Gjest Dyrevenn Skrevet 5. februar 2009 #1 Del Skrevet 5. februar 2009 Arvet en pelskåpe av min bestemor som er råstilig hvis jeg bruker et bredt belte i livet. Kåpen er ganske kort, rekker meg til hoftene. Fargen er mørk blålilla. Vet ikke åssen dyr... 1. Er det moderne med pels og bredt belte i livet? 2. Når bruker man sånt? 3. Jeg er dyrevenn og er i utgangspunktet i mot bruk av pels. Skal jeg droppe å bruke kåpen? Hva vil folk tenke om meg dersom jeg går i pels? 4. Kan jeg si at den er fake? 5. Har også noen nyere pelskager med silkebånd til å knyte rundt skuldrene. Noe jeg fikk for lenge siden i gave. Er det moderne? Takker for tips og råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #2 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg har bare en kommentar til punkt 3. Jeg synes du kan bruke pelskåpen. Det gagner vel ingen om du kaster den istedet. Jeg er i utgangspunktet motstander av pelsindustrien, men jeg tenker egentlig ikke noe spesielt når jeg ser folk med pels. Det får være deres sak, og det kan vel ofte også være vanskelig å se om det er ekte eller ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 5. februar 2009 #3 Del Skrevet 5. februar 2009 1. Er det moderne med pels og bredt belte i livet? Aner ikke, men det spiller vel ingen rolle? Er så kjedelig med alle som går uniformert fordi det er moderne. Liker du det - så bruk det. 2. Når bruker man sånt? Når det er minusgrader. Jeg synes pels passer både til fint og til hverdags. 3. Jeg er dyrevenn og er i utgangspunktet i mot bruk av pels. Skal jeg droppe å bruke kåpen? Hva vil folk tenke om meg dersom jeg går i pels? Blås nå i hva folk vil tenke om deg, hvis de vil dømme deg negativt fordi du bruker pels så er det ikke noe du kan få gjort med det. 4. Kan jeg si at den er fake? Nei, hvorfor juge? 5. Har også noen nyere pelskager med silkebånd til å knyte rundt skuldrene. Noe jeg fikk for lenge siden i gave. Er det moderne? Hakke peiling, men som før nevnt: gjør det noe? Bruk det du synes er fint og som du føler deg komfortabel med. Det er noe befriende og flott over mennesker som har sin egen stil og ikke går rundt som kopier av postordrekataloger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #4 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville kastet den, fordi jeg anser det å gå med pels som å være med på å legimitere at det er ok med pels. Men her må jo hver og en gjøre det som føles riktig i følge egen samvittighet og overbevisning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 5. februar 2009 #5 Del Skrevet 5. februar 2009 Helt enig med Tabris, jeg ville også kastet den. Foruten at jeg ikke vil være med på å legitimere pelsbruk synes jeg også at å kle seg i døde dyr ser forferdelig stygt ut. Men hver sin smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 5. februar 2009 #6 Del Skrevet 5. februar 2009 Helt enig med de to over meg her. I tillegg synes jeg pels er forferdelig stygt - uansett om det er moderne eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #7 Del Skrevet 5. februar 2009 Gjør det DU selv har lyst til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #8 Del Skrevet 5. februar 2009 IKKE KAST DEN! Bruk den, eller gi den til Fretex eller Frelsesarmeen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 5. februar 2009 #9 Del Skrevet 5. februar 2009 hvis du er pelsmotstander, så skjønner jeg ikke hvordan du overhodet vurderer å gå med kåpen. Hva andre vil synes? Si at den er fake? Trodde du var pelsmotstander for dyrenes skyld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jah Skrevet 5. februar 2009 #10 Del Skrevet 5. februar 2009 hvis du er pelsmotstander, så skjønner jeg ikke hvordan du overhodet vurderer å gå med kåpen. Hva andre vil synes? Si at den er fake? Trodde du var pelsmotstander for dyrenes skyld! Kunne rett og slett ikke vært mer enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #11 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville gitt den til frelsesarmeen/fretex. Har en mor som har ca 5 pels (og kjøper nye når hun føler for det...), min søster arver tilstadighet, jeg sier alltid neitakk, da jeg ikke har ønske om å gå med pels. Liker ikke at man holder dyr fanget bare for pelsen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #12 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg har tenkt litt på dette selv, da jeg etter hvert kommer til å arve en pelsjakke av min mor, en jakke hun er veldig glad i. Samtidig er jeg veldig imot pelsoppdrett. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg mener, men har foreløpig gjort meg disse tankene: - Pelsen er arvet, ingen dyr har dødd fordi jeg ville ha pels. - Pelsen er arvet av mamma, og derfor et plagg jeg forbinder med henne. - Ingen dyr vekkes til live om jeg kaster pelsen... - Det er kaninpels, altså fra dyr som brukes til mat, og ikke fra ren pelsoppdrett. Dette gjør det litt bedre i mine øyne, man utnytter hele dyret. - I motsetning til enkelte andre som har svart synes jeg pels er et nydelig materiale. Den er bare ikke verdt all lidelsen den skaper. Samtidig har jeg ikke lyst til å være med å legitimere pelsbransjen, og er ganske var for sinte blikk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kate_* Skrevet 5. februar 2009 #13 Del Skrevet 5. februar 2009 Kall meg gjerne dobbeltmoralsk, men når jeg arver ting, så syns jeg det er annerledes, og å kaste en pelskåpe ville jeg aldri funnet på. Hvorvidt det er moderne eller ikke aner jeg ikke, og det bryr meg ikke så lenge det er noe jeg liker selv. MEN, at folk bryr seg, det er godt mulig. Jeg ble utskjelt på åpen gate i Oslo, da jeg gikk med pels. Tenk på de stakkars dyrene, skrek kvinnfolket til meg, Tenk på lidelsene! Sist jeg hørte, svarte jeg tørt, så opplevde ikke nylon smerte eller lidelse. (ja, jeg gikk med fake, og det er det jeg har selv, ville aldri kjøpt pels, men arvet, og hadde jeg hatt et forhold til den jeg arvet av ville jeg muligens tenkt annerledes...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 5. februar 2009 #14 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville aldri ha tatt i mot kåpen en gang.. Pelsindustrien er ondskapsfull og grusom! Tenk på hvor mange stakkars søte dyr som har blitt drept for den kåpen da.. Det er sikkert ikke få! Om du ikke vil kaste den fordi du har arvet den, så vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort med den.. Går det an å "resirkulere" på en eller annen måte? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dyrevenn Skrevet 5. februar 2009 #15 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg har tenkt litt på dette selv, da jeg etter hvert kommer til å arve en pelsjakke av min mor, en jakke hun er veldig glad i. Samtidig er jeg veldig imot pelsoppdrett. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg mener, men har foreløpig gjort meg disse tankene: - Pelsen er arvet, ingen dyr har dødd fordi jeg ville ha pels. - Pelsen er arvet av mamma, og derfor et plagg jeg forbinder med henne. - Ingen dyr vekkes til live om jeg kaster pelsen... - Det er kaninpels, altså fra dyr som brukes til mat, og ikke fra ren pelsoppdrett. Dette gjør det litt bedre i mine øyne, man utnytter hele dyret. - I motsetning til enkelte andre som har svart synes jeg pels er et nydelig materiale. Den er bare ikke verdt all lidelsen den skaper. Samtidig har jeg ikke lyst til å være med å legitimere pelsbransjen, og er ganske var for sinte blikk... Takk for ditt innlegg! Føler det veldig likt som deg. Var ikke meningen å fokusere så mye på mote, men siden det er et moteforum tenkte jeg det var greit å få tilbakemeldinger på dét og. Det jeg ville ha svar på var om det er ok å bruke pels dersom man arver. Har ikke fått meg selv til å bruke den siden jeg aldri har kjøpt pels før og er veldig i mot pelsoppdrett. Men så er det et godt og kjært minne fra min bestemor. Den ser pen ut. Men stakkars dyr. Kaste den vil jeg uansett ikke gjøre. Det blir eventuelt fretex eller at den blir hengende i kottet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megana Skrevet 5. februar 2009 #16 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvorfor ikke selge den og gi pengene til "pels-motkjempere" eller noe slikt? (Eller dyrebeskyttelsen, enkelt og greit) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dyrevenn Skrevet 5. februar 2009 #17 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville aldri ha tatt i mot kåpen en gang.. Pelsindustrien er ondskapsfull og grusom! Tenk på hvor mange stakkars søte dyr som har blitt drept for den kåpen da.. Det er sikkert ikke få! Om du ikke vil kaste den fordi du har arvet den, så vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort med den.. Går det an å "resirkulere" på en eller annen måte? :klø: Pelskåpen er like mye pels dersom man resirkulerer. Går selvfølgelig an å få sydd den om eller laget noe annet av den. Men det er like mye pels for det... Spørsmålet er om det er ok å bruke en arvet pels dersom man hater pelsindustrien. Jeg blir seriøst ikke enig med meg selv her... Flott med mange tilbakemeldinger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ting Skrevet 5. februar 2009 #18 Del Skrevet 5. februar 2009 selg den på finn. Kan få en god slump med penger for en sånn kåpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dyrevenn Skrevet 5. februar 2009 #19 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvorfor ikke selge den og gi pengene til "pels-motkjempere" eller noe slikt? (Eller dyrebeskyttelsen, enkelt og greit) Det var lurt! Beste tilbakemeldingen til nå! Men er det noen som kjøper pels da? Er ikke de fleste i mot? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #20 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville aldri ha tatt i mot kåpen en gang.. Pelsindustrien er ondskapsfull og grusom! Tenk på hvor mange stakkars søte dyr som har blitt drept for den kåpen da.. Det er sikkert ikke få! Om du ikke vil kaste den fordi du har arvet den, så vet jeg ikke hva jeg ville ha gjort med den.. Går det an å "resirkulere" på en eller annen måte? :klø: Jeg har ærlig talt aldri skjønt hva f... det har med saken å gjøre at dyra er søte. Lider de mindre om de er stygge, eller gjør det bare ikke så mye? (Jeg er hun som kommer til å arve pels.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå