Gjest Bekymret Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 Dersom noen her har født prematurt/har erfaring med premature: Hva kan jeg vente meg både når det gjelder selve fødselen, babyen og evt. barselperioden dersom jeg føder rundt uke 32 eller uke 33? Er 31+6 i dag, og står i fare for å føde prematurt... Vet selvsagt at det kan være store forskjeller på barn som blir født i samme svangerskapsuke, men hadde vært greit å få høre litt om hvordan det kan bli og hva som kan komme til å skje.
ViljaH Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 En venninne av meg fikk tvillinger i uke 32. De hadde umodne lunger og måtte derfor i kuvøse den første tiden. Idag er de friske og fine unger. Hun sier hun skulle ønske sykehuset gjorde mer for å holde dem inne litt lenger, så ideelt var det nok ikke. Samtidig er det enorm forskjell på premature i uke 32 og i uke 26... De aller aller fleste i uke 32/33 og sener klarer seg veldig fint, selv om de må ha intensiv omsorg i starten.
Edie Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 Like før jul fikk noen i vår familie en gutt født i uke 32. Han var stor og fin, trengte aldri hjelp til å puste og lå ikke i kuvøse. Så det er nok store individuelle forskjeller her. Men det går nok helst bra i uke 32/33.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Her kan du lese litt om premature. Der er vekdig store individuelle forskjeller på premature født i uke 32. Hvorfor de blir født så tidlig er jo en viktig faktor for hvordan de er.
Gjest Yihaa Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Ikke bekymre deg for mye! I Norge har man stor kompetanse på behandling av premature. Jeg fødte i uke 26 og det er noe ganske annet enn i uke 32. Det er ikke sammenlignbare situasjoner i det hele tatt. Det har gått kjempefint med barnet mitt, selv om han ble veldig syk som følge av dette og vi var ut og inn av sykehus i to år. Nå er han en aldersmoden og frisk skolegutt. Man har ingen garantier. Men ta en dag av gangen og tro det beste! En fødsel i uke 32 er ingen krise i Norge! Masse lykke til for dere alle sammen! (For øvrig; Barnet må nok sannsynligvis ikke i repirator, med ha tilførsel av oksygen (CPAP, sånn slange de teiper under nesen). Det må sikkert også ligge på sykehuset til det nærmer seg opprinnelig termin. Dere må kanskje forbrede dere på en del scanning av hjerne, blodprøver og test av øyne. NB! Jeg er ikke utdannet helsepersonell, jeg bare antar!!)
Donpedro Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Hvordan barnet har hatt det i magen og hvordan det kommer til verden vil jo i stor grad påvirke hvordan det går etterpå. Jeg kjenner feks et barn født i uke 33 som veide 800 gram. Alle jeg kjenner som har fått barn i uke 32/33 har måttet ha c-pap, og sondemating i starten pga slapphet. Trenger litt ekstra skjerming og økt sjanse for astma. 3-5 uker på sykehus er vanlig. Henger gjerne litt etter i utvikling, men de tar det jo igjen innen 1-2 år. Som regel går det helt greit.
Donpedro Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 PS. Om det er stor fare for prematur fødsel kan det være lurt å be om å få en omvisning på nyfødtintensiven og se hvordan de har det, så er man litt mer forberedt. Mye alarmer og utstyr som kan virke litt voldsomt.
Gjest Yihaa Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Fødselsvekt har veldig lite å si, fikk vi beskjed om, med mindre den er ekstremt lav. Om et barn født i uke 33 veier f.eks. 1700 g. kontra et som er like gammelt som veier 1200 g., er det ikke noen automatikk i at det tyngste barnet er sterkest. Men veldig små babyer kan være ganske "skremmende". Mitt barn veide under ett kilo på det minste og vi fikk ikke holde ham før 8 dager etter fødselen. Et barn født i uke 33 vil være moden for mer stimuli og dessuten heller ikke ha så skjør hud.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Slimproppen min gikk i ettermiddag Jeg er i uke 32+2. Har fått litt panikk. Pakket ferdig sykehusbaggen istad.
ViljaH Skrevet 1. februar 2009 #10 Skrevet 1. februar 2009 Slimproppen min gikk i ettermiddag Jeg er i uke 32+2. Har fått litt panikk. Pakket ferdig sykehusbaggen istad. Burde ikke du holde deg horisontalt for å motvirke tidlig start av fødsel? Om det er stor risiko kan det hende sykehuset vil legge deg inn også for å motvirke start av fødsel.
Gjest Lupi Skrevet 1. februar 2009 #11 Skrevet 1. februar 2009 Slimproppen min gikk i uke 29 eller noe. Jeg fikk beskjed om at det ikke var grunn til bekymring av den grunn, og det var rett og slett ingen som brydde seg om dette verken føden på sykehuset eller jordmor... På meg ble det keisersnitt i uke 30+5. alt gikk veldig fint med babyen!
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 Slimproppen min gikk i uke 29 eller noe. Jeg fikk beskjed om at det ikke var grunn til bekymring av den grunn, og det var rett og slett ingen som brydde seg om dette verken føden på sykehuset eller jordmor... På meg ble det keisersnitt i uke 30+5. alt gikk veldig fint med babyen! Det var betryggende å vite. Har søkt litt på nettet. Det er visst ganske vanlig. Takk og lov
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Tusen takk for alle svar! Da jeg ble innlagt i uke 27 med premature rier fikk jeg to lungemodningssprøyter, så jeg håper at det skal ha gjort at gutten vår ikke trenger veldig mye pustehjelp om han kommer til verden i den nærmeste fremtid. Da jeg andre gang ble innlagt grunnet premature rier (uke 30+6) fikk vi vite at gutten vår da veide rundt 1600 gram, og det er vel ganske normalt for "alderen". Uansett håper jeg virkelig at han holder seg inne i magen min i mange uker til, helst til uke 37. Det sliter på psyken å være engstelig for at noe skal skje hele tiden.
Gjest Yihaa Skrevet 3. februar 2009 #15 Skrevet 3. februar 2009 Igjen, jeg er ikke utdannet helsepersonell, men jeg fikk beskjed for 9 år siden at de ikke var sikre på om lungemodningssprøytene virket så godt på gutter som på jenter. Men de satt de likevel for sikkerhets skyld. men det er jo lenge siden, de vet sikkert masse mer om dette nå. Men jeg er ganske sikker på at når du er så langt på vei som du er nå, så er det så små sjanser for at noe skal gå galt. Norge har fantastisk kompetanse på behandling av premature. Jeg skjønner likevel veldig godt at det er ille å gå slik på vent!!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #16 Skrevet 5. februar 2009 Lungemodningen virket på min gutt i hvert fall. Han ble født 10 uker for tidlig og hadde kun CPAP i noen få dager.
Gjest TS Skrevet 5. februar 2009 #17 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har aldri hørt eller lest at lungemodningssprøyter ikke virker så godt på gutter som på jenter, men jeg har derimot både hørt og lest at nyfødte jenter ofte er "sterkere" enn nyfødte gutter på samme "alder". I dag er jeg 32+3, så det går sånn smått fremover. Om jeg passerer uke 34/35 skal jeg være sjeleglad!
Reveal Skrevet 5. februar 2009 #18 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Nå har du jo i tillegg passert et "magisk" uketall. Mange mener at det går et skille i uke 32. Mange sykehus tar heller ikke imot pasienter født tidligere. Selv har jeg et barn født i uke 30+0. Veide 1330, var nede på 1100 før hun la på seg igjen. Et godt og velmenende råd når du sitter slik på nett å leser om premature... Husk at det stortsett er de med "negative" opplevelser som skriver på diverse fora. Jeg for min del har da som sagt et barn født med dårlige odds. Ble tatt med krisesnitt etter total placentaløsning. Gjennoppliving i 15 minutter, 5 dager i respirator så 2 uker CPAP, hjerneblødning grad 3 (4 er det verste), lyskasse, blodoverføring, to brokkoperasjoner innen fylte 4mnd etc etc.... Men sjeldent jeg skriver så mye om det å ha prematurt barn. Fordi barnet (8 i år) i dag ikke har noen tegn. Faktisk mange som ikke tror at hun kan ha vært såpass prematur og syk. Jeg "glemmer" at hun er prematur, med unntak av annethvert år, når vi får innkalling til forskingsprosjektet vi er med i (som du kan lese om her). Så ikke la deg skremme av alt du leser (en skremt og stresset mor hjelper i allefall ikke). Ønsker deg masse lykke til Endret 5. februar 2009 av Reveal
Gjest TS Skrevet 5. februar 2009 #19 Skrevet 5. februar 2009 Nå har du jo i tillegg passert et "magisk" uketall. Mange mener at det går et skille i uke 32. Mange sykehus tar heller ikke imot pasienter født tidligere. Selv har jeg et barn født i uke 30+0. Veide 1330, var nede på 1100 før hun la på seg igjen. Et godt å velmenende råd når du sitter slik på nett å leser om premature... Husk at det stortsett er de med "negative" opplevelser som skriver på diverse fora. Jeg for min del har da som sagt et barn født med dårlige odds. Ble tatt med krisesnitt etter total placentaløsning. Gjennoppliving i 15 minutter, 5 dager i respirator så 2 uker CPAP, hjerneblødning grad 3 (4 er det verste), lyskasse, blodoverføring, to brokkoperasjoner innen fylte 4mnd etc etc.... Men sjeldent jeg skriver så mye om det å ha prematurt barn. Fordi barnet (8 i år) i dag ikke har noen tegn. Faktisk mange som ikke tror at hun kan ha vært såpass prematur og syk. Jeg "glemmer" at hun er prematur, med unntak av annethvert år, når vi får innkalling til forskingsprosjektet vi er med i (som du kan lese om her). Så ikke la deg skremme av alt du leser (en skremt og stresset mor hjelper i allefall ikke). Ønsker deg masse lykke til Tusen takk for ditt innlegg - og ikke minst rådet ditt. Veldig godt å høre at alt gikk bra med datteren din, selv om hun fikk en vanskelig start på livet sitt. Når det gjelder uker; har fått beskjed om at etter uke 34 setter legene hverken lungemodningssprøyter eller gjør noe for å stanse fødselen om noe skulle skje - og det føles ganske betryggende at jeg ikke er så langt unna den "grensen".
Reveal Skrevet 5. februar 2009 #20 Skrevet 5. februar 2009 Og ang lungemodningssprøyter. Vi rakk jo ikke det før hun ble født, siden vi ante fred og ingen fare helt til morkaka løsnet komplett. Hun hadde nedsatt lungekapasitet da hun var 6 mnd (tester i spes.maskin i sovende tilstand)- dette hadde hun vokst av seg da hun var fylt ett år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå