Barbie Skrevet 30. juni 2003 #1 Del Skrevet 30. juni 2003 Noen som har vært i Brasil? Kunne tenke meg å reise dit neste år. Noen anbefalinger? Hvordan er prisnivået der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 1. juli 2003 #2 Del Skrevet 1. juli 2003 Hei! Reiser dit 6. august! Å, som jeg gleder meg!!!! :D Prisnivået der er veldig lavt, 3-retters middag med drikke for ca 80 kr pr pers, øl på restaurant ca 4 kr, sko ca 50-100 kr.... Med andre ord kjempebillig! Vi skal på rundtur: Sao Paulo/Rio, Foz de Iguazu (verdens største foss), Manaus (amazonas), og Fortaleza (badeby). Blir ganske dyrt, må fly mye, men tviler ikke på at det er verdt det! Kan komme med flere tips når jeg er tilbake, det er ikke lett å få info om Brasil her, har prøvd tidligere i år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 1. juli 2003 #3 Del Skrevet 1. juli 2003 Jeg reiser til Brasil nå om litt under 14 dager. Gleder meg masse jeg også. Hovedsaklig skal vi være i Natal som er en fin badeby. Det er ganske lang flytid, ja, men det må vel gå på en måte det også. Jeg kommer også til å legge inn et "referat" når jeg kommer tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noorgie Skrevet 17. august 2003 #4 Del Skrevet 17. august 2003 Barbie, Brasil er vanvittig stort og omfangsrikt. Hva du egentlig ønsker å oppleve må være avgjørende for hvor du velger å reise. Vi (familie på 5) reiste til Brasil i påsken i år. Vi startet med Rio, som bare er en fantastisk by som det vel ikke finnes maken til. Deretter reiste vi til en liten by Arraial do Cabo, med ca 25.000 innbyggere, 160 km øst for Rio. Her likte vi oss så godt at vi kjøpte oss et feriehus, som vi blir å reise til 1-2 ganger i året. Reisen tar ca 11 timer fra Frankfurt til Rio, men reiser du med Varig, brasiliansk selskap, så flyr dere om natten og kommer frem om morgenen. Tidsforskjellen er 3 timer bak ved vintertid og 5 ved sommertid. Reisen koster mellom 5000-8000,- men det er utrolig billig å leve der. Legger ved noen priser som jeg bad om å få tilsendt, for å danne et bilde om kostnadsnivået. Det er forøvrig skrevet på svensk. Det är extremt billigt att gå ut på restaurang. Den lunchrestaurang vi besöker har en självservice där man väger maten och det kostar runt 20 kr per kilo. Man får då lägga på vilken blandning man själv vill och maten är mycket god. Vill man ha det litet lyxigare och bli serverad vid bord så finns restaurangen Nansens flaska, Saint Tropez, En japansk restaurang och en brasiliansk med engelsk ägare, samt stekhus. Portionerna är mycket stora och det är vanligt att två personer delar på en portion. Priset ligger på mellan 30 och 50 kronor per portion. Dyrast är det med fisk och räkor (ryper). Öl på retaurang kostar 15 kr för en stor flaska 60 cl. Det är billigare att dricka caipirinha som är en drink gjord på nationellt brännvin och citron. När det gäller sprit så får man noga skilja på nationellt tillverkade och importerade sorter. Många internationella märken tillverkas i Brasilien som t ex Smirnoff som kostar kanske 15 kr per flaska. Ska skriva upp litet priser på varor som man hittar i snabbköp, allt i norska kronor, för att ge en uppfattning om prisläget. Det vi tycker är dyrt här är mjölkprodukter och jag börjar med dem. Ost 25 kr per kg Mjölk 3.25 kr per lit Glass 20 kr för bytta med 2 liter Yoghurt 2 kr för 200 gr Kött och fågel File mignon 20 kr per kg och neråt till 7.50 kr per kg för bogkött Kokt skinka 12 kr per kg Fläskfile 12 kr per kg Kycklingbröst 9 kr per kg Hel kyckling 3.50 per kg Fisk Lax från Chile 33 kr per kg Stora räkor lokala 25 kr per kg Enchova Fisk typ makrill från 1 kg och uppåt 9 kr kg bläckfisk 10 armad vid säsong 5 kr kg Oleite Stor fisk och mycket eftertraktad 20 kr kg småsill 5 kr kg finns 100 tals varianter, en del får man t o m gratis som småhaj. Fisk är ändå relativt dyrt för att vara en fiskeby. Torra varor Mjöl 2 kr per kg Socker 2 kr per kg Salt 2 kr per kg Ris 2.50 kr per kg makaroner 6 Kr per kg Bröd Franskbröd typ 50 gr 0.40 kr majsbröd 0.40 kr Frukt och grönsaker Äpplen 5 kr kg Apelsiner l.50 per kg bananer 2.50 för ett dussin Ananas stora 3 st för 7. 