Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #21 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg har tenkt litt på dette selv, da jeg etter hvert kommer til å arve en pelsjakke av min mor, en jakke hun er veldig glad i. Samtidig er jeg veldig imot pelsoppdrett. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg mener, men har foreløpig gjort meg disse tankene: - Pelsen er arvet, ingen dyr har dødd fordi jeg ville ha pels. - Pelsen er arvet av mamma, og derfor et plagg jeg forbinder med henne. - Ingen dyr vekkes til live om jeg kaster pelsen... - Det er kaninpels, altså fra dyr som brukes til mat, og ikke fra ren pelsoppdrett. Dette gjør det litt bedre i mine øyne, man utnytter hele dyret. - I motsetning til enkelte andre som har svart synes jeg pels er et nydelig materiale. Den er bare ikke verdt all lidelsen den skaper. Samtidig har jeg ikke lyst til å være med å legitimere pelsbransjen, og er ganske var for sinte blikk... Enig med deg. Det er et litt vanskelig valg, men hvis jeg på en eller annen måte var litt knyttet til jakken fordi en i den nærmeste familien har brukt den, så ville jeg beholdt den. Behold den du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LanaLane Skrevet 5. februar 2009 #22 Del Skrevet 5. februar 2009 Eller gjør som Peta gjør, spray en stor X på ryggen og gi den til en av de som ligger ute og fryser pga rusmisbruk etc. Jeg fikk spørsmål om jeg ville ha noen av de gamle minkkåpene til min farmor, men jeg takket nei. Synes rett og slett det er ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drua Skrevet 5. februar 2009 #23 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg hadde solgt den på finn.no hvis jeg ikke følte for å gå med den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #24 Del Skrevet 5. februar 2009 Kaste den!? Gosj så miljøvennlige og fanatiske vi var her inne da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #25 Del Skrevet 5. februar 2009 Kaste den!? Gosj så miljøvennlige og fanatiske vi var her inne da... Hva med å respektere andres valg såpass at man ikke stempler dem som fanatiske selv om man er uenig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #26 Del Skrevet 5. februar 2009 Hva med å respektere andres valg såpass at man ikke stempler dem som fanatiske selv om man er uenig? Eh, det ER rimelig fanatisk å kaste en flott pelskåpe. Hva med å gi bort eller selge kåpen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dyrevenn Skrevet 5. februar 2009 #27 Del Skrevet 5. februar 2009 Kaste den!? Gosj så miljøvennlige og fanatiske vi var her inne da... Hvordan være BÅDE miljøvennlig og dyrevennlig? Føler folk dømmer meg som en morder dersom jeg beholder kåpen. Men jeg har aldri drept noen og vil aldri støtte pelsindustrien ved å kjøpe pels. Synes det er galt å kaste pelsen. Er det så forbaska slemt å tenke sånn? Blir skikkelig forvirra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 5. februar 2009 #28 Del Skrevet 5. februar 2009 ja, hvis man gir bort eller selger kåpen til noen som ellers ville kjøpt en ny, så sparer man jo (i teorien i hvertfall) noen dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #29 Del Skrevet 5. februar 2009 Eh, det ER rimelig fanatisk å kaste en flott pelskåpe. Hva med å gi bort eller selge kåpen? For meg blir det feil å gi den bort eller selge den, fordi jeg dermed er med på å legitimere at kjøp, salg (og det å bære) en pelskåpe er ok. Det er helt greit at du er uenig, men synes du kan være det uten å stemple de som har andre meninger enn deg i denne saken for fanatiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #30 Del Skrevet 5. februar 2009 For meg blir det feil å gi den bort eller selge den, fordi jeg dermed er med på å legitimere at kjøp, salg (og det å bære) en pelskåpe er ok. Det er helt greit at du er uenig, men synes du kan være det uten å stemple de som har andre meninger enn deg i denne saken for fanatiske. Jeg mener det viser en fanatisk tankegang, er egoistisk og lite gjennomtenkt. Det er min mening, og jeg kaller det akkurat hva jeg vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #31 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg mener det viser en fanatisk tankegang, er egoistisk og lite gjennomtenkt. Det er min mening, og jeg kaller det akkurat hva jeg vil. Hvordan er en slik holdning egoistisk? Egoistisk betyr jo å tenke på seg selv eller sette seg selv først, mens jeg faktisk sette dyrenes lidelse i et langsiktig perspektiv først. Og lite gjennomtenkt er det ikke, jeg har faktisk tenkt nøye gjennom det og det er derfor jeg begrunne det slik jeg gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 5. februar 2009 #32 Del Skrevet 5. februar 2009 Eh, det ER rimelig fanatisk å kaste en flott pelskåpe. Hva med å gi bort eller selge kåpen? Helt enig med deg .. .blir helt sjokkert over holdninger til folk som i tillegg skal fremstå som miljøforkjempere tragikomisk, spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #33 Del Skrevet 5. februar 2009 Helt enig med deg .. .blir helt sjokkert over holdninger til folk som i tillegg skal fremstå som miljøforkjempere tragikomisk, spør du meg. Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #34 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvordan er en slik holdning egoistisk? Egoistisk betyr jo å tenke på seg selv eller sette seg selv først, mens jeg faktisk sette dyrenes lidelse i et langsiktig perspektiv først. Og lite gjennomtenkt er det ikke, jeg har faktisk tenkt nøye gjennom det og det er derfor jeg begrunne det slik jeg gjør. Det er egoistisk fordi man nettopp tenker hva som er best for seg selv og nekter andre å ta i bruk et fullt brukenes klesplagg, kun fordi det strider mot eget syn. Om det ikke er brukte pelskåper å oppdrive- så kjøper folk som har lyst på det selvsagt en ny kåpe! Derfor er det lite gjennomtenkt om man tror det sparer noe av dyrs lidelse ved å kvitte seg med et gammelt pelsplagg, det er heller tvert imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #35 Del Skrevet 5. februar 2009 Det er egoistisk fordi man nettopp tenker hva som er best for seg selv og nekter andre å ta i bruk et fullt brukenes klesplagg, kun fordi det strider mot eget syn. Om det ikke er brukte pelskåper å oppdrive- så kjøper folk som har lyst på det selvsagt en ny kåpe! Derfor er det lite gjennomtenkt om man tror det sparer noe av dyrs lidelse ved å kvitte seg med et gammelt pelsplagg, det er heller tvert imot. Det er en annen måte å se det på, nemlig at gjennom å selge det så legitimerer man kjøp og salg av pelskåper. Det betyr ikke at din måte å se det på er feil, men at man ser det fra to ulike perspektiv. Må man kun se det fra ditt perspektiv for ikke å være fanatisk, egoistisk og lite gjennomtenkt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #36 Del Skrevet 5. februar 2009 Det er en annen måte å se det på, nemlig at gjennom å selge det så legitimerer man kjøp og salg av pelskåper. Det betyr ikke at din måte å se det på er feil, men at man ser det fra to ulike perspektiv. Må man kun se det fra ditt perspektiv for ikke å være fanatisk, egoistisk og lite gjennomtenkt? Ser du gjentar deg selv om å ikke ville legitimere pelssalg. Vel, jeg ser ikke hvordan det hjelper dyrene om man ikke resirkulerer et pelsplagg. Hvordan ville det arte seg i et større perspektiv om folk kastet pelsplaggene sine istedenfor å la andre overta dem? Konsekvensen er jo at det blir laget enda flere pelsplagg, det er vel ikke meningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #37 Del Skrevet 5. februar 2009 Ser du gjentar deg selv om å ikke ville legitimere pelssalg. Vel, jeg ser ikke hvordan det hjelper dyrene om man ikke resirkulerer et pelsplagg. Hvordan ville det arte seg i et større perspektiv om folk kastet pelsplaggene sine istedenfor å la andre overta dem? Konsekvensen er jo at det blir laget enda flere pelsplagg, det er vel ikke meningen? Ikke nødvendigvis. Om man ser det langsiktig så kan det føre til at mindre folk kjøper pels i det hele tatt, fordi færre pelsplagg er i omløp og det er færre folk som går med dem. Om man selger en pelskåpe så er kåpen fortsatt i forbruksomløpet, og salget (evt. at man gir den til Fretex) signaliserer at det er greit at andre går med pels, men at man ikke ønsker å gå i det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #38 Del Skrevet 5. februar 2009 Ikke nødvendigvis. Om man ser det langsiktig så kan det føre til at mindre folk kjøper pels i det hele tatt, fordi færre pelsplagg er i omløp og det er færre folk som går med dem. Om man selger en pelskåpe så er kåpen fortsatt i forbruksomløpet, og salget (evt. at man gir den til Fretex) signaliserer at det er greit at andre går med pels, men at man ikke ønsker å gå i det selv. Folk kommer til å kjøpe og iføre seg pels uansett, sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #39 Del Skrevet 5. februar 2009 Folk kommer til å kjøpe og iføre seg pels uansett, sånn er det bare. "Sånn er det bare" er jo det beste argumentet som finnes. Ikke mye man kan stille opp mot sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #40 Del Skrevet 5. februar 2009 "Sånn er det bare" er jo det beste argumentet som finnes. Ikke mye man kan stille opp mot sånt. Det er ikke et argument, men snarere en beskrivelse av realiteten som tydeligvis er tung å ta innover seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå