^^Belle^^ Skrevet 6. april 2010 Forfatter #1441 Del Skrevet 6. april 2010 Var litt usikker på antallet f'er. Fant ikke noe om det på Språkrådet sine sider IKEA er farlig da - man går inn med en liste med ting man skal ha, så glemmer man å kjøpe alt det, men kommer ut med en vogn full av ting man ikke visste at man trengte. Jeg kan kjøpe leiligheten deres jeg, så får dere flytte. Jeg har... *sjekke lommeboka* 114,50. Det holder vel? er nedgangstider nå vettu, så dere bør ikke ha urealistiske forventninger. Vi skal en liten tur til Krakow. Kjenner jeg gjengen rett blir det vel bare fyll og rølp, det passer meg egentlig bra Næhei, for det er et selvlaget ord. Huff ja, det er alltid farlig. Men heldigvis er jeg hverken flink eller lysten på alskens interiørtrender, så det pleier ikke å gå så altfor galt. *hmmm* 114,5 hørtes jo ut som en rimelig pris da. Jeg kjøpte brudekjolen min i Krakow jeg. :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 6. april 2010 #1442 Del Skrevet 6. april 2010 Tullebukker!! PFFFT!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 6. april 2010 Forfatter #1443 Del Skrevet 6. april 2010 Tullebukker!! PFFFT!! Jeg skal ta enda en pffft når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 6. april 2010 Forfatter #1444 Del Skrevet 6. april 2010 Da har jeg kjøpt meg Generation Kill av Evan Wright. Gleeeeder meg til den kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 6. april 2010 #1445 Del Skrevet 6. april 2010 (endret) Spraystart på deg i dag jo Nå er det ikke lenge til jeg kommer etter altså, jeg teller dagene *utålmodig som bare det* Endret 6. april 2010 av pusilus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 6. april 2010 #1446 Del Skrevet 6. april 2010 så herlig med spraystart! Nå er virkelig ting i gang Høres ut som om du har hatt en super påske da Deilig med fridager med god tid til avslapning, familie og venner Ha en fin pffft kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 7. april 2010 Forfatter #1447 Del Skrevet 7. april 2010 Spraystart på deg i dag jo :hoppe : Nå er det ikke lenge til jeg kommer etter altså, jeg teller dagene *utålmodig som bare det* ; ) 4 sprut og jeg kjenner allerede bivirkningene. :hoppe : så herlig med spraystart! Nå er virkelig ting i gang :hoppe : Høres ut som om du har hatt en super påske da :Nikke : Deilig med fridager med god tid til avslapning, familie og venner : ) Ha en fin pffft kveld :kose : Ja, det er kjempeherlig å være i gang igjen altså. Men jeg skal ikke lyve å si at det ikke var herlig å være hormonfri en stund. En avslapningspåske var akkurat det jeg trengte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 7. april 2010 Forfatter #1448 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Eggstokkene mine streiker. Kjenner kjempegodt at jeg har begynt på sprayen altså, føler jeg har eggløsning, mensen og ''dagen-etter-uttak-smerter'' på en gang. :dåne: Men uansett, alt er bedre enn sovepillene jeg gikk på under forrige forsøk, så jeg skal prøve å ikke klage for mye. Det er nok uansett bare kroppen som har fått en liten kick-start på hormonfronten og det roer seg nok etterhvert. I dag skal vi til Ikea i nabobyen. Vi skal også besøke bestekompis som bor der, og som har fått seg ny dame (som vi må godkjenne? ). Vi skal på sushirestaurant. Dagens positivliste: - Bestekompisbesøk - Sushi (jeg velger å se positivt på å prøve ut nye ting ) - iPod på full guff i bilen - Fuglekvitter og måkeskrik på morgenkvisten Endret 7. april 2010 av ^^Belle^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 7. april 2010 #1449 Del Skrevet 7. april 2010 Eggstokkene mine streiker. Kjenner kjempegodt at jeg har begynt på sprayen altså, føler jeg har eggløsning, mensen og ''dagen-etter-uttak-smerter'' på en gang. :dåne: Men uansett, alt er bedre enn sovepillene jeg gikk på under forrige forsøk, så jeg skal prøve å ikke klage for mye. Det er nok uansett bare kroppen som har fått en liten kick-start på hormonfronten og det roer seg nok etterhvert. I dag skal vi til Ikea i nabobyen. Vi skal også besøke bestekompis som bor der, og som har fått seg ny dame (som vi må godkjenne? ). Vi skal på sushirestaurant. Dagens positivliste: - Bestekompisbesøk - Sushi (jeg velger å se positivt på å prøve ut nye ting ) - iPod på full guff i bilen - Fuglekvitter og måkeskrik på morgenkvisten Vanlig nesepffft gjør alt det der....