50 kr Kokosnötter med kokosmjölk i 1 kr per styck Sedan finns det många lokala frukter som guava, paradisfrukt, jaca, saputi som finns säsongsvis som melon och vattenmelon. Under säsongen kan man få tre stora vattenmeloner för 10 kr. Druvor varierar priset med säsongen. Tomater 2.50 kr per kg Gurka 1.50 per kg Paprika grön 2.00 per kg Spenat 1 kr per knippe Salladshuvud l.50 kr Drycker Läsk 1 kr per burk Öl 2 kr per burk Öl 4 kr per flaska 60 ml Cachaca brasilianskt sockerrörsbrännvin 6 kr per liter Inhemskt vin av god kvalitet 25 kr per flaska Chilenskt vin bra 30 kr per flaska Importerad whisky 150 kr per flaska Likörer typ kaffe, choklad capuccino, persiko etc 20 kr per flaska. Om vi sedan går till bensinpriset så är det 4.25 Kr per liter men då ska man veta att det är en inblandning av alkohol i bensinen som gör den mindre effektiv. De lokala bussarna i Arraial kostar 3 Kr per resa och den längsta resan man kan göra är till Figueira och dit är det 25 km. Till nästa kommun är det bara 11 km och det kostar 3.75 kr. Prisene var regnet ut når den brasilianske realen stod i 2 NOK. En porsjon mat rekker normalt til 2 personer. Buss og taxi holder bra standard, spesielt bussene, og er veldig rimelig. Du finner litt info om Arraial og Brasil på denne linken www.paradishus.com Vi kjøpte huset gjennom Paradishus. Tror du får en uforglemmelig tur uansett!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tilfeldig leser Skrevet 18. august 2003 #5 Del Skrevet 18. august 2003 Brasil plages av en del meget røff kriminalitet. Ikke ta med deg dyre smykker, klokker, kamera mm. ("dress down"), riktig nok noe avhengig av hvor man drar og hvor mye man beveger seg rundt. Ikke regn med folk snakker engelsk alle steder, ta med en Portugisisk lomme parlør. I mangel på Portugisisk kan man forsøke spanske, franske eller italienske ord, som ofte er det samme på portugisisk. Man kan hvis man er heldig få billige restplasser til Natal på charter. Var der selv for rundt 3.500 (kun fly) for 2 år siden. Kan være greit å forberede seg litt ved å lese en del før man drar. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noorgie Skrevet 18. august 2003 #6 Del Skrevet 18. august 2003 Det er helt riktig at det kan være til dels mye kriminalitet i Brasil, men det har litt og si hvor man beveger seg og hvilke forhåndsregler man tar. Man kan være like uheldig i en hvilken som helst større europeisk by. Det er vel en kjensgjerning at når man er ute og reiser så er man forsiktig med hva du viser frem av verdisaker, og når man er ute så ha ikke mere penger en det du skal bruke. På den andre siden er brasilianerne et utrolig gjestfritt og vennlig folk. http://www.dinside.no/php/art.php?id=91032&=katnav Språket kan være en utfordring, men du kommer faktisk ganske langt med tegnspråk fordi brasilianerne gjerne ønsker å kommunisere med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engel Skrevet 29. august 2003 #7 Del Skrevet 29. august 2003 Hei! Har akkurat kommet tilbake fra vår 3-ukerstur til Brasil. Lider fortsatt av jet-lag.... Hadde en fin men slitsom tur. Begynte i Sao Paulo der vi besøkte kjente. Ingen by jeg anbefaler å besøke egentlig, mye slum og ikke så mye å se. Hadde så 3 dager i Rio. Ble litt skuffet jeg, men så hadde vi litt dårlig vær også da. Byen ligger pent til, men arkitektonisk er den grusom! Strendene er ok, men at det går hardt traffikert vei rett bak trekker ned, mye støy og støv. Vi bodde på et hotell på apoador-stranden, som er mellom Copacabana og Ipanema. Anbefales, denne ligger litt mer i ly for trafikken. Reis for all del opp til kristusstatuen for å få med utsikten over byen, det er flott! Shoppet mye her da, klær er kjempebillig! (kjøpte bukse for 80 kr, bikini 70 kr, skjorte 50 kr, alt av bra kvalitet) Men størrelsene kan variere en del... Norsk str 38 tilsvarer ca Brasiliansk str 40, men dette stemmer ikke alltid. jeg kjøpte en bukse str 38, og en str 44! Etterpå dro vi ned til Foz e Iguazu, på grensen mot Argentina og Parafuay. Her har de verdens flotteste fossefall! Anbefales!!!! Dere