Gå til innhold

To katter = Dobbelt opp av alt utstyr?


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Jeg ville alltid valgt to, selv om det er liten plass (noe jeg ikke syntes i leiligheten din, jeg har tre på samme str uten verandaen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er like greit å ha to på den plassen, som en. En katt er kos, to er kos i annen potens. Og fordelene med to, har de andre skrevet om. Du kan jo gi pusene ekstra boltreplass i høyden, for eksempel. Katter liker et høyt uttkikkspunkt.

Av utstyr kan de dele alt, fra gummibørste og klosaks til do. Men det kan lønne seg med et separat sett mat- og vannskåler i tilfelle sykdom eller spesialdiett. Og det kan være nyttig med et transportbur pr dyr. Det kan bli trangt og stressende med humping og skumping over tid, og ingen sted å gjemme seg, hvis den ene velter mot den andre, og det blir misforstått, og så blir det slossing og fres. Hvis ikke dere reiser ofte og langt, behøver dere ikke det største buret. Mindre bur er hendigere, hvis det er snakk om korte turer til veterinær og svigers på noen få timer. Er det plass til en stående katt, uten at den tråkker i vannskåla, er det ikke verre med to mindre bur, enn ett stort. De store burene er mer laget for at kattene skal kunne oppholde seg der i dagesvis - på hotellrommet, eller frakterom på båt.

Katteseng er ikke nødvendig. Men de liker å ha steder hvor de kan trekke seg unna for å få ro og fred. Jeg har erfart at transportburet kan være nyttig til det. På de fleste modellene kan dørluken fjernes, og da er det bare å legge den gamle ullgenseren, eller et stykke av den gamle sauefellen, og så har den en trygg hule. Sett gjerne åpningen slik at folk ikke stirrer rett inn der. Lunt, men gjerne i et annet rom enn dere oppholder dere mest.

Klorebrett er viktig. Enten det er butikkjøpte eller et stykke av en trestamme. Det er også viktig å være obs i begynnelsen, og konsekvent bære kattene unna sofaen, og til klorebrettet, hver gang de forsøker seg. Derfor er det lurt å ha klorebrett nær sofa og andre lettklorte objekter, inntil de skjønner opplegget. Jeg lagde noen klorebrett av fire lag denim fra kondemnerte dongeribukselegger, som ble brettet og stiftet rundt en halvmeter trefjøl, som siden ble hengt på veggen i klorehøyde. Mest suksess hadde den som ble polstret med en cm lag med skumgummi. Den var sofaliknende nok til at den ikke ble ignorert som de av reip.

På denne måten blir det også mye lettere når dere må frakte kattene til veterinær og sånn. For ellers lærer kattene at buret er ensbetydende med ubehag, masse skumle uteinntrykk, sprøyter og styr. - Når de bruker buret som kosehule, er det som de har med seg et stykke trygt hjem, og det gjør dem mindre forskremte.

Når det gjelder å velge katter, så slutter jeg meg til koret: Få dem ferske. For utekatter blir ikke gode innekatter. Men vær også obs på at innekatter ikke blir gode utekatter. Instinktene deres er ikke nok for at de skal overleve ute, og hvis ikke de lærer fort, går de en langsom død i møte, om de blir etterlatt fordi "katter greier seg selv" når sommerferien kommer.

La kattene velge deg. Stikk innom dyrebeskyttelsen og andre som driver med omplassering av katter. Vær bestemt på at uansett hvor søte, ikke ta utekatt. Deretter kan du ta deg en tur og hilse på. Kanskje det blir kjærlighet ved første blikk? Kanskje er det en som absolutt skal til deg? Det blir noe helt annet enn å se på bilder.

To katter greier seg fint en alenehelg, hvis de er vant til å ha tørrfor tilgjengelig hele tiden. Da er det bare å porsjonere ut noen ekstra dager for å ta høyde for uforutsette forsinkelser. Det er en fordel å tømme kattedoen hver dag, men en stor en går greit noen dager. Det kan lønne seg å skifte sand og vaske den ved hjemkomsten, da. Og du? Kattedo: Kjøp den største du finner med luke i og kullfiltre. Filteret varer i tre-fire måneder, og er en meget god investering når du deler en liten leilighet med to rovdyr. Luka gjør at lukta holder seg inne til den blir filtrert, men gir også katta litt privatliv. Noen av dem er akkurat som folk når det gjelder sånt.

Det er veldig nyttig å lese seg opp på bøker om kattehold. Hopp over kapittelet om kattesykdommer, hvis det er på mer enn seks-åtte sider. Slike bøker er beregnet for der og da greier, men mer kortfattede er greie, fordi du blir obs på hva du skal se etter, FØR du behøver å slå opp i de som går i dybden. Det er så lett å skremme seg selv. Men du setter deg inn i ting, og spør om råd. Altså har du allerede med dette sikret at dine katter får det bedre enn de fleste som bor hos folk som ikke vet foran og bak på dyret. Uansett så husk: Det går helst bra! :)

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takker så mye for alle svar her! Jeg har nå ett stykk sovende jentepus i stolen ved siden av meg :hjerte:

Vi endte opp med én nå, ettersom hun var alene. Vi har lyst til å prøve med bare henne en liten stund i alle fall og så ta det derfra. Dessuten vil vi at hun skal føle seg trygg i leiligheten og sammen med oss før vi eventuelt introduserer pusejenta for en katt til. Hun har vært alene helt siden hun ble funnet, men er veldig nysgjerrig og ikke redd i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar her! Jeg har nå ett stykk sovende jentepus i stolen ved siden av meg :hjerte:

Vi endte opp med én nå, ettersom hun var alene. Vi har lyst til å prøve med bare henne en liten stund i alle fall og så ta det derfra. Dessuten vil vi at hun skal føle seg trygg i leiligheten og sammen med oss før vi eventuelt introduserer pusejenta for en katt til. Hun har vært alene helt siden hun ble funnet, men er veldig nysgjerrig og ikke redd i det hele tatt.

Bare for å kommentere dette litt: Katter blir veldig fort vant med at hele kåken er dems, så jeg ville anbefalt å skaffe en til ganske raskt (hvis du har planer om 2). Da kan det lett bli kamp om de beste stedene og rang en stund, men det ordner seg jo såklart etterhvert som oftest. Jeg har nettopp vært igjennom dette og det er ingen hyggelig situasjon der og da. Mulig du ikke er så bløthjerta som meg da, da går det kanskje bedre :ler:

Når jeg sto midt oppi det så angret jeg fælt på at jeg ikke skaffet 2 katter samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å kommentere dette litt: Katter blir veldig fort vant med at hele kåken er dems, så jeg ville anbefalt å skaffe en til ganske raskt (hvis du har planer om 2). Da kan det lett bli kamp om de beste stedene og rang en stund, men det ordner seg jo såklart etterhvert som oftest. Jeg har nettopp vært igjennom dette og det er ingen hyggelig situasjon der og da. Mulig du ikke er så bløthjerta som meg da, da går det kanskje bedre :ler:

Når jeg sto midt oppi det så angret jeg fælt på at jeg ikke skaffet 2 katter samtidig.

Å ja.. I utgangspunktet så hadde vi jo "bare" tenkt oss den ene katten. Men etter diverse postinger her på forumet, tror jeg jo det er bedre for katten om de er flere.. Hmm, får se det litt an fortsatt tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjesten angående en katt til.. Mine kriget jo i et par måneder før de kom seg til ro etter at de første hadde bodd her i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være helt ærlig, så tror jeg du skal bruke litt tid på å tenke gjennom hva du vil, jeg. Nå har jeg lest hele tråden, og du har vinglet mellom en, to og tre katter hele tiden, så virket det som om du bestemte deg for to, men så har du plutselig hentet én.

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet ditt om utstyr (hvis du nå til slutt ender opp med to..............), så trenger du overhodet ikke dobbelt opp av det, mulig transportbur og matskål, men det kommer an på størrelsen på buret, og om de liker å spise av samme skål eller ikke.

Katter velger selv, de tar ikke bestandig hensyn til hva vi ønsker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så tror jeg du skal bruke litt tid på å tenke gjennom hva du vil, jeg. Nå har jeg lest hele tråden, og du har vinglet mellom en, to og tre katter hele tiden, så virket det som om du bestemte deg for to, men så har du plutselig hentet én.

Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet ditt om utstyr (hvis du nå til slutt ender opp med to..............), så trenger du overhodet ikke dobbelt opp av det, mulig transportbur og matskål, men det kommer an på størrelsen på buret, og om de liker å spise av samme skål eller ikke.

Katter velger selv, de tar ikke bestandig hensyn til hva vi ønsker!

Tre katter har i utgangspunktet aldri vært aktuelt for oss. (Grunnen til at det ble nevnt her, var en pusemor som måtte bli levert sammen med barna sine, og det ble det sterkt frarådet om her på forumet) Det eneste jeg har vært klar på hele veien er at jeg hadde lyst på en omplasseringskatt, da jeg "redder" dobbelt så mange som de(n) katten(e) jeg tar inn, ettersom det da blir frigjort plass i fosterhjemmet. Min samboer og jeg hadde også tenkt oss én katt, men da det var et søskenpar som hadde behov for et nytt hjem postet jeg dette innlegget. Jeg hadde jo kjøpt inn alt av utstyr til én katt, og lurte på hvor mye mer "styr" det kom til å bli med én til. Fikk jo da mange positive meldinger på at det ikke var så mye mer med to. Bestemte meg jo egentlig for dette søskenparet da. Men så hadde fostermoren sluppet kattene ut en tur, og hannkatten ble truffet av toget. Han overlevde, men måtte amputere det ene bakbenet. Jeg har jo ingen personlig erfaring med kattehold, men jeg var fortsatt villig til å prøve begge kattene. Søsteren til denne katten forstod vel ikke helt hvorfor ikke broren lekte med henne sånn som før, og det endte med at hun dyttet han ned fra møbler osv. Fostermor kjørte katten til dyrlegen igjen, og han har tydeligvis fått verre mén enn de først var klar over. Derfor bestemte fostermor seg for å beholde kattene selv istedet.

