Gå til innhold

Barn med homofile foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rett og slett, er det ok at homofile par får barn, eller bør de helst la det være? Om så, hvorfor?

Og hvorfor har tydeligvis barn med homofile foreldre det like bra som andre barn? (Baserer dette på de studier og intervjuet jeg har lest om temaet).

Mobbing er det noen som mener at skal være en avgjørende grunn til at homofile ikke skal ha barn. Greit nok det, men hva da med andre grupper som er utsatt for mobbing?

Innslag av begge kjønn i oppveksten er et annet viktig moment i debatten mot at homofile par skal ha barn. Er det viktig i en homofil-familie å ha innslag av begge kjønn, eller er det noe som er mer individuelt?

Noen som har andre momenter å bidra med? Fyr løs!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_IRIS_*
Skrevet
Rett og slett, er det ok at homofile par får barn, eller bør de helst la det være? Om så, hvorfor?

Og hvorfor har tydeligvis barn med homofile foreldre det like bra som andre barn? (Baserer dette på de studier og intervjuet jeg har lest om temaet).

Mobbing er det noen som mener at skal være en avgjørende grunn til at homofile ikke skal ha barn. Greit nok det, men hva da med andre grupper som er utsatt for mobbing?

Innslag av begge kjønn i oppveksten er et annet viktig moment i debatten mot at homofile par skal ha barn. Er det viktig i en homofil-familie å ha innslag av begge kjønn, eller er det noe som er mer individuelt?

MITT SVAR, OG MIN MENING

Kan ikke se at det kan være skadelig for disse barna at foreldrene er homofile ,jeg. Men, om disse barna ikke har det så bra likevel, så kommer det kanskje av at samfunnet ikke aksepterer at homofile får barn. Holdningene smitter over på samfunnets A4barn, som igjen fryser ut disse "barn av homofile". Dette er IKKE det homofile parets feil, men et samfunn som ikke kan godta at noen er "annerledes". Det er opp til alle foreldre og andre voksne å være et godt forbilde for A4barna og slik vise at vi respekterer alle mennesker uansett legning og annet som skiller dem fra oss selv.

Innslag av begge kjønn i et barns oppvekst er viktig,ja. Men mange barn i dag vokser opp med bare mor eller bare far. Ikke alle som får stemor ellr stefar heller noengang. Men de kjenner kanskje en onkel/tante eller mor/far har venner av motsatt kjønn, de har kanskje besteforeldre, eller andre manns/kvinne personer de har kontakt med.

Kan ikke se at den biten behøver å være særlig annerledes for barn av homofile.

Grunnen til at jeg tror at barn av homofile kan ha det minst like bra som barn av heterofile foreldre er nettopp at de er høyt elsket og ivaretatt på aller beste måte, som alle barn skal. Stikkordet er KJÆRLIGHET.

Dessverre er det mange som mener at homofile ikke må få barn for at barnet deres da blir mobbet. Om voksne er aksepterende, så er barna det også. Lær barna at alle har rett på respekt og alle er likeverdige, uansett legning osv.

Vi voksne er barns speilbilde

Skrevet
MITT SVAR, OG MIN MENING

Kan ikke se at det kan være skadelig for disse barna at foreldrene er homofile ,jeg. Men, om disse barna ikke har det så bra likevel, så kommer det kanskje av at samfunnet ikke aksepterer at homofile får barn. Holdningene smitter over på samfunnets A4barn, som igjen fryser ut disse "barn av homofile". Dette er IKKE det homofile parets feil, men et samfunn som ikke kan godta at noen er "annerledes". Det er opp til alle foreldre og andre voksne å være et godt forbilde for A4barna og slik vise at vi respekterer alle mennesker uansett legning og annet som skiller dem fra oss selv.

Innslag av begge kjønn i et barns oppvekst er viktig,ja. Men mange barn i dag vokser opp med bare mor eller bare far. Ikke alle som får stemor ellr stefar heller noengang. Men de kjenner kanskje en onkel/tante eller mor/far har venner av motsatt kjønn, de har kanskje besteforeldre, eller andre manns/kvinne personer de har kontakt med.

Grunnen til at jeg tror at barn av homofile kan ha det minst like bra som barn av heterofile foreldre er nettopp at de er høyt elsket og ivaretatt på aller beste måte, som alle barn skal. Stikkordet er KJÆRLIGHET.

Dessverre er det mange som mener at homofile ikke må få barn for at barnet deres da blir mobbet. Om voksne er aksepterende, så er barna det også. Lær barna at alle har rett på respekt og alle er likeverdige, uansett legning osv.

Er fullstendig enig. Jeg ser ærlig talt ikke problemet jeg med at homofile får barn. Foreldrenes legning skal overhodet ikke spille en rolle når det gjelder evnen til å ta vare på barnet.

Gjest alenemammapappa
Skrevet

Innslag av begge kjønn i oppveksten, ja... Da skulle vi vel helst ikke ha hatt alenemødre og alenefedre heller?

Skrevet

Dette er det vel strengt tatt begrenset med forskning på. Sannsynligvis er det helt greit i utgangspunktet. Men det kan bli et problem for barna fordi mange ser stygt på folk som lever slik. Selvfølgelig er det samfunnets feil, men det hjelper vel ikke barna så mye akkurat det.

Skrevet

Det er gjort noe forskning på dette temaet. De tallene som har kommet frem så langt tyder på at barn som vokser opp i hjem der foreldrene er "to mammaer" eller "to pappaer" klarer seg like godt emosjonelt, skolefaglig og sosialt som andre barn.

Jeg tenker at dersom man skal begynne å tenke på hvilke foreldre som kan få barn som vil slite, på bakgrunn av hvem foreldrene er/hva foreldrene er; er det mange grupper barn vi forskningsmessig vet er sårbare.

- Barn av foreldre som mottar sosialhjelp har større risiko for å havne i samme uføre som voksne. Skal vi dermed si at slike voksne ikke bør få barn?

- Barn med annen hudfarge har kanskje større risiko for å bli ertet. Skal voksne med mørk hudfarge ikke få barn (i Norge)? Svarene er selvfølgelig nei. Like selvfølgelig bør det være at homofile ikke kan nektes å få barn, ihvertfall om man skal begrunne det utifra barnas beste.

Skrevet

Jeg tror at omsorgsevne og evne til å være trygge, forutsigbare og kjærlige voksenpersoner i barnas liv er alfa og omega. Om dette er biologiske foreldre, adoptivforeldre, steforeldre, heterofile foreldre eller homofile foreldre tror jeg er sekundært.

Samtidig tror jeg det ideelle er at barn har en nær og daglig relasjon til en av hvert kjønn og jeg tror barn alltid vil tenke over sitt biologiske opphav og på en eller annen måte ha et savn etter det.

Gjest Gjest_elin_*
Skrevet

ser heller ikke problemet med homofile foreldre.

klart det kan være en risiko for at barnet blir mobbet, men risikoen hos homofile barn er ikke større enn for andre barn. barn kan jo bli mobbet for å bruke briller, være tykke, tynne, sjenerte osv.

jeg tror heller homofile er mer obs på at deres barn kan bli utsatt for mobbing og derfor er forberedt hvis dette skjer. lærer barna selvtillit osv..

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet
Innslag av begge kjønn i oppveksten, ja... Da skulle vi vel helst ikke ha hatt alenemødre og alenefedre heller?

Ideelt sett så trenger barnet både mor og far. Men, er man alene så er man alene, dette er ofte ikke noe som kan planlegges. Barn er robuste. Men det er viktig at barnet har kontakt med voksne av begge kjønn. Voksne de kan identifisere seg med, selv om den ene ikke er mor eller far.

Skrevet

Det florerer av ulike måter og metoder å oppdra barn på, aleneforeldre er det jo mange av.

Jeg kan ikke si at homofile foreldre er dårligere foreldre enn andre.

De er nok like forskjellige som andre folk når det kommer til foreldrerollen, og jeg er sikker på at gode homofile foreldre har akkurat like mye kjærlighet og omsorg å gi barna sine som heterofile foreldre har.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jevnt over, sikkert ikke. Men jeg tror at dersom barnet har veldig vanskelig for å identifisere seg selv med foreldrenes levesett. Så blir det vanskelig i tenårene og kanskje i voksen alder. Men det gjelder vel like mye for hetro foreldre/barn.

Jeg tror bestemt det er svært vanskelig å være gutt oppdratt av to kvinner. Mye vanskeligere enn jente oppdratt av to menn. Fordi en gutt vil slite tungt med å identifisere seg som hankjønn i en maskulin kvinne. Hun er og blir kvinne. (Bart eller ei) Jenter er mer fleksible og vil kunne føle seg nær en feminin mann. Om man nå skal generalisere litt omkring dette. (Ikke alle homofile/lesbsiske par har definerte roller innad i parforholdet heller) Men mange har...

Skrevet

Kanskje ikke? Men sånn historisk sett så har det vel vært kvinnene som har tatt seg av oppdragelsen av barna. Så om man ser det på den måte er det ikke noe i veien for at barn vokser opp med f.eks. bare mor eller to mødre. Mens motstanderne mot homofile og barn selvsagt har en annen oppfatning.

