Gå til innhold

Skolen tar mobiltelefon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Helt enig. Slutt å sy puter under armene på ungene. La de lære at regelbrudd har konsekvenser.

Enig!

Tenk å sutre over at gjentatte regelbrudd kan føre til at mobilen blir inndratt i en uke. Hva med heller å konsentrere energien sin på barna og få dem til å følge regler og lære dem å ta konsekvensene når de ikke følger regler?

Typisk foreldre å overbeskytte barna sine og rope opp om alle mulige slags bagateller istedet for å ta tak i barnets oppførsel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk på BARNESKOLEN var det ikke lov og bruke mobil i verken timene eller i friminuttene. Når man var kommet inn på skolens eiendom, (uansett om det hadde ringt inn eller ikke) fikk man IKKE lov til og snakke i mobil. Men jeg syntes (gikk i 6) det ble for drøyt, mange gjorde det for og si viktige ting til foreldre ol. jeg også. Hallo, skolen har jo liksom ikke begjynt da!! :snurt:

Da jeg gikk på UNGDOMSKOLEN fikk man ikke lo til og ha mobilen på. I friminuttene var det greit. :)

På begge stedene (var SAMME skole og i SAMME bygning bare tre etasjer opp) fikk man et litt surt mine fra lærern hvis den begjynte og ringe, pipe osv. men den ble aldri tatt i fra oss. Untaket var hvis det skjedde veldig mange ganger. Man ble fratatt mobilen hvis man brukte den i frimnutt, og timene på barneskolen.

Om det er riktig er en annen sak.. :kaffekopp:

Skrevet

Synes det er helt greit at telefonene blir tatt inn, jeg, når de gir lyd fra seg i timene. Dersom 15 elever glemmer å sette telefonen på lydløs, kan det faktisk pipe i stadighet, til irritasjon for læreren og til forstyrrelse for de andre elevene.

Og jeg liker veldig godt varianten at foreldrene må hente ut telefonen etter at den har vært inndratt. Det ansvarliggjør også foreldrene i forhold til viktigheten av å overholde fellesregler. Ungene kan ikke vente seg at samfunnet tilpasser seg dem, så de kan like gjerne lære raskt at fellesregler er til for å iverholdes. Skulle ta seg ut at man kjørte bil på rødt lys ikke fordi man ikke forsto reglen, men fordi man bare glemte seg litt.

Foreldrene er rollemodeller, og hvis de signaliserer at det ikke er så viktig å bry seg om regler - hva lærer ungene da?

Hvor lenge telefoner skal være inndratt, det har jeg ingen formening om.

Bare en liten tanke til - vi skal ikke glemme at mobiltelefoner svært ofte er inne i bildet når det dreier seg om mobbing, og det kan være en av grunnene til at skoler er restriktive med å tillate mobiltelefoner/bruk .

Skrevet (endret)
Synes det er helt greit at telefonene blir tatt inn, jeg, når de gir lyd fra seg i timene. Dersom 15 elever glemmer å sette telefonen på lydløs, kan det faktisk pipe i stadighet, til irritasjon for læreren og til forstyrrelse for de andre elevene.

Og jeg liker veldig godt varianten at foreldrene må hente ut telefonen etter at den har vært inndratt. Det ansvarliggjør også foreldrene i forhold til viktigheten av å overholde fellesregler. Ungene kan ikke vente seg at samfunnet tilpasser seg dem, så de kan like gjerne lære raskt at fellesregler er til for å iverholdes. Skulle ta seg ut at man kjørte bil på rødt lys ikke fordi man ikke forsto reglen, men fordi man bare glemte seg litt.

Foreldrene er rollemodeller, og hvis de signaliserer at det ikke er så viktig å bry seg om regler - hva lærer ungene da?

Hvor lenge telefoner skal være inndratt, det har jeg ingen formening om.

Bare en liten tanke til - vi skal ikke glemme at mobiltelefoner svært ofte er inne i bildet når det dreier seg om mobbing, og det kan være en av grunnene til at skoler er restriktive med å tillate mobiltelefoner/bruk .

Det koster ærlig talt ikke mye å ignorere en telefon som piper, hverken av lærere eller elever. Skjer det gjentatte ganger, så skjønner jeg det, men det blir mye mer styr av at alle må se opp fra arbeidet sitt, følge med på det som skjer (om læreren reagerer eller ikke), og læreren krever at eleven skal finne fram mobilen, skru den av, og deretter må leverer den inn, gjerne med en påfølgene trussel om "neste gang". DET er forstyrrende og irriterende, det.

For å være ærlig, så tror jeg ikke femten stykker i en klasse får så utrolig mange meldinger i løpet av en time. Er det tilfelle, så får heller læreren gi beskjed om at folk får skru av mobilene sine, og dermed minne elevene på det. De færreste kommer vel på av seg selv at de "må" skru på lydløs når de er på kino?

Det går an å glemme seg, og se ting an. Jeg regner med de fleste har glemt å skru av mobilen en eller gang de burde ha gjort det, og verden gikk ikke under av den grunn.

Blir det mer mobbing av at en telefon ligger i sekken på lydløs i timen, enn om den ligger i sekken uten lydløs for en gangs skyld? Er det noe som gjentar seg, så er det greit at telefonen blir inndratt, for da forstyrrer den. Det samme gjelder hvis eleven holder på med telefonen i timen.

Det skal dog sies at jeg mener at regler er til for å følges, og av regler som gjelder mobilbruk på skolen, så er det mange som er feil formulerte eller feil tenkt, og da burde man heller omformulere regelen enn å ignorere den, så sånn sett burde vel telefonen draes inn resten av dagen (hvis det er det som står i reglene). Å finne på ekstrastraff for "neste gang", som ble gjort i dette tilfellet, blir helt feil i mine øyne, med mindre det er noe som står i reglementet. (F.eks. at ved gjentatte brudd på reglene, så kan det og det skje)

Endret av Wind
Skrevet
Enig!

Tenk å sutre over at gjentatte regelbrudd kan føre til at mobilen blir inndratt i en uke. Hva med heller å konsentrere energien sin på barna og få dem til å følge regler og lære dem å ta konsekvensene når de ikke følger regler?

Typisk foreldre å overbeskytte barna sine og rope opp om alle mulige slags bagateller istedet for å ta tak i barnets oppførsel.

TS igjen her.

Nå sutrer ikke jeg for at mobilen blir inndratt.

Men jeg synes det er feil at en lærer kan true med konsekvenser som ikke er vedtatt i regelverket til skolen. Hadde det stått i skolens regelverk at mobilen blir inndratt i en uke om eleven ikke forstår den første advarselen så hadde det vært greit. Men her har læreren funnet på en straff.

Skrevet
Lurer på hvordan i all verden overlevde vi UTEN mibil vært eneste minutt av dagen i øh..gamledager... for 10-15 år tilbake...

Sinnsykt hvor avhengig en er av å ha en eller flere mobiler med seg til envær tid.

Jeg vokste opp til og med uten fast tlf OG mobil. Og vi greide oss utmerket.

Vi hadde avtalte tider å møtes og pratet ansikt til ansikt med vennene våre og så gikk vi på besøk til naboer og vennene når vi skulle prate sammen.

Nå blir en helt desperat om en ikke har en mobil i hånda noen timer iløpet av dagen. Og bare tanken på å være helt uten en -hel- uke høres ut som en "dødsstraff"... Merkelige greier...

Synes ikke mine 30+ år er så gammelt ennå da... men kanskje det et er det alikevel..?

Huff nå følte meg plutselig veeldig gammel her...he he

Beklager, men synes du er off-topic her, og da vil jeg i samme rennet føye til noe. Synes det blir for enkelt argument å referere til hvordan det var "før". Jeg vil anta at du er, i større eller mindre grad, bruker av så vel Internett, mp3-spiller, mikrobølgeovn og laptop. Mobiltelefonen er, på lik linje med nevnte produkter (i tillegg til en rekke andre) en del av utviklingen, og vi må bare ta inn over oss at ungene følger med i samme løpet, ja noen ganger til og med foran foreldrene.

Det er nok meget mulig at du selv hadde opplevd det som "dødsstraff" å være uten et moderne, men unyttig (målt opp mot gamledager) moderne gode.

Lær ungene korrekt bruk av f.eks telefon hjemme, ikke forvent at de skal lære det selv, og i alle fall ikke forvent at reglene for når å bruke telefon skal være lærerens oppgave. Men trikset om at foreldrene må komme å hente telefonen er jo bra på én måte, siden de da må bruke fritiden sin på å ordne opp, samtidig som det garantert vil bli hylekor mot at dette har ikke skolen noe med/lov å gjøre.

