Gå til innhold

Bor i blokk


Lenestol

Anbefalte innlegg

:klø: Jeg er 25 og bor 1. etg i en blokk i betong fra 70-tallet. Jeg har ikke hørt så mye fra naboene (bortsett fra en 21-åring som spilte techno hele døgnet som nå endelig har fått beskjed fra borettslaget) Jeg var forberedt på å måtte høre naboene av og til da jeg flyttet inn. Men ikke SÅ mye som nå.

Nå virker det som om det har flyttet inn noen nye folk over meg. Jeg hører ikke noe musikk eller snakking fra dem. DERIMOT bruker de sko med harde såler når de går inne. Dette innebærer at jeg hører hvert eneste steg de tar i den leiligheten - fra tidlig på morgenen til seint på kveld. Utrolig irriterende! I tillegg driver de og mister ting i gulvet hele tiden (er egentlig overrasket over hvor mye de mister ting i gulvet.) Er ikke så veldig nice å våkne kl 8 lørdag morgen av et dunk i taket over deg.

Nå begynner jeg å bli lei av å høre såle-klikking og ting som faller i gulvet hele tiden, og har lysst til å gi bekjed til dem. Men jeg bare lurte på om noen hadde noen forslag til hva jeg kan si til dem når jeg først banker på døra. "Hei, kan dere slutte å gå med harde såler inne, samt prøve å ikke miste ting i gulvet?" liksom? :gjeiper:

Er det noen som har forlag? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Bambi_*
:klø: Jeg er 25 og bor 1. etg i en blokk i betong fra 70-tallet. Jeg har ikke hørt så mye fra naboene (bortsett fra en 21-åring som spilte techno hele døgnet som nå endelig har fått beskjed fra borettslaget) Jeg var forberedt på å måtte høre naboene av og til da jeg flyttet inn. Men ikke SÅ mye som nå.

Nå virker det som om det har flyttet inn noen nye folk over meg. Jeg hører ikke noe musikk eller snakking fra dem. DERIMOT bruker de sko med harde såler når de går inne. Dette innebærer at jeg hører hvert eneste steg de tar i den leiligheten - fra tidlig på morgenen til seint på kveld. Utrolig irriterende! I tillegg driver de og mister ting i gulvet hele tiden (er egentlig overrasket over hvor mye de mister ting i gulvet.) Er ikke så veldig nice å våkne kl 8 lørdag morgen av et dunk i taket over deg.

Nå begynner jeg å bli lei av å høre såle-klikking og ting som faller i gulvet hele tiden, og har lysst til å gi bekjed til dem. Men jeg bare lurte på om noen hadde noen forslag til hva jeg kan si til dem når jeg først banker på døra. "Hei, kan dere slutte å gå med harde såler inne, samt prøve å ikke miste ting i gulvet?" liksom? :gjeiper:

Er det noen som har forlag? :klø:

Har ikke noe forslag akkurat, men jeg vet hvordan du har det!

Bor selv fin leilighet (eieren bor ovenpå) og de har småbarn som -døgnet rundt-mister ting i gulvet, og en hund som bjeffer non-stop (når de ikke er hjemme). Det er til å bli GAL av...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø: Jeg er 25 og bor 1. etg i en blokk i betong fra 70-tallet. Jeg har ikke hørt så mye fra naboene (bortsett fra en 21-åring som spilte techno hele døgnet som nå endelig har fått beskjed fra borettslaget) Jeg var forberedt på å måtte høre naboene av og til da jeg flyttet inn. Men ikke SÅ mye som nå.

Nå virker det som om det har flyttet inn noen nye folk over meg. Jeg hører ikke noe musikk eller snakking fra dem. DERIMOT bruker de sko med harde såler når de går inne. Dette innebærer at jeg hører hvert eneste steg de tar i den leiligheten - fra tidlig på morgenen til seint på kveld. Utrolig irriterende! I tillegg driver de og mister ting i gulvet hele tiden (er egentlig overrasket over hvor mye de mister ting i gulvet.) Er ikke så veldig nice å våkne kl 8 lørdag morgen av et dunk i taket over deg.

Nå begynner jeg å bli lei av å høre såle-klikking og ting som faller i gulvet hele tiden, og har lysst til å gi bekjed til dem. Men jeg bare lurte på om noen hadde noen forslag til hva jeg kan si til dem når jeg først banker på døra. "Hei, kan dere slutte å gå med harde såler inne, samt prøve å ikke miste ting i gulvet?" liksom? :gjeiper:

Er det noen som har forlag? :klø:

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Naboen over meg dundrer over gulvet som om det stod om livet, mister ting på gulvet, har på tv høyt, blabla. Jeg hører faktisk når de tisser også, veldig godt. Min blokk er fra midten av 50-tallet, og er kanskje ikke så veldig godt lydisolert. Har du kjøpt leilighet, eller leier du? Jeg har solgt min leilighet, men skulle jeg blitt værende så hadde jeg lydisolert taket, ihvertfall på soverommet.

Det du kan gjøre er å gjøre dem oppmerksom på at det er veldig lydt, og be dem slutte å gå med sko inne fordi det sjenerer deg. Man må tåle å høre litt lyder når man bor i blokk, men det er også viktig å ta hensyn til hverandre. Uansett, kommunikasjon er den beste løsningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i blokka mi er det veldig lett at lukt sprer seg ut i fellegangen, og dermed inn i leiligheten.

hva sier man da når det stinker hasj flere ganger i uka?..........

jeg tar opp vinduene, de tar de igjen - og sånn går den runddansen.

om jeg sier no til styret så vet jo nboene at det er jeg som har gitt beskjed, men det blir jo megasur stemning om jeg ringer på og bare: "du, kan du slutte å røyke så mye hasj, iallefall lutge godt inne hos deg selv?"------:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lyd er man nødt til å tåle når man bor i første etasje i blokk. Du kan spørre dem pent om de kunne tenke seg å gå uten sko, men du kan ikke tvinge dem til noen ting. Og ting faller i gulvet, det er jo bare sånn det er og ingen regler brytes pga det.

Selv bodde jeg i 1. etasje i en betongblokk fra 30-tallet og hørte naboene mine svært godt. Jeg ble vant til det meste av lyder, men når de støvsugde og vasket gulvet midt på natten sa jeg fra, så det sluttet de med etterhvert. Da hørtes det nemlig ut som om de flyttet alle møblene sine ved å dra dem rundt på gulvet og det ble litt vel mye bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal prøve å si fra de på en hyggelig måte. Forh. er de ikke klar over hvor godt det høres slik at de vil ta litt hensyn. De kan jo velge en annen type sko feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har samme problem!

HVOR MYE ER DET MULIG Å MISTE I GULVET I LØPET AV EN DAG??????

Herregud jeg klikker snart!

Jeg skrev en hyggelig lapp til dem over oss og sa at det er veldig mye støy fra dem og at det er slitsomt for oss.

Jeg ville bare gjøre dem oppmerksom på det, siden de kanskje ikke vet hvor mye de bråker...fikk hyggelig svar tilbake om at de skulle prøve å få barna til å være roligere...

har vel ikke blitt så mye bedre, har vel bare blitt mer vant til det. Savner å ikke våkne kl 07 på søndagsmorgener...

Drittfolk! Gleder meg til vi får barn da skal de faen meg få igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså....At blokka du bor i er dårlig lydisolert bør ikke gå utover naboen din.

Det høres ikke ut som om naboen din oppfører seg spesielt bråkete, og noe støy må man forvente når man bor i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså....At blokka du bor i er dårlig lydisolert bør ikke gå utover naboen din.

Det høres ikke ut som om naboen din oppfører seg spesielt bråkete, og noe støy må man forvente når man bor i blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemet - så alt for godt! Leier leilighet i første etasje, mens eieren bor i andre, og maken til bråkmaker skal du lete lenge etter. Ser film med surround, sub og hele pakka drithøyt. Hele gulvet rister, og alt som står i hyllene mine rister tidvis også. Hører på musikk like høyt, og tramper KONSTANT! Han har jo ikke ro i ræva! Utrolig slitsomt...

Nå skal det sies at han er en utrolig hyggelig fyr, og leien er lav, så jeg får meg liksom ikke til å klage heller.

