? Kunne det kanskje være en løsning?
Gjest Carina - loette Skrevet 4. mai 2011 #14 Skrevet 4. mai 2011 Endelig! Takk for alle som skriver her. Jeg er glad jeg leste dette. Nå skal jeg også slutte på loette, etter å ha lest disse innleggene. Jeg har snart gått på loette i et år, og livet mitt har endret seg utrolig mye siden da, i negativ retning. Jeg også har vert sykelig sjalu. Fått angstanfall. Vert sykt deprimert. Har ikke hatt like stor glede av å være med venner som før. Har følt meg utrygg på alle, og hatt veldig angst for at kjæresten skal være utro. Har også følt meg forvirret, trøtt, konsentrasjonsvansker. Jeg har tatt mange blodprøver, og gått til psykolog. Blodprøvene var fine, og psykologen finner ikke ut noe. Jeg har hatt en super oppvekst, og stabilt forhold til bestevenninnene mine helt siden barnehage, og går nå på videregående. Da slutter jeg også på loette, i håp om at det ordner seg. Skal skrive her inne om en stund, så skal vi se om det har hjulpet. Igjen takk!!
Gjest anonym jente Skrevet 21. juni 2011 #15 Skrevet 21. juni 2011 Hmm veldig interessant å lese om dette, går selv på disse og har gått på de i 4-5 år nå å spesielt etter jeg flyttet hjemme fra for 2 år siden har operasjonene og ensomheten vært utholdelig, til tross for at jeg har verdens snilleste kjæreste.. sluttet på pillen for ca en uke siden å håper på at ting blir bedre:)
Gjest Tommelise Skrevet 27. juni 2011 #17 Skrevet 27. juni 2011 Oi! Dette kan forklare mye av depresjonene i mitt liv. Begynte på Loette i 2007/2008 og siden da har ting liksom bare gått nedover i hodet mitt (jeg har i hvertfall hatt vanskeligheter med å se det positive). Før 2007/2008 var livet på topp både sosialt og skolemessig. Jeg har alltid tenkt at det gikk nedover etter dette fordi det var da alle "gutteproblemene" startet, men nå har jeg verdens snilleste kjæreste og er fremdeles deprimert, forvirra,ensom, trøtt, sliten, lei og rett og slett passiv og giddalaus til alt. Nå har jeg også begynt å bli ordentlig redd for at kjæresten min kommer til å gå fra meg siden jeg er så håpløs. Han er så snill og tålmodig med meg så jeg føler liksom ikke at jeg fortjener ham så jeg prøver på alle mulige dumme måter å teste grensene hans på - noe som ikke er rettferdig i det hele tatt. Før var jeg den som tok initiativ til sosiale happenings, var positiv og alle vennene mine sin motivator. Jeg var en person som alle kom til, var alltid positiv dersom ting så håpløse ut og ryddet lett i andre problemer. Plutselig glemte jeg meg selv. I dag klarer jeg så vidt å takle meg. Jeg griner for ingenting, blir plutselig sint og irritert selv om jeg var glad og fornøyd bare timer i forveien. Jeg begynner å tro at jeg har blitt depressiv. Googlet litt om dette og kom over denne linken. Selv om det er litt skummelt å slutte med p-piller tror jeg at jeg skal slutte med Loette for en stund før jeg går mer drastisk til verks og oppsøker lege og psykolog. Som andre også skriver har jeg aldri tenkt at det har vært noen bivirkninger med Loette. Menstruasjonen har vært normal, menssmertene forsvant, jeg gikk ikke opp i vekt (bortsett fra litt større pupper) og jeg har ikke fått uren hud. Jeg slo meg derfor godt til ro med Loette og har ikke byttet merke siden. Jeg ser nå at de skumleste bivirkningene med p-piller er de som kommer snikende innpå deg uten at du merker det!
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2011 #18 Skrevet 20. juli 2011 Åj,kjenner meg virkelig igjen i mange av svarene her! Byttet fra Mercilon til Loette 28 for ca 4 måneder siden, og de siste to månedene har humnøret mitt vært som en berg og dal bane. I ett øyebilikk er jeg glad og i neste øyeblikk renner tårene. Føler meg også mer likegyldig til ting og er litt lei av alt... Stakars kjæresten min som virkelig har fått føle dette på kroppen! Etter å ha lest igjennom det som står her tror jeg nok at pilla kan ha mye av skylda for det svingende humøret...Tenker jeg skal forsøke å bytte til et nytt merke og se hva som skjer da!
inlovewith Skrevet 20. juli 2011 #19 Skrevet 20. juli 2011 Jeg går på Marvelon og jeg har det også slik dere forklarer ovenfor. Jeg blir så fort lei meg og gråter fort. Jeg så på meg selv som en mye gladere person før jeg begynnte på p-piller. Kjæresten min er nokså oppgitt over meg, men jeg klarer ikke alltid å kontrollere humøret og reaksjonene mine... Vurderer å bytte til et merke med færre hormoner. Orker ikke kondomer og sånt styr.
louise1 Skrevet 20. juli 2011 #20 Skrevet 20. juli 2011 Jøss, mye negativt om Loette her. Jeg har gått på Loette i seks år, faktisk, og har aldri tenkt over at det kunne påvirke humøret mitt. Har veldig mye ups and downs, men regner med at det bare er sånn jeg er, ikke at p-pillene bidrar med det. Jeg er ellers veldig fornøyd med disse pillene! Sier seg selv når jeg har gått på det i seks år
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå