Gå til innhold

Mest irriterende studenter?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som forsker og foreleser ved et norsk universitet synes jeg ikke at det finnes så mange irriterende studenter, egentlig. De er en fryd for ens psykiske helse, og gir av sin positive oppmerksomhet i en hverdag som ofte er mer preget av kampen mot den administrative og byråkratiske overmakt. Hadde jeg ikke allerede vært gift, skulle jeg hyllet mine studenter ved å gifte meg med hver og en av dem! Vel, kanskje begrenset til dem av det motsatte kjønn og heterofil legning, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest irriterende studentene er de som alltid kommer et par minutt forsent til forelesning, og som i tillegg ikke kan sette seg stille ned, men bråker med jakke, bøker osv.

De som aldri husker å slå av lyden på telefonen ( som regel de samme i hver forelesning) Eller de som synes det er greit å bare ha på vibrasjon, det høres fremdeles godt.

De som ikke slår av lyden på pc'n når de sitter og surfer/spiller i forelesningen. Og som gjerne spør om noe foreleser nettopp har forklart, men som de var for opptatt av pc'n til å få med seg.

De som sitter og tisker og kniser i timene, det er snakk om 45 min, hvor vanskelig er det å holde munn?

De som sitter i midten av en forelesningsrekke, og som så går 10 min ut i forelesninga. Hva med å sette seg ytterst hvis du ikke skal bli ut tida?

Oj, var visst en god del ting jeg irriterer meg over.

Ellers kan jeg si at de fleste legestudenter jeg har møtt er noe for seg selv. Greit å fortelle hva du studerer, men det er da ikke nødvendig å trekke det frem i en hver samtale. Jepp, jobben som lege er viktig, men du som person er faktisk ikke bedre enn andre, spesielt når det kommer frem at valget av studie handlet mye om status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kommer etter at forelesningen har begynt, og trasker ned alle trappene forbi ledige plasser for å sette seg helt nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulda Hurlumhei

Jeg skjønner meg ikke helt på de som sitter og glaner på sine medstudenter under forelesningen. Og så er det så snodig å observere hvordan noen snur hode umiddelbart og glaaaner når noen åpner døra og kommer for seint. Mens vedkommende finner seg plass, glaaaaner de fortsatt. Hold fokus på forelesningen da vel! Det er ikke en alien som kommer inn døra. (Det er bare meg som har forsovet meg og er lei nysgjerrige og anklagende blikk) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlimCharles

Når dere først sier det så kommer jeg på et par underlige hendelser med psykologer. Har aldri gått til psykolog, men har en i familien + mammaen til en tidligere kompis. Fellesneveren deres må være at de alltid skal si ting som man kunne ha holdt inni seg. Skal liksom bevise for alle at de har forstått situasjonen lol...

Ellers så har jeg fordommer mot matematikk studenter, tenker alltid at de er så selvhøydidelige og kjedelige, selvom jeg igrunn kjenner få matematikk studenter..Har også fordommer mot enkelte Holmenkoll gutter fra BI...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Haha, jeg studerer psykologi selv (profesjonsstudiet), og jeg skjønner godt at det hagler fordommer!

Av "interessante" tilfeller kan jeg nevne ei jente som elsker å stikke strikkepinner og sånt i håret sitt, fordi hun påstår at det døyver den indre smerten. HVORDAN dette gjør vondt (fordi hun fester dem på en måte som gjør at de umulig kan være så hardt festet), begriper jeg ikke.

Videre har vi ei på kollokviegruppa mi som eeeelsker å dra inn egne eksempler i enhver diskusjon. Det spiller ingen rolle om vi diskuterer autisme, samlivsproblemer eller spiseforstyrrelser, hun har ALLTID noe å knytte vanskene opp mot. Yessda... :sjenert:

En fyr har stått frem som selvoppnevnt tidligere WOW-avhengig, og vil gjerne dele all mulig informasjon med oss andre. Han er faktisk en vandrende spøk blant de fleste, men han skjønner det ikke selv, stakkars. Ellers må jeg si at jeg irriterer meg over emokidsa som kommer i mørke klær og hører på så høy musikk at det plager meg som sitter to rader bak dem, de selvoppnevnte flinke geekene som skal fortelle alle oss andre hvordan vi bør gjøre ting, og de få gangene vi faktisk gjør ting på deres måte, blir det nevnt i negative ordlag av oppgaveretteren.

Men det verste, må jeg si, er alle disse menneskene som tror jeg er en slags gratis hobbypsykolog bare fordi jeg studerer psykologi. Jeg er ikke ferdig utdannet en gang, så jeg har ikke mye bedre grunnlag enn folk flest for å forstå dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over de som tror de fortsatt går på vgs, som bråker i timene, og følger alt foreleserne sier slavisk...typ foreleseren foreslår noen oppgaver, de tror de mååå gjøre alle selv om de har forstått emnet og at det er lekser...

Og de som alltid må spøke og fjase og ikke klarer å holde seg alvorlig og snakke om fag under gruppeprosjekt o.l. Spesielt mange gutter som er sånn! Pubertetshormoner og sexhumor i tide og utide bør være over når man er ute av puberteten....

Jeg har en del fordommer mot kunststudenter, i alle fall de i byen min...de er pretensiøse på et helt nytt nivå, sånne som prøver å få folk til å bruke kunstnernavn på de og er mot etablissementet og sånt..det er jo søtt på en måte men det er jo(burde være) voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del fordommer mot kunststudenter, i alle fall de i byen min...de er pretensiøse på et helt nytt nivå, sånne som prøver å få folk til å bruke kunstnernavn på de og er mot etablissementet og sånt..det er jo søtt på en måte men det er jo(burde være) voksne mennesker.

Jeg også! Arrghhh! Og når noen/de fleste ikke liker kunsten deres så er de misforstått og tror de er Munch som bare er undertrykt. Også kommer de fra velbeslått familie og aldri hatt et problem i hele sitt liv...

Dessuten: Bibiotekar-studenter! De er såå.... sære. Og misforstår og tror at de allerede på studiet kan be folk om å være stille og oppføre seg. Hallo! Vi er ikke i biblioteket NÅ, det er en kantine! (har opplevt å få kjeft for at jeg gikk med "baseball bat", kunne jo være farlig må vite. Det er ingen baseball bat dustekjærring, det er en afrikansk dansestokk! *snufs*)

De som studerer fysoterapi eller mensedieck. Uff. De utstråler sunnhet, her kommer vi og vi har gått på ski 100 mil i helgen, mens dere andre tapere har gått på fylla i helgen.. Dessute kan og vet de ALT om helse og ernæring. Ja helst bedre enn de som studerer dette faktisk. (hadde en sjef en gang som var mensedieck, makan til naut!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også! Arrghhh! Og når noen/de fleste ikke liker kunsten deres så er de misforstått og tror de er Munch som bare er undertrykt. Også kommer de fra velbeslått familie og aldri hatt et problem i hele sitt liv...

Dessuten: Bibiotekar-studenter! De er såå.... sære. Og misforstår og tror at de allerede på studiet kan be folk om å være stille og oppføre seg. Hallo! Vi er ikke i biblioteket NÅ, det er en kantine! (har opplevt å få kjeft for at jeg gikk med "baseball bat", kunne jo være farlig må vite. Det er ingen baseball bat dustekjærring, det er en afrikansk dansestokk! *snufs*)

De som studerer fysoterapi eller mensedieck. Uff. De utstråler sunnhet, her kommer vi og vi har gått på ski 100 mil i helgen, mens dere andre tapere har gått på fylla i helgen.. Dessute kan og vet de ALT om helse og ernæring. Ja helst bedre enn de som studerer dette faktisk. (hadde en sjef en gang som var mensedieck, makan til naut!)

Haha!

Misforståtte kunstnere er fantastiske. Spesielt de som tror at det å ha gått tegning form og farge på videregående, for så å søke seg videre på en eller annen ukjent, dyr utdannelse i utlandet gir dem cred. Seriøst...

Har ei venninne som studerer bibliotek, hun har omtrent bare sære venner fra studiene. Jeg var på fest hos henne en gang, og bibliotekstudiene ble representert med to homser som ikke tok øynene fra hverandre, og bare påpekte det manglende interiøret, to jenter som helt tydelig var skikkelig puggehester og bare så ned i bakken, og ei jente som satt der og følte seg totalt ukomfortabel.

Liker å trene selv, så jeg er ikke uenig i fysioterapeautenes holdninger, men litt irriterende at de skal brife med det hele tida, til alt og alle, ja. Også har de en tendens til å snakke om sport og resultater heeeele tida, særlig mannfolka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy

Over en periode på noen år har jeg fått en del momenter å irritere meg over når det gjelder medstudenter.

*Greit nok at man kommer for sent til forelesning, men trenger man å gjøre et stort nummer avå bråke med å ta av seg jakken, ta opp bøkene, papir, blyant etc?

*Mobiltelefon. Argh! Jeg har alltid min på lydløs fordi jeg vet at lyden sjenerer hvis man sitter og hører på foreleseren. Jeg synes det også er ille med dem som faktisk begynner å hviske i mobilen. "Jeg bare må ta denne samtalen skjønner du". Jaha, ute på gangen kanskje? <.<

Eller også de studentene som må sitte og sende meldinger med mobilen hele tiden- hva gjør de på forelesning?

*De som sitter og skravler gjennom 45 minutter på forelesningen. Enten så hvisker de, eller så snakker de lavmælt. Uansett er det fryktelig irriterende. 45 minutter- klarer man vitterlig ikke å holde kjeft?

De som gjør dette er enten eldre damer i alderen 40-60 år, eller jenter i alderen 19 år.

(Det som jo er interessant er at noen av disse kan si til dem som holder på med mobilen sin at de skal la være "fordi det bråker", men hvisking/snakking i timen er "ikke bråk". Husker jeg faktisk engang satt på en forelesning og lekte med mobilen veldig stille- grunnen var at vi hadde en grusomt kjedelig foreleser og av frykt for å falle i søvn lekte jeg heller. Ved siden av meg satt det to jenter, som ved en tidligere forelesning hadde skravlet såpass høyt at to eldre damer som satt to bord bak dem hadde sagt ifra. Den ene av de to jentene sa til meg at jeg bråkte. O.o )

*Hvis man skal ut av forelesningsrommet etter 30 minutter, hvorfor i alle dager setter man seg da helt inne på midten av en lang rekke med stoler?

*De som bruker laptoper og som hamrer løs på tastaturet når de skal skrive inn det foreleseren sier.

*De som søler kaffe og slikt over bøkene (sine eller andres) og sier om sine egne at "ja, men den boken er ikke min, den tilhører biblioteket så det gjør ingenting at det kommer litt kaffe på den!"

*De som tror de vet alt, og gjør alt for at du skal forstå at du ikke vet noe og de vet alt.

*De som, når det er mange plasser ledig og du har lagt vesken din på setet ved siden av fordi du vil sitte alene, kommer og nærmest hiver seg nedpå stolen. Hvorfor der? Når det finnes ørten andre ledige stoler? (Personen som da eventuelt setter seg sier ikke et pip til meg gjennom alle timene).

Når det gjelder hvordan noen virker på meg, så hadde Universitas for noen år tilbake en artikkel hvordan man kunne skille de forskjellige studentene fra hverandre, men det er jo alltid forskjeller innad i forskjellene. Men, SV-studentene gikk som regel pent kledd og mange av jentene kunne man se vandrende rundt med store perleøredobber.

Min erfaring er at noen kanskje kan virke litt ovenpå. De er så mye bedre enn andre må vite. Blant annet i språk. I dette innlegget her ville noen sikkert funnet hundrevis av feil, selv om det ikke nødvendigvis var feil. Jeg var engang på en gruppe hvor noen skulle lese gjennom noe jeg hadde skrevet. De fant massevis av "feil" og rettet og rettet. Dette til tross for at jeg hadde fått mamma til å se over det jeg hadde skrevet, og at mamma er norsklærer av den "gamle skole". :-p

HF-studenter er liksom litt mer miljø enn mote. Typisk HF er sixpence og strikkejakke. Gjerne mye farger. Og så kan mange skravle høl i huet på en. >.<

Endret av Violently Happy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg irriterer meg ikke spesielt over studenter fra bestemte fagmiljøer, tror jeg. Med noen unntak (og det gjelder selvsagt langt fra alle på et studium):

*journaliststudenter som kan være veldig ekskluderende og oppslukt av seg selv og sine - for de har jo kommet inn på dette verdens kuleste studium som først og fremst fører til at man får se seg selv på tv eller tilsvarende.

*psykologi/annen terapeutaktig-studenter som enten i foruroligende grad mangler sosiale antenner, har valgt utdanningen fordi de SELV har store uforløste problemer, eller har mye fordommer/er trangsynte ovenfor mange andre grupper av mennesker (litt dumt om man kommer til å se ned på eller ergre seg over en stor andel av pasientene sine)

(det med selvopptatthet og stormannsgalskap bare man har kommet inn på et studium er like irriterende hos andre, blant annen endel kunst- og medisinstudenter)

Ellers generelt:

*de som prater/hvisker på forelesning utover en og annen setning for å spørre om noe - HOLD KJEFT, skal man prate med venninna si hele timen er det vel ingen grunn til å være på forelesningen og forstyrre alle andre som er der????

*de som stopper i døra rett utenfor forelesningssalen selv om 50-300 andre gjerne vil forbi

*de som bruker mye av forelesningstiden på å stille _dumme_ spørsmål. Og med det mener jeg selvsagt ikke at det er galt å spørre om ting man ikke forstår, men en kan ikke forvente at foreleseren skal svare på hvordan en bruker + og - på et universitetsstudium i matematikk, for å illustrere. Vi har en gjenganger som stiller minst tre-fire helt vanvittige spørsmål i hver time. Da er det på tide å prøve å lese bøker eller slå opp i en ordbok. Men for all del, det kan være underholdende.

Ellers kommer jeg egentlig ikke på noe. De fleste studenter er da søte og oppegående nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg irriterer meg grønn over de som ikke skjønner at de faktisk må gjøre en innsats når de studerer... De på studiet mitt som stadig sutrer og klager over at de skjønner lite eller ingenting er stort sett de som knapt nok gjør en innsats. Hadde droppet puben eller cafeturen en kveld eller tre i uka og heller hadde satt seg ned og lest litt kan det jo hende de hadde lært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg irriterer meg grønn over de som ikke skjønner at de faktisk må gjøre en innsats når de studerer... De på studiet mitt som stadig sutrer og klager over at de skjønner lite eller ingenting er stort sett de som knapt nok gjør en innsats. Hadde droppet puben eller cafeturen en kveld eller tre i uka og heller hadde satt seg ned og lest litt kan det jo hende de hadde lært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg irriterer meg over studenter som ikke gidder rydde opp etter seg.

Å spisse blyanten på bordet i forelesningssalen og så bare gå fra rusket er respektløst. Det samme gjelder kaffebeger og matbrett som blir etterlatt på studierommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo
Men det verste, må jeg si, er alle disse menneskene som tror jeg er en slags gratis hobbypsykolog bare fordi jeg studerer psykologi. Jeg er ikke ferdig utdannet en gang, så jeg har ikke mye bedre grunnlag enn folk flest for å forstå dem.

:Nikke:

Når jeg møter nye folk og forteller at jeg studerer psykologi (gjerne på byen, vorspiel og lignende, når folk har fått litt å drikke) pøser de ut med problemer og forventer at jeg har svar på det meste. For det første har jeg såvidt begynt på utdannelsen min, så jeg har ikke så mye å komme med, og for det andre er det ikke akkurat dét jeg vil bruke lørdagskvelden min på...

For en stund siden var det en gutt som sa "Studerer du psykologi? Fortell meg hvordan jeg er da!". Som om jeg er en spåkone :klaske:

Og ang. hele diskusjonen om psykologistudenter...Selvfølgelig er det rare mennesker her, men det er det vel på juss, medisin og lignende også. Det med "besserwissere" og psykopater(!) ser jeg virkelig ikke.

Endret av dalieo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:Nikke:

Og ang. hele diskusjonen om psykologistudenter...Selvfølgelig er det rare mennesker her, men det er det vel på juss, medisin og lignende også. Det med "besserwissere" og psykopater(!) ser jeg virkelig ikke.

Dette er generaliseringstråden, vi får la de andre le av oss, og delta i hylekoret. Det er jo mange rare mennesker på vårt studium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dalieo

Ja for all del, og jeg utelukker ikke at det finnes mange merkelige, bedrevitende, kontrollerende psykologistudenter rundt om i landet - selv om jeg ikke har den erfaringen selv. :)

Endret av dalieo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zienna

Jeg har fordommer mot:

- BI-studenter

- Jusstudenter

- Medisinstudenter

- Sosialantropologi/andre humanetiske fag-studenter

De tre førstnevnte er, slik jeg ser det, prestisjejagere. Sistnevnte er som regel en gruppe mennesker som studerer noe de liker, uten å tenke på den praktiske nytteverdien av å ha studert disse fagene. Også ender de opp med å klage over at de ikke får den lønna de mener de fortjener. Jeg skulle aller helst studert litteratur eller sosialantropologi, men jeg gjør det ikke, fordi jeg ønsker å få relevant jobb. Da tar jeg heller litt av sosialantropologien som frie emner. Det er mulig å tenke litt praktisk. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violently Happy
- Sosialantropologi/andre humanetiske fag-studenter

Jeg har sosialantropologi og arkeologi, men pga vanskelig med å få seg jobb, så tar jeg nå arkivkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...