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 7. april 2010 Forfatter #1450 Del Skrevet 7. april 2010 Vanlig nesepffft gjør alt det der....? Hihi, neeeeei, anti-hormon nesepffft gjør det. Altså, jeg går på en nesespray som skal få meg inn i kunstig overgangsalder slik at jeg ikke har eggløsning og alt det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. april 2010 #1451 Del Skrevet 7. april 2010 ...........gamla! *dukker unna flyvende gjenstander* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 7. april 2010 Forfatter #1452 Del Skrevet 7. april 2010 ...........gamla! *dukker unna flyvende gjenstander* Nå må du passe deg! For én gangs skyld er overgangsalderen noe positivt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffin! Skrevet 7. april 2010 #1453 Del Skrevet 7. april 2010 Så koselige planer for ettermiddagen og kvelden da. Alltid spennende med nye kjærester som må godkjennes. Og Ikea! Jeg har heller ikke smakt sushi enda, men søsteren min og niesa mi elsker det, så det er vel ikke så lenge til jeg får smakt det tenker jeg. Lykke til videre med hormoner og bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. april 2010 #1454 Del Skrevet 7. april 2010 - Sushi (jeg velger å se positivt på å prøve ut nye ting ) Åh hey - har du ikke smakt sushi før? Gled deg i tilfelle, jeg var überskeptisk første gang, men ble ekstremt positivt overrasket. (nå finnes jo ikke jeg kresen heller da, forsåvidt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 7. april 2010 Forfatter #1455 Del Skrevet 7. april 2010 Så koselige planer for ettermiddagen og kvelden da. :jepp : Alltid spennende med nye kjærester som må godkjennes. ; ) Og Ikea! :hoppe : Jeg har heller ikke smakt sushi enda, men søsteren min og niesa mi elsker det, så det er vel ikke så lenge til jeg får smakt det tenker jeg. Lykke til videre med hormoner og bivirkninger. :klemmer : Han har ikke noe fint rulleblad når det gjelder hyggelige kjærester ihvertfall, så jeg er skeptisk. Men det går ikke an å bli verre enn den forrige. Åh hey - har du ikke smakt sushi før? Gled deg i tilfelle, jeg var überskeptisk første gang, men ble ekstremt positivt overrasket. (nå finnes jo ikke jeg kresen heller da, forsåvidt) Jeg har smakt det en gang. Men det var ikke skikkelig sushi. I tillegg var det på fylla, så det teller ikke. Nå skal vi på en skikkelig sushirestaurant, noe som ikke finnes her i byen. Håper jeg liker det, for jeg synes det ser så godt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. april 2010 #1456 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg har smakt det en gang. Men det var ikke skikkelig sushi. I tillegg var det på fylla, så det teller ikke. Nå skal vi på en skikkelig sushirestaurant, noe som ikke finnes her i byen. Håper jeg liker det, for jeg synes det ser så godt ut. vet du hvordan du skal spise det? Trenger du tips og triks? Forslag til hva som er godt? Oppslagsverket Pingting stiller til tjeneste! (faen, nå ble jeg sulten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 7. april 2010 Forfatter #1457 Del Skrevet 7. april 2010 vet du hvordan du skal spise det? Trenger du tips og triks? Forslag til hva som er godt? Oppslagsverket Pingting stiller til tjeneste! (faen, nå ble jeg sulten ) Ja takk! Til alt. Den ene rullen (?) jeg har smakt dytta jeg bare inn i munnen. Men det er vel best med saus på kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 7. april 2010 #1458 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Jupp. Når du bestiller, så får du alle bitene på en tallerken (noen steder er det vanlig å bare bestille en og en eller to og to biter - det er det som er den japanske tradisjonen - men det er det stort sett bare de fancy stedene i Norge som legger opp til). Du får også noe som heter gari, som er syltet ingefær. Den er i skiver og er beige eller litt rosa-aktig i fargen. Sånn: Garien er ment å spises mellom sushibitene, fordi smaken visstnok "renser ganen". Smaker litt syrlig og litt...ingefær I tillegg er det en liten dert med grønn guffe, det er wasabi. Wasabi er egentlig ikke wasabi, fordi wasabi er så dyrt. Den grønne guffa du får på restauranter er ofte peperrot og litt farge. Wasabi er sterkt, så vær forsiktig. Det de fleste gjør er å ta litt wasabi (kanskje en ertestor porsjon) i en liten (oftest firkantet) skål (som du enten får sammen med tallerkenen med sushi eller som allerede står på bordet) og blande den med soyasaus. Dypp spisepinnene i og smak deg frem, det er ikke noe godt om det blir for sterkt. Jeg kjenner også noen som smører wasabi rett på fisken, men de er gærne. Sushityper: de to vanligste er nigiri og maki. Nigiri er en bit ris med fisk oppå. Maki er laget av en rull av ris, fisk og nori (ristet sjøgress som egentlig ikek smaker noen ting.) De kan enten være med norien ytterst, med risen ytterst eller med risen ytterst og så et lag med fisk (såkalt rainbow maki) Spm regel er det noe grønnsaker i makirullene også, vanligst er avocado, agurk og gulrot. Også er det ofte sesamfrø eller noe annet utenpå. I tillegg finnes det noe som heter gunkan eller battleship maki, det er litt ris med et høyt lag med nori rundt, som så fylles opp med noe - som regel rogn eller andre ting som er litt mer "flytende" ...men det er kanskje ikke noe du tør å prøve deg på første gang? Også finnes det noe som heter hand roll, som er en litt stor rull med nori, ris og fisk. Og grønnsaker. Har aldri prøvd sånne selv. Ser kult ut, da. Også finnes det noe som heter sashimi, det er egentlig bare biter av rå fisk. Tror det er vanlig å få ris ved siden av i Norge, men er ikke sikker. Sushispising: De aller fleste i Norge spiser sushi med pinner. I Japan er det vanlig å spise med hendene også, men det ser jeg ikke mange som gjør her. Man tar en sushibit, dypper den i blandingen av soyasaus og wasabi, og spiser. Her er det mange varianter av hvordan man gjør det - jeg foretrekker å ikke dyppe risen, men kun fisken når jeg spiser nigiri. Risen trekker til seg veldig mye saus, og da smaker det plutselig ikke så mye annet. Enten kan du prøve å snu biten opp ned (eh, vanskelig med pinner) eller så går det an å ta av fiskebiten, dyppe den og legge den tilbake. Eller dyppe risen, du kan jo prøve deg frem Om det er maki, dypper jeg den bare. En ting å være obs på er at noen biter har egen saus, ål nigiri for eksempel, eller spicy tuna rolls (maki med tunfisk og chilimajones). Da pleier jeg ikke dyppe i soyasaus i det hele tatt. Hvis du søker på ”How to eat sushi” på YouTube så får du en masse treff. Hvis du vil se verdens mest tullete video om sushipising (og nei - du burde ikke følge disse rådene) så ser du denne: Man skal helst spise hele biten i én bit, ihvertfall er det tradisjonen. Men jeg kjenner mange som pleier å bite av halve biten først. Norske restauranter lager generelt større biter enn i Japan har jeg hørt, av og til kan det være en drøyt stor munnfull. Men ikke prøv å bite over maki, det blir bare søl og tull. Snakker av erfaring her Hva som er godt: nesten alt! Rå fisk smaker ikke like mye som kokt fisk, så mange av slagene går litt i ett for meg. Det vanligste er laks, og det er knallgodt. Ellers er tunfisk, kveite og scampi også vanlig. Scampien er som regel kokt. Kamskjell nigiri er dritgodt synes jeg, men de er ganske store biter og noen synes de blir litt bløte i konsistensen. Ål er også godt, mest fordi ålen ikke smaker noe særlig, men den spesielle sausen de har på er så god! Og i det siste har jeg oppdaget frityrstekt maki (hvor fisken er frityrstekt, ikke hele rullen altså). Vanligst med scampi, krabbe og laks. kombinasjonen av myk ris og sprøstekt fisk er kjempegodt De fleste steder opererer med både bestilling av enkeltbiter (nigiri kan som regel bestilles en og en eller to og to, mens maki bestilles 5-6 stk sammen) eller at man bestiller ferdig sammensatte tallerkner i varierende størrelse. Det kan jo være greit for en nybegynner. vet ikke om du er storspiser eller småspist, men for meg så pleier 6 maki og et 8-9 nigiri å være nok. men så er jeg sushifanatiker og, da Eh, noe mer? og kan du fortelle meg hvorfor jeg har fått til å skrive bare to setninger på masteroppgaven min i dag, men lirer av meg et helt forbanna foredrag om sushi så lett som bare det? Endret 7. april 2010 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusilus Skrevet 7. april 2010 #1459 Del Skrevet 7. april 2010 Dæven Pingting :dåne: , rene sushi leksikonet jo. Jeg har knapt turt å smake på sushi. *skeptisk* Håper du får en flott kveld Belle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokos Skrevet 7. april 2010 #1460 Del Skrevet 7. april 2010 HAHAHA Pingting du er rå, nå må jo jeg også ut og spise sushi en dag! I byen jeg bor så finnes det omtrent ikke sushi, men det er ett sted vet jeg. Har en kollega som prater om sushi til lunsj hele tiden, så jeg får kanskje henge meg på en dag. Han har ikke noe fint rulleblad når det gjelder hyggelige kjærester ihvertfall, så jeg er skeptisk. Men det går ikke an å bli verre enn den forrige. Hvis kjæresten er helt normalt hyggelig så blir det jo en opptur da! Bra for henne at han har lagt lista lavt. Kos deg i kveld, IKEA er stas! Krysser fingerene for at kjæresten er en keeper (altså, ikke som i fotball, men som i verdt å ta vare på )! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå