Gå til innhold

Vi vil så gjerne gifte oss, men


Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

vi har ikke råd.

Vi pratet ofte om bryllup og ønsker at det snart er vår tur. Men problemet er at vi har ikke råd. Vi vet vi må betale alt selv, derfor ønsker vi ikke å nevne til foreldren at vi ønsker å gifte oss nå.

Vi vil ha kirkebryllup og en koselig fest etterpå med de nærmeste av familie og venner.

Så det jeg lurer på, hvordan få det billigst mulig? Er det noen som har noen gode tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange er nærmeste familie og venner og hva ser du på som absolutt nødvendig når det gjelder ett bryllup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva om dere gifter dere i kirken, og har snitter og kaker etter på?

dette er ikke like dyrt som middag med dessert ol

kanskje dere kunne ha en liten fest der dere sto for alkoholen, men ikke i like store kvantier som vanlig.

hvor mange blir dere?

Er det plass hejmme hos dere til å smale alle sammen? sparer en god del på det

Ikke like mye blomster ol, finnes annen dekorasjon som kan være billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg regner med vi blir ca 70 stykker. Vi skal ikke ha det i denne kommunen. Synes vi bør servere middag,da mange kommer langt i fra.

Så vi er avhenig til å leie lokal. Vet ikke helt hvordan vi skal få det til, selv om vi gjerne vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ha kirkebryllup og en koselig fest etterpå med de nærmeste av familie og venner.

Jeg regner med vi blir ca 70 stykker.

Jeg syns 70 stykker er veldig mange jeg da, er dette virkelig "de nærmeste"? :roll:

Jeg føler nok instinktivt at dere bør spare en stund til og heller få det bryllupet dere virkelig ønsker, fremfor å ta til takke med en "billigløsning" bare for å kunne gifte seg litt før. Det er klart at det er mye dere kan spare på, men med såpass mange gjester, middagsservering m.m. så vil det koste litt ja. Er det ikke da bedre å vente et år eller tre, og dermed få råd til å realisere drømmebryllupet? :)

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utrolig mange sparetips her inne, så her er det bare å begynne å søke og lete...

Kan hjelpe deg på vei med noen få tråder:

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=12609

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=31680

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=13102

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=35072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sirre

Nå vet jeg ikke hva dere syns er dyrt å billig, men vårt bryllup kostet 30000,-da har vi gjort stort sett alt billigst mulig.Det er jo festen som koster, & de faste utgiftene som frisør, kjole, blomster etc.

Alt av bordkort sanghefter har jeg laget selv, bordekorasjonene var enkle rett fra naturen, men fikk masse skryt som enkelt å stilfullt.

Vi hadde trots alt over 100 gjester, å selv om vi hadde hjemmebrendt i drinkene var det kun skryt, vi hadde da ikke mange fisefine som forventet ekte vare.Festen ble en kjempesukkses!!!!!

Vi hadde koldtbord der alt var hjemmelaget, vi spurte om hjelp til baking av kaker, å alle ville mer enn gjerne hvere med å hjelpe litt.

Du ser det trenger ikke å bli så dyrt, det er bare hvor du legge linjen,

Vi ønsket en fest for alle kjente å kjære, å selv om vi hadde gjort det enkelt syntes mange av gjesten ar det var det flotteste bryllupet de hadde vært i, en lett å avslappet atmosfere der alle hadde det kjempegøy.

Vi sitter igjen med utrulig mange gode minner, Å VI ER GIFT !!!!! er ikke det det viktigste.?????

Vi tenkte også at dett kom til å bli dyrt, men når alt skulle gjøres opp etterpå var tonen en annen.For hjemme stod det bryllupsgaver til en værdi av 50 000 kroner, så uansett om vi betalte litt for dette , så er det utrulig va du har igjen i minner .Det er virkelig værd de kronene vi brukte!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Vi har skrevet gjestelisten og den består av ca 70 stykker. Jeg vet at det høres mye ut, men det er faktisk de vi føler er selvskrevne gjester. Personer som har betyd noe for oss opp igjenom tiden, foreldre, søsken, besteforeldre, tanter,onkler og gode venner. Lista kunne ha blitt mye lengre, men vi har kutte den ned. Det er mange som vi ønsker kunne vært der, men vi har måtte sette en grense.

Vi er avhengig til å legge oss inn to netter. Må vi betale overnattinga for gjestene?

Den ene forloveren er tilreisende, kanksje to (kommer an på om hun vil eller ikke). Må vi betale frisør time, kledene o.l til forloverne?

Transport har vi funnet ut at vi skal bruke vår egen bil, en 97 modell volvo.

Takk for tipsene Augustbrud02: Der hjalp du meg mye.

Skal mest sannsynlig låne barna til søstra mi til brude pike og brude svenn. Er vi avhengig til å betale det de treng eller kan søstra mi gjøre det?

Vi håper vi klarer å få til et bryllup til neste år.

Håper flere gode tips kommer. Tar i mot alt med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vi betale overnattinga for gjestene?

Nei, det må dere ikke!

Vi har bestilt rom til alle og fått en bra pris pga. kvantum, men betale må de gjøre selv.

Tror ingen forventer å få dekket overnattingsutgifter.

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha skalldyrbord i bryllupet vårt, egentlig ikke for å spare penger, men det blir alikevell mye billiger. Har vært i mange bryllup, og alle er så like når det gjelder mat, hadde derfor lyst å gjøre noe helt annet, som jeg også syntes er mye bedre. Vi skal ha 65stk til middag, har bestilt reker(store), kreps, hummer, krabbe, blåskjell og laks. For alt dette betaler vi ca 7000. Når vi holder bryllupet selv må man jo betale dervietter+++ selv, men det blir alikevell mye billigere.

Vi skal ikke ha alkohol, noe vi sparer masse på, men kjøper alkoholfri pærecider i Sverige.

Til å servere har vi venner som ikke vil ha betalt for det (kjøper en liten gave til de)

Vi kjøper bare bryllupskaken, resten baker venner og familie.

Håper dette kan være til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utgift du kan spare på, er brudepike og svenn. Klærne deres må jo du stå for og det er ikke nødvendig med disse barna for å bli godt gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Tusen takk for god hjelp her inne.

Jeg vet at vi kan spare på å ikke ha brudesvenn og brudepike. Men det har seg slik at jeg har lovet søstra mi at de skal få være det dersom vi ikke har egne barn som kan gjøre det på det tidspunktet. Vi er foreløpig barneløse, derfor så må jeg holde den avtalen synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene Augustbrud02: Der hjalp du meg mye.

Bare hyggelig! Lykke til med alle detaljene. Man kan spare mye når man planlegger bryllup, bare man er litt bevisst på hva man vil prioritere og hva man ønsker å bruke penger på! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dere må heller ikke betale noe for forloverene. Noen spanderer visst klær og frisør, men selv hadde jeg aldri hørt om det før jeg begynte å vanke her inne. Tror ikke noen forventer det, men dere kan jo bare si som det er at dere ikke har råd til det. Folk har forstålese for det. Bryllup blir fort dyrt, det vet de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tusen takk for god hjelp her inne.

Jeg vet at vi kan spare på å ikke ha brudesvenn og brudepike. Men det har seg slik at jeg har lovet søstra mi at de skal få være det dersom vi ikke har egne barn som kan gjøre det på det tidspunktet. Vi er foreløpig barneløse, derfor så må jeg holde den avtalen synes jeg.

Snakk med søsteren din om hun kan være behjelpelig med å være med å betale litt på klærne deres.

Selv om dette er lovet så er det din dag og blir dette en utgift som dere egnelig ikke hadde behøvd ville jeg sagt i fra til din søster. Ellers er ikke klærne deres de dyreste finner dress eller kjole til under 1000 lappen, behøver ikke koste så mye. Min søster kjøpte til datteren til kr 299 og den var så søt på jenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Når det gjelder kledene til brudepike og brudesvenn så kan det være jeg får hjelp av mine foreldre, selv om vi må betale bryllupet selv. Om de ikke har akuratt brudepike og brudesvenn klær så gjør ikke det noe egentlig. Søstra mi har god smak så jeg er sikker på at hun kan finne noe fint.

Takker for gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har sikkert lest det i noen av de tidligere tipsene, men hvis dere har bunad begge to, vil dere spare en kjempeutgift, nemlig klærne. Da kan forloverne også ha bunad, hvis de har (brudgommens forlover stiller vel som oftest i dress han har fra før). Bunad kan jo også budepiker/svenner ha på seg.

Ellers er mitt beste sparetips dropp eller reduser bruken av alkoholholdig drikke i bryllupet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Skarolinee.

Tusen takk for tipset. Jeg og samboeren har bunad. Hun som skal være min forlover har det, jeg vet ikke om forloveren hans har det. Brudepika har det men ikke brudesvennen. Kan være vi får lånt. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Vi skal gifte oss neste år etter å ha vært sammen i ti år og har to barn sammen. Vi ønsker ikke å bruke så mye penger på bryllup samtidig som vi ikke ønsker å virke gjerrig. Vi vil ha den festen som føles riktig for oss. Dette har vi gjort for å få det til:

Vi har kuttet på gjestelisten. Vi inviterer foreldre, besteforeldre og søsken og ett "tante-par" på hver side. Vi har lite kontakt med de andre tanter og onkler, så vi føler at vi naturlig kan kutte de. Så inviterer alle de vennene som vi har kontakt med pr. i dag og som vi ønsker å ha. Da kommer vi opp i 40 gjester - og det er vi fornøyd med.

Vi har fått litt igjen på skatten + fått litt penger sånn at vi begge har nye bunader til bryllupet. Disse "sparer" vi på 17. mai og bruker de først helgen etterpå når vi skal gifte oss.

Vi har spandert på oss ordentlige fotografbilder hos den fotografen vi aller helst ønsket oss - for vi vil ha gode bilder fra dagen. Barna skal ikke være med oss. De skal være tilstede i kirken og så til barnevakt.

Ang. lokale har vi lånt kantinen på min fars jobb. Det er gratis og de har dekketøy til 60 personer. Vi må da pynte og rydde til selv - og må vaske etter oss, men det blir likevel en rimelig løsning.

Og så har vi valgt koldtbord. Vi har ikke bestemt hvilken type ennå, men det høres ut som det kan svare seg å ha skalldyr-koldtbord. Det får vi se. Men uansett blir det billigere med serveringshjelp, som vi har tenkt å ha bekjente som får gave etterpå. Du trenger jo ikke så mye serveringshjelp ved koldtbord heller. Og så har vi tenkt å ha drikkevarer. Vi setter øl og brus på bordene og har vin i karafler til maten. Senere blir det åpen bar hvor folk forsyner seg selv. Vi vil da bruke vinkartongbærere i tre. En rød og en blå (for rødvin og hvitvin), ha fremme øl og vin, konjakk og whisky og likør.

Ang. kaker skal vi bestille en pen, men enkel bryllupskake og resten ordner vi via venner og familie. Jeg har selv bakt til andre brylluper, så det regner jeg med skal gå greit.

Vi låner også bil til bryllupsdagen i vennegjengen. Vi har ikke satt oss opp noe nøyaktig budsjett ennå, men regner med å komme greit ut av det.

Et annet tips som ser ut til å bli mer og mer vanlig er å holde drikkevarer til maten og så har bar etterpå hvor folk kjøper drikke til kostpris. Har dere ikke noe lokale i nærheten hvor dere kan leie/låne rimelig og ordne mye selv? Og må det være så mye sprit tilgjengelig? Da min søster giftet seg i fjor hadde de åpen bar hvor folk skulle legge fra seg penger. De hadde ordnet med litt forskjellige typer sprit, men det gikk kun konjakk og whisky - og folk betalte faktisk rikelig. De hadde regnet med at en del ikke kom til å betale for seg, men regnet ut etterpå at folk nok har betalt rikelig. Men husk en ting i så måte: Det er en fordel å skrive i invitasjonen hvis folk må betale drikkevarene selv. Vi har selv vært i bryllup hvor det ikke har stått og har da ikke regnet med å ha så mye kontanter med...

Men sett familie og venner i sving med å finne lokale og hoste opp ideer til hvem som kan hjelpe til så ting blir billigere. Det er utrolig mange kreative hjerner rundt omkring ;-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...