Gå til innhold

To katter = Dobbelt opp av alt utstyr?


GlaJenta88

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trodde at jeg hadde klart å bestemme meg for at jeg bare skulle ha én katt, men nå var jeg på finn og fant et søskenpar som sårt trenger et hjem, og da ble jeg forvirret igjen gitt. Eierne ville nødig splitte dem, og å bare ta den ene når de har hengt sammen som erteris all denne tiden, ville jeg ikke finne på. Hvor mye mer "styr" blir det med én katt til? Må jeg ha flere mat- og vannskåler? Flere senger og toaletter? Jeg forstår jo at det blir dobbelt opp med dyrlegeutgifter hvis man skulle være så uheldig, men den delen er grei. Det er mer utstyret og dermed også plassen, eller mangelen på dette, som plager meg litt. Hadde jeg hatt mulighet, hadde jeg tatt til meg så mange jeg hadde hatt mulighet til å holde styr på, men jeg er jo klar over mine egne begrensninger ;)

En annen annonse jeg fant var en pusemor med to barn. Vi bor idag i en litt over 50kvm stor leilighet. Vi har en veranda hvor pus(ene) kan få boltre seg så mye de vil under tilsyn, men det er omtrent det de får oppleve av utendørstilværelsen inntil videre. (Nå får jeg sikkert mange kommentarer på at innekatter ikke trives osv, men den diskusjonen orker jeg ikke nå. Kattene har det bedre hos meg hvor de får mat, stell, kos og lek enn et sted hvor de ikke får det. Det ideelle er å få gå ute på et sted med lite trafikk, men det er ikke oppnåelig per dags dato. Vi har sågar planer om å flytte til et slikt sted om noen år, og da flytter pus(ene) såklart med oss videre :) ) Spørsmålet i all denne forklaringen er igrunn; Har vi altfor liten leilighet til å kunne ta vare på denne pusemammaen og de to barna hennes? Jeg synes så synd på de kattene jeg ikke velger... Og det å ta mammaen fra de to små virker jo ikke så optimalt det heller. Kan også nevnes at de "to små" er over 12 uker, så det er ikke derfor jeg føler på å fjerne mammaen deres ;)

Håper på noen kloke ord fra noen drevne katteeiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre katter er mye på så liten plass. Alt for mye. Husk også at katter ikke har samme bånd til hverandre som mennesker har, det er helt naturlig at kattemoren begynner å støte fra seg ungene nå etter hvert. Så det er ikke sikkert du kunne hatt dem sammen alle tre likevel. Jeg ville tatt kattemoren, og bare den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for å bare ta den eldste? Det er vel det som i utgangspunktet var planen. Vi skal jo tross alt bli boende her vi bor nå en stund til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra en til to katter det siste året vi bodde i en leilighet på din størrelse. De gikk også ut på verandaen om når det var varmt ute (sikret verandaen med hønsenetting hele veien rundt og fra gulv til tak). Det gikk fint det, selv om vi merker at de setter stor pris på større plass og utemuligheter nå. Jeg ville neppe hatt tre katter i en såpass liteb leilighet.

Ellers er det ikke så mye ekstra utstyr du trenger med flere katter. Våre har hver sine matskåler, men deler samme vannskål. De deler samme kattedo (kjøpte den største vi kunne finne), men med tre katter ville jeg hatt to kattedoer. Du trenger jo strengt tatt ikke egne kattesenger, de finner fint sine egne favorittplasser rundt i leiligheten, men har du lyst og plass kan du jo ha en, de vil fint lære seg å dele den tenker jeg. Hos oss er det i allefall ingen problemer med å dele på favorittplassene. Vi har forøvrig et stort klatre- og klorestativ med flere nivåer og en liten hule og den elsker de begge to. Det tar jo ikke så mye plass i areal, siden det er bygget oppover, så det kan passe fint selv i en liten leilighet og kattene våre elsker å klatre, leke, sove og klore på det.

