Gjest dobbelmoralist med iallfall litt Skrevet 10. februar 2009 #81 Del Skrevet 10. februar 2009 Les hele setningen og svar på det. Les det jeg kaller meg. Kan ikke de som spiser kjøtt si at de selv er idioter, men også kalle de med pelskåpe idioter?? Mvh dobbeltmoralist med iallfall litt moral. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 10. februar 2009 #82 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg sier ikke at man kan ikke kan spise kjøtt men ikke gå med pels, og man kan godt være prinsipielt imot pels men fortsatt gå i skinn... man kan forsåvidt godt være selverklært dobbeltmoralist også... Men om man er det, så dropp holier-than-thou-holdninga, det er DEN som blir for dum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dobbeltmoral Skrevet 10. februar 2009 #83 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg sier ikke at man kan ikke kan spise kjøtt men ikke gå med pels, og man kan godt være prinsipielt imot pels men fortsatt gå i skinn... man kan forsåvidt godt være selverklært dobbeltmoralist også... Men om man er det, så dropp holier-than-thou-holdninga, det er DEN som blir for dum. Hva er det som er holier-than-thou-holdning her? Tåler du ikke sterke meninger fra folk som ikke er 100% moralistiske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 12. februar 2009 #84 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg har et spørsmål... Til alle dere som sier at dere er imot pels, hva er skoene eller beltene deres laget av? Kan dere med hånden på hjerte si at ingen av dem er laget av skinn eller lær, at ingen av dem har lærsåler, eller hæltrekk i lær? Hvis du kan si at du ikke har det, så greit, da skal ikke jeg spør deg mer om det... Men til dere som faktisk har sko eller belter av skinn eller lær: Hva er det som gjør det mer legitimt å bruke dyrehuder når de er garvet slik at det ikke er hår igjen på dem? Er det mindre synd på dyrene da? Er det mindre synd på kua (som er et av materialene som er mye brukt i skoindustri) enn det det er på den "stakkars" minken? Blir ikke kyrna også "fostret" bare for huden sin skyld? Er det noe bedre å bruke dyrehuder uten pels, eller er det bare i mitt hode det skurrer...? Klem fra Tottelitt. Det er en liten forskjell. Kuer blir "først og fremst" drept for kjøttet, og dermed utnytter man bare mer av dyret. Kyrne blir dermed fostret for kjøttet, og såvidt meg bekjent (men om noen vet bedre, korriger meg gjerne!) lever de ikke i trange bur hele livet før de blir slaktet. Forskjellen er altså at mink osv. lever i forferdelige forhold hele livet, og blir drept KUN pga pelsen. Av rene forfengelighetsgrunner, fordi mennesker trenger ikke å ikle seg pels. Fuskepels kan være minst like fint. Kuene blir fostret opp som mat (om mennesker trenger kjøtt eller ikke kan taes i en annen diskusjon), og man utnytter som sagt bare mer av dyret med å lage sko, belter osv. av huden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 13. februar 2009 #85 Del Skrevet 13. februar 2009 Kyrne blir dermed fostret for kjøttet, og såvidt meg bekjent (men om noen vet bedre, korriger meg gjerne!) lever de ikke i trange bur hele livet før de blir slaktet. Den tiden de står i bås, så lever de i trange bur. Kyllinger og verpehøns lever i trange bur hele livet. Ellers kjøper jeg ikke konvensjonelt industrikjøtt og kjøper heller ikke lær og skinn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 14. februar 2009 #86 Del Skrevet 14. februar 2009 Den tiden de står i bås, så lever de i trange bur. Jeg vet dette kansje er en fryktelig dum kommentar, men når jeg står på t-banen lever jeg i trange omgivelser (helt umenneskelige i rushtia). Jeg lider ikke overlast fordeom. Jeg er for gode forhold for dyr, men det har alltid vært sånn at mennesket bruker ting fra dyr og naturen. Dyr dreper andre dyr på ganske bestiale måter, og det nytter ikke helt å si "vi vet bedre, så vi kan la være". I det store og det hele er det bedre å vise sin støtte til de som oppererer humant enn å boikotte alt, og det viktigste er å spare dyrene fra plaging og ikke minst den frykten som mange blir utsatt for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. februar 2009 #87 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg vet dette kansje er en fryktelig dum kommentar, men når jeg står på t-banen lever jeg i trange omgivelser (helt umenneskelige i rushtia). Jeg lider ikke overlast fordeom. Dette er for det første noe du gjør av eget valg, og er for det andre svært kortvarig i forhold til dyr som lever i bås eller bur hele - eller store deler av - livet. Jeg er for gode forhold for dyr, men det har alltid vært sånn at mennesket bruker ting fra dyr og naturen. Jeg ser heller ikke noe galt i å bruke ting fra dyr og naturen. Men nå misbruker vi begge deler. Dyr dreper andre dyr på ganske bestiale måter, og det nytter ikke helt å si "vi vet bedre, så vi kan la være". Hvorfor ikke? I det store og det hele er det bedre å vise sin støtte til de som oppererer humant enn å boikotte alt, og det viktigste er å spare dyrene fra plaging og ikke minst den frykten som mange blir utsatt for. Hvorvidt man viser sin støtte til de som opererer humant eller man velger å boikotte alt er vel opp til hver og en å avgjøre for seg selv, basert på egne verdier. I tillegg er det vel kanskje også ulike synspunkter på hva det vil si å operere humant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freezepop Skrevet 14. februar 2009 #88 Del Skrevet 14. februar 2009 Hvorvidt man viser sin støtte til de som opererer humant eller man velger å boikotte alt er vel opp til hver og en å avgjøre for seg selv, basert på egne verdier. Selvsagt, jeg prøver ikke å misjonere mine meninger her, det er generelt opp til hver og en å finne ut hvordan de stiller seg til pels, skinn, kjøtt og melkeprodukter, og hverken jeg, du eller noen andre kan bedrevitende si at det er galt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cine Skrevet 7. juni 2009 #89 Del Skrevet 7. juni 2009 kast den! både fordi at du går rundt i dyreplageri og fordi andre ser deg som en dyreplager når du går i pels. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 7. juni 2009 #90 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvis du i utgangspunktet er motstander, synes jeg du skal la være å gå med den. Ikke bare pga hva folk tenker om deg, men fordi hver eneste person som går med pels, er med på å legitimere det... Man kan ikke se på deg at pelsen er arvet, ikke kjøpt. Når det er sagt, vil jeg si: Gjør som du vil. Virkelig. Denne saken er det så delte meninger om, at det eneste du egentlig kan gjøre, er å finne ut hva du selv mener, og så handle etter det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 8. juni 2009 #91 Del Skrevet 8. juni 2009 Eg synest det er sløsing med ressurser å kaste fullt brukbare klede, uansett kva dei er laga av. Inga dyr kjem til å bli brakt attende til livet av at du kvittar deg med kåpa eller lar ho ligge i skapet. Får du pes frå nokon så kan du jo seie nett det. Eg har sjølv to (eller tre?) pelskåper liggande som eg har arva. Eg brukar dei ikkje fordi eg a) druknar i dei, og b) ser ut som ei fin frue frå Frogner, og det vil eg ikkje. Har berre ikkje funne nokon som eg kan forestille meg at kan bruke dei, men no skal eg jammen spørje litt rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 8. juni 2009 #92 Del Skrevet 8. juni 2009 Respektløst overfor dyrene som måtte bøte med livet å kaste den. Du har ikke kjøpt den, og sponser ikke pelsindustrien. Å utnytte mest mulig på slaktedyr, er jeg for. Kjøtt, hud, skinn og pels. Bein, brusk, sener og tenner. Og å prøve å unngå alle de tonnene med kjøtt som kastes fra avbestilte julebord, og fordi det går ut på dato. Ikke bry deg om mote. Mote er for lusers. Kle deg elegant i det du kler. - Det som fremhever DEG. Og bær det med stolthet. DET er forskjellen på å være en moteslave og en trendsetter. Husk at tre firedeler av "mote" er "mot"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 8. juni 2009 #93 Del Skrevet 8. juni 2009 Arvet en pelskåpe av min bestemor som er råstilig hvis jeg bruker et bredt belte i livet. Kåpen er ganske kort, rekker meg til hoftene. Fargen er mørk blålilla. Vet ikke åssen dyr... 1. Er det moderne med pels og bredt belte i livet? 2. Når bruker man sånt? 3. Jeg er dyrevenn og er i utgangspunktet i mot bruk av pels. Skal jeg droppe å bruke kåpen? Hva vil folk tenke om meg dersom jeg går i pels? 4. Kan jeg si at den er fake? 5. Har også noen nyere pelskager med silkebånd til å knyte rundt skuldrene. Noe jeg fikk for lenge siden i gave. Er det moderne? Takker for tips og råd! Hvis du er dyrevenn og i "utgangspunktet i mot bruk av pels" syns jeg du skal droppe å bruke den ja. Det virker litt rart å tale mot pels samtidig som man sprader rundt i en... For meg er pels er prinsippsak og jeg tenker at å bruke pels sender signaler om at pels er ok uansett om man har arvet kåpen eller kjøpt den ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå