Gå til innhold

silikonfri shampoo og balsam?

Fremhevede innlegg

Skrevet
prøver å unngå shampoo og balsam med silikoner, noen som har tips om om hvilke som er silikonfrie? :)

Frisørsjampo? :filer:

Skjeldent du finner silikon i de uansett merke...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er forskjellige typer silikon. De frisørsjampoene som inneholder silikon, inneholder vannløselig silikon som forsvinner lett neste gang du vasker håret.

Butikksjampoer inneholder silikon som ikke så lett vaskes ut igjen, balsam er verre enn sjampo, og det aller verste er sjampo og balsam i ett (vet ikke om det finnes mer, håper ikke det).

Mange får fett og livløst hår av butikksjampo, det er fordi silikonen ligger utenpå håret (og hodebunnen). Siliokonlaget blir verre og verre for hver gang man vasker det. Om man har brukt butikksjampo over lengre tid må man ta en skikkelig rens, det holder ikke å bare bytte sjampo. Silikonbelegget ligger der allerede.

Dersom man får fett og livløst hår av frisørsjampo, er det en helt annen grunn enn om man får det av butikksjampo, da er det fordi de inneholder såpass mye pleiestoffer at håret er "mettet". Ofte er håret sunnest innerst, og trenger mindre pleie der. Frisører SKAL kunne råde deg til riktig kombinasjon for ditt hår (ofte er det greiest med shampo for normalt hår, og balsam for tørt hår. Balsamen skal da kun smøres i lengdene/spissene).

Og til deg som mener frisører ikke følger med, det er ikke riktig. De aller fleste stiller strenge krav til leverandørene sine, og viser stadig mer interesse i det økologiske alternatviet. Dessverre har de ikke kommet langt nok når det gjelder økologisk kosmetikk, fordi alt som kan harskne må inneholde konserveringsmiddel, ellers lukter det ganske vondt kort tid etter at man har åpnet flasken. Men silikon er noe alle frisører skal være bevisste på!

Endret av Zadja
Gjest Gjest_nilla_*
Skrevet

takk for svar alle sammen:) Jeg føler meg mye klokere!

Jeg visste for eksempel ikke at det finnes flere typer silikon, og at frisørmerker inneholder den bra varianten, da blir jo alt straks mye lettere:) Og når det gjelder frisørenes kunnskap om dette, har jeg kun erfaring fra et frisørbesøk hvor frisøren ikke engang hadde hørt om silikon. Men det blir sikkert mer fokus på dette fremover. Det er viktig at vi som forbrukere er bevisst på innholdet i kosmetikkprodukter, for vi kan jo faktisk påvirke ved å kjøpe gode alternativer:)

Skrevet
takk for svar alle sammen:) Jeg føler meg mye klokere!

Jeg visste for eksempel ikke at det finnes flere typer silikon, og at frisørmerker inneholder den bra varianten, da blir jo alt straks mye lettere:) Og når det gjelder frisørenes kunnskap om dette, har jeg kun erfaring fra et frisørbesøk hvor frisøren ikke engang hadde hørt om silikon. Men det blir sikkert mer fokus på dette fremover. Det er viktig at vi som forbrukere er bevisst på innholdet i kosmetikkprodukter, for vi kan jo faktisk påvirke ved å kjøpe gode alternativer:)

Hvis frisøren din ikke har hørt om silikon, så ville jeg byttet frisør! Det er bra at kundene krever kunnskap og veiledning fra frisørene sine, de er jo fagfolk, og fagfolk skal kunne faget sitt.

Skrevet

Silokonfri shampoo som selges på apoteket er drøy, bra og rimelig

Skrevet
Hvis frisøren din ikke har hørt om silikon, så ville jeg byttet frisør! Det er bra at kundene krever kunnskap og veiledning fra frisørene sine, de er jo fagfolk, og fagfolk skal kunne faget sitt.

Hvilket merke?

Forresten noen som har forslag til gode renseshampooer som fjerner gamle silikonrester før man går over til en silikonfri shampoo?

• 2 uker senere...
Skrevet

En billlig sjampo for å rense håret for silikoner og mineraloljer er First Price sjampoen. Jeg vasket håret mitt 2 ganger med den - og fikk virkelig en følelse av renset hår. Men det er nok viktig å ha en god balsam eller kur i håret etterpå - enten med eller uten silikon.

Skrevet

Prøvde å spørre i en annen tråd, men spør her også, siden shampoen er silikonfri; noen som har erfaring med KissMe sin shampo?

Prøvde den for første gang i dag, gikk greit det, men lurer bare på om den gjør håret noe "bedre" på noen måte. Ingen vits for min del å gå over til silikonfri-shampo hvis det ikke merkes på noen måte (ikke at jeg har noe problemhår da...).

• 1 år senere...
  • 3 år senere...
Gjest Euforia
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på dette. Jeg har i mange år brukt silikon- og sls-fri hårpleie. Men så leser jeg i dagbladet i dag: http://www.dagbladet.no/2013/07/06/tema/helse/klikk/28075551/ "Hår er i seg selv noe dødt, det har ingen celledelinger. Skal du bade, er det anbefalt å ha i en badekrem som legger en beskyttende hinne rundt hårstråene." Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en av "dritt"shampoene likevel, siden håret mitt ikke blir beskyttet på noen måte av de rene produktene jeg bruker. Sls er én ting, det virker uttørkende, men silikon er jo noe annet.

Hva tenker dere om dette, og vet dere om noen silikonshampooer som ikke inneholder sls?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på dette. Jeg har i mange år brukt silikon- og sls-fri hårpleie. Men så leser jeg i dagbladet i dag: http://www.dagbladet.no/2013/07/06/tema/helse/klikk/28075551/ "Hår er i seg selv noe dødt, det har ingen celledelinger. Skal du bade, er det anbefalt å ha i en badekrem som legger en beskyttende hinne rundt hårstråene." Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en av "dritt"shampoene likevel, siden håret mitt ikke blir beskyttet på noen måte av de rene produktene jeg bruker. Sls er én ting, det virker uttørkende, men silikon er jo noe annet.

Hva tenker dere om dette, og vet dere om noen silikonshampooer som ikke inneholder sls?

Det med silikonen ville jeg dobbeltsjekket - de som uttaler det selger jo kun produkter med silikon :)

Dessverre vet jeg kun om kombinasjonsprodukter. Men legg gjerne inn en anbefaling om du finner noe!

Anonymous poster hash: d88b2...de8

Gjest Euforia
Skrevet

Det med silikonen ville jeg dobbeltsjekket - de som uttaler det selger jo kun produkter med silikon :)

Dessverre vet jeg kun om kombinasjonsprodukter. Men legg gjerne inn en anbefaling om du finner noe!

Anonymous poster hash: d88b2...de8

Jeg har tidligere brukt Moroccan Oil-shampo + balsam, de er uten sls, men silikon er andre igrediens etter vann. Jeg synes ikke serien gjorde noe for håret mitt. :( Men det kan godt hende at jeg ender opp med å kjøpe oljen, så jeg kan bruke den som en slags beskyttelse når det er sterk sol, f.eks. Og ja, det er litt vanskelig å stole på frisører, har ikke møtt en eneste en som har peiling på ingredienser :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...