Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2009 #61 Skrevet 25. februar 2009 For å si det slik, hadde dette vert barnet mitt, ville jeg vere glad at han ble satt på plass, denne læreren hadde jeg faktisk takket for at han hjelper i å oppdra barnet mitt. Klapp til lærer. Klaps til foreldre som driver på med flisespikkeri og ødelegger læreryrket nok som det er.
TheHairyToothfairy Skrevet 26. februar 2009 #62 Skrevet 26. februar 2009 Lillesøs hadde en sånn greie på sin skole, skolen inndro telefonen en uke fordi hun hadde glemt å sette på lydløs. Hun hadde heller ikke tatt opp telefonen eller noe, veninnene hennes sier at ingen brydde seg spesielt om det bortsett fra at det kom et knis eller to. Lærer/skole har IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET myndighet til å inndra personlige eiendeler!!! Strengt tatt kan de ikke engang ta fra eleven telefonen ut skoletimen, men jeg tror de fleste foreldre bruker skjønn i et slikt gitt tilfelle. Men, en uke som det er snakk om her i ditt tilfelle, og slik vi opplevde, er grovt overtramp. Det har en direkte innvirkning på noe som pågår utenfor skoledagen, og straffen står overhodet ikke i henhold til årsaken. I en overført sammenheng, om jeg kommer borti hornet på bilen min utenfor en stille sone (sykehus e.l.) skal jeg da forvente at bilen blir inndratt for en viss periode? Det man er ute etter å oppnå er en prevantiv virkning slik at barna skal skremmes til å huske å slå av telefonen, jeg strever med å se det pedagogiske i akkurat det. I vårt tilfelle hadde jeg kjøpt telefonen i gave til min søster i bursdagsgave, kjøpskvittering/eierdokument sto da i mitt navn (i ditt tilfelle så står det helt sikkert på enten deg eller en annen voksen slektning). Jeg henvendte meg personlig til rektor på skolen og ba om å få telefonen utlevert straks. Dette ble jeg først nektet, men da jeg forklarte rektor at om jeg måtte gå derfra uten telefon, så medførte det at jeg anmeldte telefonen som stjålet. jeg ga også uttrykk for at dette ville jeg også gjøre om dette skjedde igjen. I vårt tilfelle hadde i tillegg læreren hatt tilgang på telefonen hele skoledagen, den var aldri i rektors besittelse. Det hører også med til min historie at den som hadde sendt min søster meldingen, var meg selv. Jeg hadde spurt om når på dagen jeg skulle hente henne fordi vi hadde en avtale om at hun skulle være med meg på jobb senere. Siden det ble umulig for henne å gi meg beskjed, så ble hele dagen vår et eneste rot. Etterpå når vi har fått telefonen tilbake igjen, så viser det seg at lærer har gått gjennom en del av de meldingene som var kommet i løpet av den dagen, både før og etter at telefonen ble konfiskert. Med alt dette sagt, jeg forstår veldig godt at lærere ikke kan ha en haug med telefoner ringende og pipende i løpet av en skoletime, men det går allikevel ann å ha en antydning med menneskelig fornuft i henhold til situasjoner og til straffereaksjon. Man kan filosofere om hva som skjer når det er lærernes telefoner som piper. Ikke innbill meg at det aldri skjer. Jeg har selv jobbet som troppsbefal ved rekruttskoler, vi fikk det gjort ettertrykkelig klart at vi aldri under noen omstendigheter hadde rett eller mulighet til å konfiskere personlige eiendeler uansett hvor mye en telefon piper under oppstilling, uansett om det så var kongen som inspiserte. Ha det også i bakhodet at en lærer aldri under noen som helst omstendighet har lov til selv hente f.eks. en telefon ut av lommene til elever.
Gjest Lektor Skrevet 26. februar 2009 #63 Skrevet 26. februar 2009 Lillesøs hadde en sånn greie på sin skole, skolen inndro telefonen en uke fordi hun hadde glemt å sette på lydløs. Hun hadde heller ikke tatt opp telefonen eller noe, veninnene hennes sier at ingen brydde seg spesielt om det bortsett fra at det kom et knis eller to. Lærer/skole har IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET myndighet til å inndra personlige eiendeler!!! Strengt tatt kan de ikke engang ta fra eleven telefonen ut skoletimen, men jeg tror de fleste foreldre bruker skjønn i et slikt gitt tilfelle. Men, en uke som det er snakk om her i ditt tilfelle, og slik vi opplevde, er grovt overtramp. Det har en direkte innvirkning på noe som pågår utenfor skoledagen, og straffen står overhodet ikke i henhold til årsaken. I en overført sammenheng, om jeg kommer borti hornet på bilen min utenfor en stille sone (sykehus e.l.) skal jeg da forvente at bilen blir inndratt for en viss periode? Det man er ute etter å oppnå er en prevantiv virkning slik at barna skal skremmes til å huske å slå av telefonen, jeg strever med å se det pedagogiske i akkurat det. I vårt tilfelle hadde jeg kjøpt telefonen i gave til min søster i bursdagsgave, kjøpskvittering/eierdokument sto da i mitt navn (i ditt tilfelle så står det helt sikkert på enten deg eller en annen voksen slektning). Jeg henvendte meg personlig til rektor på skolen og ba om å få telefonen utlevert straks. Dette ble jeg først nektet, men da jeg forklarte rektor at om jeg måtte gå derfra uten telefon, så medførte det at jeg anmeldte telefonen som stjålet. jeg ga også uttrykk for at dette ville jeg også gjøre om dette skjedde igjen. I vårt tilfelle hadde i tillegg læreren hatt tilgang på telefonen hele skoledagen, den var aldri i rektors besittelse. Det hører også med til min historie at den som hadde sendt min søster meldingen, var meg selv. Jeg hadde spurt om når på dagen jeg skulle hente henne fordi vi hadde en avtale om at hun skulle være med meg på jobb senere. Siden det ble umulig for henne å gi meg beskjed, så ble hele dagen vår et eneste rot. Etterpå når vi har fått telefonen tilbake igjen, så viser det seg at lærer har gått gjennom en del av de meldingene som var kommet i løpet av den dagen, både før og etter at telefonen ble konfiskert. Med alt dette sagt, jeg forstår veldig godt at lærere ikke kan ha en haug med telefoner ringende og pipende i løpet av en skoletime, men det går allikevel ann å ha en antydning med menneskelig fornuft i henhold til situasjoner og til straffereaksjon. Man kan filosofere om hva som skjer når det er lærernes telefoner som piper. Ikke innbill meg at det aldri skjer. Jeg har selv jobbet som troppsbefal ved rekruttskoler, vi fikk det gjort ettertrykkelig klart at vi aldri under noen omstendigheter hadde rett eller mulighet til å konfiskere personlige eiendeler uansett hvor mye en telefon piper under oppstilling, uansett om det så var kongen som inspiserte. Ha det også i bakhodet at en lærer aldri under noen som helst omstendighet har lov til selv hente f.eks. en telefon ut av lommene til elever. Etter å ha lest denne tråden så har jeg bestemt meg for å konsekvent gi elevene fravær for timen om mobiler ringer og sende dem ut av timen. Jeg arbeider på en VGS og elevene er forventet å ta ansvar for seg selv. Hadde du kommet og truet meg på den måten du gjorde med skolen ovenfor her hadde jeg sagt det samme, ok, du får mobilen, men da må jeg ta i bruk det virkemiddlene jeg kan ta i bruk, men som er mer alvorlige og jeg helst vil unngå, nemlig orden og atferdsanmerkning. Det skal ikke mange til for å få nedsatte orden eller atferdskarakter. Jeg ville faktisk vurdert å sette ned atferdskarakteren på bakgrunn av at reaksjonen i ettertid med krav om utlevering og utkjefting viser at eleven ikke forstår hva som er akseptabel atferd. På de lavere alderstrinnene (i grunnskolen) har læreren et oppdragelseansvar ovenfor elevene. Som befal har du selvfølgelig ikke det samme ansvaret for soldater som en lærer har ovenfor sine elever i grunnskolen. Om foreldrene ikke kan godta at skolen har et oppdragelse og dannelse ansvar ovenfor elevene så bør de ha hjemmeundervisning.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2009 #64 Skrevet 26. februar 2009 Jeg synes faktisk det er like ille at skolen tar seg til rette ved å heve seg over loven uten særlige konsekvenser. Når du selv sier at skolen bryter loven ved å holde tilbake mobiler over lengre tid, synes jeg det er ganske tragisk å i samme svar kritisere foreldre som ikke fant seg i dette. Og igjen, jeg er absolutt for straff når det begår regelbrudd, men skolen kan ikke heve seg over norsk lov! Da mangler det virkelig på fantasien når dette er den eneste måten å lære barna om konsekvenser på. Skolen satte seg ikke utover loven. Så lenge mobilene ble utlevert ved forespørsel var det lov. Jeg mener ikke skolen skal heve seg over loven, jeg mener loven bør endres slik at skolen og lærerne får flere sanksjonsmuligheter. Som det er idag er det fullstendig håpløst. Alt avhenger av at rektor og lærere oser autoritet nok til at elevene jenker seg, og har man tilfeldigvis ikke klart å finne et fullt lag med lærere med høy grad av naturlig autoritær framtoning, har man ingen sanksjonsmuligheter som gjør noe fra eller til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå