Gå til innhold

Sionas dager


Siona

Anbefalte innlegg

Ny bok!

Det er kjekt å ha et sted å skrive litt i ny og ne, så da ble det ny dagbok på meg.

Ved siden av meg på gulvet ligger verdens søteste lillesøster og leker med lekene til storesøster. Hun må benytte muligheten nå, før storesøster kommer hjem fra barnehagen ;) Har vært på 7 mnd kontroll med henne idag. Har blitt stor jente - 70 cm og 8,7 kg.

Men nå har hun oppdaget at jeg ligger her og skriver, og da kommer hun i turbofart over gulvet. Av alle de hundre lekene som er her i stua, er det merkelig nok macen min som er den aller gjeveste. På en god andreplass kommer mobiltelefonen min :ler:

Endret av Siona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skjønner at man er småbarnsmor når man begynner å tenke på å legge seg allerede kl. 20 :ler:

Lillesøster sov som en stein hele natten gjennom, helt til hun ble 5 måneder. De siste to månedene har hun våknet omtrent en gang i timen hele natten, og er klar for å stå opp kl 04. Det tar på i lengden! Etter halvannen måneds prøving har vi endelig fått henne til å spise grøt. De hyppige våkningene har roet seg litt etter dette, men hun er fremdeles lys våken i 4-tiden hver morgen. Aner virkelig ikke hvordan vi skal få henne til å sove lenger. Hun er ingen stor dagsover heller. På en gjennomsnittlig dag (som altså varer fra 04-19) sover hun en drøy time, fordelt på to-tre økter. Men det varierer endel da. Idag hadde hun en god dag, og sov nesten to timer (fordelt på fire økter). Igår var derimot en dårlig dag, med bare 30 minutter søvn totalt.

Har laget en streng søvn- og måltidsplan for henne nå, som jeg skal forsøke å følge slavisk de neste to ukene. Kanskje veldig faste rutiner kan hjelpe? Håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom for første gang. Her må jeg følge med ser jeg, vi har jevngamle jenter. Jeg har ei lita ei som blir 8 mnd. om noen dager :babyjente: Er gøy å følge med på den rivende utviklingen som skjer om dagen :sjenert:

Huff, er ikke noe gøy når hun ikke sover når det er natt liksom. Har selv ei tøtta som er våken kl. 6 hver morgen, da er det liksom mer morgen da, men man er jo kjempetrøtt likevel.

Ha en fin kveld videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jekka! Hyggelig med besøk :)

Ja, det er en spennede å følge med i utviklingen, synes det skjer nye ting nesten hver eneste dag. Lillesøster har blitt en skikkelig reser de siste ukene, og er så søt når hun åler seg bortover gulvet som en liten larve :ler: Akkurat nå har hun tre tenner på gang samtidig, så hun gnager på alt hun kommer over. Har faktisk flere blåmerker på skulderen etter gnagingen hennes. Har måttet slutte å bruke singlet ;)

Nå har jeg meldt meg på en jentetur i april. Da er lillesøster i underkant av 10 mnd. Satser på at det går greit å være borte fra henne en helg da. Vi er 15 jenter som skal på spa - vil ikke gå glipp av det. :hoppe: Det som frister nesten aller mest med hele turen er to deilige netter uten forstyrrelser på eget rom. Gjett om jeg skal soooove ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for koselig besøk i boka mi :)

Spa - ååååh høres deilig ut, med stor D! Du har fortjent en helg hvor du kan bare sove og tenke på deg selv! :hoppe:

Spennende med tenner, ikke riktig såå spennende med tygging og spising på alt de kommer over. Kjenner til det her.

Ha en fortsatt fin onsdag! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Jekka og Imli :vinke:

Nå har jeg akkurat vært hos tannlegen, og det viser seg at jeg må trekke en visdomstann :sur: Jeg er en skikkelig pyse når det gjelder sånt. Har ikke fått time før i mars, så jeg har en hel måned å grue meg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, denne sovingen til lillesøster blir vel ikke akkurat bedre. I natt var hun våken hver halve time omtrent til kl 01. Så sov hun fredelig til kl 03.30. Da startet dagen :Gjesp: Det blir litt for lite søvn på oss andre når hun holder på sånn...

Vi har fått litt mer struktur på dagene våre etter at jeg laget en søvn- og måltidsplan for henne, men det viser seg nærmest umulig å følge den så slavisk som jeg opprinnelig så for meg. Det er veldig få dager hvor det ikke er et eller annet som forstyrrer planen. Denne uken har jeg hatt både legetime og tannlegetime. Igår var storesøster hjemme fra barnehagen, og fredag er vaskehjelpdag. Mer skal det ikke til for å forstyrre sovingen hennes. Jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre for å endre på døgnrytmen hennes nå. Men det er jo en grense for hvor lenge man orker å sove 4 timer i døgnet.

Dette utvikler seg visst til å bli en klagedagbok ;) Det er lett å fokusere litt for mye på det negative. Lillesøster er jo egentlig verdens skjønneste baby (selvsagt ;)). Hun er stort sett veldig blid og fornøyd, og utrolig kosete. Vi har veldig fine dager sammen hjemme nå. Storesøster er også inne i en veldig morsom periode. Hun fylte 2 år for etpar uker siden, og er vår egen lille Arne Scheie som kommenterer absolutt alt som skjer her i huset. Hun snakker kontinuerlig fra hun står opp til hun sovner om kvelden, og det er så mye energi i den lille kroppen at jeg blir rent sliten av å se på. Idag da hun sto opp sa hun: "Du er bestevennen min, mamma, og du har så lyst til å kose meg." :ler:

Søte jenta mi :hjerter_rundt:

Endret av Siona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært nok en dårlig natt - lillesøster ville ikke sove mer da klokken ble 02 :Gjesp: Vi sover litt på skift, Sionamannen og jeg, men det blir allikevel ikke så mye søvn på oss. Lillesøster har virket veldig pjusk idag. Trodde først det var tennene som plaget henne. Hun fikk tann nr. 4 og 5 for etpar dager siden, og enda en er på vei gjennom nå. Men nå målte jeg tempen hennes til 39. Så da er det nok noe annet også som plager henne. Stakkars lille.

Foreldrene mine har akkurat hentet storesøster. Hun skal være hos dem til imorgen. Deilig med litt avlastning! Og hun er jo helt i fyr og flamme når hun får være med dit. Kommer seg ikke fort nok ut av døra her. Det er ikke snakk om å savne mamma og pappa nei :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Sisu! :)

Veldig dårlig natt for lillesøster i natt også, men jeg fikk ligge helt til 07:15! Riktignok med hundre amminger i løpet av natten, men allikevel deilig! Nå er det Sionamannens tur til å sove. Han er flinkere til å sove på dagen enn det jeg er, så da blir det ofte slik at han tar en økt på natten, og legger seg igjen når jeg står opp. Lillesøster virker litt piggere idag. Bare 38 i feber. Hun var virkelig helt slått ut utover kvelden igår stakkars.

Jeg fikk valentinspresang igår også :) Det hadde jeg vel ikke helt forventet. Fikk en flott bukett med røde roser, og en pakke med diverse kremer fra et parfymeri. Snille mannen min :rødme:

Storesøster skal visst ut og ake med besteforeldrene idag. Det er deilig at de passer henne litt og finner på ting med henne. Når vi sover så lite på natten (og ofte sover på skift utover dagen), har vi ikke så mye tid og overskudd til å ta henne med på ting, og det har jeg litt dårlig samvittighet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillesøster er feberfri, og har faktisk sovet helt til 5 de siste dagene. :overrasket:

Hun våkner fremdeles omtrent hver time hele natten, men det går ihvertfall i riktig retning. Kan hende hun begynner å sove i litt lengre perioder sammenhengende når hun begynner å spise litt mer igjen. Hun var oppe i to halve porsjoner med grøt om dagen en periode, men så dabbet det av litt, og nå har hun ikke spist noenting de siste 4-5 dagene. Ammingen går fint heldigvis, men hun trenger vel litt mer enn det nå som hun nærmer seg 8 mnd.

Igår hadde Sionamannen bursdag, så det var besøk og masse kaker. Men nå må jeg snart begynne å skjerpe meg litt. Blir altfor mye kaker og sjokolade nå for tiden :sjenert:

Idag har lillesøster og jeg ingen planer annet enn at det må ryddes litt her og der. Kommodene til begge jentene er fulle av klær de har vokst fra, som må ryddes bort. I tillegg må jeg ta en titt gjennom storesøsters gamle klær for å se om det noe som passer til lillesøster nå. Jeg har vel ikke vært så flink til det i det siste, og ender stort sett opp med å kjøpe nye klær til lillesøster, selvom vi har mange pappesker fulle av nesten ubrukte klær etter storesøster på loftet. Det er jo bare dumt!

Endret av Siona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på idag at permisjonen min antakelig går mot slutten snart. Og det viser seg at jeg bare har to uker igjen! Har aldri regnet ut eksakt når den tar slutt fordi jeg uansett planla å supplere med ulønnet permisjon. Men bra jeg regnet ut idag, for jeg har jo egentlig ikke fortalt arbeidsgiver hvor lenge jeg har planer om å være borte :fnise: I tillegg har jeg fått ny sjef siden sist, så det gir vel et bra førsteinntrykk at jeg ber om permisjon i noen måneder ekstra bare to uker før jeg skulle vært tilbake ;) Sendte bare en epost jeg, og venter spent på svaret.

Jeg vet ikke helt hvor lenge jeg vil ha permisjon, men heller litt mot å være hjemme til midten av august. Det er vel best å la lillesøster begynne i barnehage etter sommeren. Dumt å ta innkjøringen rett før sommeren, for da må vi vel bare gjennom samme prosedyren enda en gang når sommerferien er over. I tillegg er det jo veldig deilig å ha hele sommeren fri...

Endret av Siona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag sov lillesøster helt til 05:50! :overrasket:

Hun ble lagt 18:30, og våknet en gang i 22-tiden, og en gang i 01-tiden. Begge gangene klarte Sionamannen å roe henne uten at hun fikk mat. Deretter sov hun helt til 04. Da ammet jeg henne, og hun sov videre igjen til 05.50. Dette er beste natta vi har hatt på mange måneder! Krysser fingrene for at det går mot bedre tider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, nå skjønner jeg ingenting. :klø: Jeg har jo ikke oppdaget den nye dagboken din! Og det selv om du har link i signaturen din!

Men jeg er glad for at du har begynt på ny dagbok! :hoppe:

Jeg kommer selvsagt til å fortsette med å følge med deg videre :klemmer:

Det høres ut som nettene går bra! Håper det fortsetter sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jekka og Sandra :)

Vi var kanskje litt tidlig ute med å friskmelde sovingen til lillesøster. I natt var hun våken fra 24-03 og sov i 15-minutters økter fra 04-06. Så var det slutt. Jeg skjønner ikke at hun orker det selv, hun må da bli veldig trøtt! Får ikke i henne noe grøt heller. Stort sett kniper hun munnen sammen, og snur seg bort. Dersom jeg klarer å snike en skje inn i munnen hennes, bare brekker hun seg og så kommer det ut igjen. Nå er det over en uke siden jeg har fått i henne noe annet enn morsmelk...

Diskuterte permisjon med Sionamannen igår og vi bestemte oss for at jeg tar fri frem til august, og begynner å jobbe enten 60% eller 80% (må forhøre meg litt på jobben først om hva som passer for dem). Sionamannen tar permisjon 50% i juni (jobber halve uker), så da får jeg masse tid til å gjøre hva jeg vil egentlig de dagene han er hjemme. I hele juli har vi ferie alle sammen, og så tar han resten av permisjonen sin i begynnelsen av august, slik at lillesøster kan få en veldig snill innkjøring i barnehagen. Tror det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...