Skrevet

Det er andres holdning som avgjør for disse barna

Skrevet

Jeg synes det ble sagt bra i andre innlegg: "Voksne er barns speilbilde". Det er vi voksne som har ansvaret for å være gode rollemodeller for barna våre, og lære dem å være tolerante ovenfor alle de forskjellige typene familier det finnes i dag. Derfor er det ikke homofile foreldres skyld eller ansvar om barna deres blir mobbet, men de som har "lært" mobberne at det ikke er bra eller normalt å ha to foreldre av samme kjønn.

Derfor tror jeg et ikke spiller noen rolle om foreldrene er heterofile, homofile eller enslige, så lenge barnet er elsket og har det bra ellers.

Gjest Gjest_Annemor_*
Skrevet
MITT SVAR, OG MIN MENING

Hehe, jeg skulle akkurat til å begynne å skrive min mening om dette, men leste dette innlegget først. Så da signerer jeg bare denne, fordi det er akkurat det jeg hadde tenkt til å skrive! :)

Skrevet

Jeg syns det er så rart at det kun er fenomenet mobbing som spiller inn når folk skal tenke på hva de syns om dette. Er det slik at hvis barn mobbes for å ha homofile foreldre så er det ikke greit, men hvis barna ikke mobbes for å ha homofile foreldre så er det greit? Jeg kan ikke tenke meg at mobbing nødvendigvis trenger være et problem for barn med homofile foreldre. Noen barn mobbes dessverre, andre ikke. Barn er da også som regel mer tolerante enn voksne bare de får ting forklart.

Jeg tror heller ikke dette med kjærlighet er problematisk eller at det skal være noe argument for verken det ene eller andre. Homofile foreldre har vel den samme evnen til å elske sine barn og sine stebarn og sine adoptivbarn som heterofile? Jeg har aldri hørt at homofili har sammenheng med evne til å føle kjærlighet? Og det å påstå at homofile er mer eller mindre glad i barna sine blir vel egentlig bare tull?

Jeg er imidlertid mer bekymret for at barn kan få følelsesmessige problemer ved å ikke kjenne sitt biologiske opphav, og jeg tror det er en fordel for barn å ha rollemodeller av begge kjønn. Men dette er jo faktorer som kan gjelde selv om foreldrene ikke er homofile. Hvis jeg var homofil og planla barn var dette noe jeg ville reflektert mer over enn denne mobbeproblematikken i allefall.

Og jeg sier ikke at jeg ikke syns homofile skal få barn, bare at dette er problemstillinger som det kanskje er viktig å tenke gjennom på forhånd. Innbiller meg vel egentlig at flere homofile enn heterofile har et mer gjennomtenkt forhold til det å få barn, hva de kan tilby og hvordan de kan møte utfordringer, nettopp fordi det er mer kontroversielt.

Skrevet
Dette er det vel strengt tatt begrenset med forskning på. Sannsynligvis er det helt greit i utgangspunktet. Men det kan bli et problem for barna fordi mange ser stygt på folk som lever slik. Selvfølgelig er det samfunnets feil, men det hjelper vel ikke barna så mye akkurat det.

Men den eneste måten å få slutt på sånt er jo ved å gjøre dette til en vanlig og hverdagslig ting å se. Barn kan bli mobbet fordi foreldrene er for tykke, for lave, for fargerike etc. Om kun A4-mennesker skulle få lov til å bli foreldre hadde vi hatt et kjedelig samfunn.

Skrevet

Angående følelsesmessige problemer ved å ikke kjenne sitt opphav: Det samme risikerer alle adopterte barn, uansett hva foreldrenes legning er.

Angående rollemodeller av begge kjønn: Det samme sliter aleneforeldre med, dersom den andre forelderen ikke del av barnets liv. Dette løses ved at man knytter til seg andre mennesker som kan være gode rollemodeller for barna, enten i slekt eller vennekrets.

Jeg klarer ikke å se et eneste godt argument for at homofile ikke skal kunne ha barn.

Skrevet
Angående følelsesmessige problemer ved å ikke kjenne sitt opphav: Det samme risikerer alle adopterte barn, uansett hva foreldrenes legning er.

Angående rollemodeller av begge kjønn: Det samme sliter aleneforeldre med, dersom den andre forelderen ikke del av barnets liv. Dette løses ved at man knytter til seg andre mennesker som kan være gode rollemodeller for barna, enten i slekt eller vennekrets.

Jeg klarer ikke å se et eneste godt argument for at homofile ikke skal kunne ha barn.

Amen.

Skrevet

Enig!

Voksne som har alkohol- og/eller rusproblemer får sette til verden så mange barn de klarer. Og så skal man nekte oppegående mennesker som tilfeldigvis er av samme kjønn å ta seg av barn. :riste:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...