Derfor endte vi opp med en jentepus fra et annet fosterhjem. Denne pusen har ikke vært sammen med andre katter før, men jeg tror nok hun kommer til å takle det greit for det. Hun var ganske skeptisk til leiligheten og alle de nye tingene de første dagene, men om dette er normalt eller ikke vet jeg jo ikke. Jeg ville anta at det er det.

Vi vet fortsatt ikke om vi skal ta inn én til eller om vi skal være fornøyd hun vi har fått. Jeg forstår at katter har behov for å møte andre katter, men om noen år kan hun få lov til å gå ut og inn som hun vil. Da kommer hun jo til å møte en drøss med andre katter. Hun har som sagt vært alene i de andre hjemmene hun har hatt, og det viktigste nå er vel at hun får oppleve litt stabilitet. Hun er litt over 7 mnd.

Når det gjelder hva jeg vil, så har ikke det noe relevans. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg tatt inn alle katter (og andre dyr for den saks skyld) som trenger et sted å bo. Så det er ikke snakk om hva jeg "har lyst på", men hva som er best for katten(e). Dette både på generelt grunnlag og for den jentepusen jeg nå har fått i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei, jeg ville bare nevne at jeg har 3 katter på en 49 kvm leilighet, med en 16 kvm balkong(som de kun er på når jeg følger med ettersom det er i 3'dje etage.) Kattene trives kjempegodt og det sies at katter trives bedre i en liten leilighet med klatremuligheter enn en stor leilighet uten...

Først skaffet jeg meg 2 katter ettersom jeg ikke ønsket at de skulle bli ensomme og deprimerte, da de var 7 mnd skaffet jeg sistemann. Det tok den ene hunkatten min 4 dager å akseptere den nye katten, hankatten min syntes det var greit med en gang. Tror det var lettere for de å akseptere en ny ettersom de fortsatt var unge og at de var såppas sosiale fra før av.

Jeg må si at jeg tror det å ha to katter er nesten mindre jobb enn med kun én ettersom de leker sammen og aktiviserer hverandre så mye at jeg vet jeg aldri kunne gitt de det samme, de er også ekstremt avhengige av hverandre og liker ikke å bli skilt fra hverandre. Min bror har kun én katt og den er veldig deprimert og mye alene, når han ser mine katter sier han at de ser ut som de har det veldig bra og da sier jeg at hadde du skaffet deg en katt til så hadde katten din fått det bedre. 3 katter derimot er mere jobb, men det er du jo ikke ute etter heller. Helt enig med det med mor og unger, moren blir gjerne lei ungene etterhvert...

Må bare legge til: Husk å kastrere katten din og helst ikke gi p-piller, de er fryktelig skadelige for katten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hun var ganske skeptisk til leiligheten og alle de nye tingene de første dagene, men om dette er normalt eller ikke vet jeg jo ikke. Jeg ville anta at det er det.

Det er helt normalt :)(

Hun kom til et helt nytt område hvor det ikke var godt å vite om det bodde en "skumling" eller to fra før av, - så da gjelder det å undersøke veldig forsiktig :fnise:

Kommer ikke til å ta lange tiden før hun har tatt hele leiligheten i besittelse som sitt territorium :)

Vi vet fortsatt ikke om vi skal ta inn én til eller om vi skal være fornøyd hun vi har fått. Jeg forstår at katter har behov for å møte andre katter, men om noen år kan hun få lov til å gå ut og inn som hun vil. Da kommer hun jo til å møte en drøss med andre katter. Hun har som sagt vært alene i de andre hjemmene hun har hatt, og det viktigste nå er vel at hun får oppleve litt stabilitet. Hun er litt over 7 mnd.

Tenk på det. Om jeg forsod riktig så blir hun innepus (og jeg har tre av den typen, så ingen kritikk vedrørende innepuser herfra). Men, en innepus trenger stimuli, det er derfor det er så lurt å tenke hardt og seriøst på om det kunne være lurt med to isteden for en :)

De har veldig mye selskap i hverandre. Leker og herjer rundt, koser med hverandre, erter hverandre, springer om kapp og leker "kongen/dronningen i klatrestativet".

Så selv om en av dere skulle være hjemme om dagen så blir det ikke helt det samme......

Det er dere som vet hvilke muligheter dere har, så tenk på det :)

Lykke til med liten/voksen pus :)

Å ja.... neida du trenger absolutt ikke dobbelt opp av alt utstyr om du har to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canis lupus

Har to puser og dette har jeg av utstyr:

To matskåler

To store vannskåler (Men den ene er bikkja sin ;) )

Et veldig lite "klorestativ" (Hule med en klorepinne, og to kloreplater)

Et stort klorestativ (1,5 meter høyt, flere armer med diverse ligge- plater, huler og klorepinner/plater)

To senger (men ingen blir brukt, så kunne like så godt hatt ingen)

To "katte-tepper" som ligger på favoritt liggeplassene dems.

En kattekasse

5 katteleker til fri bruk

To katteleker som de kun får innimellom av meg

To transport bur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...