Jeg ville droppet kattemor med to barn og heller valgt søskenparet. Innekatter har godt av selskap, særlig siden jeg regner med at dere jobber og ikke er hjemme på dagtid, men tre katter blir som sagt litt mye på såpass liten plass. Mener å ha lest et sted at en tommelfingerregel er å ha minst 30 kvm per katt, så i følge den er jo selv to for mye, men her synes jeg det å ha selskap overgår behovet for den lille ekstra plassen, så to høres helt perfekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta for guds skyld ikke kattemoren og ungene, du risikerer å få et helvete når moren blir lei av avkommet. Tro meg, jeg snakker av erfaring. Du behøver ikke å ha dårlig samvittighet for å ta bare den eldste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar! Jeg må jo si meg litt forvirret enda, da. Jeg har jo mest lyst på to stykker, som kan holde hverandre med selskap, men jeg vet ikke om jeg får samboer med på det. Vanskelig nok å få han med på kattehold i det hele tatt. Verandaen har også en ok størrelse, den er vel litt over 5 kvm tenker jeg. Så det blir jo nærmest 60 kvm alt i alt! :) Jeg har kjøpt en sånn liten hule med klorepinne og sånn hylle på toppen. Har litt lyst på en sånn høy en også, da denne er ca 60 cm. Likevel er jeg litt redd for at de(n) kommer til å klatre opp på bokhylla og så falle ned! Jeg vet at det er katter, og at de liker å klatre rundt omkring, men likevel. Jeg har jo ingen erfaring i det hele tatt fra før, og enkelte ting står det svært lite om i bøkene. Skal gå til innkjøp av flere klorebrett også tror jeg. Kan være en lur investering fremfor å komme hjem til istykkerrevne gardiner og møbler ;) Hvor stor er forskjellen på 1 og 2 katter da? Dessuten har jeg bestilt et transportbur med målene 30,5 x 50 x 33,5 cm. Er dette et stort nok transportbur? Jeg tviler på at det kommer til å være mye i bruk, men jeg må jo ha noe å frakte katten(e) hjem i. Det jeg endte opp med å bestille var Roadrunner et eller annet, med mulighet for å festes i bilbeltet.

Når det gjelder selskap så er jeg student, og har mulighet til å lese mye hjemmefra. Likevel så er det dager jeg må belage meg på forelesninger, og pus(ene) må være hjemme alene. Samboer jobber standard 7-15, evt 7-19. Jeg jobber kveld to dager i uka og annenhver helg. Så det er faktisk ikke så mye pus(ene) kommer til å være alene hjemme. Dessuten har jeg lest noen steder at de noen ganger sover opptil 20 timer i døgnet. Da er det jo ikke så farlig at vi er på jobb og skole ;)

Pusemor med barn er nå glemt! Enten blir det bare mor, de to barna hennes eller det andre paret. Tror jeg da. Man kan jo aldri vite helt sikkert. Jeg vil ha alt utstyret på plass i leiligheten før katt(ene) dukker opp. Jeg føler det litt på samme måte som at jeg vil ha barnerommet klart før fødselen ;) Bare nå kan jeg drøye det så lenge jeg vil selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med personen over meg. IKKE ta moren OG ungene. Da blir det bråk! Ligger i hennes natur å støte de fra seg, sørge for at de blir selvstendige. Det blir det mye krangling av hvis de skal dele hus resten av livet.

Jeg er derimot IKKE enig i at du ikke kan ha to katter på 50kvm. Jeg har selv tre på under 40kvm, og de har det godt alle sammen. De får gå ut da, men liker seg best inne. To er søstre på ett og et halvt år, og de er gode venner. Tredje er en liten stakkar som ikke har hatt det så lett. Begynte som livredd fosterpus, men klarte ikke å gi ham tilbake da han ble så knyttet til både meg og de andre kattene. Vi har det helt fint, selv om vi har liten plass. Husk at to katter = dobbelt så mye kos og selskap! Hvis du skal ha innekatt er det en fordel at du har to. Kan fort bli veldig ensomt å være alene når du ikke er hjemme. Katter er sosiale dyr. :)

Den regelen om 30kvm per katt stemmer ikke her iallefall, for selv om de har et lite klatrestativ på kjøkkenet, og varmekabler på badet, så ligger alle tre ofte og sover sammen i det store klatrestativet på stua. ;)

Når det gjelder utstyr så er jo ikke et par ekstra mat/vannskåler så dyrt. Do kan de dele, bare du er flink å vaske den. Sover gjør de overalt, du trenger ikke kjøpe kattesenger & sånt. Mine bryr seg ikke om kattesenga i det hele tatt, mens bokhyller, sofa, vask, gulv og klatrestativ blir flittig brukt. Det eneste er jo mat og dyrlegeutgifter, det blir det jo dobbelt opp av. Men det er jo ikke snakk om noen formue!

Lykke til med pus(er)! :)

EDIT: Så ikke at TS hadde skrevet enda et innlegg før jeg fikk lagret mitt. ;) Bare så det er sagt, så angrer jeg ikke et sekund på at jeg fikk to istedet for en. De koser seg sammen, og jeg får dobbelt så mye kos!

Det med bokhyller skal du ikke tenke på. Sørg for at de ikke kommer seg så lett opp mens de enda er små. Når de blir større, blir balansen bedre, og de kan godt balansere på bokhyller uten at det er så veldig skummelt. Mine gjør det hele tiden, og har enda ikke falt ned. De har, derimot, revet ned og knust glass. Så pass på at sånt ikke står på øverste hylle.

Synes forresten det er kjempefint at du forbereder deg så godt! Det viser at du har tenkt mye gjennom dette, og ikke bare skaffer deg katt fordi de er så søte som kattunger! :)

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre stykker på 70 kvm, og de har mer enn nok plass. Da er til og med det ene rommet lukket, så ingen er der inne. De sover som regel alle tre en "haug" enten i sofaen, eller i sengen vår, på badegulvet og egentlig hvor som helst. Når det er for varmt for kosesoving ligger de på rekke i vinduskarmen. Hadde ikke giddet å kjøpe egen seng til dem, kattene velger selv, og det er som regel ikke der vi ville valgt for dem.

Våre kan gå ut, men det er bare en av dem som gjør det. Hun kommer og går som hun vil og er den minst sosiale av kattene våre. De to andre følger etter hverandre hele tiden, leker sammen og er helt avhengige av hverandre. Da den ene var hos veterinæren gikk den andre vileløst rundt og ropte på henne her hjemme.

Når jeg ser hvor mye glede og kos de har i hverandre ville jeg aldri hatt bare en katt. Egentlig skulle vi bare ha den ene, men den mellomste fant vi forlatt ute da hun var bitteliten kattunge (tre uker ca) og den siste flyttet inn her i sommer, da var hun ca 12 uker. Vi hang opp lapper overalt for begge kattene, men de var nok uønsket begge to.

Endret av Noli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt de to. Jeg har tre katter og de holder seg mye med selskap. Slipper å måtte leke med katten hele tiden, slipper å måtte kose hele tiden o.s.v.

Jeg har faktisk 3 stykker på 52 kvm, men det er høyt under taket så de har masse plass. De pleier uansett sjelden å gå inn på soverommet av eget valg.

De har to store skåler med mat/vann. Fyller på vann hver dag og maten varer i to-fire dager før jeg må fylle på på nytt. Senger har jeg gitt opp, de jeg har kjøpt ser de bare dumt på før de løper videre, de liker heller å sove i klorestativet sitt, eller på ryggkanten av sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil så absolutt anbefale å ta søskenparet :) Jeg har selv to brødre, og har aldri angret på at jeg tok begge (skulle også egentlig bare ha en..).

De har så mye glede og selskap i hverandre; leker sammen, vasker hverandre, sover inntil hverandre osv..

Jeg synes det er mye greiere å ha to enn en, da slipper jeg å få dårlig samvittighet om jeg f.eks ikke har så mye tid til å leke med de en periode; de underholder og aktiviserer jo hverandre. Og jeg synes det er mye enklere å reise fra de f.eks en helg (har selvfølgelig noen som kommer og ser til de), når jeg vet at det ikke er en pus som er alene hele helgen, men to som har selskap i hverandre.

Du trenger ikke noe mer utstyr om du har to, du kan f.eks kjøpe en litt stor seng, så kan de dele (det gjør mine). Men katter må ikke ha katteseng, de klarer seg fint med sofaen, sengen din (om de får lov) osv. De trenger ikke flere klorestativer eller leker selv om de er to, men du kan gjerne kjøpe litt større vann - og matskål enn du ellers ville gjort + kjøp et transportbur med plass til begge.

Det blir selvfølgelig dobbelt opp i fôr, men det er billiger kilopris på de store posene enn de små. Jeg kjøper alltid 10 kilos sekker, og de har en mye lavere kilopris enn to kilos sekkene! Det blir ikke helt dobbelt opp med veterinærregninger (billigere å ta to katter samtidig enn en katt to ganger ;) ), men det blir sevfølgelig dyrere å kastrere, vaksinere og chippe to katter enn en. Og så må du ha to halsbånd, men de koster jo ikke akkurat allverdens ;)

Obs; pass på at du kjøper halsbånd med selvutløsende spenne, og ikke 'beltespenne'!

Lykke til med valget og pusen(e)!

edit for å si at jeg har mine to i en 68kvm leilighet, men store deler av tiden har de kun tilgang til ca 2/3-deler av leiligheten. Jeg tror det er mye vikigere at pusen(e) har noen å leke og aktivisere seg med, enn at de(n) har stor plass!

