Gå til innhold

Dåp


Gjest Gjest_Janne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Janne_*

Jeg blir småirritert når folk sier de skal døpe barna sine pga. at det er "tradisjon". Blir oppgitt over at foreldre ikke engang setter seg inn i hva det vil si å døpe barnet sitt, og enda verre er det når de plukker ut faddere som ikke selv er medlem av statskirken! De har ikke satt seg inn i hva det vil si å være fadder i det heletatt! Men det er jo "tradisjon" sier de..... Herregud! Kirken gnir seg selvsagt i hendene for at foreldrene er så "dumme", de tjener jo på det.

Jeg har to barn og de er ikke døpt, vi hadde en flott seremoni arrangert av HumanEtisk forbund. Jeg ble spurt om å være fadder engang, men for meg blir det helt på trynet å stå i kirken og ta på meg at jeg skal være med og oppdra den lille i den kristne tro, jeg er jo ikke kristen! Mine egne barn er ikke døpt også skal JEG være fadder???? Hallo! Våkn opp, folkens, sett dere litt mer inn i hva en dåp er, ikke kom med den utrolige unnskyldningen:"det er jo tradisjon......."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:enig:

Helt enig med deg! Altfor mange hodeløse avgjørelser der folk synes det er helt greit å lyve i kirka. Jeg er ikke kristen, men jeg har altfor stor respekt for de kristne til at jeg vil være så frekk å lyve i deres hellige hus. Men selvsagt, som du sier, kirka tjener jo penger på at flest mulig døpes og blir en del av statskirka. Så de vil vel aldri gå ut og si at de som ikke planlegger å oppdra barnet i den kristne tro bør slutte å lyve om det. Men at folk selv ikke har større ærefølelse enn det, det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Jeg er i prinsippet ganske enig med deg. Jeg leser tråder her inne med folk synes det er greit med muslimer som faddere (!) og det er tydeligvis på mange måter helt greit å døpe barna sine uten at en har intensjoner om en kristen oppdragelse så lenge dåpen flagges som tradisjon. Faddere uten snev av kristen tro, og foreldre som ikke har satt seg inn i hva dåpen tyder på en mangel på respekt for religionen. Tradisjonen står dermed uten mening. Tradisjoner uten mening mister etter min oppfatning sin verdi.

Jeg mener det samme prinsippet gjelder bryllup. Å gifte seg i kirken har for mange ingen annen hensikt enn at vielseslokalet er finere enn hos byfogden. Jeg vet ikke hvor mange spørsmål jeg har lest om hjelp til valg av salmer osv "som ikke handler altfor mye om Gud og Jesus og sånn". I tillegg er det ikke så rent få som velger bort både kirken på hjemstedet og kirken de sogner til "fordi det er en arbeidskirke, så den er ikke noe fin".

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig med de som har skrevet over her. Jeg synes også det er respektløst. Veldig fint sagt, antigartner, om at tradisjoner uten mening mister sin verdi. Men kanskje det at det er tradisjon er mening nok for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig i dette, jeg også, men samtidig gidder jeg ikke å irritere meg så mye over de som døper barna sine heller. De får feire på sin måte, og jeg feirer med dem, om det er det de ønsker, uten å fundere for mye over deres valg.

Men er litt lei av at ingen tenker selv, og ikke tar egne standpunkt. Mange døper barna sine pga barnetroen, tradisjon, at de er "litt kristne" og blablabla.

La oss ikke da glemme at det er mange kristne som OGSÅ er imot barnedåp. Barnedåp er en tradisjon skapt av kirken, ikke av Bibelen. I Bibelen står det jo ganske tydelig at man først skal frelses (og et lite barn kan ikke bli frelst - det forstår for lite til å ta et sånt valg) - og SÅ døpes. Hvordan dagens kvasikristne greier å rettferdiggjøre barnedåp etter dette forstår jeg ikke.

De kan nå gjøre hva de vil, og kalle det hva de vil - men dåp etter Bibelens utgangspunkt er det IKKE. I mine øyne blir da en barnedåp ganske meningsløs, hvis man skal se det fra en kristen vinkel.

