Gå til innhold

Bor i blokk


Lenestol

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid-84
Neste gang jeg skal bo i blokk skal jeg bo i øverste etg, da er man mye mer skjermet for støy :)

Vi har akkurat kjøpt oss leilighet i toppetasjen i en lavblokk - og det er jeg veldig glad for nå når jeg leser her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grafica

Kjenner jeg er takknemlig over at vi bodde i øverste etasje når vi bodde i blokk... Var bare loft over oss, og den boden som var rett over stua var vår egen.

Men jeg kan fortsatt ha stor sympati for bråkemennesker rundt... Bodde i kjellerleilighet i Oslo hvor ungene tydeligvis hadde lekerommet rett over vår stue, og det var til tider så mye bråk at jeg og sambo måtte rope til hverandre for å bli hørt, når vi satt rett ved siden av hverandre i sofaen. Fryktelig kult den gangen vi skulle ha ordentlig romantisk middag med stearinlys og hele pakka, og vi fant ut idet maten var omtrent ferdig at de skulle ha barnebursdag den kvelden... :ler:

Den beste måten å ta opp slike ting på derimot, er å møte opp selv utenfor døra og ta opp problemet på en saklig, rolig og høflig måte. Folk er antagelig ikke klar over at de er til sjenanse! Mange har kanskje meeeget stille mennesker i leiligheten over og ved siden av, og tror at de selv er like stille.

Selv om vi torde aldri å ta opp lyd-problemet med den gamle dama som bodde i første etasje i den blokka. Våkna flere ganger midt på natta av at hun skreik og skreik og skreik :haar: Ikke smerteskrik eller redselskrik, bare... En slags uling/skriking, hun hørtes jo helt splitter pine gal ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hopeful
Vi blir ganske irriterte, når han kan finne på å klage på en så naturlig ting som dører, når vi har levd under han i 2 år og hørt på musikken hans og oppussingen hans både helger og helligdager og vanlige kvelder... (Han har pusset opp jevnlig i 2 år)

Jeg kjenner meg bare sååååå igjen i historien din!

Vi har en nabo som har klaget på den minste ting! F.eks sto vi på terassen en kveld for å ta en røyk. Vi pratet, men absolutt ikke høylydt. Da stakk han hodet sitt over skilleveggen og lurte på om vi ikke heller kunne fortsette samtalen inn fordi han og kona sov i stua og likte å ha terassedøren åpen. LUKK DØREN DA MANN!! Flere lignende episoder har det vært, og det har ikke nødvendigvis vært så sent på kveld.

De totalrenoverte leiligheten sin for en stund siden og siden dette er en murblokk fra midten av 50-tallet, kan jeg love dere at det hørtes! Hørtes ut som om de sto oppi senga mi om morgenen med murbor! Sånn i 07.30 tiden f.eks.

I tillegg er hele familien musikere og spiller sånn ca ALLE tenkelige instrumenter store deler av dagen. Dette hadde i grunnen ikke irritert meg så mye, hadde det ikke vært for at han selv klager på den minste ting.

Vi har forløpig ikke klaget på han, fordi vi skal slenge "listen" over hans bråk i trynet på han neste gang han klager :lur:

Puh... fikk ut litt aggresjon her ja! Men syns folk må tåle en god del når man velger å bo i blokk. Hvis man er veldig sensitiv for andres lyder burde man kanskje velge å bo anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden tar jo opp litt av min skrekk for å bo øverst. Jeg aner rett og slett ikke om den gamle dama under oss plages av gåing, og diverse, eller om naboene for den saks skyld plages av tv og lignende. Jeg har knapt hørt noe fra naboene, kun når de går inn/ut av døra til leiligheten, og snakker i gangen, og den gangen de boret i veggen i 7-8-tida en morgen.

Den gamle dama under har noen ganger radioen (høyt?) på, og da hører vi det på soverommet, som ligger et stykke bortenfor kjøkkenet vårt/hennes der hun har på radioen ... tror vi. Akkurat det er litt ekkelt, for det gir jo inntrykket av at det er lytt gjennom gulvet vårt, men på den annen side, så er det en gammel dame, og det kan jo hende at hun hører dårlig, men har glemt å ta på seg høreapparatet de dagene radioen er høyt på. :sukk: Jeg aner ikke.

Mao: Naboene plager meg ikke, men det plager meg at jeg ikke aner hvor lytt det er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Wind, lyd går oppover såvidt jeg vet, og er nok derfor dere hører radioen hennes så godt. Jeg var og til nede for å si ifra til guttene i leiligheten under at musikken stod for høyt i helgene (ikke at det plaget meg, men lillebror fikk ikke sove), men hørte aldri noe slikt tilbake når jeg var aleine hjemme, og jeg veit de ville sagt ifra for vi hadde en god tone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wind, lyd går oppover såvidt jeg vet, og er nok derfor dere hører radioen hennes så godt. Jeg var og til nede for å si ifra til guttene i leiligheten under at musikken stod for høyt i helgene (ikke at det plaget meg, men lillebror fikk ikke sove), men hørte aldri noe slikt tilbake når jeg var aleine hjemme, og jeg veit de ville sagt ifra for vi hadde en god tone :)

Joda, men kanskje hun hører når vi går? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grafica

Fottrinn må man bare regne med, vi leier i førsteetasjen på et hus og hører jo lyder fra huseiern, men ikke på et slikt nivå at det plager oss, det er bare bakgrunnslyder liksom. Så så lenge dere ikke TRAMPER rundt går det nok bra :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått noen reaksjoner eller? ....

Ja!

Mannen min gikk opp for å snakke med dem på kvelden siden de fremdeles bråket, og de sa at de forstod at det er plagsomt for oss.

De har kjøpt tepper til å leke på, føler ikke at det hjelper akkurat.

De tok bort en leketraktor igår-wow-at det går an å ikke skjønne at noe sånt svært noe bråker....den er hvertfall borte så det er alltids noe.

Ellers ville de at vi skal si fra hvis det blir for mye bråk, får håpe det roer seg nå før jeg klikker mentalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Wind, lyd går oppover såvidt jeg vet, og er nok derfor dere hører radioen hennes så godt. Jeg var og til nede for å si ifra til guttene i leiligheten under at musikken stod for høyt i helgene (ikke at det plaget meg, men lillebror fikk ikke sove), men hørte aldri noe slikt tilbake når jeg var aleine hjemme, og jeg veit de ville sagt ifra for vi hadde en god tone :)

Lydbølger går utover fra lydkilden i alle retninger. De sterkeste bølgene vil selvsagt være de som går rett frem fra lydkilden, f.eks. vil folk høre deg bedre om de står rett foran deg når du snakker enn om de står bak deg.

Det er varme som går oppover. Lyd går i alle retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi bor i murblokk fra 1920. Og hører skrittene som blir gått i leiligheten over SVÆRT høyt. Lyden må bli forsterket gjennom taket. Fyren over har pusset opp og pusset opp i over ett år (gjør alt selv nå og da i stedet for å ta en måned med intensiv oppussingsøkt), og jeg har irritert meg grønn over dette. Harde, høye lyder av planker som detter i gulvet, boring, hamring til alle døgnets tider (han jobber skift og har uregelmessige tider å være aktiv på).

Det har hendt at jeg har blitt så irritert at jeg har tatt trekkspillet mitt og satt meg rett under der han hamrer sent på kvelden, og spilt for full guffe.

Når jeg har møtt ham i trappen etter disse gangene, har han unnskyldt seg litt og sagt at han SNART er ferdig med oppussinga nå. ARGH - hvorfor ikke leie inn noen snekkere og få hjelp slik at ikke naboene må lite i måned etter måned!!!

Det verste er at han nå er ferdig med gulvet. Og det har blitt mye mer lytt, jeg hører også vanlig snakk nå. Han har vel funnet ett eller annet gammelt plankegulv under der og fjernet det som lå oppå i stedet for å legge på nytt gulv. MEN det kunne vært verre. Det kunne vært en hel barnefamilie. kanskje han pusser opp for å selge?

Da må vi nok senke taket, tror jeg. Legge inn lydisolasjon, hvis dette er en relativ grei operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:klø: Jeg er 25 og bor 1. etg i en blokk i betong fra 70-tallet. Jeg har ikke hørt så mye fra naboene (bortsett fra en 21-åring som spilte techno hele døgnet som nå endelig har fått beskjed fra borettslaget) Jeg var forberedt på å måtte høre naboene av og til da jeg flyttet inn. Men ikke SÅ mye som nå.

Nå virker det som om det har flyttet inn noen nye folk over meg. Jeg hører ikke noe musikk eller snakking fra dem. DERIMOT bruker de sko med harde såler når de går inne. Dette innebærer at jeg hører hvert eneste steg de tar i den leiligheten - fra tidlig på morgenen til seint på kveld. Utrolig irriterende! I tillegg driver de og mister ting i gulvet hele tiden (er egentlig overrasket over hvor mye de mister ting i gulvet.) Er ikke så veldig nice å våkne kl 8 lørdag morgen av et dunk i taket over deg.

Nå begynner jeg å bli lei av å høre såle-klikking og ting som faller i gulvet hele tiden, og har lysst til å gi bekjed til dem. Men jeg bare lurte på om noen hadde noen forslag til hva jeg kan si til dem når jeg først banker på døra. "Hei, kan dere slutte å gå med harde såler inne, samt prøve å ikke miste ting i gulvet?" liksom? :gjeiper:

Er det noen som har forlag? :klø:

Bodde selv i 3 eta. i blokk fra 1974. Sånn er det,og kom meg vekk derifra etter 4 år. Betongen ledet lyden rundt. Hørte nabo støvsuget,flyttet møbler osv. Unger som sprang,voksne i klikk klakk sko.

Du kan ikke gjøre noe annet enn å flytte. Man kan ikke kreve at nabo skal ta av seg skoa. At naboen spiler musikk som du ike liker, kan du heller ikke gjøre noe med.

Min nabo spilte trekkspill,ikke min favoritt,men han spilte og øvde på dagtid.

Man tror man kan klage,men man kan ikke klage på noe som betyr inngripen i folks privatliv.

Du kan isolere vegger og tsk. Mange som har gjort det.

Velger man en sånn boform, så må en finne seg i lyder og ulyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
De tok bort en leketraktor igår-wow-at det går an å ikke skjønne at noe sånt svært noe bråker....den er hvertfall borte så det er alltids noe.

Jeg synes synd på barna når jeg hører sånt jeg :tristbla:

Hvordan kan noen sitte og fryde seg over at foreldrene må ta bort lekene deres sier jeg... Og jeg så at du klaget over at naboen sto opp kl 7 på hverdagene, HALLO det er en helt vanlig tid for folk som faktisk har en jobb.

Bråk plager ikke meg, men er glad jeg ikke bor i blokk og må forholde meg til sånne mennesker som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi det er stor ståhei om at det skal være stille på søndager, i mange borettslag er det faktisk ikke lov å bruke vaskemaskin på søndager pga støyen. Nei naboer skal ikke slutte å gå, de skal heller ikke slutte å vaske klær, se på tv, eller leve i det hele tatt. Poenget var at når man bor i blokk, så må man ta litt hensyn på lik linje som man må tåle litt støy.

Et styre kan ikke bestemme at det ikke er lov å bruke vaskemaskin på søndager,men du kan gi nabo beskjed om at de bør vatre maskinen. Det bråker ved sentriugering om den ikke er vatret.

Da de første blokkene kom opp Oslo, så bestemte de at det ikke var lov å dra i toalettsnoren etter kl 23, det var ikke lov å bade\dusje på kveldstid.

Hos min gammeltante var reglene sånn op til 80 tallet. Hun visket om kvelden, jeg ble sjokkert. Om vi snakket så naboen hørte det ville hun få besøk på døren neste dag,mente hun. Det var gangvask en g pr.uke. Alltid fredag, selvfølgelig. Hun ble innlagt på sykehus dagen før. Da hun kom fra sykehus, lå det klagebrev i postkassen. Det var enkelte gamlinger igjen i blokka med de opprinnelige reglene (helt ulovlig) Det var "forfølgelse" og total inngripen i folks liv.

Jeg vet at det fins folk som er oppvokst i slike blokker, og tror de kan fortsette slik i dag.

Det har vert rettsaker etter div saker i blokker, og styrene har tapt så det har suset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et styre kan ikke bestemme at det ikke er lov å bruke vaskemaskin på søndager,men du kan gi nabo beskjed om at de bør vatre maskinen. Det bråker ved sentriugering om den ikke er vatret.

Jo et styre kan faktisk det. Det med vatring for forsåvidt et godt tips jeg skal ha i bakhodet til senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på barna når jeg hører sånt jeg :tristbla:

Hvordan kan noen sitte og fryde seg over at foreldrene må ta bort lekene deres sier jeg... Og jeg så at du klaget over at naboen sto opp kl 7 på hverdagene, HALLO det er en helt vanlig tid for folk som faktisk har en jobb.