PS Prinsippiell interessant diskusjon siden den rører ved forholdet mellom hjem\skole, og hvem som har ansvar for hva hos barnet, og ikke minst konsekvensene av "feil" innlæring.

Skrevet

Jeg har full forståelse for at en mo iltelefon kan være forstyrrende i i

timene, og synes egentlig dette heller kunne være løst med totalforbud.

Men; jeg synes det er grunnleggende galt at en lærer beslaglegger en privat gjenstand UTEN å ha noen politimyndighet til det.

Skrevet

Som lærer i en 4. klasse kan jeg love deg at mobiltelefoner kan være forstyrrende. I allefall i min klasse. Skulle noen ha glemt å skru av mobilen sin har jeg minst 10 stykker som høylydt kommenterer at det ringte i en telefon.

Allikevel er jeg noe fleksibel i forhold til telefonen. Jeg ser det på elevene om de har glemt å skru den av. Den eneste gangen jeg har inndratt telefonen til en elev var da jeg etter å ha beundret hans nye telefon, og gitt beskjed om at den skulle være i sekken avslått resten av dagen, og gitt advarsel etter at mobilen var framme fant eleven ute i skolegården mens han filmet... Da inndro jeg telefonen. Reglen på skolen vår var på det tidspunktet at den ble inndratt til foreldrene kom for å hente den.

Men ja, bare et pip fra en telefon kan faktisk være veldig forstyrrende. I allefall om du har en klasse hvor det skal lite til før noen "tar av".

Skrevet

Skjønner godt at mobillyder i timen (ved uhell eller ikke) er frustrerende og at det kan være på sin plass å inndra den ut timen eller dagen.... Men en hel uke? En mobiltelefon er en ganske privat dings, også for en tenåring, og syns det er drøyt at din datter skal fratas kontrollen over den en hel uke.

Skrevet

Men; jeg synes det er grunnleggende galt at en lærer beslaglegger en privat gjenstand UTEN å ha noen politimyndighet til det.

Det er ingen lærere som har politimyndighet. Ikke engang når de straffer med ting som de har lov til ifølge skolereglene.

Gjest Gjest_Mathilde_*
Skrevet

Politimyndighet?

Det er selvsagt greit at lærere beslaglegger mobiltelefoner på skolen. Klarer ikke elever holde seg til reglene så må de sannelig kunne ta ansvar for det selv.

Ikke rart at det er mange bortskjemte og ufordragelige barn og ungdommer idag når man leser innleggene her inne.

Har selv opplevd å måtte bli med sønnen min til skolen for å hente mobilen hans som pep pga innkommende melding dagen før. Syntes det var helt kurant og sønnen min fikk en lærepenge og lærte at regler er til for å følges.

Skrevet

Synes det er helt riktig at skolen drar inn mobilene når de ikke respekterer skolens regler PÅ SKOLEN

Det ER forstyrrende for både lærere og medelever når en tlf piper og ringer.

Og barn har med å -tøye grensene- veldig kjapt om ikke har konsekvens til handlingene som gjerne -svir- litt for dem. (inndragelse av mobilen)

Da lærer de på den harde måten at handling har konsekvels og respekt for regler.

Tenk på hvor irriterende mange synes det er i voksen alder når en sitter i et viktig møte og en eller flere får tlf. eller meldinger som MÅ ses på, el tlf som bare MÅ tas. Har di ikke lært det i ung alder respeterer de ikke slikt i voksen alder.

Synes det tross alt er værre når skolen blander seg inn og nekter ungene å spise skolematen sin om de har på søtt pålegg på skolen.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Antagelig er dette noe som har utartet seg til et problem i klassen til TS' datter. Da er det forståelig at en oppgitt lærer kan reagere med å true å inndra mobilen ut uka. Ikke alle klasser som er verdens greieste. Barn/ungdom er så forskjellige. Noen har null respekt for skoleregler, mens andre respekterer reglene. Dessverre er det slik at det gale som noen mennesker gjør, går ut over alle som klarer å følge reglene.

TS bør ta en prat med læreren ang dette , så kommer de nok til en forståelse.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ts, du burde heller konsentrere deg om at ungen din ikke repeterer hendelsen, for da blir jo ikke mobilen inndratt i en uke. Men du irriterer deg heller over at lærer sier ditt og datt.

Helt greit av lærer.

Jeg forstår hvorfor det er liten søkemasse til lærerhøyskolen, har foreldre som selv er lærere, det er helt sykt hva dem må oppleve av idiotiske foreldre.

Skrevet

Å dra inn mobilen for dagen er ok, beholde den hele uka... litt drøyt...

Men mobil påslått på skolen ser jeg ikke helt behovet for heller.

Gjest Gjest_Lærer_*
Skrevet
Min datter hadde glemt å skru av mobilen sin. Hun fikk en melding midt i skoletimen. Hun tok ikke opp mobilen, dvs. at hun verken leste meldingen eller svarte på den.

Læreren reagerte med å inndra mobilen ut skoledagen.

Men så kom det som jeg reagerte på: Læreren sa at dette nå var notert og neste gang det kom en lyd fra mobilen i timen så ville læreren ta mobilen og beholde den ut uka, dvs. at hun da får den igjen på en fredag. Er dette lov?

Hun går på ungdomsskolen.

Dette er vanlig praksis på de fleste ungdomskoler. Hvor jeg jobber ville vi tatt mobilen med engang og beholdt den ut uken, det står i reglementet at elevene ikke skal ha med seg mobiler til timen og om de er med skal de ligge avslått(ikke på lydløs) i sekken.

Elevene er som oftest med på å utforme reglementet og vet dette. Jeg antar at dette er fullstendig lov siden det er så utbredt på forskjellige skoler.

Problemet er jo at det alltid er foreldre som skal stille spørsmål om vi lærere har lov til å gjøre det ene eller det andre når vi velger å disiplinere barna deres. Hvorfor enkelte foreldre ønsker å undergrave lærerens autoritet kan kanskje du svare på?

Gjest Gjest_Lærer_*
Skrevet
Her tar de ungenes mobiltelefon og beholder den til foreldrene kommer og henter dem. Jeg synes det er greit med inndragelse ut dagen, men at barna skal være avhengig av når foreldrene har tid til å hente den er tåpelig. Jeg skjønner at det må være sinsykt irriterende for en lærer hvis 30 elever skal sitte med hver sin pipende mobiltelefon og at de må ha regler, men at læreren beholder den ut dagen burde være nok. Om en elev til stadighet fikk inndratt mobilen bør selvfølgelig foreldrene innblandes så de kan få til en dialog om ungenes stadige regelbrudd.

At en tar telefonene og beholder den til foreldrene henter den syntes jeg virket kjempemessig! Altfor få skoler tør å legge ansvaret over på foreldrene for elevenes oppførsel.

Skrevet
På den ungdomskolen der mitt barn går er det forbudt å ha med mobil. Blir de tatt med mobil blir den beholdt ut dagen og melding hjem + anmerkning!

De må lære seg å følge reglene! Hvorfor skulle ikke reglene gjelde din datter når den gjelder for andre? ikke ta parti med henne for hun visste antageligvis konsekvensene på forhånd!

:klappe:

Ikke rart at det er mange bortskjemte og ufordragelige barn og ungdommer idag når man leser innleggene her inne.

Nei, det er helt utrolig!

Følger man reglene slipper man straff. Enkelt og greit!

Skrevet
:klappe:

Nei, det er helt utrolig!

Følger man reglene slipper man straff. Enkelt og greit!

Nå var hele poenget med denne tråden at det ikke sto i reglene at mobilen kunne beholdes av lærer ut uken. Hadde det stårr i reglene hadde ikke dette en gang vært en debatt! De fleste er nok helt enig i at regler skal etterfølges, men problemet oppstår når en lærer lager sine egen regler på tvers av skolereglementet.

Skrevet
Nå var hele poenget med denne tråden at det ikke sto i reglene at mobilen kunne beholdes av lærer ut uken. Hadde det stårr i reglene hadde ikke dette en gang vært en debatt! De fleste er nok helt enig i at regler skal etterfølges, men problemet oppstår når en lærer lager sine egen regler på tvers av skolereglementet.

Så vidt jeg forstod står det i reglene at det ikke skal benyttes mobil i timene. Ergo er reglene brutt, og man må finne seg i straff. Hun ble jo heller ikke fratatt telefonen for resten av uken, bare advart om at dersom hun brøt reglene igjen ville så skje. Det synes jeg er grei oppførsel fra lærer. Da er eleven advart og må forholde seg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...