Endret av lucy_in_the_sky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten, kastrer de når de er gamle nok. Å ha to kjønnsmodne hannkatter løpende rundt i huset er forferdelig.

Her bestilte jeg time og alt, men sambo ble lei katter som løpt rundt og parret på hverandre, bamser, puter o.s.v så det ble framskyndet med en uke hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for alle svar! :)

Jeg har ikke fått kontakt med PetRescue idag, men jeg tror vi har bestemt oss for at vi vil ha søskenparet. Det er en hann og en hunn, hvor bare hannen er kastrert. Hvorfor ikke hunnen er det, vet jeg ikke. Jeg antar at jeg får vite mer når jeg får tak i driverne av stedet. Når det gjelder transportbur så veit jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har jo allerede bestilt dette her: Målene på det er 30,5*50*33,5 cm Blir dette altfor lite til to katter på 6 mnd? Burde jeg kjøre to ganger? Har jo ikke sett kattene i virkeligheten enda, så jeg vet egentlig ikke helt hvor store katter på 6mnd er. Bildene er litt forvirrende akkurat på dette området også egentlig. Jeg føler at jeg er ganske bestemt på akkurat disse to kattene, men det kan jo tenkes at det er noen andre som også har følt det slik overfor disse to og at de allerede har hentet dem. :sukk:

I utgangspunktet kan kattene bevege seg akkurat slik som de vil i leiligheten. Tror ikke jeg vil ha dem i sengen vår når vi skal sove riktignok, men kommer nok heller ikke til å lukke døren til soverommet. Hvordan er det med katter og ledninger forresten? Vi har en del kabler til både TV og andre signaler på gulvet. Riktignok skjult bak en potteplante, men den er nok ikke noe hinder for en pus eller to. Eller er det bare valper som biter på ledninger? Vil jo hverken at pus skal skade seg eller at de skal ødelegge utstyret. Når det gjelder planten så veit jeg ikke om den er giftig eller ikke. Tror ikke det, men kan jo ikke vite helt sikker. Har hatt den i en evighet også, så husker egentlig ikke helt hvor jeg kjøpte den. Eller spiser ikke katter på planter og sånn? Så lenge de har sitt eget kattegress?

Jeg har jo tenkt til å vente med anskaffelsen før alt utstyret er på plass, men så nevnte samboeren min noe om at vi skal jo være borte en helg i mars da vi skal i barnedåp et stykke unna. Da er det vel, som noen sier her, enda viktigere å være to? Jeg har en bror på 16, snart 17, som sikkert kommer til å trives her i leiligheten vår den helgen. Ikke overnatte antagelig, men å passe på at kattene får mat/lek/kos. Kjenner jeg han rett kommer han sikkert til å tilbringe kveldene foran TVn sammen med en kamerat også. Det holder det da? Eller burde vi vente til midten av mars med å skaffe oss kattene siden vi vet at vi skal bort den ene helgen?

Uff, at det skal være så mange spørsmål og bekymringer! Haha, merker at jeg kommer til å være et stykk stressende gravid dame når den tid kommer :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Skal ikke si så veldig mye annet enn lykke til med de to kattene, og at det helt sikkert går veldig fint at broren din passer dem en helg. Så dere trenger nok ikke å vente til etter det med å hente dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svarer i innlegget med store bokstaver jeg, mye lettere..

Når det gjelder transportbur så veit jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har jo allerede bestilt dette her: Målene på det er 30,5*50*33,5 cm Blir dette altfor lite til to katter på 6 mnd? Burde jeg kjøre to ganger?

Spørs rett og slett hvor store de. Buret er jo langt, men selv om de er like gamle kan det være store størrelse forskjeller.

Hvordan er det med katter og ledninger forresten? Vi har en del kabler til både TV og andre signaler på gulvet. Riktignok skjult bak en potteplante, men den er nok ikke noe hinder for en pus eller to. Eller er det bare valper som biter på ledninger?

Mine har aldri intressert seg for ledninger, med mindre de er løse i enden og dermed som en tråd.

Når det gjelder planten så veit jeg ikke om den er giftig eller ikke. Tror ikke det, men kan jo ikke vite helt sikker. Har hatt den i en evighet også, så husker egentlig ikke helt hvor jeg kjøpte den. Eller spiser ikke katter på planter og sånn? Så lenge de har sitt eget kattegress?

Mine har spist på noen av plantene, merkelig nok har de kun tygget på de som ikke er gitige. Det må du nok bare se etter.

Jeg har en bror på 16, snart 17, som sikkert kommer til å trives her i leiligheten vår den helgen. Ikke overnatte antagelig, men å passe på at kattene får mat/lek/kos. Kjenner jeg han rett kommer han sikkert til å tilbringe kveldene foran TVn sammen med en kamerat også. Det holder det da? Eller burde vi vente til midten av mars med å skaffe oss kattene siden vi vet at vi skal bort den ene helgen?

Så lenge de har noen til å se etter seg og passe på at de har mat/vann og at doen er ren så ser jeg ingenting galt i å være borte fra de i en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter biter på ledninger, ja! Men her i huset ser det ut til å være de tynne ledningene som er populære. De har ødelagt to mobilladere, to sett øretelefoner til iPod, og strømadapter til pc. :sjenert: De biter aldri på tykke ledninger, som tv eller kjøleskapledning. Men siden de du skal ha allerede er over 6 mnd. gamle, er det godt mulig du slipper unna dette. Mine biter ikke på ledninger lenger, var mest da de var ganske små.

Katter biter også på planter, så det kan jo være en ide å finne ut om planten dere har er giftig. Du finner mye ved å søke på nett. Om du ikke vil kvitte deg med den, så kan du iallefall sette den en plass de ikke har tilgang til når dere er borte/sover.

Tror nok ikke kattene tar noe skade av at dere reiser bort den helger. De har hverandre og broren din, så det går nok fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS!

Jeg har faktisk snakket med hun som driver petrescue, det viser seg at hannkatten har mista det ene beinet :tristbla: Hun visste ikke om han var blitt påkjørt eller hva det kunne være..

Beklageligvis kan jeg ikke få noen av de siden de har vært utekatter. Det er ingen optimal løsning å skaffe katter som har vært vant med utelivet. Så jeg tror jeg vil anbefale deg å se etter mindre kattunger som aldri har vært ute før.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har to katter, og det eneste ekstra utstyret jeg har er ei matskål. De deler vannskål og klorepinne, og de delte toalett da vi hadde det inne. Seng har vi ikke, da de sover over alt uansett.

Det skurrer litt hos meg når du vil ha flere katter på under 50 kvm, det er i minste laget synes jeg. Da må du i det minste ha planer om å flytte i nærmeste fremtid. Jeg bodde midlertidig på 20 kvm da jeg fikk mine to som kattunger, men det var bare et par måneder før vi fikk flytte dit vi bor nå. Her har vi alt en katt trenger; stort hus, mulighet til å stikke seg vekk helt alene og skog bak huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Ja, jeg fikk en mail fra ho istad jeg også. Stakkar pusen som har mista det ene beinet! :( Men da han vel ikke fortsatt være utekatt? Han klarer seg vel ikke alene da? Jeg er fortsatt litt usikker på hvilke(n) katt(er), men jeg skjønner det vel når jeg ser de(n). Jeg tror jeg kan hente utstyret imorgen i alle fall. Så begynner noen ting å falle på plass :)

Trampe: Vi bor i en litt over 50 kvm stor leilighet. Hvis man inkluderer verandaen så blir den nok nærmere 60. Så da blir den jo også innenfor "tommelfingerregelen" på 30 per katt :) I utgangspunktet så hadde jeg bare tenkt meg én katt, men så tenker jeg litt fremover. Per idag har jeg mulighet til å være en del hjemme på dagtid da jeg er student med jobb på kveldstid. Samboeren min jobber mer standard 7-15(19). Men hva skjer når jeg da begynner å jobbe? Jeg har jo ikke planer om å være evig student heller, heldigvis :) Da blir det jo vanskeligere å skaffe en lekekamerat til pus. Ikke umulig så klart, men vanskeligere enn om de kommer hit samtidig og er søsken. Vi har nesten akkurat flyttet inn hit vi bor nå, så noen år til blir det nok. Likevel så er det en liten leilighet, og med bare et soverom sier det seg selv at om noen år så trenger vi forhåpentligvis noen soverom til. Da regner jeg med at vi flytter til rekkehus/liten enebolig, og da kan pus(ene) få gjøre akkurat som de vil.

Så deilig å bo i nærheten av skogen da forresten! Mye flått og sånn eller har pusene dine vært heldige? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da leste jeg feil. Det høres jo ut som om du har tenkt gjennom dette da :)

Ingen flått nei, men masse mus... :forvirret: Kattene har det veldig moro, men jeg er ikke så veldig begeistra for å få inn mus. Spesielt ikke den levende sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg vil tro at en katt som mister et bein blir nesten like frisk og rask som før. Vet iallefall at hunder som oftest har veldig lite problemer med å tilpasse seg livet på tre bein istedet for fire ;)

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...