Men, hver sin lyst, som sagt skal jeg ikke legge meg opp i enkeltpersoners avgjørelser. Men hadde vært litt fint hvis folk hadde satt seg litt inn i de religiøse ritualene de utøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig i dette, jeg også, men samtidig gidder jeg ikke å irritere meg så mye over de som døper barna sine heller. De får feire på sin måte, og jeg feirer med dem, om det er det de ønsker, uten å fundere for mye over deres valg.

Men er litt lei av at ingen tenker selv, og ikke tar egne standpunkt. Mange døper barna sine pga barnetroen, tradisjon, at de er "litt kristne" og blablabla.

La oss ikke da glemme at det er mange kristne som OGSÅ er imot barnedåp. Barnedåp er en tradisjon skapt av kirken, ikke av Bibelen. I Bibelen står det jo ganske tydelig at man først skal frelses (og et lite barn kan ikke bli frelst - det forstår for lite til å ta et sånt valg) - og SÅ døpes. Hvordan dagens kvasikristne greier å rettferdiggjøre barnedåp etter dette forstår jeg ikke.

De kan nå gjøre hva de vil, og kalle det hva de vil - men dåp etter Bibelens utgangspunkt er det IKKE. I mine øyne blir da en barnedåp ganske meningsløs, hvis man skal se det fra en kristen vinkel.

Men, hver sin lyst, som sagt skal jeg ikke legge meg opp i enkeltpersoners avgjørelser. Men hadde vært litt fint hvis folk hadde satt seg litt inn i de religiøse ritualene de utøver.

Akkurat slik tenker jeg også! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med dere.

Enda verre er det når det begrunnes med at "Da kan h*n jo velge selv når h*n blir eldre!", gjerne etterfulgt av en lekse om hvor flaut (!) det er å måtte døpe seg som ungdom for å kunne konfirmeres i kirka..

*klask i panna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke selv døpt og kommer fra en ateistisk familie. Likevel har jeg valgt å døpe barna mine. Det betyr mye for mannen min, og selv har jeg etterhvert begynt å sette pris på ritualet. Har fått litt pepper fra familien for at jeg ikke velger HEFs navnefest (som også er flott!), men det får jeg leve med. Jeg ser at jeg er inkonsekvent, men lever bra med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk døper barna sine på grunn av tradisjon har jeg stor forståelse for. Så og si alle kulturer har en eller annen markering av at et barn er født. At folk døper barna i kirken uten å være kristne selv tolker jeg som at de tross alt trives i kirken. Ellers hadde de vel hatt en navnefest eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, og jeg synes ikke at man skal døpe barna sine dersom det bare er et rituale. Man lover å oppdra barnet i den kristne tro, og dersom man ikke tenker å gjøre dette blir det hykleri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sol_*
Fordi det er enklere å melde seg ut av kirken, enn inn...

Hehe. Som å melde seg inn i en klubb man ikke har interesse for fordi det er lettere å melde seg ut senere. Hva med å "melde inn" barna sine i forskjellige trossamfunn, sånn for sikkerhets skyld?

Jeg har null forståelse for argumentet om at det er så flaut for ungdom å døpes først dersom de ønsker å konfirmeres i kirka. Her er det to faktorer mange glemmer bort.

For det første: Hvis det er så innmari flaut å bli døpt før man kan konfirmeres så er vel ikke konfirmasjonen så viktig for ungdommen likevel? Er det bare pengene og festen som betyr noe kan de like gjerne velge den borgerlige varianten. Er ungdommen oppriktig kristen og har et genuint ønske om å konfirmere seg i kirka så tror jeg det oppleves som stort (og langt fra flaut) å bli døpt først.

For det andre: Hva er det slags potensielt flaue ritualer rundt ungdomsdåp dere andre er vant med? Da jeg ble konfirmert måtte en av guttene i klassen døpes først. Han hadde ikke lyst på en stor markering av dette, så han ble døpt samme dag som han ble konfirmert. Det foregikk på denne måten: Når vi alle sammen knelte ved alterringen for å bli velsignet av presten (han la hånda på hodene våre, sa en kort setning og gikk videre til neste) så ble gutten som ikke var døpt fra før velsignet to ganger. Det tok omtrent fem sekunder, kanskje. Og jeg tror ingen la merke til det som skjedde. Er dette for flaut så burde man kanskje revurdere hele konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er enklere å melde seg ut av kirken, enn inn...

Usikker på den du, jeg har meldt meg ut to-tre ganger alt..

At folk døper barna i kirken uten å være kristne selv tolker jeg som at de tross alt trives i kirken. Ellers hadde de vel hatt en navnefest eller noe?

De jeg kjenner døper ungen i kirken fordi det er tradisjon, fordi det forventes (?), ikke fordi de er kristne, går i kirken utenom dette e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg er enig med de fleste her. Skjønner ikke hvorfor man skal kjøre på med tradisjoner, uten å sette pris på hva de innebærer. Det blir noe veldig overfladisk og lite gjennomtenkt ved det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Allright, hva med dette argumentet da:

Om jeg skulle miste ett av barna mine, vil jeg at det skal holdes begravelse i kirka. Jeg vil at det skal være en prest der som snakker om det de pleier å snakke om i en begravelse. Jeg vil at barnet mitt skal begraves på kirkegården. Og nei, ikke i det borterste hjørnet hvor human-etikerne har fått sin egen hageflekk med uvigslet jord. Jeg vil høre "fra jord er du kommet, til jord skal du bli".

Det samme ønsker jeg for meg selv når jeg dør. Jeg føler meg ikke noe mer kristen av den grunn.

Alle dere som på død og liv ikke kan døpe ungene deres, hva skal dere gjøre ved en evt. begravelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ballegurk
Helt enig med dere.

Enda verre er det når det begrunnes med at "Da kan h*n jo velge selv når h*n blir eldre!", gjerne etterfulgt av en lekse om hvor flaut (!) det er å måtte døpe seg som ungdom for å kunne konfirmeres i kirka..

*klask i panna*

Hvorfor er det dumt?

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er religiøs, men anser den for å være en sak mellom meg og min gud. Jeg snakker kun til mine nærmeste venner og kjæresten min om dette og anser dette for å være en veldig intim betroelse.

Jeg er altså døpt og konfirmert, men hadde ALDRI funnet på å melde meg inn i statskirka hvis jeg ikke allerede var medlem. Dette ville ha skapt masse spørsmål fra kollegaer og bekjente. Jeg er en av de som svarer på en litt sleivete måte når folk spør hvorfor jeg vil døpe framtidige barn. Kanskje til og med det som står ovenfor? Jeg har aldri heller stilt spørsmålstegn med å gifte meg i kirka. Så får folk heller tro at det er fordi jeg synes at det er fordi jeg synes at det er fordi de har orgel der :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det. Men vi døpte ikke våre barn pga at det var en tradisjon, men fordi vi ønsket og la dem vokse opp i en kristen tro. Det er noe annet! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allright, hva med dette argumentet da:

Om jeg skulle miste ett av barna mine, vil jeg at det skal holdes begravelse i kirka. Jeg vil at det skal være en prest der som snakker om det de pleier å snakke om i en begravelse. Jeg vil at barnet mitt skal begraves på kirkegården. Og nei, ikke i det borterste hjørnet hvor human-etikerne har fått sin egen hageflekk med uvigslet jord. Jeg vil høre "fra jord er du kommet, til jord skal du bli".

Det samme ønsker jeg for meg selv når jeg dør. Jeg føler meg ikke noe mer kristen av den grunn.

Alle dere som på død og liv ikke kan døpe ungene deres, hva skal dere gjøre ved en evt. begravelse?

Uhm... du må da vel ikke være medlem i kirka for å bli begravet på en kirkegård?

Hvor ellers pleier folk å bli begravet? :klø:

Jeg og min familie er ikke medlemmer av statskirka. De jeg kjenner som har gått bort og ikke er medlemmer av statskirka har alle hatt begravelsen sin i ei kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...