Bråk plager ikke meg, men er glad jeg ikke bor i blokk og må forholde meg til sånne mennesker som deg.

Ja stakkars de barna som bare har et helt rom fullt av andre leker...huff det må være traumatisk...kan du anbefale en psykolog til dem kanskje? hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg synes synd på barna når jeg hører sånt jeg :tristbla:

Hvordan kan noen sitte og fryde seg over at foreldrene må ta bort lekene deres sier jeg... Og jeg så at du klaget over at naboen sto opp kl 7 på hverdagene, HALLO det er en helt vanlig tid for folk som faktisk har en jobb.

Bråk plager ikke meg, men er glad jeg ikke bor i blokk og må forholde meg til sånne mennesker som deg.

Det var snakk om EN leke, av den bråkete sorten ;) Ungene har garantert haugevis av andre leker de kan leke med, som ikke bråker så mye. Barn skal også lære å ta hensyn, og å måtte leke med stille-leker tidlig om morgenen i helgene er ikke noe galt med. Å lære barna opp til at de kan gjøre akkurat som de vil, hele tiden, uten å ta hensyn til noen andre enn seg selv, er derimot med på å ødelegge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg hørte ingenting til naboene over oss før etter de pusset opp. Så det var en annen som også hadde skrevet om dette. Hva er det egentlig de gjør da? Har de prellet av et lag av gulvet eller noe?! :( Sukk... Nei, men jeg blir også redd for hvor godt naboene hører meg også, da jeg elsker å synge:P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg hørte ingenting til naboene over oss før etter de pusset opp. Så det var en annen som også hadde skrevet om dette. Hva er det egentlig de gjør da? Har de prellet av et lag av gulvet eller noe?! :( Sukk... Nei, men jeg blir også redd for hvor godt naboene hører meg også, da jeg elsker å synge:P haha

Forskjellige gulvtyper gir forskjellig mengde støy. Å fjerne tepper vil føre til mer støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Du kan ikke gjøre noe annet enn å flytte. Man kan ikke kreve at nabo skal ta av seg skoa. At naboen spiler musikk som du ike liker, kan du heller ikke gjøre noe med.

Jeg tok motet til meg og gikk opp og banket på døren. Det viste seg at det var sammen damen som hadde bodd der hele veien, og at hun nå hadde tatt vekk gulv-til-gulv teppene sine og erstattet dem med laminat. Inne brukte hun noen klogger som hun hadde hatt i 20 år (ja, du kjenner sorten..:). Jeg sa at det ikke var meningen å være krevende, men om hun kunne unngå å gå med "sko med harde såler" tidlig på morgenen og seint på kvelden, ettersom jeg hørte det så godt. Damen var kjempeforståelsesfull og hyggelig, og sa at det skulle hun selvsagt ikke gjøre.

Hører null klikking ovenfra nå. Hører selvsagt at hun går over gulvet, men slikt kan jeg leve med når jeg bor i blokk. Men klikk-klakk-lydene har som sagt opphørt (helt faktisk!:)

Glad jeg tok mot til meg, trives mye bedre i leiligheten min nå!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

:fnise:

Skjønner godt hva du mener. Bor i bygård fra 1870 og i begynnelsen var det ikke så verst. Etter at naboene over oss pusset opp i godt og vel 6mnd hører vi alt mye bedre fra dem, og de virker som om de elsker å dra møblene sine rundt flere ganger daglig (forstå det den som kan)

Det som deriomt plager meg er naboen vegg i vegg som etter at vi flyttet inn har fått en unge til. Dette har nok ført til at storebror har fått et enormt behov for oppmerksomhet og han uler/skriker høy og lenge mange ganger om dagen. Blir som regel vekket 1 time før jeg skal opp av at han bæljer og blir vekket tidlig hver helg - dette selv om jeg har sov-i ro i ørene. I stad stod han helt stille ute i bakgården med hjelm og slalombriller og bar seg en halvtime uten at noen reagerte og tilsynelatende uten at noe var galt. Har ikke turt å si ifra - for de må jo få ha barn hvis de vil - på den annen side hadde det vært ok å få sove til klokken 8 som er da jeg egentlig skal opp. Noen forslag anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...