Gå til innhold

Dusjing og sting

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde hoppet i dusjen! Hadde tapet godt over stingene og dusjet i vei. Sett på et vanntett plaster som sitter godt, og legg på noen strimler sportstape over den igjen så er det ikk emulig at den faller av og du holder såret tørt.

Ta forresten en kikk på denne linken, sier ingen ting som at du ikke kan dusje etter at du har sydd. Kun at du må la såret tørke skikkelig. :)

Sitat fra Pasienthåndboken:

Såret bør holdes tørt de første 24 timene etter operasjon. Unngå dusjing og bading det første døgnet. Vask det heller med svamp eller klut. Etter andre dagen kan du vaske såret med vann og såpe. Dersom du har sting eller sår-tape, kan du bruke dusj i steden for bading. Vær forsiktig når du tørker deg, så du ikke river for mye i såret.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=1287

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå er det ikke spesielt lenge igjen, så jeg holder meg, men takk for tips. Er litt vanskelig å pakke seg inn helt alene på ryggen :) Sambo er bortreist nå, så da må jeg nesten ringe på hos naboen og spørre om hjelp :fnise: Føler at når legen har sagt jeg ikke burde dusje, at jeg skal holde meg til det. Det må være en grunn til at han sa det; at man får veldig stygt arr når man har sår om vann kommer i det.

Endret av ninuska_
Skrevet

Dette er vel gammel tankegang ifra legen sitt hold. Jeg vet at for en del år siden sa man gjerne at man ikke burde dusje med sting, men det er ikke normen nå. Jeg har vært igjennom temmelig mye kirurgi de siste 10 årene, og da får man beskjed om å ikke dusje de første dagene etter operasjonen. Og det er på grunn av infeksjonsfare.

Jeg har plastikkoperert flere av de gamle arrene mine, og aldri fått beskjed om ikke å dusje på 10 dager, og man burde tenke seg at plastikkkirurger vet best hva som er gjeldende regler.

Skrevet

Det er vel litt forskjell å plastikkoperere arr og ha sting?

Skrevet

Sing er nå sting om du har operert av den ene eller den andre grunnen. :eeeh:

Skrevet

Jaa. Så det er kanskje forskjell på dusjreglerpå å fjerne arr og operere :)

Skrevet

Jeg har vært gjennom en stor operasjon og fikk lov å dusje, så tror ikke det er der forskjellen ligger.

Skrevet
Jaa. Så det er kanskje forskjell på dusjreglerpå å fjerne arr og operere :)

Uansett hva du gjør av kirurgi, det være seg arrkirurgi eller feks føflekkfjerning eller annen kirurgi, vil det bli et sår og dette såret har sting. Ergo er det de sammen reglene som gjelder for arrbehandling uansett.

Skrevet
Jeg tenkte at når man tar ut stingene, kommer det trossalt til å være små arr der også. Fikk ingen beskjed etter at stingene ble tatt ut. Da skal jeg gjøre mitt beste å overleve denne uka uten dusj. Vasket nettopp håret, og det fikk meg til å føle meg litt bedre, så det jeg skal gjøre nå er å glede meg til mandag :)

Edit: Forresten, svir det å ta ut stingene?

hei på deg :)

da jeg sydde i magen (KS) fikk jeg dusje ett par dager etterpå med bandasje på. prøvde å ikke få vann og såpe på etter tips fra både lege og sykesøstre. men.. selvfølgelig ble bandasjen litt våt :P det vi gjorde da var å ta den av, la såret lufttørke en stund og så skiftet vi bandage :) fikk ingen problemer av det :)

kanskje du kan ringe legen din hvis du lurer?

jeg synes ikke det svis å ta ut sting. uansett hvor på kroppen de er. bare litt ubehagelig. er jo nerver som er kuttet så du merker det på en litt rar måte :P

lykke til da:) går nok fint skal du se!

Skrevet

Måtte sy 3 sting i hånden engang (kranglet med et colaglass, det ble uavgjordt), kjente ingenting når jeg tok stingene. Tok de forresten selv. Det kostet meg mer enn nok å få det sydd om jeg ikke skulle betale for å få fjernet et par trådbiter.

Skrevet
Måtte sy 3 sting i hånden engang (kranglet med et colaglass, det ble uavgjordt), kjente ingenting når jeg tok stingene. Tok de forresten selv. Det kostet meg mer enn nok å få det sydd om jeg ikke skulle betale for å få fjernet et par trådbiter.

Ja, jeg skal få sambo til å ta mine, det er ikke noe vits i å dra tilbake og betale for at de skal ta de ut :)

Skrevet

har også tatt ut sting selv. bare å passe på at alt er godt sterilisert og sånt :)

å ta ut sting hos legen koster ikke mer enn ca 80 kr uansett tror jeg. bare sånn for info :)

Skrevet

Jeg tok KS, og dusjet dagen etterpå. Jeg prøvde å holde såpe og slikt unna såret, men det er vanskelig når det sitter akkurat der... Vi tok av bandasjen etterpå, lot det lufttørke og satte på ny bandasje. Jeg har et veldig pent arr, og ble formelig jaget i dusjen, så det er tydeligvis forskjellig praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...