Gå til innhold

Sove ute i vogn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Min snart åtte mnd gamle gutt nekter plent å sove inne på dagtid. Hva er grensa for hvor kaldt det kan være for å la han ligge ute? Han blir godt pakket på og har helseteppe over myggnettingen når det er ekstra kaldt.

Har prøvd alle mulige måter å få han til å sove inne på, men han nekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Linda_*
Min snart åtte mnd gamle gutt nekter plent å sove inne på dagtid. Hva er grensa for hvor kaldt det kan være for å la han ligge ute? Han blir godt pakket på og har helseteppe over myggnettingen når det er ekstra kaldt.

Har prøvd alle mulige måter å få han til å sove inne på, men han nekter.

Har du prøvd å puste under myggnetting+ helseteppe? Stakkars gutt, er ikke rart han sovner, han blir vel nærmest bevisstløs av oksygenmangel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på alder og vindforhold. Jeg har på flere lag ull, pakker ham godt inn i voksipose og har skinnfell under. Setter vogna i le og har ingenting foran åpningen, da sover han ute ned til minus femten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Helseteppet ligger løst oppå myggnettingen slik at det fint kommer inn frisk luft (særlig fra sidene hvor det glipper). Bruker det på dager som i dag hvor det er tretten minus for å dempe den skarpe lufta litt. River det litt i nesa når man puster, så legger jeg på helseteppet. Føler meg ganske trygg på at det er god tilgang på friskluft, men hører gjerne på om det er flere som har innspill til bruk av helseteppe.

Han er snart åtte mnd, vogna står alltid i le, bruker Troll-ull innerst og ser an på tempraturen hva jeg har utenpå, Voksipose og skinn under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er under 10 minusgrader bør ikke babyene sove utendørs uansett...

Hvordan begrunner du det?

Det er forskjell på kuldegrader. Er det vind i tillegg, er de effektive gradene mye kaldere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du et rom inne du kan lufte ut skikkelig i? Jeg har gjort det her når det er mindre enn -10. Får ned temperaturen masse på et rom og setter vogna inn der på samme måte som når jeg setter henne ut. Ofte må jeg stå å rugge på vogna litt mer inne enn ute, men det har overraskende nok gått fint. Jeg har nemlig en vil-ikke-sove unge :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er under 10 minusgrader bør ikke babyene sove utendørs uansett...

Her jeg bor sover babyer ute langt under 10 minus. Det er forskjell på kystklima og innlandsklima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan begrunner du det?

Det er forskjell på kuldegrader. Er det vind i tillegg, er de effektive gradene mye kaldere.

Det var rådene som kom fra legene for noen uker siden i aftenposten. Er det kaldere enn -10 skal ikke små barn være ute lenge om gangen, og ihvertfall ikke uten tilsyn. Du kan jo søke på aftenposten (tror jeg det var), det var en artikkel som hovedsaklig handlet om pulk. Der var det råd om barn og kulde, og faretegn du måtte se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter sover alltid ute selv om det er minus ti. Har på flere lag med ull, ullteppe inne i dunposen og hun sover oppe på ett saueskinn. Legger ett helseteppe halvveis over åpningen, og har markisen nede. Da blir det lunt, og mindre enn minus ti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Har prøvd å sette han i vogna på kjølige rom, men han vil bare ikke sove. Setter jeg han ut, sovner han omtrent før vi kommer over dørterskelen. Har prøvd å lure han med å ta han inn i gangen igjen, men det gikk ikke.

Ser til han ca hvert 15-20 min når det er så kaldt, men han sover gjerne i halvannen til to timer så han ligger jo ute ganske lenge. Han har bare sovet ute siden han var fire-fem mnd. så vi har vært gjennom dette noen ganger nå. Èn gang har jeg klart å få han til å sove inne, av over 300 dagsovinger! Ser altså ikke ut til å være en kamp jeg kommer til å vinne...

Takk for tips om Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missLady

Har et spm som egentlig ikke har noe med tema å gjøre. Men har lest så mye innlegg om babyer som sover ute.. Hvorfor skal babyer sove ut i det heletatt? Og er det ikke skummelt å ha en baby sovende ute uten tilsyn?

Nei jeg har ikke barn og det er lenge til jeg skal.. Er bare veldig nysgjerrig av meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de sover bedre i frisk luft, hvertfall sover min mye bedre ute enn inne.

Her er det ikke skummelt, bor i enebolig på landet og har babycallen skjult i vogna, så hører det med en gang det skjer noe ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babyer er jo mye inne, og frisk luft er godt for dem - som for oss.

Man ser jo til babyen sin når den sover, som man gjør når den sover inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var rådene som kom fra legene for noen uker siden i aftenposten. Er det kaldere enn -10 skal ikke små barn være ute lenge om gangen, og ihvertfall ikke uten tilsyn. Du kan jo søke på aftenposten (tror jeg det var), det var en artikkel som hovedsaklig handlet om pulk. Der var det råd om barn og kulde, og faretegn du måtte se etter.

Nå er det jo ganske stor forskjell på barn i pulk på fjelltur og det å stå i le for vinden ved huset. Vinden gjør kuldegradene mye mer intense, og vind er man jo gjerne utsatt for på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp en artikkel om Grønland.. Der sto det "her blir det ned mot 20-30 minusgrader .... utenfor kaffebaren står barnevognene på rekke og rad"

Sånn i forhold til hvor kaldt det kan være; jeg hadde vel ikke satt min ut i 20 minus, men 15 har jeg ingen skrupler med. Kommer an på typen kulde.

Ville bare sørget for at det var varmt og godt nedi vogna. Og et helseteppe med litt glippe er ikke det samme som oksygenmangel! Da blir det lun luft også. Ull på kroppen, gjerne flere lag, og saueskinnsfell og god varmepose av noe slag. Så lenge ungen ser ut til å ha det behagelig, er alt bra. De sier gjerne i fra ;)

Og dessuten, etter lang tid på småbarnsavdelingen i barnehage; hvorfor er det så mange som er livredd for frisk luft på barna når de er litt snørrete? Mange som sier "h*n er snørrete, må sove inne" - jeg vet med meg selv at så lenge jeg ikke blir kald og fryser, finnes det ikke bedre kur mot tett nese (og vonde bihuler) enn frisk luft......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grensa mi går på 15-16 minus, litt avhengig av om det er mye vind eller ei. Jeg har vogna på balkongen i tredje etasje, så hvor mye le det blir avhenger av vindretningen (men jeg har høy vegg på enden og et lite tak, så vogna står rimelig lunt). Pjokken ligger i voksipose med lammskinn inni, et ullteppe over seg (inni posen, da jeg synes det kan bli litt snaut oppe ved brystet). Er det veldig kaldt har jeg også et ullteppe på toppen. På seg har han to lag ull, lue og votter. Det høres kanskje ekstremt mye ut, men min minste er en frossenpinn. Eldstejenta hadde svetta ihjel med alle de klærne på, men minstemann er akkurat passe varm når han kommer inn etter å ha sovet ute i 2-3 timer.

Han har hostet og snørret kontinuerlig siden før jul, men den friske lufta er bra for tette luftveier så jeg har ingen skrupler med å legge ham ute. Dytter vognryggen opp et hakk så han ikke blir liggende flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at grensen er på 10 minus. Husker ikke hvor jeg hørte det da. Snuppa sover uansett inne, så jeg har ikke tenkt så mye over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensa mi går på 15-16 minus, litt avhengig av om det er mye vind eller ei.

Tilsvarende her. Poden (nå 6 måneder gammel) blir lagt ut i opptil tre lag ull (avhengig av temperaturen), i dunpose med saueskinn i bunnen og evt. ullteppe inni posen. Sover som en liten dupp selv om det skulle være 13-14 minus.

Vi bor i rekkehus, setter ham bare ut på terassen, i hjørnet ved inngangspartiet hvis det er litt vind (så står han i ly).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den veiledende temperaturgrensen på minus 10 skyldes primært at små babyer ikke klarer å varme opp den kalde luften de puster inn. Det hjelper derfor ikke å pakke babyen inn i varme klær. Kald luft sliter på luftveiene, noe som selvsagt ikke er heldig. (trening i kald luft er en hovedårsak til at svært mange langrennsutøvere har astma.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...