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mye artige svar her.:P

Jeg eier leiligheten selv, har bodd her snart 2 år, men det har aldri vært så mye lyd som nå. (Har lysst å selge og flytte inn med typen, men han har litt kalde føtter der.. så venter på at føttene hans skal varmes litt opp..:P)

kommunikasjon med naboen er jo beste løsningen da. De er nok ikke klar over at det er så lytt ned til meg som det faktisk er. De gjør det nok ikke med vilje, for å si det sånn.:P

Skal se om jeg kan manne meg opp neste gang "det klikker" ovenfra, og spør fint om de kan unngå å gå med sko inne, iallefall sein kveld og tidlig morgen. :)

Takk for svar, alle sammen! :)

Endret av Lenestol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er lov å bruke huet litt når man bor i blokk. Jeg har bodd i blokk ved mange anledninger, men aldri opplevd støy i den grad jeg opplever her. De over har lagt sin vaskedag på søndager, så vaskemaskinen går fra tidlig til sent. Sentrifuga høres og føles i hele leiligheten, mildt sagt. Støvsuging høres veldig godt, men det er noe med at det gjør ingenting når det støvsuges fredag kl 19, og ikke søndag kl 08.

Å gå med sko inne er en uting, særlig hvis det er sko med hæl. Surroundanlegg når man bor i blokk er også ganske uheldig. Vil man ha seg en kino-opplevelse får man gå på kino, det er ikke alle som har lyst til å "se" actionfilmer - uansett tidspunkt.

Fest er helt OK så lenge man holder seg innenfor rammene, og det er vanlig folkeskikk å henge opp nabovarsel. Noen jobber i helger, så å få besked om festlige aktiviteter noen dager i forveien vil være gull verdt.

Neste gang jeg skal bo i blokk skal jeg bo i øverste etg, da er man mye mer skjermet for støy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet hvordan du har det!

I begynnelsen da vi flyttet inn i tredjeetasje i denne blokken, så hverken hørte vi eller så til naboene. Så begynte de å pusse opp over oss, og etter det så hører vi omtrent alt!

I leseuken min før eksamen satt jeg med Tir na Noir på hjernen fordi hun ene over oss sang noe så sinnsykt. Hører vekkerklokken deres om morgenen og radioen min reagerer når de får meldinger. Åpner og lukker de skap, ler de osv, høres det kjempegodt. Det verste er at det først var etter de pusset opp, sku tro de hadde fjernet et lag av gulvet! Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, vet hvordan du har det!

I begynnelsen da vi flyttet inn i tredjeetasje i denne blokken, så hverken hørte vi eller så til naboene. Så begynte de å pusse opp over oss, og etter det så hører vi omtrent alt!

I leseuken min før eksamen satt jeg med Tir na Noir på hjernen fordi hun ene over oss sang noe så sinnsykt. Hører vekkerklokken deres om morgenen og radioen min reagerer når de får meldinger. Åpner og lukker de skap, ler de osv, høres det kjempegodt. Det verste er at det først var etter de pusset opp, sku tro de hadde fjernet et lag av gulvet! Sukk...

Her går det også i Tir na Noir(!!!) og det er så lydt at jeg hører mobil som ligger på gulvet med vibrasjon og snakking, slenging av dører og lignende, røyklukt som siver inn i gangen min og stadig tramping/stamping over gulvet. Gleder meg til å flytte og til å slippe å bråvåkne om natta. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en utrolig tolerant person, forstår jeg! :tøff:

Har bodd i blokker og hybelhus, og det eneste jeg noen gang har irritert meg over var at brannalarmen til stadighet gikk midt på natta på hybelhuset. Da må du jo faktisk opp og ut, uansett hvor meningsløst det mest sannsynlig er.

Hvis du f.eks. hører naboen tisse sier det seg selv at leiligheten er utrolig dårlig isolert, og at det ikke skal mye til før lyder oppfattes som bråk!

Jeg synes det er helt på trynet at man ikke skal kunne leve et normalt liv, av hensyn til naboer, i blokk. Da mener jeg ikke at naboen en nabo noen gang har forlangt at man slutter å tisse, men andre ting det faktisk er mulig for en nabo å klage på, men utrolig kjipt å forsøke å rette seg etter. Eks barn som mister/kaster ting. Aldri i verden om folk som klager på dette har barn selv. Og vaskemaskinen. Jeg irriterer meg aldri noen sinne over at min egen vaskemaskin går en gang, hvorfor i all verden skal jeg klage på naboens.

Selv fikk jeg en gang klage på at det kom matos fra min leilighet og inn i naboens. Javel, hva i all verden skal jeg gjøre med det? Skal jeg slutte å lage mat? Du bor i en lelighet fra 50- tallet gutten min, du får finne deg noe annet hvis det plager deg sånn, da.

Hvis du synes naboen tramper litt for mye er det vel bare å sette på radioen og tenke på noe annet? Han skal vel ikke slutte å gå heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg aldri noen sinne over at min egen vaskemaskin går en gang, hvorfor i all verden skal jeg klage på naboens.

Han skal vel ikke slutte å gå heller?

Fordi det er stor ståhei om at det skal være stille på søndager, i mange borettslag er det faktisk ikke lov å bruke vaskemaskin på søndager pga støyen. Nei naboer skal ikke slutte å gå, de skal heller ikke slutte å vaske klær, se på tv, eller leve i det hele tatt. Poenget var at når man bor i blokk, så må man ta litt hensyn på lik linje som man må tåle litt støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi det er stor ståhei om at det skal være stille på søndager, i mange borettslag er det faktisk ikke lov å bruke vaskemaskin på søndager pga støyen. Nei naboer skal ikke slutte å gå, de skal heller ikke slutte å vaske klær, se på tv, eller leve i det hele tatt. Poenget var at når man bor i blokk, så må man ta litt hensyn på lik linje som man må tåle litt støy.

At man skal vise en viss grad av hensyn er vi vel begge enige om.

Spørsmålet er hvor mye man kan forlange. Slik jeg ser det, er det så godt som alltid sært å klage på ting det faktisk ikke er regler mot i borettslaget. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, det kan jo være at naboen holder på med noe helt sært ingen har tenkt på å lege en regel mot.

Er det ikke lov å vaske klær på søndag (men har aldri opplevd en slik regel med mindre det er snakk om fellesvaskeri), vel da vasker jeg ikke klær på søndag, og skulle jeg gjøre det er det selvsagt greit at folk klager.

Og jeg tramper ikke over gulvet eller mister ting "med vilje" dvs for å plage naboen, jeg gjør det fordi det er naturlig ting for meg. Til gjengjeld må min nabo gjerne få bruke surround- anlegget sitt fram til kl 11 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt på trynet at man ikke skal kunne leve et normalt liv, av hensyn til naboer, i blokk. (...) Hvis du synes naboen tramper litt for mye er det vel bare å sette på radioen og tenke på noe annet? Han skal vel ikke slutte å gå heller?

Vi snakker her om at naboen bruker sko inne = klikk-klakk lyd når han/hun går over gulvet. Hører også at de går over gulvet på sokkelesten av og til - det gjør meg ingenting. Men "høylytt" klikk-klakk er ikke artig. Liker å ha det rolig rundt meg, og gidder ikke å stå opp kl.8 om morgenen og skru på radioen fordi jeg skal unngå å høre naboens klikk-klakk.

. Poenget var at når man bor i blokk, så må man ta litt hensyn på lik linje som man må tåle litt støy.

Amen! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i 8 etg i en blokk med 9 etasjer. Naboene over oss er unge og har ingen barn. De bråker lite, men de gangene vi hører noe er det dagligdagse ting, så jeg tror det er ganske lytt her, bare at vi har vært heldige med de som bor over oss. Men er ikke helt sikker.

Jeg prøver å være litt stille med tanke på de som bor under oss, men har ikke hørt noen klager fra de. Siden jeg ikke hører noe, tillater vi oss å leve normalt og ikke tenke så altfor mye på det. Dersom de plages håper jeg at de sier ifra! Og har vurdert å ringe på å spørre om de plages, siden det kan være vanskelig å si fra om slikt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit man kan ta hensyn til hverandre, men det er visse ting man ikke kan nekte naboene sine. Jeg har hatt mye problemer med mine naboer, men det er ting som ikke går under at "de lever normalt". Hvis noen vil gå med tøfler, så må de få lov til det. Hvis ikke, så må du nesten dukke opp med et par tøfler uten hæl til dem ;)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...