Gå til innhold

"Angstanfall" etter orgasme


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg velger å være anonym i dette tilfellet :P

Fra jeg var en liten jente har jeg innimellom fått en spesiell følelse. Den har ikke dukket opp når jeg har vært lei meg eller noe, men nesten helt ut av det blå.

Har etterhvert tenkt at det kan ha vært et svakt angstanfall, for den er ikke noe behagelig. En følelse av ekstrem tørste eller noe, ubehag i brystet liksom.

Kanskje litt av samme greie som deja vu, bare en helt annet følelse! :fnise:

Ikke lett å forklare!

Men uansett.. De siste mnd har jeg fått denne følelsen etter sex med samboeren. Altså; etter orgasme. Vi har det kjempe bra og har ingen negative følelser rundt sexen.

Men når vi er ferdige og jeg har lagt meg til rette for å sove kommer følelsen.

Ikke noe moro :sukk:

Det varer ikke kjempe lenge da, kanskje 2-4 min.

Har tenkt på å teste ut å ha litt vann ved sengen så jeg kan prøve å drikke bort følelsen, men husker det aldri.

Noen som har opplevd noe lignende? (Tviler jeg sterkt på men :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har slitt med pusteproblemer og svartning for oynene i noen aar, og dette har det siste aaret ogsa skjedd etter orgasme. Det starter som stramt i brystet, og sa bynner jeg og le, og jeg ler saa hardt at jeg far vondt i magen, og sa gar det over til at jeg begynner aa grine istedet, sa griner jeg med full hals i et minutt eller noe, og saa er det tilbake til at jeg ler meg ihjel igjen, helt til han faar roet meg ned.

- Jeg tror det har noe aa gjore med hele orgasme tingen, alsa kjemiske eksplosjon etc, og at jeg ikke puster godt nok under akten. Fordi nar jeg naar klimaks, like for saa holder jeg pusten litt, aner ikke hvorfor, og etter den er over saa skjer dette ofte. Som regel klarer jeg aa roe meg ned hvis han hjelper med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fordi at du under orgasmen slipper alle følelsene løs, og dermed dukker de følelsene du har innestengt ut?

Under en orgasme har du ingen kontroll over dine følelser, og da kan ukontrollerte latter eller gråte anfall komme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jannicke_*

OI dette var merkelig!!! Jeg har aldri vært inne på dette forumet før eller noe annet forum før i det hele tatt! Men denne siden dukket bare opp i google da jeg søkte etter Ibsen sitater, og jeg klikket på dette innlegget. Da jeg leste det du hadde skrevet stoppet jeg helt opp med det jeg drev med! Sånn har jeg det og!!! men aldri hørt noen andre beskrive det eller si de har det!

Helt fra jeg var liten har jeg fått en følelse som plutselig kommer over meg. Den kan komme når som helst og hvor som helst! Jeg har forsøkt å spore opp hva som forårsaker den, men følelsen er så ubehagelig at jeg ikke klarer helt å "være i den" lenge nok til at jeg finner ut hva som trigger den. Jeg klarer heller ikke beskrive følelsen, men det er en slags tomhet og enorm følelse av ensomhet, en frykt for noe. Den er veldig ubehagelig!

Den kan oppstå når jeg er sammen mange gode venner og har det bra, eller når jeg reiser på turer etc.. Ja faktisk så oppstår den ofte når jeg har det helt greit, gjerne er på tur med venner, når vi sitter en gjeng rundt et bål og spiller gitar osv.. Ja slike situasjoner.

Da jeg var liten pleide jeg å kalle følelsen for "Gamle dager". Husker jeg sa det "Nå føler jeg sånn gamle dager igjen!"

Men jeg har enda ikke hatt den følelsen etter sex. Det var forresten en god teori den om at etter orgasme så slapper kroppen såpass av og kanskje da åpner opp for innestengte følelser fordi man et øyeblikk har alle vegger nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror kanskje jeg skjønner hva dere mener begge to! det er nesten som en slags "klump i halsen", men ikke helt det på en måte, mer i brystet. huff det er ubehagelig, et slags sug, noe melankolsk, og ja, nesten som en tørste..

merker dette var noe det var utrolig vanskelig å sette ord på, får litt av denne følelsen nå når jeg tenker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes litt interessant ut. Beklager ordvalget. Får du bare denne følelsen etter orgasme, eller også ved sex uten orgasme? Forekommer den bare sammen/etter sex med partner eller også etter sex alene? Forekommer den bare på kvelden (du beskriver at den kommer når du skal legge deg til å sove etter sex) eller kommer den også etter sex om dagen?

Hos lommelegen kan man sende inn spørsmål til lege/psykiater/psykolog og kanskje også til sexolog men det vet jeg ikke helt. Grunnen til at jeg sier psykiater og psykolog er fordi disse skal kunne ganske mye om hormoner, sølelser, angst og seksualitet, og det har ikke med at jeg tror det er noe galt med deg å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LanaLane

jeg har også denne følelsen! Trodde jeg var den eneste i verden... Når den kommer sier jeg til kjæresten min "nå har jeg den følelsen igjen" og han forstår.

For meg er det en "jeg vil ikke være her akkurat nå"følelse, men på et mye mer melankolsk plan.

Kjennes ut som en slags strøm av ubehagelighet velter rundt i kroppen. Har prøvd å holde på den så jeg kan finne ut hva det er, men den forsvinner veldig raskt, hos meg etter 1-2 minutter og jeg må bare stå stille.

Som deg kan jeg få den etter sex, fordi lysten da er stilt og jeg "skjemmes" litt over hvor "ikke-meg" jeg har vært da jeg er en såkalt "snill pike" som ikke skal slippe meg løs så mye som jeg gjør i stundens hete.

Kanskje det er det? Kan få den hvor som helst, under alle omstendigheter forutsatt at jeg er i bevegelse(sært det der).

Synd å si det, men er litt trøstende at det er flere enn meg som har opplevd "Følelsen" som vi kaller det her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også alltid hatt en sånn følelse! Har aldri tenkt over når den kommer, er bare vant til at den skyller over meg innimellom. Jeg klarer alltid å tenke den bort (den forsvinner i allefall) etter veldig kort tid. Ett minutt eller så..

Har heller aldri helt klart å finne ut hva det er, men har alltid følt det som at det er et minne om noe jeg har opplevd tidligere i livet, noe veldig vondt og fortrengt, som kommer frem. Jeg har hatt en god oppvekst, og det eneste store "traumet" opplevde jeg ikke før jeg var 14, og da hadde jeg allerede hatt denne følelsen lenge. Derfor skjønner jeg ikke hva det er, og trodde som alle andre her at jeg var den eneste i verden :-P

Har aldri fortalt om det til noen, fordi jeg aldri har forstått hva det er, og fordi det ikke plager meg andre ganger enn akkurat det minuttet det er der. Men nå skal jeg i allefall spørre kjæresten min om han har opplevd det, nå når jeg ser at jeg ikke er den eneste i verden. hehe

Jeg ble litt tankefull når jeg leste innelgget til hun som kalte følelsen for "gamledager", fordi det er akkurat sånn det føles for meg også.. Og som den litt alternative personen jeg er, tenker jeg nå "kan det være noe som henger igjen fra tidligere liv?" JEg tror på at vi lever flere ganger og tar med oss ubevisste erfaringer, og at vi i hvert liv skal prøve å gjøre noe bedre. At vi på en måte har et oppdrag som går gjennom lengre liv, for å til slutt ha lært alt om være lykkelige. På en måte oppnå vår sjels fulle potensiale (haha, jeg høres jo ut som Ari Behn, har aldri skrevet dette ned før.).

Men uansett, spennende å høre om dere andres erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke så uvanlig (selv om følelsen varierer fra person til person), har hørt om det mange ganger før, og lest om det i mange kvinneblader og... :ler:

Slet selv med det før, men har visst vokst det av meg, i hvertfall i seksuelle sammenhenger...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Trådstarter_*

Hadde helt glemt bort den tråden her jeg! Men det var moro å se at så mange har svart!

Jeg også trodde jeg var den eneste i verden som hadde denne følelsen, men ser jo nå på hvordan dere forklarer den at det er jeg ikke :)

Kan få en litt "gamledager-følelse" jeg også! Har fått den i trappa/gangen hos mormor (og morfar, men han er død nå) et par ganger, selv om jeg har det helt fint der!

De siste gangene vi har hatt sex nå har jeg ikke fått den da. Men det kan være pga jeg har vært trøtt og har sovnet med en gang vi har snakket litt og sagt natta.

Mener den har kommet når jeg har lagt meg ned og titter opp i taket liksom. Så kommer den veltende over meg.

Kan godt være at har jeg hatt så mange følelser gjennom kroppen på en gang og "brått" ligger jeg der og er helt tom på en måte.

Så det var en som spurte litt om når jeg får den i forbindelse med sex. Det er litt vanskelig å svare på siden vi egentlig bare har hatt sex påanskje vi hadde funnet en slags "kobling" kvelden før vi legger oss så lenge denne følelsen har vært der. Etter sexen altså. Og har vel også hatt orgasme hver gang :fnise:

Men det er vanskelig å si! Vet ikke hvilken annen følelse som eventuelt kunne ha gått igjen i de gangene jeg får den.

Husker en av de første gangene jeg fikk den. Var med mamma som vasket på en skole. Tittet ut vinduet og da kom den husker jeg. Vet ikke hvor gammel jeg var da, men tror ikke jeg hadde begynt på skolen en gang hvertfall. Kan jo høre med mamma om når hun jobbet med å vaske :)

Hadde vært utrolig spennende å forsket litt i dette og kobling :fnise:

Alle andre følelser vi har kommer jo av en hendelse eller at vi føler en trang til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne følelsen har jeg også! Har aldri snakket noe særlig om den, for den er umulig å beskrive. Litt sånn blanding av ubehag, og litt hul, metallisk lukt. Og av en eller annen grunn knytter jeg den til tannpasta :eeeh: En følelse av utilpasshet tror jeg det må være. Er i hvertfall sånn jeg har forstått den. Hvis den kommer over meg, skjønner jeg at jeg ikke har det helt bra.

Har aldri hatt den knyttet til sex, men har hatt både gråte- og latteranfall!

Enig, jeg hadde også syntes det var spennende å forsket litt på det der. Men hva skal man søke etter? Heter det noenting? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LanaLane

Første gangen jeg fikk "følelsen"(som jeg husker) var i yttergangen i huset vårt da jeg var ca 7 år gammel. Som en bølge av ubehagelighet skylte over meg, som "gamle dager" som dere sier her. Helt vilt.

Har lest et eller annet sted at noen tror at det er følelser fra et annet liv, men jeg er ikke helt hypp på de der "vi har levd før" teoriene, iallefall ikke at en kan huske det, men en begynner jo å lure...

Da jeg gikk til psykolog mente hun at det var en slags "disconnecting from your body"ting, men hun var ikke kvalifisert til å gå innpå det.....(?) Skumle greier....

Har hatt dem veldig lite i det siste, aner ikke hvorfor.

Si fra om dere kommer over noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest triste pijah

Så merkelig, jeg også har det sånt!

Vanskelig følelse å forklare, men for meg er det mer naturlig da jeg også sliter med depresjon, og selv i de gode øyeblikkene kan jeg få en slags tomhet eller tristhet følelse over meg.

Jeg har snakket med psykologen min om dette og han sier det er naturlig å føle det sånt, men han myntet det vel på fordi jeg har både bipolar lidelse samt også relasjonsproblmer ect pga. vanskelig oppvekst/barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det mer en følelse av å være alene.

Tomhet, ensomhet koblet til det at man alltid i ytterste konsekvens er alene og ingen kan vite akkurat hvordan du har det, tenker eller føler og heller ikke kan vite hva som foregår i andre.

Alene med seg selv kanskje.

De første minnene jeg har om denne følelsene er fra jeg var liten - 4/5 år og sammen med resten av familien. Følte meg isolert og utenfor uten at det egentlig var noe grunn. Siden har det vært mer sporadisk men ofte i sosiale sammenhenger da alt egentlig er svært hyggelig og bra - også etter sex. Kanskje fordi jeg ikke føler meg like nær etter orgasmen som jeg skulle ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_una_*

Dette opplevde jeg også mange ganger da jeg var yngre og ny i sexlivet også. Men det var meget ubehagelg, kunne begynne å gråte og koblet denne følelsen til kjæresten, så forholdene varte ikke så lenge... Nå er det mye bedre, tryggere på meg selv, sexlivet og mannen.

Hadde også denne følelsen da jeg var lita, 6 - 7 år. Vil kalle det for barneangst i dag. Den gangen var jeg veldig redd og tydde til mammas varme seng. Så for meg ligner følelsen på denne barneangsten.

Mange av beskrivelsene her ligner veldig på slik jeg hadde det. Men hva det kommer av, ja si det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så glad jeg fant igjen denne tråden. Så bra at det er så mange fler som har svart.

Jeg var hun som først nevnte at jeg kalte følelsen "gamle dager", det er "spennende" å se at det er flere som sier at det var et slags riktig uttrykk på det.

Ser at flere beskriver følelsen slik jeg opplever den. Tenk at det ikke bare var meg i hele verden som hadde opplevd den. :-)

Som en annen poster her skrev så føler jeg også at det kan være en følelse som ligger igjen etter et slags traume i barndommen. Men jeg tror jeg var ca 4-5 år første gang jeg husker at jeg hadde følelsen. Så følelsen må ha satt seg i kroppen før den tid.

Jeg har alltid hatt litt problemer med sex. Jeg har alltid på en måte forbundet sex med vold! Husker da jeg var liten og lekte med Barbie var det noen ganger jeg lekte at Ken voldtok Barbie. Og jeg husker at jeg noen ganger latet som jeg voldtok en av dukkene mine og stakk dukken i underlivet med en kniv etterpå. Herregud, dette har jeg aldri skrevet dette ned før eller sagt til noen. Jeg er på ingen måte gal, gothisk, Emo eller hva det nå kalles og har aldri latt meg facinere av blod og vold... Men jeg gjorde slik da jeg var liten for å få utløp for en eller annen slags frustrasjon, ett eller annet sinne jeg hadde i meg!

Jeg klarer heller aldri helt slippe meg løs i sex uten å føle en veldig skam. Og når jeg har sex får jeg sjelden orgasme fordi jeg føler at det er det eneste målet med sex, og til tider ser jeg på sex som fullstendig meningsløst!

Så mine tanker er at jeg kanskje har vært utsatt for et overgrep i svært ung alder og at følelsen jeg hadde under overgrepet dukker opp igjen. Følelsen jeg nå kaller "gamle dager". Men jeg har ingen minner om et slikt overgrep. Dog ser jeg jo at min oppførsel som barn var litt utenom det vanlige.

En av posterne her skrev

De første minnene jeg har om denne følelsene er fra jeg var liten - 4/5 år og sammen med resten av familien. Følte meg isolert og utenfor uten at det egentlig var noe grunn.
Og det er litt slik jeg føler det når jeg har denne følelsen. Det er en enorm følelse av ensomhet og alenehet som kan komme når jeg er sammen med mange! Eller når jeg er på teltur med venner, eller utflukter og som sagt - typisk situasjon er hvis vi er en gjeng som sitter rundt et bål og skravler sent en sommerkveld...

Nå skrev jeg mye her, denne tråden fikk meg til å reflektere og ta tak i ting jeg normalt skyver milevis fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg, ja det var litt spesielt det der med de knivene. Reagerte ikke foreldrene dine på det? Eller passet du på at de ikke skulle se det?

Ellers uttrykker gjerne barn seg i symboler, så at du lekte ganske grovt betyr ikke nødvendigvis at du har vært utsatt for et overgrep. Kan tenke meg det er vondt å være usikker på det. Det ville i hvertfall jeg ha syntes. Er det noen du føler du er nær nok til å snakke med dette om, som kanskje kan bekrefte/avkrefte teorien din?

Jeg tror kanskje at jeg ville snakket med noen, hadde jeg vært deg, ift den følelsen du beskriver at du har knyttet til sexlivet ditt. Først og fremst ville jeg tenkt at sex ble en kanal for en følelse av frustrasjon som du kaller det, da du var liten, og at du ikke har (bare) gode følelser knyttet til sex, noe alle fortjener. Men hvem vet? Ikke vi i allefall :)

Merker jeg blir veldig nysgjerrig på å vite mer om denne følelsen. Jeg husker godt første gang jeg fikk den. Eller kanskje det ikke var første gang, men det er i hvertfall første gangen jeg husker det så tydelig. Jeg var i begynnelsen av barneskolen og var på vei til tannlegen. Jeg hadde hatt en ulykke, og måtte trekke en tann. Mamma hadde ikke fortalt det til meg før kvelden før, fordi hun ville spare meg for å grue meg (jeg merker fortsatt at jeg blir litt opprørt over det, følte meg fryktelig overkjørt, for hun hadde visst det selv i mange måneder). Husker vi gikk opp trappen til garasjetaket, og det var strålende solskinn, på morgenen. Så kom den følelsen. Den hulte meg ut innvendig. Tenker alltid på den episoden når følelsen kommer tilbake.

Husker forresten en annen gang også, det må ha vært i barnehagen eller noe sånt. Mange ganger tenker jeg at det er en hendelse som bare er i hodet mitt, men jeg er sikker på at det har skjedd. Vi dro med båt til et sted og skulle være der over natten. Alle barna fisket etter krabber, lekte og hadde det moro. Og jeg vet egentlig ikke helt hva som skjedde, men jeg følte meg liksom ikke helt "connected" til noen der. Følte meg fryktelig ensom og alene, og ubeskyttet.

Jeg skulle så gjerne visst hva denne følelsen er.. Eller hva fenomenet kalles om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Helt fra jeg var liten har jeg fått en følelse som plutselig kommer over meg. Den kan komme når som helst og hvor som helst! Jeg har forsøkt å spore opp hva som forårsaker den, men følelsen er så ubehagelig at jeg ikke klarer helt å "være i den" lenge nok til at jeg finner ut hva som trigger den. Jeg klarer heller ikke beskrive følelsen, men det er en slags tomhet og enorm følelse av ensomhet, en frykt for noe. Den er veldig ubehagelig!

Den kan oppstå når jeg er sammen mange gode venner og har det bra, eller når jeg reiser på turer etc.. Ja faktisk så oppstår den ofte når jeg har det helt greit, gjerne er på tur med venner, når vi sitter en gjeng rundt et bål og spiller gitar osv.. Ja slike situasjoner.

Da jeg var liten pleide jeg å kalle følelsen for "Gamle dager". Husker jeg sa det "Nå føler jeg sånn gamle dager igjen!"

Nå er jeg mann, men jeg har også en sånn angst etter orgasme av og til. Jeg kan også få en sånn følelse etter at jeg har hatt det kjempegøy med venner. Det føles som en tom, ensom, kald, og stille frykt...merkelig egentlig.

Syns "Gamle dager" er et passende navn til følelsen, av en eller annen grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...