Gå til innhold

Hva slags vielse skal dere ha/hadde dere?


Augustbrud02

Hva slags vielse skal dere ha/hadde dere?  

  1. 1. Hva slags vielse skal dere ha/hadde dere?

    • Kirkelig
      46
    • Borgelig
      8
    • Annet
      1
    • Har ikke bestemt oss ennå
      1


Anbefalte innlegg

I helga så jeg en artikkel i Aftenposten der det stod at det nå var "in" å gifte seg i kirken igjen. Jeg har en følelse av at dette også er representativt her inne på KG, men jeg er fortsatt litt nysgjerrig på hvor stor andel som faktisk velger å gifte seg i kirken...derfor denne tråden her. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gifter oss i kirken, og det var egentlig aldri noe alternativ. Vi er ikke det man kan kalle "personlig kristne", men vi opplever at kirken setter en høytidelig ramme rundt vielsen som vanskelig kan skapes andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

For oss var det aldri noe alternativ. Vi gifter oss i kirken, det er helt naturlig for oss da vi begge er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifta oss i kirken først og fremst pga tradisjon og rammen. Vi har begge to det man vel kaller barnetro uten at vi er kirkegjengere eller bibel lesere....

På selve julaften har det hendt at vi noen ganger går i kirken, men det har litt med selve julestemmningen å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss i kirken, og det var egentlig aldri noe alternativ. Vi er ikke det man kan kalle "personlig kristne", men vi opplever at kirken setter en høytidelig ramme rundt vielsen som vanskelig kan skapes andre steder.

Samme her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi giftet oss hos sorenskriveren. Av to enkle grunner, at vi ikke er personlig kristne og ikke ønsket en kristen vielse og at vi hadde et lite intimt bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har sagt det förr men säger det igen...

för oss var det aldrig ett alternativ att gifta oss religiöst. Ingen av oss är troende och för mig skulle det vara oerhört fel att ta en kyrklig inramning för det är vackert, traditionellt och stämningsfullt när orden är så fel (för mig). Att bli välsignad, få höra psalmer, och ta varandra till äkta maka/make inför en Gud vi inte tror på hade varit att grunda vårt äktenskap på en lögn.

Jag har allt för stor respekt inför religion och troende för att bara nyttja en vacker cermoni. Det finns så många sätt att göra bröllopsdagen speciell på ändå än att besöka en kyrka man inte har tro till. Är ni troende är det å andra sidan en naturlig sak att ni vigs i kyrkan och framför er Gud.

I Sverige har katolska kyrkan obligatorisk äktenskaps- och samlevnads kurs för de par som ska gifta sig. Man går igenom både tro och samlevnad - det tycker jag är ett bra krav. Det gör att de som viger sig i Guds hus blir bekanta med kyrkan som hus och tron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt bestemt men tror det blir borgelig. Ønsker å gjøre det enkelt. Vi er heller ikke personlig kristne egentlig, men uansett kan vi jo ta en velsingnelse i kirken senere om vi skulle føle for det (feks ved barnedåp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius
Er ikke helt bestemt men tror det blir borgelig. Ønsker å gjøre det enkelt. Vi er heller ikke personlig kristne egentlig' date=' men uansett kan vi jo ta en velsingnelse i kirken senere om vi skulle føle for det (feks ved barnedåp).[/quote']

Hei Engel!

Dette er ikke ment som noe angrep på deg personlig: Jeg bare lurer på hva som er formålet med en kirkelig velsignelse hvis ingen av partene er troende? Det blir for meg enda mer rart enn om to ikketroende skulle gifte seg i kirken... Jeg skjønner ikke hvorfor man skal velsignes av noe/noen man ikke tror på!

Jeg er ikke ute etter å hundse noen, jeg vil bare ha en forklaring på noe jeg lurer på, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss i kirken av samme grunn som Imax og verene. Vi har aldri tenkt på noe annet som et alternativ. Og det med kirkebrllup synes jeg gir en mye bedre stemning rundt dette med ekteskapinngåelse...

Så denne damen skal gå opp kirkegulvet med sim pappa om 1 måned... Kan ikke tro at tiden er snart her... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Vi hadde en privat, borgerlig vielse. Veldig intimt og i følge gjestene den vakreste og mest følelsesladde vielsen de hadde opplevd.

Jeg er verken døpt eller konfirmert, har tatt ett aktivt standpunkt når det gjelder min tro og derfor var det helt uaktuelt å gifte seg i kirken. Enkelt sagt er det to hovedgrunner til det:

*Respekt for de som anser kirken som deres gudshus

*Jeg vil ikke ha en Gud som jeg ikke tror på tilstedeværende i ett øyeblikk som betyr så mye for meg og jeg vil heller ikke stå og love ting jeg ikke tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Borgelig,- for oss er ikke en religiøs vielse aktuelt.

Skulle bare ønske det var lettere å få det på lørdager over hele landet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Her blir det kirkelig. Sambo har sagt at skal han først gifte seg så skulle det være der, så da blir det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så enig med deg Helenius -jeg trenger også forklaring... blir forvirret av tanken å bli velsignet av noe/noen man ikke tror på, -det er litt motsigende, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal gifte oss i kirken! Det har aldri vært noe annet alternativ... Jeg har en ganske sterk barnetro, og sier som andre her at kirken har en ramme rundt det hele, og en stemning som ikke kan skapes andre steder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...