trenger 2 dager for å få sett fossen fra både brasiliansk og argentinsk side. Vi hadde i tillegg en 3. dag hvor vi så på Itaipu (et av verdens 7 mesterverk) og shoppet i Paraguay (det siste anbefales ikke uten guide! Og sjekk kursen på Paraguaysk valuta før dere drar, vi oppdaget i etterkant at de snøt oss på kursen når de regnet omm fra dollar til Paraguaysk valuta). Så fløy vi nordover til Manaus, og hadde en ettermiddag og natt der før vi dro på tur opp en sideelv til amasonas. Bodde på et jungellodge der i 2 dager og 2 netter. VELDIG enkel standard, husk å heng opp myggnettet over senga FØR det blir mørkt, mye edderkopper og kakkerlakker... Var ute med kanoer, kjempeflott der! Så Dovendyr, apekatter, alligatorer, ferskvannsdelfiner, piraja, masse fugler m.m. Anbefales dersom du klarer deg med enkel standard (god mat, men ikke noe kaldt å drikke) uten air-condition i 30-40 varmegrader og høy luftfuktighet, og hvis man ikke er livredd for edderkopper og andre kryp. Ville ikke tatt med barn under 12 år hit... Siste uken var vi i Fortaleza, bodde på stranden Praia Futuro. Veldig fint. Vi hørte mye om kriminaliteten, men det er litt overdrevet. Pass på pengene dine og hold deg til befolkede områder, så går det greit. Det store problemet er at 90% av befolkningen der IKKE snakker engelsk. Tegnspråk + skriveblokk og penn fungerer som regel, men det er veldig slitsomt i lengden. Menyer finnes sjeldent på engelsk, og ofte snakker kun 1-2 personer på hotellet engelsk (ofte dårlig engelsk...). Unntaket er Rio, som er vant til mye turister. Skal man se noe spesielt så bør man ha med engelsktalende guide. Hvis noen vil ha flere tips kan dere sende meg en pm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. august 2003 #8 Del Skrevet 30. august 2003 HEI! Dere som nettopp har vært i Brasil. hva er kursen på real nå?? har sett alt fra 2 til 4,50 kroner... Og du som har kjøpt hus,Hvor mye og hvor stort?(hvis du vil fortelle) har sett siden til Paradishus, fristende! vi vil reise på ferie i Januar, men vet ikke helt hvor i Brasil ennå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 1. september 2003 #9 Del Skrevet 1. september 2003 Kursen i dag er 1 real=2,6 kr. Sjekk ellers her: http://www.oanda.com/converter/classic Tror jeg ville reist til Salvador hvis jeg skulle tilbake, det skal være veldig fint der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noorgie Skrevet 1. september 2003 #10 Del Skrevet 1. september 2003 HEI! Dere som nettopp har vært i Brasil. hva er kursen på real nå?? har sett alt fra 2 til 4,50 kroner... Og du som har kjøpt hus,Hvor mye og hvor stort?(hvis du vil fortelle) har sett siden til Paradishus, fristende! vi vil reise på ferie i Januar, men vet ikke helt hvor i Brasil ennå.. Huset er en enebolig med 5 soverom og ligger 200m fra den nærmeste av de 7 kritthvite strendene som omgir Arraial do Cabo. Boligen er nå under oppussing slik at den fremstår som 100%. Har fått innstallert et basseng i hagen. Paradishus har fremstått som veldig bra og kan absolutt anbefales. Barna stortrivdes, også tenåringen på 15. Hele sulamitten inkl flyreise, kjøp og oppussing kom på under femhundretusen. Gitt for pengene. Har en advokat som ivaretar våre interesser når vi er i Norge. Svarer gjerne på spørsmål hvis det er noe du lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest søkergoggen Skrevet 17. september 2003 #11 Del Skrevet 17. september 2003 Hei! er på jakt etter Goggen eller andre Brasil farere. Vi har bestemt oss for Brasil ferie i januar.Valget falt først på Pipa og Natal, men etter å sjekket Paradishus sin side frister Arraial mer, og da får vi sett Rio og. Kjenner du til noen som leier ut hus/ leiligheter i Arraial? Goggen får vi låne ditt hus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noorgie Skrevet 21. september 2003 #12 Del Skrevet 21. september 2003 Hei, vi leier gjerne ut huset til nordmenn, som ønsker å prøve ut Arraials fantastiske strender. Er for tiden i USA, men er tilbake 3 okt. I mellomtiden kan jeg gjerne svare på spørsmål! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2003 #13 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hei' date=' vi leier gjerne ut huset til nordmenn, som ønsker å prøve ut Arraials fantastiske strender. Er for tiden i USA, men er tilbake 3 okt. I mellomtiden kan jeg gjerne svare på spørsmål! :D[/quote'] Hei, jeg har lovet min mann en reise til et romantisk og eksotisk sted. Kanskje Brasil er stedet? Hvor mye skal du ha i leie for huset ditt i 14 dager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noorgie Skrevet 6. oktober 2003 #14 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hei, jeg har lovet min mann en reise til et romantisk og eksotisk sted. Kanskje Brasil er stedet? Hvor mye skal du ha i leie for huset ditt i 14 dager? Hei! I høysesongen jul/nyttår, karnevalet i februar og i påsken tar vi 2000 reals (1 real BRL= 2.45 NOK pr 6.okt 03) for 2 uker. Resten av året tar vi 1400 reals for 2 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2003 #15 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hei! I høysesongen jul/nyttår, karnevalet i februar og i påsken tar vi 2000 reals (1 real BRL= 2.45 NOK pr 6.okt 03) for 2 uker. Resten av året tar vi 1400 reals for 2 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noorgie Skrevet 8. oktober 2003 #16 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hei! I høysesongen jul/nyttår, karnevalet i februar og i påsken tar vi 2000 reals (1 real BRL= 2.45 NOK pr 6.okt 03) for 2 uker. Resten av året tar vi 1400 reals for 2 uker. Hei! Tusen mange takk for svar - mannen er svært interessert! Neste spørsmål er; anbefaling på reiserute? Jeg ser at stedet ikke er så altfor alngt fra Rio, men jeg får ikke søkt på fly så lenge jeg ikke vet hva flyplassen heter. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liz Skrevet 12. oktober 2003 #17 Del Skrevet 12. oktober 2003 Jeg og min kjære var i Brasil på bryllupsreise nå i sommer. Vi var kun i nord, da det er vinter i Brasil når det er sommer her. Men i nord er det tropeklima, dvs. ca 30-40 grader hele året. Vi var først 5 dager i Manaus og Amazonas. Manaus var en temmelig shabby, men også koselig by. Var vel litt nervøs siden det var første stedet vi var, og vi hadde jo hørt så mye om kriminaliteten før vi dro ned, men det gikk helt fin, kom ikke ut for noen skumle episoder under oppholdet. Etter en natt i Manaus, dro vi ut på Amazonas med elvebåt. Vi bodde på båten i 3 dager og netter, sov i hengekøyer, og koste oss maksimalt. Vi var ute på flere turer med kanoen, på apesafari, krokodillejakt midt på natten, fikk besøk noen indianske familier, fiska piraya, bada med anacondaer.... og masse mer. Ikke noen luksus-standart, men vi klarte oss veldig bra. Så var det en natt til i Manaus, der vi bare slappet av, badet i tak-bassenget, og spiste på Churraskaria (det MÅ dere dra på). Så tok vi flyet videre til Fortaleza. En storby også på Nordkysten. Fine strender, store bølger (pass på å ikke bli tatt av tidevannet, det ble nemlig vi...). Vi shoppa masse, spesielt populært med skinn, spiste god mat, dro på utflukter og koste oss. Vi var i fortaleza i 12 dager, og så hadde vi en tur på 3 dager til en liten fiskelandsby som heter flexeiras. Lange strender og palmer! Hadde en dag i buggy-bil - anbefales - utrolig moro! Eneste som var litt kjipt, var malariatabletter - ble en smule dårlig i magen, så DO var et stort tema i noen dager. Ellers er det nesten ingen som snakker engelsk, i alle fall ikke i nord. Nesten ingen skjønner heller spansk, så man må lære seg noen fraser på portugisisk. Vanskelig når man skulle spise, vi endte opp med mange rare retter de første dagene..... En helt fantastisk ferie - skulle gjerne reist tilbake igjen! Vil du lese mer, eller se bilder, er det på hjemmesiden vår: http://privat.bluezone.no/bos (gå til bryllup, så enten ref. fra reisen, eller reisebilder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2004 #18 Del Skrevet 7. januar 2004 Hvilken tid på året er det billigst og hva er verdt å oppleve i Brasil? Landet er jo så ernormt stort. Er det noen som har bodd der nede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå