Gå til innhold

Heter over eller mindre enn 10 minusgrader


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ta for eksempel 10 minusgrader. Heter det over eller under 10 minus når det er kaldere enn 10? (F.eks, 15 minusgrader, er det over eller under 10 minusgrader?)

Har alltid trodd det heter over 10 minus når det er mer enn 10, men

Bare så denne tråden og ble litt usikker på hva det heter, med mindre jeg ikke misforstår.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=390647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kråkaa

Jeg vil anta at om det er kaldere enn 10 minus så heter det under..? eller..over er jo høyere,og desto høyere desto varmere..

:bond:

Og om man snakker om 10 varmegrader så må dette itilfelle snu..Er det varmere enn 10 pluss så heter det over og kaldere enn 10 pluss blir under.

øhhh..hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molly84

Hvis det er kaldere enn ti minus, så sier jeg at det er over ti minus..

Hvis det er varmere enn ti pluss så sier jeg at det er over ti pluss..

Går ikke etter åssen det ville sett ut på gradestokken, liksom.

Men det er kanskje bare meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier, og er vant til å høre andre si at det er under så og så mange minusgrader. Men da jeg var liten skjønte jeg ikke det der i det hele tatt, så misforsto de voksne ganske ofte... ;)

Når jeg absolutt ikke vil misforstås sier jeg derfor "kaldere enn...", selv om det høres mye teitere ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går ikke etter åssen det ville sett ut på gradestokken, liksom.

nei, men det gjør egentlig ikke jeg heller, selv om jeg mener at under 10 minus er det samme som kaldere enn 10 minus...;) Jeg går rett og slett etter rekkefølgen på tallene 2 er jo et lavere tall en 3, og -13 er et lavere tall enn -12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molly84
nei, men det gjør egentlig ikke jeg heller, selv om jeg mener at under 10 minus er det samme som kaldere enn 10 minus...;) Jeg går rett og slett etter rekkefølgen på tallene 2 er jo et lavere tall en 3, og -13 er et lavere tall enn -12.

Skjønner. Men jeg tenker at det er graden som er minus, og ikke tallet på en måte..

Det ble rart.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minus er over 10 minus i min verden :) mer = over :)

Huh? Men 10 minus er jo mer enn 12 minus, i alle tallsammenhenger. -10 er et større tall en -12, så da blir jo -10 mer enn -12, og -10 er altså over -12.

Greit nok at du har ting på din måte i din verden (og det er jo mange som tenker som deg), men i den "virkelige" verden funker det ikke sånn. Men sånne pirkesaker har jo ikke så mye å si for de fleste av oss i denne verden heller, så strengt tatt er det jo det samme hva man sier, man kan vel bli misforstått uansett hvilken variant man velger... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Men 10 minus er jo mer enn 12 minus, i alle tallsammenhenger. -10 er et større tall en -12, så da blir jo -10 mer enn -12, og -10 er altså over -12.

Greit nok at du har ting på din måte i din verden (og det er jo mange som tenker som deg), men i den "virkelige" verden funker det ikke sånn. Men sånne pirkesaker har jo ikke så mye å si for de fleste av oss i denne verden heller, så strengt tatt er det jo det samme hva man sier, man kan vel bli misforstått uansett hvilken variant man velger... :ler:

hehe, jeg ser hva du mener også :) jeg holder fortsatt på at 12 minus er mere minus (kaldere) enn det 10 minus er og derfor er det over 10 minus ;) skal man begynne å tenke på synes jeg det er logisk å si at det er under 10 minus og følge samme mønster man kjører for pluss-siden :)

dette blir det samme som at jeg også sier at jeg skal "trekke opp" i stedet for "trekke ned" når jeg er ferdig på do - den har jeg også fått kritikk for, men så er det bare engang slik jeg snakker :)

edit: kan legge til at jeg fortsatt ikke kan forskjellen på hva som er høyest og lavest av -3 og -4... jeg får det rett og slett ikke inn! :kjefte:

Endret av Tinelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
edit: kan legge til at jeg fortsatt ikke kan forskjellen på hva som er høyest og lavest av -3 og -4... jeg får det rett og slett ikke inn! :kjefte:

Se for deg gradestokken. Et gammeldags kvikksølvtermometer:

-3 står høyere opp enn -4 på termometeret.

Når det er -3 grader ute er det med andre ord over -4. Dermed er -3 høyest av disse to.

Les lenken i mitt forrige innlegg, og bli (muligens) vis :)

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette blir det samme som at jeg også sier at jeg skal "trekke opp" i stedet for "trekke ned" når jeg er ferdig på do - den har jeg også fått kritikk for, men så er det bare engang slik jeg snakker :)

Akkurat det sier jeg også. Vet ikke om det har noe med hvor i landet man bor?

edit: kan legge til at jeg fortsatt ikke kan forskjellen på hva som er høyest og lavest av -3 og -4... jeg får det rett og slett ikke inn! :kjefte:

Med minus går man nedover, med + oppover.

Tallrekka er sånn:

-5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5 osv... Før 0 er nedover, etter 0 er oppover.

Kanskje det blir lettere å huske da?

Men sier også over/mer enn 10 minus når det er f.eks 15 minus.

Kanskje det også har noe med hvor i landet man bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: kan legge til at jeg fortsatt ikke kan forskjellen på hva som er høyest og lavest av -3 og -4... jeg får det rett og slett ikke inn! :kjefte:

Tenk på minustall som penger. Vil du ha 3 kroner i gjeld eller 4 kroner i gjeld? Jo, 3 kroner, for hvis du har 4 i minus har du mindre penger enn om du har 3 i minus.

Her sier vi at kaldere enn minus 10 er under. Følger tallets mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, så mange som er behjelpelige med minusproblemet mitt her :) skal se om noen av forslagene sitter til neste gang jeg får servert en matteoppgave med det som tema (la oss håpe det blir lenge til! nei jeg liker ikke matte ;)) så -3>-4? sant? eller dummet jeg meg helt ut nå? :P større fordi det er nærmere null! det er jo helt logisk når jeg først tenkter på det, men jeg blir litt satt ut av den hver gang :) jeg liker tall på den andre siden av skalaen jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Pip_*

En kompis dykker...og når han har dykket sier han at han har vært på f.eks. "over 30 meters dyp". Og dette er jo språklig en grei sammenlikning, fordi han rent fysisk er på vei nedover, ikke til noe "over".

For i teorien er han jo på over 30 meters dyp = på oversiden av 30 meter, altså mellom havoverflaten og 30 meter ned.

Jeg mener at "over 10 minusgrader" på den måten det sies, refererer til verken opp- eller nedover på graderstokken, men som "kaldere enn" den minusgrad man oppgir.

Men det er vel mest korrekt å si "under 10 minusgrader"...jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis dykker...og når han har dykket sier han at han har vært på f.eks. "over 30 meters dyp". Og dette er jo språklig en grei sammenlikning, fordi han rent fysisk er på vei nedover, ikke til noe "over".

For i teorien er han jo på over 30 meters dyp = på oversiden av 30 meter, altså mellom havoverflaten og 30 meter ned.

Jeg mener at "over 10 minusgrader" på den måten det sies, refererer til verken opp- eller nedover på graderstokken, men som "kaldere enn" den minusgrad man oppgir.

Men det er vel mest korrekt å si "under 10 minusgrader"...jaja.

Men dykkerkompisen din dykker på plussiden av tallskalaen. Helt logisk å si over 30 meters dyp, eller over 30 plussgrader.

Det er ikke sammenlignbart, fordi vi snakker om ulike sider av tallskalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg mener at "over 10 minusgrader" på den måten det sies, refererer til verken opp- eller nedover på graderstokken, men som "kaldere enn" den minusgrad man oppgir.

Det spiller ingen rolle om du mener det. Det er likefullt feil!

Over 10 grader betyr varmere enn 10 grader (enten gradene er positive eller negative).

Under 10 grader betyr kaldere enn 10 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis dykker...og når han har dykket sier han at han har vært på f.eks. "over 30 meters dyp". Og dette er jo språklig en grei sammenlikning, fordi han rent fysisk er på vei nedover, ikke til noe "over".

For i teorien er han jo på over 30 meters dyp = på oversiden av 30 meter, altså mellom havoverflaten og 30 meter ned.

Jeg mener at "over 10 minusgrader" på den måten det sies, refererer til verken opp- eller nedover på graderstokken, men som "kaldere enn" den minusgrad man oppgir.

Men det er vel mest korrekt å si "under 10 minusgrader"...jaja.

Jeg har alltid hørt dykkere referere til at de går under 30 meter når de går dypere enn 30 meter. Det mest naturlige er å sette havoverflaten som nullpunkt, og at alt under er negativt.

Det blir jo helt meningsølst å si f.eks at et skipsvrak ligger på over 300 meter. 300 meter over hva, liksom? Havbunnen? Overflaten? Nei, man må jo snakke om meter under havoverflaten for at det skal gi noe mening. Det blir akkurat det samme som for temperaturskalaen, med et gitt nullpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...