Gå til innhold

Dere barnehagetanter!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Minsta mi på halvannet blir barnehageunge til høsten med 60 % plass fordelt på tre dager. Man har selvsagt lyst å ha en god tone med barnehagestaben, og det tenkte jeg ikke på at kunne komme til å bli et probelm, før jeg snakket med en dame som var på besøk hos oss igår.

Egentlig ble jeg ganske sjokkert, for hva hun kunne fortelle om barnehagestaben der hun har hatt vikariat, var ikke småtterier. Hun fortalte at der reagerte man på ALT hos foreldrene, om ungene var for pyntet (spenner/strikk, smykker, motetøy) , om de gikk i for mye arvetøy, om foreldrene lot ungene være der HELE dager (ble ikke tatt nådig opp), om foreldrene leverte tidlig eller kom "diltende" på formiddagen (som jeg hadde planlagt, i forhold til å slippe stressende morgener, som ustresset student), om de var skilt eller om bare den ene av foreldrene leverte og hentet og...ja, de kicket liksom på det meste, jeg husker ikke en brøkdel engang. Men det gikk også på om folk hadde mange skift til ungene, eller bare ett liggende i bhg., om de hadde stilige, stygge eller vanlig matbokser, om ungene var vant til å be bordbønn, osv.s

Og da begynte jeg å tenke. Er dette vanlig? Er det sånn det er, at man liksom må gå litt på nåler og prøve å gjøre alt "riktig" etter en litt ukjent standard for å ikke bli litt sett ned på eller direkte misbilliget av folka som skal passe ungen din? Eller har det noe med at denne damen jobbet langt ute på landet i en bygd med lavt utdanningsnivå og stor bry-seg-om-hva-naboen-gjør-faktor?

Hva ser dere egentlig etter? Hva gjør dere irritert? Hva liker der hos foreldrene? Hva forventer dere av oss og hvordan skal jeg som mor innrette meg for å få dette til å gå mest mulig knirkefritt?

Heh, jeg ble plutselig litt bekymret for MIN del, jeg, og ikke bare for minstas del! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må du endre overskriften din, vennen. Disse menneskene ser ikke blidt på å bli kalt tanter.

Om ikke du gjør det, så får du sikkert ingen svar.

Skrevet

Er bare eks-tante jeg da...

Men jeg har aldri opplevd å ha tid til å sladre på denne måten.

De eneste jeg kan bekrefte er:

om foreldrene lot ungene være der HELE dager (ble ikke tatt nådig opp), om foreldrene leverte tidlig eller kom "diltende" på formiddagen (som jeg hadde planlagt, i forhold til å slippe stressende morgener,

Mange barnehager har en kjernetid. F.eks fra klokka 10 til 15.

I dene tiden er det en fordel om alle barna er til stede (om det ikke er noe spesielt da). Det blir mye uro om barna blir levert i hytt og pine og turer er umulig å gjennomføre.

Ja, jeg har reagert på enkelte ting i løpet av mine år i barnehage..

Som at foreldrene til 9 mnd gamle barn står og venter utenfor døra når personalet kommer på jobben.. altså 15 minutter FØR barnehagen åpner og dukker opp for å hente barnet 15 minutter etter at personalet skulle gått hjem.

Hos oss betydde dette at barnet er i barnehagen i 9 timer :o .

Jeg har reagert på barn som lukter surt hver eneste dag og som har den samme genseren (med de samme flekkene) 3 dager på rad. Det har også vært episoder der foreldrene nekter for at barna er syke, til tross for høy feber og diverse utslett.

Og personalet snakker sammen. Ikke nødvendigvis om foreldrene direkte, men i sammenheng med små problemer som oppstår med hvert enkelt barn.

Gjest celine
Skrevet

Tror ikke det sladres så mye i en gjennomsnittlig barnehage... Har selv jobbet i to barnehager og begge stedene har vi hatt det alt for travelt.

Det eneste er ting som åpenbart går utover barnets ve og vel, men da tas det gjerne opp med foreldrene også (etter f eks assistenten har tatt det opp med ped leder e.l) Bare vær deg selv og gjerne også positivt innstilt.

Ønsker deg og minsta lykke til med barnehageplassen :)

Håper dere får like positive erfaringer med barnehagen som guttene og jeg har..

Skrevet
Nå må du endre overskriften din, vennen. Disse menneskene ser ikke blidt på å bli kalt tanter.

Om ikke du gjør det, så får du sikkert ingen svar.

Jepp, jepp. LItt utenfor debatten. Men hadde jeg tatt 3 årig høyskoleutdanning og blitt kalt tante, så hadde jeg EKSPLODERT :wink:

Skrevet

her er det jo både ting som stemmer og som absolutt IKKE stemmer med livet i en barnehage...

Hun som har jobba i denne barnehagen har vel for det første brutt taushetsplikten sin...man kan ikke snakke om sånn om det som foregår på sin arb. plass som her er en bhg. det å gå å baksnakke sin jobb, synes jeg sier mer om henne egentlig...

Vi prater oss i mellom på avd. om barna. Vi er opptatt av at de skal ha det bra, og uvesentlige ting som hårpynt blir i hvertfall ikke diskutert på vår avd..Men vi kan jo kommenter at han eller hun har mange fine klær og vi kan også vi ( OSS I MELLOM PÅ AVD.) at jammen er det lite klær i extra- klærne, det er ikke noe å bytte på, hmm, det må vi gjøre noe må. Så da sier vi det til foreldrene at her trengs det mer tøy. Ingen blir sure for det! Takker heller for at vi minner dem på det...

Vi kan også kommentere og diskutere at den og den har lange dager i barnehagen, fordi vi synes kanskje dette barnet virker sliten og uopplagt- hadde trengt litt fri/ kortere dager..

Vi har en fast regel på at barna skal komme før 8.15 om de skal ha frokost,. Vi har også den at om de kommer etter 9.30 må vi ha beskjed tilfelle vi går på tur, skal ha lekgrp etc. Dette er for at barna ikke skal komme til tom bhg, ikke skal komme til en allerede etablert gruppe som kan være vanskelig å komme inn i , altså for barnets beste! Dette sklei veldig ut i vår, mine assistenter ble frustrerte og vi måtte gjøre noe med. Vi snakket igjen med de det gjaldt. Vi må jo kunne snakke om ting på avd. uten at det er noe farlig...det kommer iKKE utenfor vår avdeling, det er helt sikkert!

Ps, vi prater også om hvor kjekke noen av fedrene er så pass på mannen din.. :wink::ler:

Og en ting til vi prater jo om alt mulig ved bordet...så en dag tok vi runden " hva drikker pappa'n din og hva drikker mamma'n din..mange som koser seg med vin og øl gitt. :ler: Og dette er på en småbarnsavd. Og noen ganger forteller jo de små andre morsomme ting hjemmefra... :blunke:

Skrevet

Jeg har et par spørsmål jeg også.

Datteren min har halvtidsplass i en bhg. (det er bare halve plasser i bhg)Den ligger en halvtimes gange unna hjemmet, så det sier seg selv at det ikke er så lett å komme kl 08.30. ;)

Vi pleier komme til 09.30. Da får ungene våknet av seg selv og det er ingen sure miner. Likevel har jeg fått kommentarer på at vi som oftest kommer sent. (ser oftest flere foreldre gå fra bhg i det vi kommer, så SÅ sene kan vi da ikke være)

Vi går glipp av frokost og samling, er det så ille det da?

En ting til: til høsten har vi fått tilbud om å få heltidsplasser.

Jeg kunne egentlig tenke meg det tilbudet, for ofte er 15 ganske tidlig å hente.

Til høsten skal jeg være dagmamma også. Det hadde passet fint å slippe å ta dagmammabarna med seg å hente Emma.

Hva syns dere om at hun evt. kommer senere enn 09.30, f.eks. 10-10.30, og ikke blir hentet før 16-16.30?

(selvsagt ikke på dager da det er planlagt turer)

Vil dagen da bli altfor oppstykket? Det vil fremdeles være halvtidsplasser i bhg for de som ønsker det.

Jeg har ikke lyst til at dagen hennes skal bli så veldig lang, så om det er helt uakseptabelt å levere sent, så kan jeg jo ikke ta heltidsplassen.

Jeg har ikke snakket med bhgpersonalet om dette ennå, da tilbudet er helt fersk.

Hun er 5 i august.

Skrevet

Jammen, dette lød betryggende! Regner nesten med det er skikkelige folk de som jobber i barnehagen "vår", og som ikke bruker tiden på å slarve som foretrukne tidsfordriv. ;)

Men altså, jeg er visst håpløst lite oppdatert, for hva heter det, da? Og når sluttet man å kalle dere/dem tanter? Sykesøstre kalles jo søstre (av eldre i alle fall), hva er galt med tantetilnavn?

Bør visst skynde meg å lære dette i en fart, så jeg ikke går på trynet allerede fra dag en! :ler:

Skrevet

En tantedigresjon: jeg skjønner jo at det er viktig å bli kalt ansatte, personale, pedagogiske ledere pluss pluss pluss, men personlig ville jeg nå tatt det som et kompliment at et barn kalte meg tante. Det viser at barnet er trygg på deg og glad i deg. Blir skikkelig rørt jeg når venners barn kaller meg tante "Starfish".

Så selv om jeg ser poenget med å ikke bli kalt det, syns jeg mange er hysteriske om de nå engang skulle bli kalt det.

Sykesøster er tross alt like vanlig som sykepleier.

Skrevet

"Vi går glipp av frokost og samling, er det så ille det da?"

Det er ikke så ille, nei. Men for barnets del er det viktig å få være med i samlingen, i hvertfall innimellom. Dette er en stund man bruker for eksempel til å snakke om hva som skal skje, man kan lese fra en bok/ fortelle en historie- som kanskje kan være utg. punktet for lek senere på dagen.Man synger, lærer nye sanger. Og det viktigste av alt er at det er en ypperlig sjanse til å få sett hvert barn ved å stille dem spm, la dem få synge, la de få fortelle etc... Det er et godt grunnlag for øving av sos. kompetanse som blant annet er det å vente på tur, lytte til andre- selvkontroll, det å kunne prate for seg- selvhevdelse. Dette er hva vi gjør , men datteren din går vel på en stor avd. så jeg er ikke sikker på hva de gjør- men noe i den duren er det vel..

Skrevet

Det er kun barn fra tre år og opp på den hørende avd. De er 10 barn fordelt på 2-3 voksne.

Det er mange flere voksne på den hørselshemmede avdelingen, men de tar seg også av barna fra den hørende når de er samlet. (måltider, utelek, turer osv)

Altså har hvert barn mange voksne og forholde seg til og det er ikke lett at et barn blir glemt bort.

Jeg har fått beskjed om at datteren min glir fort inn i leken, om den er startet når vi kommer.

Hun forteller også de ansatte mye og har god kontakt med dem.

For at vi skal rekke samlingsstund, må hun vekkes en time før hun naturlig våkner og da blir hun SUR. Jeg skjønner at samlingsstund er noe hun kan ha utbytte av, men jeg er på dette tidspunktet ikke villig til å bytte bort den når det innebærer at jeg må vekke de tidlig. Til vinteren blir det jo enda verre, ut å gå nesten før det blir lyst. Usj, nei, hadde jeg hatt bil hadde den halvtimen vært unnagjort på 5 min.

Men det var nå helst den andre problemstillingen jeg var mest ute etter meninger om. Fiske, fiske.

Skrevet
En tantedigresjon: jeg skjønner jo at det er viktig å bli kalt ansatte, personale, pedagogiske ledere pluss pluss pluss, men personlig ville jeg nå tatt det som et kompliment at et barn kalte meg tante. Det viser at barnet er trygg på deg og glad i deg. Blir skikkelig rørt jeg når venners barn kaller meg tante "Starfish".

Poenget er at vi som arbeider i barnehagen er ikke tanta til alle de ungene som er i barnehagen, og ikke er vi vanligvis vennene til barnets foreldre heller. Vi er ikke i slekt med ungene eller er dagmamma for våre tantebarn, vi er ansatte som jobber pedagogisk med deres barn!

Ja, det er en prinsippsak, men uansett... Det er leeenge siden det ble slutt på at man kalte barnehageansatte for tanter.

En høyt satt sjef hadde sikkert ikke likt og bli kalt bestefar han heller. :wink: (Satt på spissen, men du ser poenget??)

En leder er en leder, en sykepleier er en sykepleier (forresten er det lenge siden sykesøster ble avskaffet også), en butikkansatt er en butikkansatt, og en assistent er en assistent......

Lillian - barne-og ungdomsarbeider

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, men er ingen tante for barna der assa... Vi har et navn - og det liker vi blir brukt :wink:

Ellers er alle barnehager forskjellige, og det forundrer meg heller ikke at mye av det du har blitt fortalt stemmer - men samtidig kan du ta mye med en klype salt. Og selv om mye av det høres groteskt ut - så er det som regel en grunn til at barnehage personalet reagerer som de gjør.

Et eksempel som er kommet opp før her er at et barn som er i barnhagen fra åpningstid til stengetid - vil utgjøre mange timer for barnet. I vår barnhage vil det tilsvare over 10 timer - og det er mer enn hva mange av oss har som arbeidstid på jobben. Barn blir slitne de også - derfor kan det være at personalet kan oppfordre til at barnet blir hentet tidligere en og annen dag om foreldrene har mulighet til det.

En annet ting du nevner er hva barnet har på seg.. Og da kan jeg nevne at smykker eller andre gjenstander rundt hals og armer kan føre til at barnet henger seg opp i ting - og det kan føre til tragiske hendelser.

Når det gjelder motetøy eller ikke - så er det iallefall viktig å tenke på at barn leker og har det gøy - de kan bli møkkete og våte - derfor anbefales det ikke at barnet har på seg klær som man er "redde" for.

Ekstra skift er veldig viktig - og et ekstra skift kan være for lite. Jeg hadde nok satset iallefall på et par skift og da mener jeg alt fra truser til tykke gensere (væravhengig selvsagt)

De fleste barnehager er mest sannsynelig interessert i et godt og åpen samarbeid med foreldrene - så derfor vil jeg oppfordre deg til å både komme med positive og negative tilbakemeldinger. Ikke vær "redd" for å snakke med de - og om du forklarer at du gjerne kunne tenke deg å leve litt senere så snakk med de om det.

På min avdeling har vi ingen ting i mot at barnet kommer senere - vi synes det er mer hyggelig at barn og foreldre kan kose seg sammen om morgenen om de har mulighet til det. Men samtidig så syns jeg heller ikke at du kan f.eks komme 5 minutter før frokosten avsluttes og regne med at personalet får i barnet frokost - som oftest er de fleste frokostbarna ferdig med å spise og er i full leke aktivitet - og da er det ikke alltid like lett å få barn til å spise fordi mor har bestemt det. Barnet vil som regel heller leke da det ser de andre gjør det. Om du forstår hva jeg mener :blunke:

Jeg ønsker deg lykke til :)

Gjest Donna
Skrevet

Hehe ..."tante *****" :ler:

nei huff :-?

vi liker helst å kalles ved navn vi ...eller for voksen ..... :wink:

Kjenner igjen mye som skrives ....man snakker om ting i personalet innen avdelingen ..og det er lett å bli forarget når ting gjentar seg .....Vi som jobber ser ting så innlysende og enkle og klare ..og det blir da ubegripelig når foreldrene ikke ser det likedan :wink:

Slikt som åpningstiden - den er viktig for oss ....og vi reagerer når vi må stå over stengetid for at unger ikke blir hentet .....eller foreldre står og venter før åpningstid og vil levere ......

Vi reagerer når ungen kommer tidlig om morgenen og er til slutt ....da synes vi synd på de - for de har en mye lenger arbeidsdag enn oss ...og det er krevende å være i barnehage ...

Når foreldre ikke leser lapper eller prøver å få med seg informasjon blir vi litt oppgitte ...for da skjer det at de møter uten reddningsvester den dagen det er tur til stranden - eller de kommer for seint den dagen vi faktisk måtte nå en buss .......

klær .....mja ...på min avdeling kommenteres barn som komer i dyyyyre merkeklær med navn så fine at vi ikke en gang har hørt de før !!! da tør vi nesten ikke ta i de (satt på spissen) .... :-? Skittne klær merker vi oss selvssagt også .......eller når barn har støvler eller sko så digre at de kan svømme i de .....ikke greier å gå og leke fritt ........eller har regntøy som er så stivt at de står der stiove som pinner - lite gjennomtenkt med tanke på fri utfoldelse i lek .........Vi tenker veldig praktisk ....må det med så mange barn ......noen luer er håpløse ...de glir ned i øynene - dekker ikke ørene .....virker som skylapper ......er for varme eller for kalde ......vatterte dresser om sommeren er også noe so er vanskelig å se logikken i ...annet enn å spare penger muligens ....slippe å kjøpe ny kanskje ?

hehe ....heldig vis så kan man ikke ta alt unger sier bokstavlig ....vi får høre litt av hvert i løpet av dagen ....og det får sikkert foreldrene også ...så det gjelder å ta det med en klype salt ....

blir som denne vitsen

Den eldre damen til den lille gutten : Hvor er din mor lille venn?

Gutten : Hun el hjemme.

Den eldre damen :Å , hva gjør din mor da?

Gutten: Hun dlikkel!

Den eldre damen noe bestyrtet : Å hva drikker hun da??

Gutten : Hun dlikkel dlømpel ! (= hun strikker strømper) :ler:

Uansett ..komunikasjon er viktig ! for begge parter .....

Og at personalet ikke glemmer sin taushetsplikt- synes hun det fortelles om i åpningsinnlegget gikk for langt ...

Skrevet

"Hva syns dere om at hun evt. kommer senere enn 09.30, f.eks. 10-10.30, og ikke blir hentet før 16-16.30? "

Vi hadde ikke godtatt at barnet kom så sent hver dag, det går bra i noen tilfeller og da med beskjed. Det er etter halv ti vi har aktiviteter, dvs at hun aldri ville få vært med på dette- som har stor betydning for fellesskaps -følelsen. Om barnehagen der datteren din stenger halv fem som den jeg jobber i synes jeg det er sent å hente barnet. Ofte er det få barn igjen den siste tiden før stengetid, det er disse barna som har foreldre som jobber så lenge at de akkurat rekker å hente..

- det vil være få lekekamerater, kjeder seg.

- hun kan lure på hvorfor mamma ikke kommer når de andre er hentet

- ser veldig godt at det er nesten bare henne igjen

Dette er i hvertfall min erfaringer med disse barna som alltid blir hentet sist. Men nå vet jeg ikke når bhg'n deres stenger da...

jeg vet at andre barnehager er mer flexi enn våre, og noen er mer strenge også...

Skrevet

Det er en ting jeg reagerer på her, når dere som barnehage personal uttaler dere. Hva mener dere med at barna er der hele dagen og at det er negativt for dem??

Jeg trodde at når en hadde en full barnehage plass og barnehagen har åpent fra 7.30 til 16.30, at det var meningen at man kunne benytte seg av dette. Som regel har man behov for full plass når man takker ja til det og arbeidstidene vår er fra 8.00 til 16.00 så skal man bli sett skjevt på fordi man ikke kan hente poden tidligere. Nei, dette høres litt graverende ut. Håper jeg har misforstått.

For vår del sier det seg selv at vi henter ungene tidligere hvis vi har annledning, men som regel har vi ikke det når begge er i full jobb. Det er selvfølgelig ikke drømme tilværelsen og vi skulle gitt mye for å kunne bytte, slik at ivertfall kunne hentet ungene i 15.00-16.00 tia, men ærlig talt så burde barnehage personalet være voksne nok til å forstå at man faktisk ikke har så mye valg når barna er der hele dagen, det er vel derfor barnehagene har åpent til 16.30 eller lengre også, eller??

Jeg snakker ikke da om de som kommer før åpningstid og henter etter.

Men jeg kan bare forestille meg hvor vanskelig det kan være for folk i Oslo området med deeee lange køene om morningen og ettermiddagen, valget deres er vel å komme for sent på jobb hver dag og da kanskje få oppsigelse eller å levere ungene så tidlig som overhode mulig. Det er jammen ikke lett i dagens materialistiske samfunn, eller hva???

Skrevet

Pearl: Jeg har/hadde ingen problemer med barn som hadde gått i barnehagen en stund og var 3 år. Men det er disse små (1 år og under) som jeg syntes fryktelig synd på. Dvs. jeg reagerte på at foreldrene kunne gå fra et så lite barn i 9 timer.. særlig når de jobbet til forskjellige tider. Når den som begynner først på jobb leverer og den som slutter sist henter, så blir det feil for min del.

Skrevet

OK, Lea, da er jeg med.

Kan være enig med deg i at barn under 3 år ikke har godt av å være vekke fra foreldrene sine så lenge, og så lenge det det blir utnyttet på den måten er det jo trist. Men det ligger kanskje andre ting bak at det blir slik.

Jeg synes det er grusomt når jeg skal begynne å jobbe igjen etter å ha fått barn, men jeg ville nok selv gjort det jeg kunne for at barnet skulle slippe å være så lenge hos dagmamma/barnehage. Vi løste det ved at jeg jobbet halv tid et år og kommer nok til å gjøre det igjen når tredjemann kommer. Men etter det blir det nok lange dager for dem i barnehage, siden vi begge har samme arbeidstid.

Skrevet

Jeg antar at du tenkte på mitt innlegg, Pearl.. :blunke:

Vi har full forståelse for at arb. dagen er lang og at det ikke er mulig å hente før. De jeg mener er de som har mulighet til hente før, det er viktig å huske på at det å være i barnehagen for den lille er som å være på jobb for oss. Og noen har så lange dager som fra 6.45 til 16.30- det er min erfaring der jeg jobber, og vi ser jo at de er helt utslitt på ettermiddagen.

Skrevet

Da datteren min var ett, begynte hun i bhg og jeg på sykepleien.

På sykepleien har man praksis. Fordi jeg hadde barn, fikk jeg begynne 07.30 i stedet for 07. Så da sto jeg og trippet nå personale kom kl 07, for å rekke bussen som gikk 07.05. Hjemme var jeg engang mellom 16 og 16.30, så hun hadde grusomt lange dager.

Men hun sov da 2-3 timer midt på dagen i bhg. Dagen blir jo betraktelig "kortere" . jeg hadde SÅ dårlig samvittighet. men jeg fikk aldri føle fra personalet at jeg var en dårlig mor som lot henne bli så lenge i bhg.

Og hun var sprudlende og bli hver eneste gang hun ble hentet.

Tror det har mye å si ombarnet sover eller ikke. Hadde ikke min datter sovet så lenge som hun gjorde, hadde nok hun blitt mye mer sliten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...