Gå til innhold

Smak & Behag

Anbefalte innlegg

Skrevet
De som virkelig kan interiør har evnen til å dra med seg ting gjennom et helt liv og få det til å funke med nye ting fra forskjellige epoker, ja tiår. Har du et hjem hvor det ikke eksisterer et møbel som er over 5 år gammelt så er du bare en som så gjerne vil være flink og kunne noe om interiør, men sjel, ja sjel får du aldri.

Sant nok, men så må man huske på at det tar lang tid å samle seg opp møbler fra forskjellige "epoker". Det er ganske naturlig at et nyetablert par har et litt kjedelig hus, med alt i samme stil. Det får da være grenser for hvor mye tid og energi man skal bruke på å finne møbler fra forskjellige epoker som passer sammen.

Ser det jo hos mine foreldre, og generelt mange godt voksne. Da de var unge og nyetablerte var huset ganske kjedelig og tomt med alt i samme stil, nå nesten 40 år etter er det et fint kaos av alt mulig rart. Mange her syns sikkert det er grusomt stygt, andre igjen kjempefint, men det reflekterer i hvertfall et liv de har levd, og er et resultat av nettopp livet de har levd, og ikke utallige turer på ikea eller dyre designhus.

Og det er nå sånn jeg liker det. At folk har opparbeidet seg sin egen stil opp gjennom livet, og ikke fult reglene manisk. Hva så om det er et stygt furumøbel i en krok eller en grusom vifte i taket?

Så når jeg kommer hjem til nyetablerte hjem med en "steril" stil reagerer jeg ikke på det - om 20 år har de det sikkert ganske annerledes, og forhåpentligvis trives de i det selv...:)

Skrevet
Jeg synes ikke det ser kjedelig ut at alt er i samme stil, liker å ha det litt minimalistisk og synes "less is more". En annen fordel med billige møbler er at jeg antakeligvis er lei mye av det om noen år, og da er det greit å kunne kvitte seg med det uten dårlig samvittighet.

Jeg synes jeg har "less is more" selv om møblene er forskjellige stiler og epoker, så det går an selv om ikke alt er kjøpt samtidig.

Når du skriver dette med å kvitte seg med møbler - det er nettopp dette jeg håper å unngå. Jeg synes ikke noe om denne bruk-og-kast-holdningen. I stedet ønsker jeg varige møbler som jeg kan ha helt til de er så slitte at de må skiftes ut. Og når man skal ha varige møbler, blir man ofte nødt til å bruke litt mer penger og kjøpe inn litt eller litt.

Skrevet
Sant nok, men så må man huske på at det tar lang tid å samle seg opp møbler fra forskjellige "epoker". Det er ganske naturlig at et nyetablert par har et litt kjedelig hus, med alt i samme stil. Det får da være grenser for hvor mye tid og energi man skal bruke på å finne møbler fra forskjellige epoker som passer sammen.

Jeg er ikke veldig enig i dette iallefall. :)

Er man stilsikker, så synes det veldig godt...uansett hvor billige møbler man har skaffet seg...og uansett hvor man er i etableringsfasen.

Men det har med interesse å gjøre....og har man interesse (og er stilsikker) så ønsker man faktisk å bruke tid på dette. Jeg har full respekt for at mange prioriterer helt annerledes, men da blir hjemmene preget av det....ikke noe negativt i det.

(MEN man finner ikke stilsikre møbler på Jysk. :) )

Skrevet
Og når man skal ha varige møbler, blir man ofte nødt til å bruke litt mer penger og kjøpe inn litt eller litt.

Helt enig med deg. Det er kvalitetsmøblene som varer...og det er de man kan kombinere.

Plastbelagte finermøbler fra Jysk kommer i en helt annen kategori.

Skrevet
Jeg gjorde det. Nå har jeg ikke kjøpt så veldig dyre møbler da, men heller billige møbler som passer sammen, enn dyre ting som kræsjer helt med resten her. Jeg synes ikke det ser kjedelig ut at alt er i samme stil, liker å ha det litt minimalistisk og synes "less is more". En annen fordel med billige møbler er at jeg antakeligvis er lei mye av det om noen år, og da er det greit å kunne kvitte seg med det uten dårlig samvittighet.

Jeg er helt med på den:)

Alle møblene vi har matcher veldig fint. Mye av det kjøpte vi nå i januar. Noe av det styggeste jeg ser er folk som har gamle blomstermønstrede sofaer, furubord, brun stor seksjon, masse familiebilder på veggen, alle i forskjellige rammer osv.osv. Ingenting henger sammen og alt ser bare rotete ut.

Skrevet

Jeg er helt enig med Ciara. Jeg synes ikke noe om en slik bruk-og-kast-holdning selv, hvor man skifter ut store deler av stua med jevne mellomrom fordi man har "gått lei" av det man har.

Jeg vil over tid ha en mer klassisk stil, både fordi jeg synes det er vakkert, det er slitesterkt og det holder lenge. Så går jeg ikke lei det. Men som Ciara også sier, så må det kjøpes inn gradvis, siden jeg ikke har råd til å kjøpe så mye av riktig bra kvalitet enda - i hvertfall ikke som student.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg synes jeg har "less is more" selv om møblene er forskjellige stiler og epoker, så det går an selv om ikke alt er kjøpt samtidig.

Når du skriver dette med å kvitte seg med møbler - det er nettopp dette jeg håper å unngå. Jeg synes ikke noe om denne bruk-og-kast-holdningen. I stedet ønsker jeg varige møbler som jeg kan ha helt til de er så slitte at de må skiftes ut. Og når man skal ha varige møbler, blir man ofte nødt til å bruke litt mer penger og kjøpe inn litt eller litt.

Det er klart det går ann, men jeg liker at alt går i ett, og at det ser upersonlig ut. Jeg kunne godt ha kjøpt dyre møbler nå, men siden jeg vet at jeg ofte skifter smak gidder jeg ikke å bruke 50 000 kr på en sofa i dag som jeg synes er grusom om 10 år.

Skrevet

Jeg gidder heller ikke bruke 30.000 på en sofa. Om 7 år kommer jeg til å synes den er råstygg, og da er det lite vits å ha en sofa som holder seg like fin i 20 år :sjenert:

Skrevet
Volvo stasjonsvogn.

Jeg har ingenting i mot Volvo jeg altså, men som et interiørelement må jeg si meg enig :fnise: Volvo stasjonsvogn i stua MÅ jo alle være enig i at er feil.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg har ingenting i mot Volvo jeg altså, men som et interiørelement må jeg si meg enig :fnise: Volvo stasjonsvogn i stua MÅ jo alle være enig i at er feil.

Si ikke det, i de rette omgivelsene kunne det vært skikkelig kult med garasjen midt i stua. Kjøre inn i stua og parkere bilen liksom. Så jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er feil ;)

Skrevet
''Svigermormoren'' min har to hele vegger dekket med familiebilder....i stua! :overrasket: Det er stygt det!

Ellers misliker jeg sterkt den shabby chic-stilen med blonder, rysjer og blomster over alt. *grøss*

Sånn blir det når det kommer barn, barnebarn,tantebarn, svigerbarn og barn til hele slekten.Pluss bryllupsbilder og konfirmasjon.

hele slekten hadde sikkert reagert om hun hadde puttet det i en skuff

Skrevet
Hva er det styggeste, mest harry eller usmakelig du ser hos andre??

For min del må jeg si at eg ikke skjønner hvorfor noen har håndkleholdere merket "gjester"... Eller såpe..

Teppe på baderom er også ganske usmakelig..hehe..

Andre? :lur:

Det sier ganse mye om deg da du spør om: styggeste,harry,usmakelig hos andre.

Jeg har lest igjennom masse svar. det går i at folk mangler tanker om design,håning av ting de har,kommentarer om hustyper,møbelvalg osv.

Jeg syns det er int. å se andres hjem. det kan gi meg ideer osv. Hva mener dere da? Skal folk hive ut møbler,inventar,ting og tang etter hver nye trend som kommer? rive hus og bygge nytt?

Vi har fornyet underveis vi også,men mye jeg aldri vil kvitte meg med.

Ikke rart folk har dårlig råd osv....om man skal lese svarene her inne.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
kjipe? tror mange her inne skulle vert glad for å ha et slikt hus. Hva er kjipt da?

Jeg mener ikke at det er dårlig kvalitet, men de er veldig standard og alle har de. Her skal man visst være veldig forsiktig med hva man sier..Så for å ikke bli misforstått: Det er ingenting galt med å eie et sånt hus, men om man skal bygge seg et nytt hus finnes det mange som ser mer spennende ut.

Skrevet

Synes det huset der var mye finere enn de firkantige "katteboksene" som blir masseprodusert nå om dagen. Gjennomsiktige brune bokser :ler:

Skrevet
Sånn blir det når det kommer barn, barnebarn,tantebarn, svigerbarn og barn til hele slekten.Pluss bryllupsbilder og konfirmasjon.

hele slekten hadde sikkert reagert om hun hadde puttet det i en skuff

Jeg mener ikke at de skulle ha puttet dem i en skuff, ha dem ute, men når to hele vegger er plastret med bilder (da mener jeg bilder tett i tett, du ser så vidt tapeten) blir det litt for mye av det gode. Det går an å spre dem litt kanskje? Ha kun ett bilde av hver person? Det går an å gjøre det fint selv om en har mange bilder som ''må'' opp.

Skrevet

Jeg synes at det er kjempefint med private bilder "tett-i-tett", jeg. Det er mye koseligere å se på slike bilder enn på en tom vegg eller på kjipe, masseproduserte IKEA- eller Bohusbilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...