Gjest Lea Skrevet 3. juli 2003 #21 Del Skrevet 3. juli 2003 Er forsiktlig med salt uansett jeg! En liten klype da kanskje? OG forresten! Jeg har både kremfløte og matfløte. Spiller det noen rolle hvilken jeg bruker? Hvis jeg KAN så bruker jeg matfløte og lager dessert av kremfløten nemlig. Sjokolademousse kanskje? *sikler* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. juli 2003 #22 Del Skrevet 3. juli 2003 Jeg pleier å bruke lettmelk, så matfløte går helt sikkert greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. juli 2003 #23 Del Skrevet 3. juli 2003 Takk igjen. I Tusenfryds oppskrift står det nemlig kremfløte. Men eggestand er vel eggeastand. Dette går så bra så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 3. juli 2003 #24 Del Skrevet 3. juli 2003 Tusenfryd bruker alltid fløte og smør der det står melk og margarin. Smør i bunnen gir en nyyyyyydelig smak.... og fløte "metter" fyllet litt mer - synes jeg. Bunnen er enklere enn å koke egg, Lea, og jeg synes den er bedre enn "bare tilsett vann". Og dette går så bra. Vanligste feil er å glemme å forsteke bunnen (for det er litt uvant) - steke selve quichen på for varmt slik at den blir blaut inni og svidd oppå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. juli 2003 #25 Del Skrevet 3. juli 2003 OK, men matfløte burde jo bli bra da. Jeg prøver meg på bunnen fra grunnen jeg . Og ser jeg at det går galt, så graver jeg frem pakka med ferdig mix. Har ikke vanlig smør heller, så det får bli margarin. Jeg spiser nemlig ikke smør på skiva jeg og sambo bruker et eller annet lett-smør. Kanskje jeg må på Rimi i morra likevel og da skal jeg tenke på det. Og jeg skal husk å forsteke bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 4. juli 2003 #26 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg lager alltid quiche i springform. Det går veldig fint. Dessuten bruker jeg butterdeig som bunn: Kjevle ut, og kle formen med deigen. La overskytende deig bli hengende over kanten på formen. Prikk deigen med en gaffel og blindbak (legg et bakepapir oppi formen og fyll med tørkede erter, ris el. Stek noen min. på 200*. Ta ut ertene og stek et par min. til. Som fyll bruker jeg som regel: -blanding av fersk laks og røkelaks sammen med frisk spinat og mye vårløk. -Skinke, broccoli, vårløk, tomater, ost etc... Kesam er fint å bruke i eggestanden. Dessuten er jeg enig med Tusenfryd at fløte fremfor melk gir en fyldigere eggestand, og etter min mening en bedre quiche. En blanding av fløte og melk, evt. melk og kesam blir bra. Et bra "triks" for å få god smak er å bruke litt blåmuggost i eggestanden. Ikke så mye at du kan smake osten tydelig, men LITT hever faktisk smaken på quichen mange hakk (triks som også gjelder for den hvite sausen i lasagna) Smak på eggestanden før du heller den i formen, så er du sikker på at du har nok krydder. En ørliten klype med chili/kayennepepper gjør seg også godt (ikke så mye at det blir sterkt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. juli 2003 #27 Del Skrevet 4. juli 2003 Nå står paideigen i kjøleskapet. Og i den forbindelse dukket det opp flere spørsmål: Skal jeg smøre forma på noen måte? (er jo egentlig nok fett i deigen da) Må jeg ha erter/makarini i paiskallet under forsteking? Skal bunnen avkjøles helt før eggestanden fylles oppi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. juli 2003 #28 Del Skrevet 4. juli 2003 Skal jeg smøre forma på noen måte? (er jo egentlig nok fett i deigen da) Jeg gnir alltid litt olje eller smør i. Må jeg ha erter/makarini i paiskallet under forsteking? Hvis makarINIen er kokt, trenger du ikke det, da blander du bare alt fyllet i eggestanden. Skal bunnen avkjøles helt før eggestanden fylles oppi? Nei, men den skal ikke være varm heller. Lunken gjør ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. juli 2003 #29 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg skal ikke ha makarINI i fyllet. Men har lest er sted at man bruiker tørre erter eller ukokt makaRINI for å holde ting på plass når bunnen forstekes! OK da.. jeg gjorde en feil.. det skulle være MAKARONI! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. juli 2003 #30 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg skal ikke ha makarINI i fyllet. Men har lest er sted at man bruiker tørre erter eller ukokt makaRINI for å holde ting på plass når bunnen forstekes! OK da.. jeg gjorde en feil.. det skulle være MAKARONI! Jeg gjettet ikke at det var makaroni du mente... jeg trodde det var ... neida - tull tilside. Jeg skjønte ikke det med erter og sånn munder forsteking jeg. Aldri hørt om. Ikke brukt og er veldig nysgjerrig på hvorfor. *vil lære noe nytt i dag* Uansett kan det kan være lurt å hulle litt med gaffel så det ikke blir bobler i deigen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 4. juli 2003 #31 Del Skrevet 4. juli 2003 OK, leksjon om blindbaking kommer her ;-): -Blindbaking brukes for "holde" deigen på plass i formen. Dette gjelder spesielt for butterdeig, som blåser seg veldig opp under steking. Man legger da papir eller alufolie oppi formen, og fyller på med noe tungt(ris, erter, tørr makaroni e.l.) På den måten holder paiskallet fasongen mye bedre under steking. Mange deiger (inkl.mørdeig) "kryper" gjerne under steking. Blindbakingen hjelper til å holde deigen på plass, og den sveller heller ikke så mye. Når det gjelder både mørdeig og butterdeig hjelper det å sette den i kjøleskapet (eller fryseren) en stund etter at den er lagt i formen. Da holder den også bedre på fasongen. Hvis man i tillegg blindbaker, blir det perfekt :-) Paiskallet blir passe tynt (forutsatt at man har kjevlet ut skikkelig da ) og følger fasongen på formen perfekt!! Det kan være lurt å la deigen få noen få minutter i ovnen UTEN blindbaking etterpå, ettersom det kan bli tett og litt fuktig under papiret. Det høres kanskje omstendelig ut, men det er det faktisk ikke ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. juli 2003 #32 Del Skrevet 4. juli 2003 For seint å blindbake nå. Bunnen står i ovnen. Vi får håpe at den holder seg på plass da.. ellers må jeg frem med maizena-pakken . Har blandet fløte, egg, tynne vårløk, ringer og hakket basilikum og annet krydder i en bolle. Så kan det stå og trekke litt. Skinken er hakket og alt er under kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. juli 2003 #33 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg har aldri "blindbakt" mine paibunner og det har heller aldri vært noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 4. juli 2003 #34 Del Skrevet 4. juli 2003 Jeg har aldri "blindbakt" mine paibunner og det har heller aldri vært noe problem. *fornøyd med å ha lært noe nytt* Men jeg synes nå det er enklere og dytte en gaffel en 10-20 ganger for å hulle litt jeg, da. Jeg har aldri hatt noe problem med å holde ting på plass jeg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. juli 2003 #35 Del Skrevet 4. juli 2003 Huller med gaffel lager jeg også, men har egentlig ikke merket den helt store forskjellen de gangene jeg har glemt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 4. juli 2003 #36 Del Skrevet 4. juli 2003 Godt at dere klarer dere fint uten blindbaking, jenter :-) ...det gjør som regel jeg også. Jeg blindbaker stort sett bare når jeg bruker butterdeig som bunn. Prøv å steke den uten blindbaking, med bare litt "prikking" så skjønner dere poenget ;-) Det beste tipset for mørdeig er faktisk bare å fryse deigen i formen før steking. Ofte synes jeg nemlig at folk lager paibunnen for tykk. Spesielt i "hjørnene" :-? Er deigen kjøleskapskald når man kjevler den ut, og deretter settes i fryseren, er det lettere å få til en tynn og lekker bunn. Blindbaking er faktisk supert (og nødvendig) til sitt bruk. Det er jo ikke heeeelt uten grunn at proffene har sine triks ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. juli 2003 #37 Del Skrevet 4. juli 2003 Bunnen min ble helt fin den. Kanskje litt i tykkeste laget, men pyttsan. Gjorde så godt jeg kunne jeg. Nå står hele paien i ovnen og ser veldig fin ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. juli 2003 #38 Del Skrevet 4. juli 2003 Shit.. nå hadde jeg litt panikk her altså! Etter 20 minutter i ovenen sjekket jeg og eggestanden var helt løs ennå. Men jeg har latt den stå litt lenger nå og det ser ut som om alt er i orden. Har rotet litt rundt med en kniv også. Håper bare at den er ferdig før jeg må ned og hente gjester på stasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå