Gå til innhold

Mest irriterende studenter?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

- Et sterkt behov for å virke mer modne enn sine jevnaldrende

- Mangel på humor

- Psykopatiske trekk. Glad i å manipulere andre, og å analysere mennesker.

- Statusjegere

- Besserwissere; skal alltid ha en politisk korrekt mening om alt.

Men jeg tror nok at psykologer og psykologistudenter kan virke truende på den som har en overdreven høy selvfølelse eller lav selvfølelse, eller negative personlighetstrekk man har en viss fornemmelse om at man kanskje har, men ikke tør å vedkjenne seg. Man frykter kanskje at mennesker med fagkunnskap om menneskepsyken, skal gjennomskue ens egne svaheter og dårlige sider? Og dermed oppstår behovet for å bagatellisere disse menneskenes kunnskaper.

Jeg liker at du pliktskyldigst føyde deg rett inn i settet av fordommer som ble presentert i åpningsinnlegget.

Jeg irriterer meg egentlig bare over folk som absolutt skal dra med seg laptoper på forelesning, og så hamre furiously løs på tastene som om det var et pipeorgel de satt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tippy

Førsteårsstudenter generelt.

Du har de "flinke pikene" som fikk god karakter på vgs fordi de rakk opp hånda mye og tror dette er smart også på forelesning. Enten så føyer de til noe totalt uinteressant eller så spør de foreleseren om noe så dumt av hele salen krymper seg.

Og så er det de som tenker de er flittige studenter bare de møter opp til forelesning, selv om de sitter der og sover, prater eller spiller kabal på PCn.

Førsteårsstudenter kommer ofte også med klassikerne "vent, ikke skift slide, jeg har ikke fått skrevet ned alt" og "får vi dette på eksamen?"

Hold dere hjemme, eller hold kjeft.

Hilsen oss på bakerste benk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*De som, når det er mange plasser ledig og du har lagt vesken din på setet ved siden av fordi du vil sitte alene, kommer og nærmest hiver seg nedpå stolen. Hvorfor der? Når det finnes ørten andre ledige stoler? (Personen som da eventuelt setter seg sier ikke et pip til meg gjennom alle timene).

Ok, det finnes andre stoler, det er foråvidt greit, men ÅNEI noen setter seg ved siden av deg! Så grusomt... Der er Norge i et nøtteskall, sett deg ved siden av noen og du risikerer å bli sett på som en idiot. :)

Forøvrig irriterer jeg meg av folk som setter seg utpå kantene når det er kjempemange folk som skal inn (som alltids). At de aldri skjønner at man må bruke opp all plassen. Husker ved begynnelsen av studietiden hvor det alltid var stappfullt og folk måtte sitte i trappene. Det var EGENTLIG plass til alle, men folk må jo ha minst ett ledig sete mellom seg og ukjente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går på 3 året på videregående,

Jeg kan love dere jeg klassen min er noen av de barnsligste man kan finne i Norges land, bokstavelig talt. når man tenker vg3 elever så tenker man at de har vokst opp litt og lært hvordan man skal oppføre seg. men neida her går jeg med elever som ler seg ihjel av ordet]bæsj!!!!!!!! og det er ikke tull engang. får stadig høre at de sier til hverandre: morra di, tiss og promp, eggefjært osv.

herregud jeg kan virkelig ikke fatte at det er mulig å være så barnslig når man er 18-19 år gamle.

Endret av oslotur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det psykologistudenter. BEsserwissere som skal uttale seg alt om alle. Jeg var fryktelig lite overrasket over hvem fra mitt kull det var som begynte å studere psykologi.

De, som alle andre psykologstudenter hadde disse fellestrekkene:

- Mangel på humor

- Statusjegere

WOoooooooow her var det generaliseringer på gang! Det meste du sier stemmer for flere folk jeg kjenner i mange forskjellige studier, jeg kan ikke i det hele tatt se at det er vanligere blant psykologistudenter, snarere tvert imot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ok, det finnes andre stoler, det er foråvidt greit, men ÅNEI noen setter seg ved siden av deg! Så grusomt... Der er Norge i et nøtteskall, sett deg ved siden av noen og du risikerer å bli sett på som en idiot. :)

Forøvrig irriterer jeg meg av folk som setter seg utpå kantene når det er kjempemange folk som skal inn (som alltids). At de aldri skjønner at man må bruke opp all plassen. Husker ved begynnelsen av studietiden hvor det alltid var stappfullt og folk måtte sitte i trappene. Det var EGENTLIG plass til alle, men folk må jo ha minst ett ledig sete mellom seg og ukjente...

Er jeg "først" ute går jeg inn mot midten av raden og setter meg, men dersom jeg av en eller annen grunn må gå før forelesningen er slutt setter jeg meg alltid ytterst på raden, så nære døra som mulig for å forstyrre minst mulig når jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det psykologistudenter. BEsserwissere som skal uttale seg alt om alle. Jeg var fryktelig lite overrasket over hvem fra mitt kull det var som begynte å studere psykologi.

- Mangel på humor

- Statusjegere

Så det er disse personlighetstrekkene jeg bør styre unna, når jeg om ett år blir psykologistudent? Hmm..

Neida, jeg synes egentlig din skisse av psykologistudenter er ganske feil. Fordi, ikke bare gjelder dette et fåtall av psykologistudenter, men det gjelder et fåtall av ALLE studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter som ikke har lært å snyte seg.

Væsåsnill, jeg vil heller høre deg snyte nesa én gang, enn å trekke inn det tyktflytende snørret femti ganger! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenter som ikke har lært å snyte seg.

Væsåsnill, jeg vil heller høre deg snyte nesa én gang, enn å trekke inn det tyktflytende snørret femti ganger! :kjefte:

SIGN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mangel på humor

- Statusjegere

Lærerstudenter (har vært blant dem selv, er nå lærer...):

- Skråsikre på at de har rett.

- Totalt ukritiske til lærestoff, forelesere og skoleverket.

- Tar all kritikk av yrket, undervisningsmetoder og annet profesjonelt som personlig kritikk.

- Enkelte mener rent ut seriøst at de har et "kall" som om skoleverket var en slags religiøs menighet.

- Elsker lyden av sin egen stemme, og elsker å ha "møter/diskusjoner"

- Mener at de har rett til å bruke samfunnets ressurser, elevens timer og skolens ansatte på egne personlige prosjekter.

- Mange av dem er maktsyke psykotiske jævler.

- Mange av dem mener at deres politiske ideologi skal være fasit for elevene.

- De fleste mener at de har rett til å fortelle andre hva de skal gjøre, mene og føle, være seg arbeidsform, arbeidstid, meninger og stort sett alt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- studenter som velger yrke kun pga en angivelig status (tittel, kvit frakk og lønn gjør medisin til en høydare moralsk sett)

- igjen, de som må sitte ytterst når 60 andre skal inn tre sekund senere

- de som ikke engang stiller virkelige spørsmål til foreleser, men bare gjentar noe fra en bok/artikkel, slik at de høres intelligente ut ("Kan du bekrefte at retrovirus bruker RNA transkriptase for å reverstranskribere sine RNA-genomer om til DNA?)

- de som introduserer seg selv med studievalget sitt (tapergest deluxe), og i tillegg vil ha kred for det

- fysiostudenter med adidasslippers som konkurrerer om hvem som trener mest og spiser sunnest

- strebere som alltid klager over hvor hard og vanskelig den eksamenen var, og at de nesten ikke har fått lest noe fordi de var så sløve og så late altså, men som aldri får dårligere enn B og freaker fullstendig ut når de ikke kan svare på alle spørsmål

- de som alltid prøver å henge seg på "fattig student"-rollen, og sier de har så dårlig råd, når 80 store fra pappa alltid står klar på kontoen, mobilen betales av opphavet, og bilen likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hehe ;) Vel, generaliseringer kan være artig, men det stemmer som regel ikke helt med virkeligheten. Hvor mange psykologistudenter har du snakket mer enn halvtime sammen med? At du mener de har psykopatiske trekk sier vel litt om dine kunnskaper om psykologi.

Jeg har inntrykk av at mine medstudenter på psykologi stort sett er engasjerte, smarte og reflekterte mennesker. Men for all del, det finnes irriterende og bedrevitende mennesker blant oss som hos alle andre grupper.

Et forsøk på et "ordentlig" svar:

Psykopater er svært dyktige på å vise seg som det motsatte av det de er. Hvis man studerer til psykolog så er man relativt intelligent, også gjerne sosialt, og vil ha enda lettere for å skjule sine dårlige sider. Hva man sier er ikke alltid det man mener. Med mindre du gifter deg med en psykopat og lever nært med personen en stund, eller at du vekker personens vrede/misunnelse mot deg så er det nærmest umulig å avsløre en "sjarmerende" eller "vellykket" psykopat. Faktisk vil man normalt få det stikk motsatte inntrykk av personen. Det er disse psykopatene du aldri hører om, de som er gode til å skjule sine dårlige sider.

I senere tid mener de fleste forskere at det er like mange kvinnelige psykopater som menn. Mannlige psykopater er mer synlige i samfunnet fordi de bruker mer alkohol og er mer voldelige.

De fleste på psykologstudiet er kvinner.

Jeg kommer akkurat ut av en behandlingssituasjon med en kvinnelig (klinisk) psykolog i veiledning som hadde psykopatiske trekk. Jeg risikerte å bli ødelagt, men jeg fant bevis på løgn, og at hun jukser i journal og stjeler ideer fra meg, uten at hun innrømmer det etterpå. Da skjønte jeg at alt som var galt i relasjonen ikke var min feil, og jeg så alle projeksjonene hennes og den manipulerende atferden som svekket selvfølelsen min. Hennes sjef viste også klare psykopatiske tendenser.

Jeg har også opplevd flere psykologer som arrogante og generaliserende: diagnose fremfor person. Jeg har fått stor sans for anerkjennelsesbegrepet og alt som ligger i det.

Personlig (basert på lesing og egenerfaring) tror jeg at i en sal med 100 psykologstudenter så er 2-4 av dem personer med psykopatiske trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Ellers så har jeg fordommer mot matematikk studenter, tenker alltid at de er så selvhøydidelige og kjedelige, selvom jeg igrunn kjenner få matematikk studenter..

Jeg har selv studert matematikk og kan bekrefte at matematikkstudenter er kjedelige men lite selvhøytidelige. Problemet med å studere matematikk er reaksjonene folk gir. Her er noen typiske:

- "Oi!.. (pinlig stillhet)" [Les: Der døde samtalen vår]

- "Da jobber du med astronomiske store tall..?" [Les: Du pugger vel formler og regner som en gærning?]

- "Hva er 4484*38849?" [Les: Du må vel være kjempegod i hoderegning?]

- "Jeg likte aldri matematikk." [Les: Jeg liker derfor ikke deg heller.]

- "Jeg var kjempegod i matematikk da jeg gikk på ungdomsskolen." [Les: Derfor kan jeg relatere meg til deg og forstår akkurat hva en stipendiatstilling i matematikk går ut på.]

- "Hva skjer egentlig med finanskrisen?" [Les: Du er vel økonom med peiling på finans og sånt.]

- "Er relativitetsteorien sann?" [Les: Jeg har sett noen dokumentarer og mener at matematikere er fysikere].

- "Da må du være spesiell. Jeg hadde ikke klart det" [Les: Matematikere blir jo alltid gale til slutt. Takk gudene for at jeg ikke studerer for å bli gal.]

Osv. Nå er nok tolkningene litt overdrevne (med et humoristisk syn ), men ikke spesielt urealistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomme observasjoner her. Til lærerstereotypen: kjenner veldig godt igjen pkt om sårbar autoritet, lite generøs innstilling og misjonering av ideologi, fra alle skoletrinn. Men jeg hadde mange studenter som vikarer og medhjelpere i timen, og jeg syns det var mange av gutta som var både romslige og rett og slett snille. På damene, så var det en mer normal blanding. Ser mye av det samme på mannlige sykepleiere/studenter, der er det mange mennesker som rett og slett er fra en annen planet mtp vennligsinnet vesen.

Dette med kall, er også noe jeg kjenner godt igjen fra leger. Har inntrykk av at det er noen som har tatt verdiene i omverdenen såpass tett inn på seg, at de nekter å vedkjenne seg egne motiver. Husker godt en karkirurg som mente operasjonen ikke kunne være morsom, fordi utsiktene for pasienten var så forferdelige. Ja, det utelukker jo at selve operasjonen kan være spennende. :roll: Vet om en turnusansvarlig som alltid innleder med å fortelle de håpefulle hvor priviligerte de er som får lov til å jobbe som leger, akkurat som om hver enkelt student som har jobbet ræva av seg, og slikket dobbelt så mange, for å komme dit han/hun er, skal være takknemmelig. Som studenter er inntrykket todelt, du har de som tar mye plass, er selvforelskede, snakker nedsettende om andre, eller skryter mye av hva de selv har fått til, og så har du de som sliter med en angstforstyrrelse, er litt vel OCD, osv. Nei, der er det ikke mye sympatisk.

Matematikkstudenter og fysikkstudenter: veeeeldig intelligente og analytiske mennesker. Har faktisk aldri møtt noen i denne kategorien som har vært drittsekker. Men jeg ser fort at folk blir defensive, for bare det å klare et studium i matematikk skriker jo til omverdenen at man er bedre som menneske. Å være stipendiat/matematiker, det er nok en show stopper i mange sammenhenger ja... Kunne aldri tenke meg å være sammen med en matematiker, fysiker, informatiker eller professor i et ikke-orkidefag - ikke fordi de nødvendigvis er drittsekker, men fordi de får meg til å føle meg så mindreverdig. Det er mulig at folk projiserer sånt over på fordommer ovenfor matematikere.

Nanoteknologistudenter, er etter hva jeg har fått høre, ikke egentlige mennesker, men eksemplarer født av aliens, og dressert i all hemmelighet på kola-halvøya.

Endret av Transmogrifier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kanskje noen av de ER litt mer modne enn "alle andre". De velger jo nettopp et slikt studie fordi de liker å kunne forstå mennesker i alle aldre og fra alle samfunnslag.

- Mangel på humor

*Eller kanskje de synes din humor er helt på trynet, men ler godt av sin egen og har venner som gjør det samme? Humor betyr jo bare "evnen til å oppfatte noe morsomt" men det finnes jo ingen norm på hva som faktisk er morsomt.

*Hmm, manipulerende er vel kanskje litt drøyt -men en psykolog som ikke liker å analysere er en arbeidsløs psykolog!!

- Statusjegere

Javel? Psykologer i den offentlige sektoren tjener faktisk ikke så forferdelig mye mer enn andre i offentlig sektor. Og de aller fleste psykologer havner jo nettopp der.

*En annen politisk fløy enn den du tilhører med andre ord? Psykologer har vel et ønske om å kunne være med på å gjøre "verden til et bedre sted" -så jeg ser det ikke som merkelig at de da går detter politiske løsninger som de mener gangner menneskeheten og samfunnet mest mulig!

Haha, jaja! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ganger menneskeheten - hmm, ja hvilke deler av den da?

manipulering - tipper du bare henger deg opp i de negative konnotasjonene ordet har, akkurat som folk foretrekker oppdragelse framfor indoktrinering. Jeg respekterer brukeren som kalte en spade for en spade. Terapeuter manipulerer mennesker. En del av terapien bygger jo på tanken om at mer selvinnsikt kan løse problemer, og selvinnsikt krever ofte aksept, og aksept krever manipulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ganger menneskeheten - hmm, ja hvilke deler av den da?

manipulering - tipper du bare henger deg opp i de negative konnotasjonene ordet har, akkurat som folk foretrekker oppdragelse framfor indoktrinering. Jeg respekterer brukeren som kalte en spade for en spade. Terapeuter manipulerer mennesker. En del av terapien bygger jo på tanken om at mer selvinnsikt kan løse problemer, og selvinnsikt krever ofte aksept, og aksept krever manipulering.

Svada fra ende til annen.

"Terapeuter manipulerer mennesker". Hva som er mer interessant: den deprimerte/angstbefengte/suicidale som manipulerer seg selv til å forbli deprimert/angstbefengt/suicidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Aaaaah, jeg ser personen for meg, men har vanskeligheter med å beskrive h*n. Traff på flere eksemplarer av "sorten" på ingeniørstudiet.

H*n er nerd - lever og ånder for studentlivet. Ikke fordi h*n nødvendigvis synes det er så interessant, men fordi h*n ser på det som "den største plikt". Hva kan det kalles? Usjarmerende skoleinteressert. Sitter alltid foran, og er selvsagt i alle forelesninger. Har tørr humor, og vet ikke engang om jeg skal gå innpå klærne.... Collegegenser og jeans som kunne vært vasket (og byttet ut!) for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Aaaaah, jeg ser personen for meg, men har vanskeligheter med å beskrive h*n. Traff på flere eksemplarer av "sorten" på ingeniørstudiet.

H*n er nerd - lever og ånder for studentlivet. Ikke fordi h*n nødvendigvis synes det er så interessant, men fordi h*n ser på det som "den største plikt". Hva kan det kalles? Usjarmerende skoleinteressert. Sitter alltid foran, og er selvsagt i alle forelesninger. Har tørr humor, og vet ikke engang om jeg skal gå innpå klærne.... Collegegenser og jeans som kunne vært vasket (og byttet ut!) for lengst.

Hehe! Og jeg som akkurat er ferdiutdannet ingeniør har knapt nok sett en slik ingeniørstudent.

Ingeniørstudenter er ikke akkurat de som lever og ånder for klær, men de jeg har møtt, har jevnt over kledd seg greit. Kommet på skolen i hele, rene og ikke helt utslitte klær. Studentlivet (og spesielt fylledelen av det) har derimot blitt tatt alvorlig. Tørr humor kan forekomme, men jevnt over er det mer av på-kanten-humor. Og de som var mest skoleinteresserte, var de i alderen 30+ som måtte omskolere seg fra praktiske yrker av diverse grunner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

BI studenter! Jeg kjenner sikkert 30stk som går på BI Bergen, og der er mye sutring over at de har mer i lån enn oss andre. Vanvittig irriterende å høre på. Hvorfor jobbet du ikke litt mer på VGS og kom inn på høgskole eller NHH?? Og halvparten av de vet ikke hva de vil bli engang, men "BI virker greit nok".

Ellers er det de vanlige

- de som ALLTID er for sen på forelseninger

- mobilbruk, pc, skravling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...